Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb een pluot dapple dandy staan maar helaas geen geschikte bestuiver hiervoor.

(Een pruim Santa Maria zou geschikt zijn maar die kan ik niet vinden.)

Nu zat ik te denk om een 2e erbij te zetten.

Geen stek of ent maar een andere plant van hetzelfde ras.

Zou dit voldoende zijn om aan kruisbestuiving te voldoen?

Groetjes,

Bram

Geplaatst:

Diverse kenmerken heeft de Pluot ® dan ook met de Japanse pruim gemeen, waaronder ook het zeer vroege bloeitijdstip, waardoor er onder Nederlandse omstandigheden een grote kans bestaat op schade door nachtvorst. De meeste Pluot-rassen moeten voor een goede vruchtzetting worden bestoven door een gelijk bloeiende Japanse pruim of door een ander Pluot-ras. Net als bij de Japanse pruimen zijn de bloesems niet erg aantrekkelijk voor bijen en hommels.

Pluot ® (fruitlent.nl)

Geplaatst:
6 uren geleden, AshaiRey zei:

(Een pruim Santa Maria zou geschikt zijn maar die kan ik niet vinden.)

Misschien, Santa Rosa?

Die heb ik wel, ook Flavour Queen. Nu is te laat om boompje te maken, wel in de zomer kan.

Twee bomen met zelfde ras erop zullen elkaar NIET (kruis)bestuiven. Daarvoor moet echt andere ras zijn.

Geplaatst:

Bij fruitbomen.net werd me verteld, dat ze de Golden Japan verkochten, specifiek om de Pluot "Dapple Dandy" te bestuiven. Ook Voedselbos/Arborealis heeft een Japanse pruim te koop. Ik dacht de "Gek". En kwekerij de Zoetewei heeft nu een heel assortiment. 

Ik wist niet, dat de bloemen onaantrekkelijk zijn voor bestuivers. Is het dan nog wel de moeite waard? Of krijg je zo af en toe eens een enkele vrucht.

Geplaatst:

Ik heb hier een pluot van Yuras (ras onbekend). die staat nu in bloei maar heb ook geen bestuiver.

Heb wel entmateriaal in de koelkast liggen van een paar nieuwe rassen die ik wil gebruiken als bestuiver. (Globus en Cotton candy)

Er zijn trouwens best veel bloemknoppen bevroren toen het -15°C was. dus heb maar een enkel bloemetje.

Geplaatst:

Ik kocht winter 19/20 in Tjechie een Dapple Dandy. Samen met nog enkele interspecifieke plumcot-aprium-achtige. Nog te klein voor bloei en dracht dus nu. Ze staat bij mij samen met een behoorlijke variatie aan andere zelfgezaaide, gekochte en geente pruimachtigen: Japanse pruimen, Europese en Russische pruimen, abrikozen en kruisingen van pruim/abrikoos.  Daar zullen er nog wel een paar bijkomen...(Zo kocht ik gisteren nog 3 "pruimen" (het waren dus pluots die ik nog niet eerder zag en proefde) en de pitten zal ik zeker ook weer zaaien. ook heb ik wat enthout van weer een andere kunnen ruilen. Ik vertrouw er op dat er wel overlappende bloei zal zijn en kruisbestuiving. Het is al heel wat dat er met goed zoeken een paar soorten te koop zijn. 

Ik heb even nagezocht op de Tjechische kwekerij waar ik Dapple Dandy kocht. (Veel van nieuwe soorten en rassen komen uit Oost-Europa!!) Ze is nu niet meer in assortiment. (Vervangen door betere nieuwe rassen? Of uitverkocht einde boomplantseizoen?) Dit is wat ze schrijven bij een verwante soort, Flavor Queen, vertaald met Google translate. https://www.zahradnictvi-spomysl.cz/svestkomerunka-flavor-queen/

Plum Apricot 'Flavour Queen' - Een vroege hybride van pruimen en abrikozen, afkomstig uit Amerika. De vrucht heeft een middelgrote tot grote, bolvormige, kenmerkende groengele kleur. Het vruchtvlees is geel tot lichtoranje, sappig, honingzoet en delicaat van smaak. Het fruit rijpt eind juni. Voor een grotere opbrengst is teelt samen met de variëteiten Flavor Supreme of Dapple Dandy geschikt.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:
45 minuten geleden, Roland zei:

Ik heb hier een pluot van Yuras (ras onbekend). die staat nu in bloei maar heb ook geen bestuiver.

Heb wel entmateriaal in de koelkast liggen van een paar nieuwe rassen die ik wil gebruiken als bestuiver. (Globus en Cotton candy)

Er zijn trouwens best veel bloemknoppen bevroren toen het -15°C was. dus heb maar een enkel bloemetje.

Die Globus is een erg leuke soort, Roland. Die zou ondanks vroege bloei bloemen hebben die zoals meer prunussen (bijvoorbeeld ook amandel Robijn) toch wat vorst verdragen....- 15 is echter altijd overvraagd. Ik voorzie een ruilprojectje over 1 a 2 jaar als de enting lukt 😁

Die andere kende ik niet en kon ik niet vinden. Maar zou het kunnen dat die iets anders heet?? Namelijk Cot-N-candy en het is een aprium??? https://www.davewilson.com/product-information/product/cot-n-candy-white-aprium-interspecific-apricot

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Hoi, bedankt voor al deze steun. 

Ik heb gisteren nog eens een zoektocht ondernomen en uiteindelijk toch een 'Santa Maria' weten te vinden die niet uitverkocht was.

18 hours ago, Yuras said:

Die heb ik wel, ook Flavour Queen. Nu is te laat om boompje te maken, wel in de zomer kan.

Ik zou je aanbod graag aan willen nemen Yuras!

De Dapple Dandy is trouwens behoorlijk sterk. Hier stond hij op een verkeerde plek waardoor deze een iele recht opgaande spriet was geworden en pas een paar zijtakjes op 3m hoogte 😲 Ik heb hem vorig jaar verplant en op een meter hoogte afgeknipt. Nu heeft hij 3 nette takken die alle 3 vol staan met bloemknoppen.

Groetjes,

Bram

Geplaatst:

Dag, Bram.

Op de site van fruitlent.nl is doorgegeven 

De bomen van ‘Dapple Dandy’ zijn zeer groeikrachtig en groeien breed uit. De productiviteit is goed (mits de bloesems uiteraard niet bevriezen). Bloeit extreem rijk met kleine wit gekleurde bloesems. De bloei is zodanig rijk dat de takken tijdens de bloeiperiode rondom zijn bezet met bloesems. De bloeitijd ten opzichte van andere Pluots ® valt vroeg tot middentijds. Niet zelfbestuivend. Kan bestoven worden door de Japanse pruim ‘Santa Rosa’ of door de Pluots ® ‘Flavor Queen’ en ‘Flavor Supreme’.

Dus, hier is toch Santa Rosa genoemd.

Toevallig, nog van Persica, heb ik dit ras. Kan wel in de zomer op aparte onderstam gezet worden, maar kan ook je pluot bijenten. Ik zou een van de 3 takken tot 20cm terugsnoeien en laten van de stomp een a 2 waterloten groeien, die vervolgens in augustus met bestuiver(s) chip-budden.

Groeten

Yuras

• Like 1
Geplaatst: (aangepast)

Vandaag de Globus en Cot N Candy (Aprum) geënt op de wortelopschot onderstammen van mijn pruim. 

Wino, je hebt gelijk dat het Cot N Candy is. Globus zou een erg lekker ras zijn dat ook redelijk tegen nachtvorst kan.

Nu hopen dat de enten aanslaan.

aangepast door Roland
  • 3 maanden later ...

You can try purchasing a Flavor Candy pluot tree as a pollinator for your Dapple Dandy.  I managed to get some ripe fruit from my Flavor Candy tree two years ago but unfortunately nothing more since then.  They were pretty good - very crunchy and sweet.  I didn't think they'd ripen so well here in Bilthoven.  Unfortunately, I don't know what pollinated it.  I have a golden japan tree quite close by but I don't think that was it. I recently bought a Dapple Dandy tree, hoping that it would be a more a reliable pollinator for the flavor candy.  I'll also graft some buds from my beauty plum tree onto both pluot trees.  I've heard Beauty is a good pollinator for other plum and pluot varieties.

I should also mention that I purchased a Pink Candy pluot earlier this year, also from the Promessedefleurs website.  I bought the tree because it states on the webite that this variety is very productive.  I'm hoping it will be an additional pollinator for my other two pluot trees.  It's appears to be nice strong growing tree.  I've already selected the branches I want to keep, and have trained them to grow almost horizontally.  Hopefully, this will slow the growth rate of the tree and promote the forming of fruiting buds.  I've left one branch on the tree to grow vertically;  I'll use this one as material for bud grafting a few new trees in September.  I'll upload pictures, at some point.

Promessedefleurs also sells Flavor Supreme and Purple Candy.  Don't waste your time or money on those varieties - I've had both - they're useless!

https://www.promessedefleurs.com/fruitiers/fruitiers-de-a-a-z/pluot-flavor-candy-prunus-pluot.html

aangepast door Brian
Adding information about Pink Candy pluot and spelling correction.
  • Like 2
  • 4 weeks later...

It's been very rainy recently in Bilthoven.  Unfortunately, the fruit on my plum trees are bursting because of the excessive rain.  I was hoping to taste the fruit from my Flavor Candy pluot tree but they were also splitting due to the water.  I protected the few fruit by putting a stocking around them.  This evening I found one of them on the floor;  I guess a bird may have knocked it off.  I decided to take in inside and clean it up.  The taste was absolutely amazing!!  Very firm and juicy.  It actually tastes like a pineapple.  I then tested the sugar content and discovered that it wasn't even fully ripe.  At only 14 brix, it tasted great!  It was so good that I took extreme measures to protect the rest.  Great tasting fruit, and it's still only July!  You'll never get anything as good as this from a super market.

20210728_184038.jpg

20210728_184051.jpg

20210729_130542.jpg

20210729_165014.jpg

20210729_165038.jpg

20210729_212729.jpg

20210729_212919.jpg

20210729_213034.jpg

20210729_214230.jpg

IMG-20210728-WA0008.jpeg20210729_213514.thumb.jpg.c9b3054e429fbbd44bd872e07c482836.jpg

aangepast door Brian
Added a picture

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...