Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Featured Replies

Geplaatst:

Ziet er goed uit hoor, zijn echt groot al!

Je tuin is al net zo'n puinzooi als onze achtertuin

Alleen is die van ons kleiener en veel voller

Geplaatst:
  • Auteur

Als ik mn boekje raadpleeg zijn de paprikas 10 januari gezaaid, maar die blijven in principe ook binnen op de vensterbank, dus dat zou geen probleem moeten zijn Ze hebben in de tussentijd ook allemaal een stokje gekregen om tegen te steunen. Pepertje op de voorgrond is een mdm Jeanette en is op dezelfde datum gezaaid. Pepers zijn duidelijk een stuk compacter dan paprika's!

Ja.. grote puinzooi! Alles overhoop gehaald de laatste tijd om mn ruimte uit te breiden.. hoop dat het uiteindelijk wel georganiseerd eruit komt te zien hehe, ik doe mn best!

Morgen weer een tripje naar de intratuin Misschien wat groente-plantjes ook kopen daar, iig nog een 40ltr zak aarde voor de manden! Laatste keer dat ik er was waren ze net de 'eetbare-tuin' aan het inrichten!

Geplaatst:

Het is hier nog veel erger. We hebben via marktplaats nieuwe stenen voor in de achtertuin maar die moet opa nog gaan leggen. Met kou kan hij niets doen omdat van de chemo zijn zenuwen beschadigd zijn dus dan doet het zeer in 'n handen en voeten.

En dan moeten er nog bakken gemaakt worden, en het nieuwe terrasje en het fietsenschuurtje en...oh ja m'n kippenhok! Want ik mag kipjes

Gedoe hè, die zakken aarde, wij reden vorig jaarmet de brommer ook zo vaak heen en weer...mensen keken altijd zo raar.

Heb je niet een wat simpeler tuincentrum in de buurt. Kostte die planten namelijk veeeeel minder dan intratuin.

Intratuin is altijd leuk om te neuzen maar veel te duur.

Maar 't is idd. lekker weer, ga zo ook lekker naar buiten!

Geplaatst:
  • Auteur

Nah, ik ga altijd naar de Intratuin lekker dichtbij, als het lekker weer is loop ik er zo heen. Maarja, niet als ik 40ltr aarde nodig heb Die gaan achterop de fiets. Een auto zou geen overbodige luxe zijn, maar dat zit er financieel voorlopig niet in.

Ik doe een opleiding waarbij ik in principe zelf zulke dingen zou moeten kunnen bouwen, dat is dan wel weer handig

Ik heb beneden in onze berging nog een half af cavia-hok staan dat ik aan het maken ben van een oud bureau.. Ik heb teveel hobbies tegelijk, want hij staat al een half jaar daar. Kipjes lijken me ook ontzettend leuk! Maar dat is iets voor ons eigen huis ooit.. in de toekomst.. met een hoop land erbij (Ach..je mag dromen toch? )

Ik hoop ook nog steeds meer stenen nodig..gister een berekenign gedaan.. en ik heb 125 steentjes nodig met een lengte van 20 cm. Ik hoop dat ik dezelfde steentjes kan vinden als die ik nu al heb zodat het er niet te rommelig uitziet. Ik weet dat ze ze bij de intratuin hebben, maar je hebt gelijk: duur! Liever via marktplaats, maarja, dan moet ik wel iemand regelen die ze met de auto wil ophalen!

Geplaatst:
  • Auteur

Ik had gister nog een edit gepost - maar ik zie dat die magisch is verdwenen (he, Luc) dus nu nog maar een keertje:

Gister 'per ongeluk' nog een framboos gekocht.. oeps Ik vind ze zo heerlijk en ben bang dat mn struikje van vorig nog niet veel zal geven. Een back-up framboosje dus hehe

Ook nog rozemarijn meegenomen en dus 40 ltr aarde Ook even bij de steentjes gekeken, en 100 stuks (1 m2) kost me 25 euro.. dat valt me nog mee eerlijk gezegd. En dan heb ik wel precies dezelfde steentjes!

Vandaag weer hard aan de slag gegaan. Wat foto's:img164034331330875637.JPG

Super vrolijke voorjaarfoto! Ik weet niet meer wat het zijn (oeps!) dus laat ze maar snel bloeien

img163978511330875640.JPG

Ook mn aardbeien komen weer tot leven mooi zo, want ik was bang dat ze toch doodgevroren waren, want heb ze helemaal niet afgedekt gehad

img163618621330875644.JPG

M'n sugar snaps.. zo te zien is er 1 van de 8 overleden. Ach ja, kheb dr nog zeven over

img163464181330875647.JPG

Één van mn beruchte fietswielen is eraf! Ik moet nog even Vriendje inschakelen voor het achterwiel, die zit me toch vastgeroest! En dan moeten ze nog wachten tot de snijbonen de grond in kunnen!

Linksachter mn nieuwe rozemarijntje en mn 'gesnoeide'' peterselie: heel veel ervan lag plat op de grond, dat heb ik vandaag maar afgeknipt.

img163274041330875650.JPG

Dit is mijn tegelplekje bij de trap naar ons balkon. Hier staat op het moment wat pluksla boven de grond en de radijsjes beginnen te kiemen (ze hebben het overleeft Rantje!)

img164168701330875654.JPG

En mn harde werk van vandaag: mn eerste bedje is compleet en af! Een beetje rustig aan gedaan met de stenen tot ik er meer kan kopen, maar zo ziet het er ook wel leuk uit

Ik hoop vandaag nog wat labeltjes te maken voor buiten en misschien al wat plantuitjes in de grond stoppen.

Geplaatst:

Zo, jij bent druk bezig geweest, leuk hoor! Leuke fotos

Ik denk trouwens dat al je aardbeien wel weer tot leven komen hoor. Vrienden van mij dekken ze nooit af in de winter en dat komt altijd wel weer goed hoor.

Enne tegels kopen?? Wil je een speciale soort?? Wat, als je niet al te kritisch bent, kun je vaak wel gratis tegels bij mensen afhalen via marktplaats.

Ik zag trouwens dat je tauge maakt. Kan je me vertellen hoe je dat aanpakt?? Hier thuis hebben we het ook al es geprobeert, maar dat werd niet veel soeps...

Geplaatst:

Ook al zo druk bezig geweest met dat mooie weer

Good things come in small packages

Geplaatst:

idd op marktplaats kan je vaak het gratis afhalen

ene wat ga je met je fiets wielen doen?

@chaotic, ik heb ze op een kinder zeef gelegd die weer in een pan de zaden half onder water gezet, deksel erop en warm (18-20C ) wegzetten.

Elke dag even water verversen en na 4 a 5 dagen heerlijke touge!

Geplaatst:
  • Auteur

Het probleem van gratis afhalen is dat ik bij de intratuin precies dezelfde steentjes kan kopen (wel zo fijn!) en omdat ik geen auto heb is het moeilijk om het precies zo af te spreken dat iemand die dag van zn steentjes af wil, en ik die dag een vriendin kan regelen die even voor me wil rijden!

Met de fiets stenen ophalen wordt toch wat lastig

De fietswielen gaan dienst doen als klimrek voor mn bonen later in het seizoen

Ik doe zelf de taugé gewoon in een schoteltje met wat keukenpapier en dan nat houden. Maar het groeit dan wel heel oneven.. dat is mijn grote probleem

Kben wel heel blij hoor, dat zelfs het met superkoude weer laatst, alles toch weer leven laat zien! want aardbeien vind ik toch echt wel een van de lekkerste fruitsoorten.. maar zooooo duur in de supermarkt!

Geplaatst:

als je steeds een auto moet regelen wordt dat wat lastig.

en het fietswiel...., dat zet je zeker op een stok en dan draad spannen?

Geplaatst:

wilde-aardbei285551330704732.JPG

En hier het mini-kasje van de wilde aardbeitjes Ik heb al één klein plantje gespot!

Wat een handig mini-kasje zeg! Waar is zoiets te koop?

Geplaatst:
  • Auteur

Het minikasje komt van de action, samen met de mini-terracotta potjes. (Je krijgt er een zakje gratis zaad bij )

Nee hoor Sannie, het wiel gaat gewoon zoals hij nu te zien is op mn foto. 1/3 de grond in en de struikboontjes ertegen aan. Ben nog aan het bedenken of ik mn komkommers over het 'lijk' van de rest van de fiets heen laat groeien

Ook de knoop doorgehakt: de achterste vlinderstruik gaat eruit. Nog geen idee of het gaat lukken.. maar hij neemt een hele strook grond in waar juist de meeste zon komt! Zonde dus.. vanuit mijn moestuinhart gezien Vriendje gaat me helpen, maar dat wordt een klus voor Dinsdag, want morgen regent het hier de hele dag

Geplaatst:

Zo'n vlinderstruik neemt idd aardig wat in beslag. Hopelijk regent het morgen niet meer en kan je die struik er snel uit scheppen. Misschien kan je er iemand anders blij mee maken? Je kunt er nu even voor rondbellen.

Wie weet kan je nu dan dat fietsframe daar op die plek neerzetten en er de komkommer tegenaan zetten. Die heeft ook genoeg zon nodig. Of tomatenplanten?

Geplaatst:

@chaotic, ik heb ze op een kinder zeef gelegd die weer in een pan de zaden half onder water gezet, deksel erop en warm (18-20C ) wegzetten.

Elke dag even water verversen en na 4 a 5 dagen heerlijke touge!

Bij mij ging het stinken en echt ontkiemen deden ze niet. Misschien te koud gezet. Ik ga het gewoon weer proberen!

Geplaatst:

Stinken? Dan zou je vaker het water moeten verversen denk ik.

Ik heb ze nu staan in een appelmoespot en het gaat heel goed, morgen denk ik helemaal klaar maar wel al stiekem geproefd!

In het keukenkastje staat het...

Geplaatst:
  • Auteur

Hmm, denk niet dat ik iemand er blij mee kan maken... heb weinig vrienden over in mn eigen stad. Die zijn allemaal uitgevlogen door heel Nederland. Misschien zet ik een stukje van de oude struik op een andere plek, waar toch eigenlijk alleen schaduw is, rechts naast de andere grotere struik. Het enige dat ik daar gepland had waren de bosaardbeitjes, maar daar is nog best plek voor wat vlinderlokkers. Of misschien toch wat schaduwbloemen daar zaaien ... hm... Al die keuzes Hij gaat er iig uit morgen!!!

En dan nog kijken naar wat er op die plek komt Ik zou wel graag meer cherry-tomaatjes hebben. Dus misschien wat tiny tims .. paprika's zijn ook heerlijk. Ik denk dat ik eerst kijk naar wat de beste kans krijgt op mn balkonnetje met afdakje en een heerlijk zonnetje. Dan kan de 'rest' op die plek de tuin in! Zoveel keus!!

Vandaag was het een stuk mooier weer dan ik had verwacht Ik heb de labeltjes (ja, die lelijke gele) in de tuin gezet en mn bedje ingezaaid. 5 rijtjes raapstelen, 2 rijtjes wortel met 3 rijtjes pootuitjes ertussen en nog twee rijtjes snijbiet op het end. Die worden het langst dacht ik, dus die op een plekje gezet waar ze geen schaduw wegnemen voor andere dingetjes.

Geplaatst:

Zet je hem in een vuilniszak met wat aarde en dan met een briefje/bordje erop "Wie neemt mij mee? Ik ben gratis!".

Gewoon voor op de stoep...grote kans dat hij zo weg is!

En natuurlijk in een zak en niet in een pot want die heb je nog hard nodig

Geplaatst:
  • Auteur

Ha, dat kan ik nog wel doen! En als ie dan overmorgen nog niet weg is gaat ie alsnog in de gft!

"Hallo, Ik ben vlinderstruik. Ik heb mooie witte bloemen. Ik ben gratis, dus neem mij mee!"

Geplaatst:

Het kan gaan vriezen vannacht. Met name in het noordoosten. En gezien je in Enschede woont, hoop ik voor je dat je t morgen gewoon met de schep in de grond komt. Succes!

Geplaatst:
  • Auteur

Zooo, holy *piep* wat een werk. Maar het monster is eruit! En helemaal alleen gedaan (best wel een beetje trots) Wat foto's gemaakt onderweg:

img164549081331044467.JPG

Alle wortels die ik er uit heb gesjord. Zoals je ziet is het toch geen hele plant meer Ik kon dr niet goed bij met mn spade met alle takken eraan, dus heb m een scheerbeurt gegeven. Maarja, dat mag eigenlijk pas als de kans op nachtvorst weg is.. dus hij overleeft het niet. Op de achtergrond staan wat kleine 'zij'-scheuten die nog wel een kluit hebben. Eentje daarvan mag terug de tuin in op een ander plekje.

img164457551331044469.JPG

Dit betekent dus dat ik een gigantische hoop aan mooie takken heb van hoogstens 2cm diameter. Misschien kan ik daar nog iets nuttigs van bouwen.. klimsteun voor het een en ander. Ik heb stevig ijzerdraad liggen, dus dat moet wel lukken!

img164691761331044485.JPG

En als laatste: het klusje geklaard! Dr zit wel een behoorlijk gat nu, dus dat moet ik nog opvullen, maar dat is werk voor een andere dag. Ik moet zo bijles gaan geven

Al in al: een nuttig dagje! En nou mag ik de rest van de middag/avond lekker op mn kont zitten van mezelf

Geplaatst:

En hoe is het met je rug?

Knutselen:

luchti197351331052102.jpg

lentestukje

of maar dan in het klein langs een border of om omgewaaide kruiden recht te houden:

scherm44331331052103.jpg

Geplaatst:
  • Auteur

Ha, die voel ik wel ja Geedee, maar het valt mee Was wel echt kapot halverwege. Toen ben ik maar even met een glas limonade op mn tuinstoel gaan uitpuffen. Hartstikke stil (iedereen is werken natuurlijk) en dan die vogeltjes .

Ik vind je eerste ideetje superleuk Dit is om een gewoon potje heengevlochten toch? Misschien kan ik dat met mn aardbeienbakken zo doen Dat zijn nu gewoon van die lelijke grijs-kunststof plantenbakken.

Ik ga als het lekkerder weer is wel gewoon in de tuin zitten met mn gereedschapskist en dan zie ik wel wat eruit komt

Morgen naar de Aldi! Kheb dr gewoon nu al zin in

Geplaatst:

Volgens mij kun je er ook gewoon een stuk oase in doen (op een schoteltje als je het ook in het water hebt gelegd) en dan met pasen er van die leuke gele bloemetjes in met een eitje

Geplaatst:

Lekker bezig geweest Het was er ook wel een mooi weertje voor.

Ik zou ook voor een afscheiding gaan met die takjes. Lijkt me heel mooi en scheelt stenen halen.

Geplaatst:

Wat je ook nog kunt doen van die takken:

Ik heb van snoeitakken (pruimeboom) een "los" hekje gemaakt vorig jaar en het staat (weliswaar een beetje scheef) nog steeds. De kruiden die daar staan (oregano en salie) werden hoog en na een regenbui lagen ze plat en kwam er ook modder op. Omdat ik veel oregano eet en oogst, wilde ik ze redelijk schoon en snel droog houden...heb toen een aantal staken in de grond gestoken (zelfst in de vorm van een hoek ) en dan andere staken er doorheen gevlochten, maar wel met grote afstand , want oregano wil zon:

img091727501331063208.JPG

Die oregano groeit er ook doorheen binnen no-time,... dus van mijn op 5 minuten in elkaar geflanst hekje, zag je na een week al niks meer

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.