Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Ervaring met grelinette/broadfork?


Jane Doe

Aanbevolen berichten

Ik heb geen woelvork, denk ook dat ik het niet nodig heb wegens te oud en mindere gezondheid. 

Toch vraag ik me af of het wel gemakkelijk is om in die omgewoelde grond te zaaien? Planten zie ik nog wel zitten tussen al die kluiten, maar zaaien???

Nu laat ik de tuin frezen door een veel jonger manspersoon en dan is de grond wel fijn vermalen maar ook weer omgekeerd en dat doet een woelvork niet.

Enfin, ik snap niet goed waarom de bewerking met een woelvork beter is dan de traditionele bewerking.

Moest het echt beter zijn dan hadden de boeren er toch al lang een machine voor uitgevonden?

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

@Vlietzicht

Nee, geen ervaring met die woelvork maar heb wel dit jaar deze woelvork gekocht:

https://www.tools4season.com/nl/woelvork-guerilu-5-tanden/a3575?search=woelvork

 

En deze bevalt me uitstekend. Echt een geweldig ding en een gamechanger. Vind spitten en dingen met de spitvork doen lichamelijk én geestelijk echt heel vervelend en daar heb ik nu geen last van. Gaat ook heel erg snel.

Vooral de kortere steeltjes bevallen ook goed om de kluiten los te maken.

 

Denk wel dat de keuze van welke woelvork je neemt heel erg te maken heeft met op wat voor grond je boert.

Voor onze op het veen gelegen grond is de mijne echt super geschikt.

aangepast door Erny
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Erny bedankt.

 

Het merk van de website heb ik pas aangeschaft, al paar keer mee gewerkt en zou ook niet meer zonder willen. Dichtgeslagen grond gisteren open gemaakt, ging perfect, daarna de hark erover om te verdelen en kan er zo weer een zaaibed van maken. Ik tuin overigens op kleigrond.

 

Wilde alleen kijken of er zijn die ervaring hebben met dit merk.

 

Maar wel fijn om te lezen dat de woelvork algemeen meer zijn intrek neemt.

IMG_20230805_134428_1.jpg

  • Like 1

Voor mij gaat het spelletje van moestuinen niet om de 'knikkers', maar bij winst wordt het wel smullen 😋😉

 

Moestuinseizoen op Vlietzicht

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...
  • 1 maand later ...

Als er aanstaande weken een droge periode komt is het dan handig om al te gaan woelen?

Hoe gaan jullie hier mee om? 

Heb in ieder geval al veel mulchmateriaal verzameld, zoals hooi, fijne houtsnippers en blad.

  • Like 1

Voor mij gaat het spelletje van moestuinen niet om de 'knikkers', maar bij winst wordt het wel smullen 😋😉

 

Moestuinseizoen op Vlietzicht

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad Arja zo gebruikte ik de grenilette ook. Maar als je houdt van een opgeruimd stukje grond kun je zonder al te veel schade de vork ook gebruiken om winterklaar te maken. Als ik dat deed dan meteen een laag mooie compost of eventueel blad/bladaarde erop!

  • Like 1

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij gebruiken de woelvork momenteel vooral om een volkomen verwilderd stuk moestuin meter voor meter onkruidvrij te maken. Of beter: kweekgrasvrij. Het zit echt o-ver-al. Uiteraard is het niet na één keer omwoelen weg. Maar als de hoodmoot er uit is, en we blijven consequent de grelinette gebruiken als de grond weer dicht slaat van bijvoorbeeld regen (want op dat moment kwetsbaar als kaal en nog niets nieuws), dan lukt het om langzaam maar zeker de achtergebleven wortels te verwijderen, die dan nergens meer echt aan vast zitten. Het is een proces van een hele lange adem. Maar het lijkt te werken. We gebruiken de grelinette ook in onze moestuinbakken tussen oogst en nieuw aanplant door om dezelfde reden. Het gras verdwijnt daar ook langzaam uit, maar omdat er nog gras omheen staat groeit het uiteraard ook van de zijkant weer in. We zijn nu langzaam bezig paadje voor paadje ook het gras om de bakken heen te verwijderen en leggen er dan direct dozen op. Maar we kunnen niet alles tegelijk. 

  • Like 2

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, appelvrouw zei:

Inderdaad Arja zo gebruikte ik de grenilette ook. Maar als je houdt van een opgeruimd stukje grond kun je zonder al te veel schade de vork ook gebruiken om winterklaar te maken. Als ik dat deed dan meteen een laag mooie compost of eventueel blad/bladaarde erop!

 

Gebruikte je die, dus nu niet meer?

 

Voor mij gaat het spelletje van moestuinen niet om de 'knikkers', maar bij winst wordt het wel smullen 😋😉

 

Moestuinseizoen op Vlietzicht

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, Arja zei:

 

Ik woel de grond alleen om als ik dingen ga inplanten of zaaien, verder eigenlijk niet. 

 

Is het dan zo dat je de grond de hele winter onbedekt laat? 

Wat voor tuin heb je? 

 

Ik tuin op kleigrond.

Voor mij gaat het spelletje van moestuinen niet om de 'knikkers', maar bij winst wordt het wel smullen 😋😉

 

Moestuinseizoen op Vlietzicht

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 uren geleden, Vlietzicht zei:

dus nu niet meer?

Nee VZ ik heb het huis en de tuin niet meer en zal niet meer zo op grote stukken gaan tuinieren. Meer in bakken en potten à la Sepp Holzer denk ik, niets is nog helemaal zeker. De grenilette is weg gegeven aan de tuinclub. 

  • Like 2

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...