EvaB65 Posted March 13, 2021 Share Posted March 13, 2021 Als ik mijn sugarsnaps ga zaaien, moet ik dan tegelijkertijd al de steun van kippengaas neerzetten? Of kan dat later nadat ze zijn opgekomen? Wat doen jullie? oh ja, andere tips over goedkope manieren om een bonensteun te maken zijn ook welkom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted March 13, 2021 Share Posted March 13, 2021 Ik zet het rek (of heb die nog staan) en zaai de peultjes en erwten er direct bij. Zo hoef je niet later nog de jonge plantjes te storen door er dan nog iets te moeten maken. Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flup Posted March 13, 2021 Share Posted March 13, 2021 Ik zet eerst het rek (kippengaas met stokken in de grond bevestigd) neer en dan de peulen. Doe ik ook bij de bonen, daar staat de stelling ook eerder. Tegen de tijd dat de peulen (en ook bonen) de grond in mogen, hoef je die alleen uit te planten. Als de peulen al in de grond zitten, dan is de kans op beschadiging van de peulen groter als je daarna nog het rek moet neerzetten. Precies wat Jorieke zegt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted March 13, 2021 Share Posted March 13, 2021 Inderdaad. Ik wil nog even toevoegen dat mijn buurvrouw altijd hele lage doperwten zaait ( petit Provençal) en dat ze dan kleine takken met veel zijtakjes uit het bos haalt en die erbij zet als de doppers enkele centimeters zijn..ongeveer als op de foto alleen ze zet de rijen wat verder uit elkaar en steekt dan van twee kanten schuin takken over de doppers heen.. 1 1 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
EvaB65 Posted March 13, 2021 Author Share Posted March 13, 2021 oke, die takken zijn inderdaad wel heel voordelig, alleen kom je er dan niet zo goed bij.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted March 13, 2021 Share Posted March 13, 2021 Mm, rijshout hierboven, leuk uit de boekjes van vroeger, zelf ooit gebruikt, maar vond gaas toch makkelijker, minder rommelig Ik zet ook altijd stokken met gaas ruim van tevoren. Tot het uitplanten / zaaien / leggen van erwten en bonen kun je het stukje grond eronder mooi voorbereiden voor het nieuwe leven. Losmaken, compost erbij - of niet - , schoonhouden qua onkruid etc. [ off topic; ik zit moed te verzamelen om zo naar de moestuin te gaan. Voorgeweekte rijsdoperwten zijn al aan de groei en dat tussen vochtige keukenpapieren. Zo moeten nu echt bij het gaas gezet worden! Geen zin in met dit weer, bah! Maar ik ga wel. ] Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted March 13, 2021 Share Posted March 13, 2021 @appelvrouw Creatief idee die takken maar het lijkt me wel lastig met oogsten. Ik zet ze in 2 rijen aan weerszijde van vooraf geplaatst tuingaas. Gelijk maar even gekeken waar ze blijven. Ze zijn er bijna maar ze worden wat geremd door het koude weer. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted March 13, 2021 Share Posted March 13, 2021 Hier net als Frans, maar pas over een paar weken denk ik. Ik moet er wel eerst nog kuikengaas langs leggen/zetten, omdat de duiven ze anders uit de grond halen. Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted March 13, 2021 Share Posted March 13, 2021 Ja ik moet zeggen dat het er bij mijn buur georganiseerder uitziet dan deze foto waar ik trouwens naarstig naar gezocht had op het web. Haar doperwten worden niet heel veel hoger dan die op de foto en haar takken zijn lager. Zij kan tenminste altijd vrij gemakkelijk oogsten. Petit Provençaal is geen door plukker trouwens, je hebt een flink ke oogst en dan nog wat naoogst..echt voor in de vriezer. Zelf zet ik ook gaas maar zaai tegenwoordig voor ivm het duivengebroed. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moonsparkle Posted March 16, 2021 Share Posted March 16, 2021 (edited) Ik leg eerst kippengaas over de plantjes zodat de vogels deze niet meenemen, als ze groot genoeg zijn dan gebruik ik hetzelfde gaas. Ik rijg er bamboestokken doorheen en plaats ze dan naast de plantjes. Soms zitten de plantjes iets ver weg dan zet ik een takje schuin richting het gaas zodat deze goede kant op gaat. Bamboe groeit ook in mijn tuin dus dat ik lekker voordelig😁 Edited March 16, 2021 by Moonsparkle Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EvaB65 Posted March 16, 2021 Author Share Posted March 16, 2021 (edited) @moonsparkle Dus je maakt een soort dakje van het gaas? niet plat op de grond neem ik aan, want dan groeien ze er door heen ? Leg je dat er meteen ná het zaaien al overheen? Edited March 16, 2021 by EvaB65 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moonsparkle Posted March 16, 2021 Share Posted March 16, 2021 Ja, ik vouw het gaas zo dat ze inderdaad een dakje vormen, hier en daar zet ik er een takje onder voor steun zodat het gaas niet in zakt. Ik leg het inderdaad gelijk na het zaaien eroverheen. M'n moestuin is wel minder breed dan dat deze hoog wordt, maar de bamboestokken zijn lang genoeg zodat ik er gewoon extra gaas bovenop kan rijgen als het nodig is. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EvaB65 Posted March 16, 2021 Author Share Posted March 16, 2021 dank je wel! ga ik dat ook proberen! Ik ben nog niet op de tuin geweest, ga vanavond even kijken welke afmetingen ie heeft. wat denk jij, is het beter om peulen in de volle grond te doen, of binnen voor te zaaien? (ik heb ook een klein kunststof kasje op mijn dakterras, dat kan ook?) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moonsparkle Posted March 16, 2021 Share Posted March 16, 2021 (edited) Ik had ze zowel dit jaar als vorig jaar in de volle grond, vorig jaar ging dat in een keer prima, maar nu zitten ze er al drie weken in zonder dat er wat lijkt te gebeuren. Ik heb er toevallig net een topic over geopend. Ik denk dat het komt door de vorst die toch nog wel zo'n 5 nachten voor vertraging heeft gezorgd. Volgend jaar ga ik ze dan misschien toch binnen voorkiemen. @ appelvrouw wanneer heb jij ze in de grond gestopt? Edited March 16, 2021 by Moonsparkle 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted March 16, 2021 Share Posted March 16, 2021 1 uur geleden, EvaB65 zei: is het beter om peulen in de volle grond te doen, of binnen voor te zaaien? (ik heb ook een klein kunststof kasje op mijn dakterras, dat kan ook?) Binnen kiemen en als alles boven staat verder opkweken in je kasje. Het is nu nog erg koud buiten. zo kan je nu toch al beginnen: Uit mijn Blog: Je zet de jonge plantjes en hebt geen last van de vogels! Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
EvaB65 Posted March 16, 2021 Author Share Posted March 16, 2021 wow jij hebt er veel! goed idee. Ga ik ook zo doen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted March 16, 2021 Share Posted March 16, 2021 (edited) Dit is nog maar de eerste lichting, later zaai ik ze gelijk ter plekke om de paar weken, zo kan je maanden peulen en erwten eten. Het gaas is afgemeten op de hoogte van de planten. Van 60cm tot 1,5M en ik zet de palen vroeg. Ze staan dan steviger, het kan hier flink waaien, bamboe red het niet. Ook zet ik het gaas zo'n 10 cm van de grond, handiger met schoffelen en werken. De peulen zet ik aan weerszijde. ik hou ong. een meter tussen de rijen. Enne, peulen heb je toch nooit genoeg? 😳 Edited March 16, 2021 by Patrijs 1 Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
EvaB65 Posted March 20, 2021 Author Share Posted March 20, 2021 Oei zoveel plek heb ik niet. Dan wordt t maar een rijtje.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts