Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Goedemiddag,

Ik woon sinds kort in het noorden op de kleigrond.

Heb een stukje moestuin omgespit,  waar nog nooit een spa in is geweest, en waar ik aardappelen wil poten.

Nu moet(zo men beweert) kleigrond kalk hebben maar kan ik dat ook(een beetje) bij de aardappelen doen(zonder roestplekken te krijgen.

De grond kan/moet he zeker hebben naast andere bemesting.

Graag jullie mening.

Alvast bedankt.

Groetjes Harm.

Geplaatst:

Wat bedoel je met roestplekken? Beschadiging aan schil of bruine plekken (gebrek kalium?, maar ook droogtestress) in de aardappel zelf. Als er nooit een spa heeft ingezeten (dit is eerder een voordeel dan een nadeel) zou ik niet bij bemesten (gaat alleen voor meer loof zorgen) of kalk strooien voor aardappelen (je moet dan weten wat je ph waarde is, dit kan je laten testen en dan dit eventueel compenseren), wel langzaam aan je structuur verbeteren met  compost of als het echt niet anders kan  eventueel gewoon rivierzand (doorlaatbaarheid en bevat ook kalk).  Je gaat waarschijnlijk sowieso beschadigen aan je knollen krijgen omdat het lang braak heeft gelegen (bv ritnaalden, of mieren) maar dat snij je gewoon weg. De aardappelen zijn een goed idee om mee te beginnen, toch rekening mee houden dat je je moestuin langzaam opbouwt en een multi jaren project is.

• Like 1
Geplaatst:

Roestaantasting in de aardappels wordt toegeschreven aan calcium tekort/stress en er moet weinig aan te doen zijn.

Ik zou zoals redzebra zegt niets toevoegen, zelfs geen kalk als je de grond niet kent (Ph).

Je hebt inderdaad meer kans op vraat, ook daar is weinig aan te doen, het scheelt als je bijtijds gespit hebt vorig jaar.

Dan kan je nu schoffelen. Ik zet ook stokjes bij elke poter zodat ik ze niet om schoffel als ze boven komen.

De vuile grond zal veel onkruid geven, dus regelmatig schoffelen.

Heb je vroege aardappels, dan kan je nog en nateelt doen en dan wel bij mesten als dat nodig is.

Ik had op een stuk braakgrond het eerste jaar aardappels en het jaar daar op veel mest en mais geplant.

Succes!

• Like 1
Geplaatst:

Zit je in Gelderland, of in het noorden?

Ik dacht dat kleigrond altijd kalkhoudend tot neutraal was. Dus je hoeft geen kalk toe te voegen, normaliter. Hoezo weet je dat de grond het zeker moet hebben?

Aardappels hebben geen extra kalk nodig in het algemeen.

Je zou wel even kunnen kijken naar aardappels die het goed doen in klei, want er zijn ook soorten die meer geschikt zijn voor zandgrond.  

Geplaatst:

Ik wil dit jaar (als de grond nog iets meer is opgewarmd) aardappelen in stro telen en ze dus gewoon op de grond leggen, met de stro er bovenop. Hopelijk maakt (als extraatje van dit experiment) de stro de bodem weer wat beter volgend jaar. Misschien ook voor jou interessant?

Maar ik vroeg me ook af hoe het zat met de bemesting en of ik de kali dan gewoon tussen het stro kan werpen. Ik zie niet goed hoe de aardappels dan de nutriënten daaruit via het stro op nemen. 

Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...