Vlinderx Posted November 25, 2011 Share Posted November 25, 2011 Hallo allen, Ik heb een gemende groentetuin en zou graag willen weten hoe en wanneer ik deze het beste kan bemesten. Op mijn stukje grond verbouw ik wortels, kolen, sla, tomaten, bieten, uien, 2 appelbomen, bessenstruiken en een braam. Normaliter gebruikte ik koemest-korrels maar ik weet niet wat het beste is in een gevarieerde tuin. Ik heb ook een compostvat en de beschikking over paardenmest. Ik hoor het graag. Groeten Quote Don't dream your life. Live your dreams.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted November 25, 2011 Share Posted November 25, 2011 Wat bedoel je precies met een gevarieerde moestuin, indeling zoals een siertuin (alles door elkaar)? De genoemde groente vragen niet dezelfde basis bemesting. Kool mag wat zwaarder bemest worden dan sla. Paardenmest en en koe mestkorrels zijn prima basis meststoffen. De beste tijd om te bemesten vind ik zelf altijd nu, rond november december, maar ik zit op kleigrond dus spit de mest onder en laat dan de vorst de klei grond al wat los vriezen. Voor wortels, bietjes en uien is dit trouwens ook beter. Als alles zijn eigen vakje heeft geef je de kolen iets meer en geef de paardenmest als mulch rond de fruitbomen/struiken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeanne-heijmans Posted November 25, 2011 Share Posted November 25, 2011 Hoi ik vindt dit echt een super vraag, ook ik heb straks een mix van wortels, sla, peulen, uien, bosuien, komkommers, meloen, tomaten, en zit echt met de handen in mijn haar, ik was van plan het om en om te doen, bemeste tuinaarde, half potgrond, vermengd met compost en koemest korrels, maar of dit goed is???? ik doe het graag goed,maar of ik het goed doe is de vraag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vlinderx Posted November 26, 2011 Author Share Posted November 26, 2011 Beste Jorg, Ik bedoel met een gevarieerde tuin dat ik een stuk grond heb waar ik diverse groenten heb staan maar wat ik wel onderverdeelt heb in verschillende vakken. Voor de duidelijkheid heb ik even een foto bijgevoegd. Het is namelijk niet zo heel groot. Btw. Ik dacht juist dat kolen op redelijk schrale grond moeten staan.. Of heb ik het mis..? Groet, Quote Don't dream your life. Live your dreams.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vlinderx Posted November 26, 2011 Author Share Posted November 26, 2011 foto lukt niet helaas.. Quote Don't dream your life. Live your dreams.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted November 26, 2011 Share Posted November 26, 2011 Vlinderx: de foto was te groot (2 MB) Je kunt ze makkelijk verkleinen in bijv. paint. Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansi Posted November 26, 2011 Share Posted November 26, 2011 Voor het bemesten van je moestuin is koemest/paardenmest een goede meststof.Deze kun je het beste in het najaar in de grond verwerken door deze m.b.v.de een steek diep spitmethode(graven van gleuven,waarbij je de eerste gleuf dichtgooit met de volgende gleuf,nadat je deze gevuld hebt met koemest/paardenmest.)Gebruik hierbij wel koe/paardenmest die vermengd is met stro,dit zorgt ervoor dat de grond luchtiger wordt. m.v.g.hansi Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansi Posted November 26, 2011 Share Posted November 26, 2011 Zorg bij het bemesten ervoor dat de wortels van de aardappelen niet in de mest komen te staan,dit kan verbranding van de wortels veroorzaken.m.v.g.hansi Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted November 26, 2011 Share Posted November 26, 2011 Kolen willen juist veel mest.Zo doe ik het:Prei...zeer veel mestaardappels...veelpompoen...veelvruchtgroente...veelblad...redelijk veelkool...veelwortel...redelijkbloemen...redelijkaardbei...redelijkkardoen/snijbiet...redelijkstokbonen...matigerwten...nietstuinboon...nietsui/sjalot/knoflook...niets dat zegt nog niets over de hoeveelheid per m2..dat kan ik ook niet zeggen, bij mij gaat dat op gevoel, hoe de tuin eruit ziet, en hoe hij gegeven heeft het afgelopen jaar. nu heb ik per stuk van 3 x 4 meter voor de stukken met veel ...1,5 kruiwagen mest gegeven. Koeienmest. De boeren gooien al hun koeienmest op t land..in mijn ogen veel te veel, maar er is maar 1 plek hier waar mijn kolen goed groeien,en dat is bij de boer op t land waar al 100 jaar ieder jaar de mest heengaat. En het gekke is dat de uien het daar ook goed doen, die moeten volgens mijn lijstje ( van Velt)...niets.Snap jij het snap ik het Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeanne-heijmans Posted November 26, 2011 Share Posted November 26, 2011 zou het ook niet een beetje veel aan de soort,cq ras kunnen liggen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted November 26, 2011 Share Posted November 26, 2011 Bedoel je met de uien? Afgelopen jaar hadden we ui als thema voor de jaarmarkt..en het veld stond vol met allerlei soorten ui en sjalot in alle kleuren..en ze deden het allen goed.. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted November 27, 2011 Share Posted November 27, 2011 @Appelvrouw: Hoe werkt dat precies, met die jaarmarkt? Die uien die je dan teelt, worden verkocht ofzo? Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted November 27, 2011 Share Posted November 27, 2011 Ja dat klopt.We hebben ieder jaar dus een groot feest met 2 tot 3 duizend betalende bezoekers. Het is een feest ter bevordering van het moestuinieren, voor de bio diversiteit en bv educatie voor kinderen. Er komt iemand die kunst maakt van groente, iemand die pompoenen snijdt, meerdere groente en pompoenverkopers, een kruidkundige, Kokopelli, en ladingen verkopers met eigen jam, appelsap,honing,worst en rommel(Markt)etc etc.etc De dorps bewoners kweken het thema van het jaar in hun tuin, en mijn buren stellen een stuk grond te beschikking van de jaarmarktvereniging (daar mag ik ook twee/drie rijen van gebruiken) om dat ook te kweken plus iets van 100 pompoenen in verschillende soorten voor de verkoop en de maaltijd. Van het geld is hier een bibliotheek, een nw feestzaal en nu een speeltuintje en trapveldje gemaakt..Nu nog een kroeg Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted November 27, 2011 Share Posted November 27, 2011 Lijkt me heel gezellig en tof, net als een themagroente heel leuk is per jaar.Ben je zo met moestuinieren begonnen Jet of is het gelukkig toeval dat je dorp zo moestuin actief is ? Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rietslang Posted November 27, 2011 Share Posted November 27, 2011 ik spit 2x per jaar, voorjaar en najaarals je nu in gleuven spit en bemest in het najaar, dan komt toch alles terug boven te liggen in het voorjaar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansi Posted November 27, 2011 Share Posted November 27, 2011 Je kunt stellen dat planten die familie van elkaar zijn,b.v diverse koolsoorten,uien,bonen,erwten enz,dat die doorgaans de zelfde hoeveelheid vocht/voeding nodig hebben(uitzonderingen daargelaten). m.v.g.hansi Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansi Posted November 27, 2011 Share Posted November 27, 2011 Beste Rietslang,Als je in het najaar gespit hebt,hoef je normaal gesproken in het voorjaar alleen maar de grond los te maken(hark,mesthaak). m.v.g.hansi Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rietslang Posted November 27, 2011 Share Posted November 27, 2011 Beste Rietslang,Als je in het najaar gespit hebt,hoef je normaal gesproken in het voorjaar alleen maar de grond los te maken(hark,mesthaak). m.v.g.hansi ahzo, ik had me laten vertellen 2x maar ok, minder werk dan nog klein vraagje, als je een spade diep spiet en daar je compost in doet, is dit dan niet te diep voor de meeste planten om er met hun wortels aan te kunnen? Mss een kleine afwijking van het topic Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansi Posted November 27, 2011 Share Posted November 27, 2011 Beste Rietslang,Het antwoordt is nee;Als je een steek diep spit zit je op een diepte van 30-60 cm,op deze diepte speelt zich het bodemleven af.De wortels van de planten zullen zich alleen in dat gebied ophouden. m.v.g.hansi Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted November 27, 2011 Share Posted November 27, 2011 Voor de duidelijkheid heb ik even een foto bijgevoegd. Het is namelijk niet zo heel groot. Btw. Ik dacht juist dat kolen op redelijk schrale grond moeten staan.. Of heb ik het mis..?Dat maak het al wat duidelijker. Ik zou rond de appelbomen, bessenstruiken en braam een mulche (5 cm dik) van paardenmest aanbrengen. Spitten is hier uit den boze in verband met het beschadigen van de wortels van de bomen en struiken. Idem voor de rest van het tuintje, staan te veel bomen om te gaan spitten. Op de andere stukjes zou ik dus hetzelfde doen, als de paardenmest op is mag je ook wat koemestkorrels inharken maar daar zou ik mee wachten tot het vroege voorjaar. Wat er op de groente bedden nog boven de grond ligt van paardenmest hark je in het voorjaar ook nog even in (enkele weken voor zaaien). Tomaten en kolen geef je in ieder geval wat meer mest en die mag je tijdens het seizoen ook nog wat bijmesten. Bij wortels pas je juist op dat je niet te veel geeft. De boeren gooien al hun koeienmest op t land..in mijn ogen veel te veel, maar er is maar 1 plek hier waar mijn kolen goed groeien,en dat is bij de boer op t land waar al 100 jaar ieder jaar de mest heengaat. En het gekke is dat de uien het daar ook goed doen, die moeten volgens mijn lijstje ( van Velt)...niets.Bedoelen ze bij velt niet dat je uien geen verse maar ook geen half verteerde mest mag geven en dat je de mest bij voorkeur in de herfst onder werkt? Uien mogen best wel wat bemesting gebruiken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted November 28, 2011 Share Posted November 28, 2011 Bedoelen ze bij velt niet dat je uien geen verse maar ook geen half verteerde mest mag geven en dat je de mest bij voorkeur in de herfst onder werkt? Uien mogen best wel wat bemesting gebruiken. Ik heb het even opgezocht Jorg: In het boek staat" Uien verdragen geen verse bemesting en ook geen halfverteerde compost.Breng dus nooit stalmest, een ander dierlijk afvalproduct of andere samengestelde meststoffen aan op je uienveld, je trekt er onvermijdelijk de uienvlieg mee aan. De stikstof die vrijkomt bij de afbraak van de humus ( welke humus?) zal voldoende zijn voor de ui.Een overmaat van stikstof remt de bolvorming, kalium versneld de bolvorming. Houtasse, vinasse of patentkali kan gegeven worden". Bij een overzicht van bemesting per grondsoort wordt er voor zand of andere gronden aangegeven: compost: weinig tot geen Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claudia69 Posted November 28, 2011 Share Posted November 28, 2011 Geldt dat ook voor mest die je voor de winter onderspit? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted November 28, 2011 Share Posted November 28, 2011 Claidia, dat weet ik dus niet, maar de boeren hier doen het wel zo...weinig problemen op hun moestuinen/landjes Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts