Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik ga binnenkort mijn terras heraanleggen. Er moet ook veel meer groen op. Ik zou alvast klimfruit willen plaatsen tegen de muren, maar dat moet zeker ook sierwaarde hebben.

Hieronder een foto van de situatie (let niet op al de maataanduidingen, deze foto heeft voor iets anders gediend). Het gaat dus over de roze vakken.

Vanuit vak A zou ik een klimplant willen leiden ook naar links naar die balk. (onder die balk komt nog een raam)

Mijn eerste gedachte was een druif. Ik zou dan enkele draden laten lopen ter hoogte van die balk. Ik twijfel alleen omdat mijn ouders veel last hebben van wespen bij de druivelaar. Dit zou wel eens onprettig kunnen worden op een terras. Of gaat dat wel meevallen? 

Als alternatief voor vak A was ik aan een kiwibes aan het denken. Kan je die ook mooi langs die balk leiden? Of is een echte kiwi daar meer geschikt voor?

Aangezien lekkere, grote vruchten ook belangrijk zijn, zou er dan ook nog een mannetje moeten bijkomen. Zou die langs die opstaande balk kunnen geleid worden?

Zou in vlak B nog een kleine vijg kunnen geplaatst worden? Aangezien de onderste 2m van kiwibessen meestal toch kaal zijn.

Suggesties voor vlak C? Een mooie clematis kan ook nog altijd natuurlijk.

Alvast bedankt om mee te denken.

TERRAS.jpg

Geplaatst:

Goed dat je de muren gaat gebruiken. Ik heb veel schutting en muur in mijn tuin, die ik ook zo fruitig mogelijk bekleed. Het staat ook in mijn tuinboeken. Iedere muurtje gebruiken.

Een druif kan inderdaad mooi langs dat stukje muur op het zuiden. Maar een druif wil omhoog dus als je hem langs de balk laat lopen, kan hij je goot en pannen gaan ontwrichten. De trossen kun je inpakken in van die herbruikbare groentezakjes die AH nu een tijdje gratis gaat geven ( als ik het nieuws goed heb begrepen). Anders wordt iedere druif opgegeten door wespen, waar je inderdaad zelf dan ook mee te maken krijgt.

Een vijg heb ik niet staan. Ik vind het een lelijke plant met die grote bladeren 😊 ik vind gewone kiwi ook niet mooi, ik heb zelf de Siberische kiwibes gekozen maar daarvoor heeft jouw plek te veel zon. Een zelfbestuivende abrikoos in leivorm zou kunnen. Mooi blad, de abrikoos. Of een nashipeer of gewone peer, maar dan moet je meestal een bestuiver hebben.

Vitis vinifera purpurea is ook mooi maar niet direct eetbaar. 

Geplaatst:

Vak B is heel mooi voor een vijg, maar wel te klein. Je zou het met langzaam groeiende vijgen kunnen proberen, maar dat maakt uiteindelijk niets uit.

Langzaam groeiende vijgensoorten zijn onder andere de vijgen uit bv Afghanistan (vb Afghanistanica), Longue d'Aout, Goutte d'Or, Pastilliere, Rouge de Bordeaux, Madeleine des 2 Saisons, Dalmatie en Negronne. Een vijg groeit het liefst als een grote struik en houdt van een niet te zwaar bemeste bodem.

Vijgen hebben verschillende soorten blad, van heel groot, tot heel fijn. En niet alleen de bladeren zijn heel verschillend, ook de vruchten zelf. In smaak, 1 of 2-maal dragend, kleur en grootte. Heel mooi blad heeft bijvoorbeeld de Ice Crystal. Wordt veel verkocht, maar de vruchten rijpen veel te laat af, dus een vijgenoogst is zeldzaam. Ook is deze soort erg gevoelig voor vorst. En zo zijn er nog wel wat soorten (vooral uit de bergregio's van bv Afghanistan) die ook soortgelijke bladeren hebben.

Druif is altijd goed, net zoals kiwibes. Die heb ik nog niet lang genoeg in mijn tuin om er echt wat van te kunnen zeggen.

Akebia kan ook nog, maar daar moet je van houden.

Geplaatst:

Hier hangen verschillende druiven op gespannen draden, gemakkelijk om deze met snoei te onderhouden. Je snoeit gewoon zoveel weg als je zelf wilt.

Kan me eigenlijk niet voorstellen dat druiven de macht hebben om zaken te ontwrichten, nog nooit gezien. 

Heb zelf 1 druivenlaar onder een tuinkot en aan de pvcbuisgoot is nog niets van schade terwijl de druivenlaar er 20 cm onder geleid wordt.

• 1 maand later ...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...