Jump to content

Featured Replies

Posted

Goedemorgen,

Ik heb de afgelopen mijn koolplantjes in de tuin gezet, onder een mooi bouwwerksel van insectengaas. Echter gaan er elke nacht een aantal plantjes dood. Ik vind dat het plantje uitgedroogd terug en de het steeltje is dan "afgebroken". Het lijkt erop dat deze worden afgeknaagd. 

Vogels kunnen er niet bij, er liggen slakkenkorrels... wat nu? Kan iemand mij helpen?

Edited by Sebastiaan_1

Wat voor hulp wil je?

Moeten we op wacht zitten, of wil je nieuwe plantjes?

Als er niets bij kan zouden het ook emelten of aardrupsen kunnen zijn.

Edited by Patrijs

• Author

Wat zou hier de boosdoener kunnen zijn? Ik ga er vanuit dat een bepaald dier is die de planten stengels doorbijten

Het kan ook de koolvlieg zijn. Als je al larven van de koolvlieg in de grond hebt, dan kunnen ze feesten op je jonge plantjes en het insectengaas is dan eerder een feesttent dan een barrière. 

Heb je foto's van je van de weggekwijnde plantjes? @Sebastiaan_1? Die kunnen veel zeggen.

Kan 'omvalziekte' zijn. Is een vorm van Botrytis (schimmelziekte). Ontstaat vooral door te natte potgrond en slechte ventilatie. Het kan zeer goed zijn dat de onzichtbare schimmel al in de zaailingen hebben gezeten voordat jij die uitplantte.

Veel potgrond en ook compost is weinig geschikt als zaaigrond omdat die vaak te veel water vasthoudt. Als je dan ook nog zo'n afgesloten zaaibak gebruikt dan ligt de omvalziekte op de loer.