krismoes Posted April 10, 2021 Share Posted April 10, 2021 Dit is het tweede jaar dat ik tomaten probeer te zaaien. Ik doe dat in huis, in potgrond vermengd met rijnzand. Ik sproei elke dag water. De bakjes staan aan het raam in de ochtendzon (maar die schijnt niet echt de laatste dagen). Vorig jaar ging dat al heel lastig herinner ik me, maar dit jaar zie ik, na ongeveer 4 weken, nog altijd NIETS. Wat doe ik verkeerd ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adrielle Posted April 10, 2021 Share Posted April 10, 2021 Hoe oud is het zaad? En staan ze wel warm genoeg? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted April 10, 2021 Share Posted April 10, 2021 en zijn ze niet veel te nat inmiddels? en warm genoeg idd? ze kiemen het fijnst bij 28 graden maar alles boven de 20 is ook goed Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted April 10, 2021 Share Posted April 10, 2021 Elke dag sproeien klinkt wel als te nat. Zaaien in lichtvochtige zaai/stekgrond of potgrond, afdekken met deksel of folie en geen water meer geven. Door afdekken / folie van de licht voichte grond ontstaat er een hoge luchtvochtigheid in het bakje, ideaal voor zaden om te ontkiemen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JT50 Posted April 10, 2021 Share Posted April 10, 2021 Iedere dag water geven? Dat is overbodig. Geef het water van onderaf in zo'n kweekbakje, zakken die zaadjes ook niet naar beneden. Deksel erop voor een hoge luchtvochtigheidsgraad en met warme temperaturen moet lukken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted April 10, 2021 Share Posted April 10, 2021 In ieder geval opnieuw zaaien op de manier die Jorg aangeeft en indien nodig pas water geven als de plantjes boven de grond staan. Jouw 4 weken geleden gezaaide zaden zijn inmiddels verrot. Het is vandaag 10 april dus je bent zeker nog op tijd om nieuwe te zaaien. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flup Posted April 10, 2021 Share Posted April 10, 2021 Je kan ook via de DENO-methode zaaien. Je vouwt dan een koffiefilter of keukenpapier een aantal keren dubbel en maakt dat goed nat met warm water. Dan doe je er een paar zaden in en doe je het papier in een plastic zip lock zakje (niet helemaal dichtmaken). Dit zet je in een bak op de verwarming. Tomatenzaden kiemen rond de 20 graden, vandaar op de verwarming. De hoeveelheid licht maakt niet uit, dat is pas van belang als de zaden zijn gekiemd en de eerste kiemblaadjes hebben. Dan (of iets eerder) kun je ze in potgrond ietsje koeler op een lichte plek in huis zetten. Of, wat ook kan. Je hebt van die kleine kweekbakjes met een doorzichtige deksel erop. Daar doe je potgrond in en maakt het aardig nat en zaai daar 5 zaden in. Deksel erop en op de verwarming zetten. Licht hoeft nu nog niet. Doordat het deksel erop blijft, droogt de grond niet uit en hoef je ook niet meer bij te gieten. Afhankelijk van de kwaliteit van de zaden, kiemen de zaden dan binnen 1 tot 2 weken. Bij mij wil het dit jaar ook niet zo met de tomaten. Ik heb al meerdere keren gezaaid (gewoon en via de DENO methode), het is ook nog niet te laat om nu nog te zaaien. Succes! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tanja65 Posted April 10, 2021 Share Posted April 10, 2021 (edited) Ik zaai mijn tomaten sinds enige tijd voor in vochtige fijne vermiculiet. Gewoon in een plastic zaaibakje met een deksel op de vensterbank, als een soort prive-kasje dus. Gaat als een trein, geen omkijken ook naar.. Ik zet ze in (stek)grond als de blaadjes bijna tegen de deksel zijn aangegroeid, en als ze groot genoeg zijn in pot. Pas in mei naar buiten. Edited April 10, 2021 by Tanja65 Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente * Link to comment Share on other sites More sharing options...
ricusg Posted April 12, 2021 Share Posted April 12, 2021 Ik zaai ieder jaar in de 3e week van maart tomaten. Ik doe potgrond in een leeg boterkuipje en zaai daarin niet te diep. plm. een halve centimeter. Ik geef het een keer water en zet het op de vensterbank. Ik giet alleen voorzichtig bij als de grond wat droog wordt. Na een week of 2 komen de zaden allemaal op. Ik koop wel ieder jaar nieuw zaad, want bewaard zaad van vorig jaar kiemt nog maar voor de helft of minder. Suc6. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
krismoes Posted April 18, 2021 Author Share Posted April 18, 2021 Wow, wat fijn al die goeie raad. Ik heb intussen herzaaid en glas op de bakjes gelegd en ze op de radiator gezet. Lijkt nu toch beter te lukken. Dat van minder vaak te bewateren is helemaal nieuw voor mij, ga ik zeker mee rekening houden. Bedankt allemaal ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grork Posted April 18, 2021 Share Posted April 18, 2021 @krismoes , nog een tip: Bij het zaaien evenhoog zand bovenop het zaadje leggen als het zaadje zelf dik is. Een erwt krijgt dus meer grond boven op het erwtje dan een tomatenzaadje boven op zich krijgt. Quote https://www.moestuinforum.nl/blogs/blog/379-grorks-blog/ https://www.moestuinforum.nl/zij-en-heur-landleven-t25424.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
fre3ke Posted April 18, 2021 Share Posted April 18, 2021 @krismoes op een conventionele radiator zetten is niet verstandig. Er gaat water van 80 graden celcius doorheen, De lucht erboven 40-50 graden, bij mij werkt dat in ieder geval niet. Zelfs de stenen schouw boven mijn radiator is hier te warm. Als je de bak aanraakt en hij voelt lekker warm, staat hij te warm. Bij mij is het in de keuken altijd 20 graden, dus daar kiem ik alles, via de deno-methode. Gekiemde zaden zaai ik in een afgesloten bak in de keuken. Zodra er blaadjes boven de grond zijn, gaat de plant voor het raam in een onverwarmde kamer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts