Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Je bent goed bezig op je tuintje Wat een werk zeg en je pakt het gelijk maar goed aan. Ook met dat witte zand voor de paden. Kan je niet meer wegzakken. Ik ben benieuwd naar verdere updates van je tuin.

Good things come in small packages

Geplaatst:
waar heb jij ze besteld Bit?

www.bastin.nl en ben bezig toch wat in Frankrijk voor mekaar te krijgen.

Vandaag het beginnen van het stellen van de bandjes voor de bestrating wat uitgesteld.

Geplaatst:

1266_a06a64b66944047f93a02aa8ee3b27bd.jpg

Bandjes stellen en daarna beginnen met straten voorlopig niet mogelijk. Te nat. Ga morgen fruitboompje en wat kleinfruit halen. Opkuilen.

Zaad voor paprika's en tomaten binnen. Op zoek naar een warmtemat.

ow ja. En wat rozen bestellen van t weekend. Ook opkuilen.

Geplaatst:

mazzel dat je aan zo'n shovel kan komen.

ze kunnen bij ons de tuin niet op, maar het is bij ons ook niet zó drassig.

je pakt het groots aan, succes, nu willen we natuurlijk ook de oogst zien

grtjes

harry

Mijn "vriend" de roodborst, tuiniert altijd met me mee.

Dat doet me glimlachen en genieten.

• 1 maand later ...
Geplaatst: (aangepast)

Een UPDATE.

We zijn inmiddels een ruime maand verder, maar veel anders dan de laatste foto ziet het er nog niet uit. Alle bestelde fruitboompjes ( 15 soortjes ) staan inmiddels opgekuild op de tuin. Aardbeiensoortjes bijna allemaal binnen, opgepot staan ze bij me thuis. Kleinfruitstruiken ook opgekuild. Diverse andere zaken zijn in bestelling maar komen later. Thuis nu begonnen de tomaten, pepers en de paprika's te zaaien ( en de winner van de Auberginewedstijd )

Ik wilde dit 1e jaar vrij veel Lathyrus Odoratus zetten, maar zie dat dat allemaal wat later gaat worden. Dan maar wat later. Zaaien daarvan wacht ik toch echt nog wat mee.

volgende week gaan ze bandjes stellen en straten. Daarna uitvlakken de grond en begin ik aan de vakkenindeling. Het wordt toch wat krap-an om klaar te willen zijn voor de lente.

aangepast door Gast
Geplaatst:

waar wou je foto's van ?

kan hoor.... ik vond er al rijkelijk veel staan van 'niks'

Geplaatst:

as dinsdag gaan de hoveniers-jongens aan de slag hoop ik. Ik doe nog wat voorwerk, gaat daarna de verharding erin.

Geplaatst:

ah wat een luxe, laten bestraten

Ik zal het helaas zelf moeten doen en ik ben er waardeloos in.

Zal zo meteen wel een mooi plaatje worden die moestuin van jou!

Gisteren werd er paniek gezaaid, vandaag stond het al een meter hoog.

Geplaatst:

Je pakt het idd rigoreus aan. Dan begin ik idd als een simpele ziel als ik dit van jou zo zie, haha. Succes!! en als de bestrating erin ligt, graag een fotootje, ben benieuwd!!

Geplaatst:

Inderdaad een hele luxe dat ik dit mezelf veroorloof. Maar ook hier kan ik het geld maar 1x uitgeven hoor . Ik ben niet zo piepjong meer. Vond dat ik deze laatste tuin maar eens helemaal van nul af aan, helemaal naar mijn zin moest gaan aanpakken. Dat kost dan wat, jawel. Maar ik rook niet en ik drink niet he ? ( ik rook trouwens als een ketter )

Dinsdag met de bestrating beginnen gaat m trouwens niet worden. De jongens zitten vol in het werk, en dit moet toch een beetje tussendoor en voor een grijpstuiver. Ik help hun bedrijf met beplantingsplannen ( zeg maar 'het gek..' met plantjes ) en zij helpen mij met de basis leggen met de zwaardere zaken op mijn tuin.

Foto's blijf ik hier zetten natuurlijk. De bedoeling is toch dat er van de zomer al wel iets van een tuin zal zijn De pepertjes en de paprika's lijken hun koppie al boven de grond uit te willen steken !

vanmiddag wat wezen zeulen met grond van de ene hoek van de tuin naar de andere hoek. De vorst heeft duidelijk zijn goede zaak gedaan voor de hompen klei ! Viel lang niet tegen.

Geplaatst:

Mijn eerste zaaisels van dit seizoen, vandaag. Links 2 aubergines ( de voorste wordt m , voor de wedstrijd ... ), rechts daarnaast mijn 1e peper ooit. rechts daarvan meer; peper en paprika soortjes.

dscn431173461330603530.JPG

Hierin staan de zaailingen. Warmtematje erin staat inmiddels uit. Warm zat zo.

dscn430844241330608633.JPG

Geplaatst:

Gisteren opgehaald. Net opgepot. De voor mij ge-ente Malus 'Witte Winter Calville' en de Malus 'Rode Herfst Calville' . Beiden hou ik tot ong. in mei in pot bij huis. Tot de tuin zover is.

dscn431398061330683360.JPG

Geplaatst:

Hee, grappig, van die gele bonkige dingen hebben wij hier ook..de buurman heeft er een,die groeit over de heg, en wij plukken aan onze kant bewaart inderdaad super!

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ja. Er zijn meerdere Calville's. In Fr kom je ze wel eens tegen , dit is er 1 die oorspronkelijk van holl. bodem komt trouwens. heb er een link bij geplaatst.

Geplaatst:

Vraagje: je zegt dat voor de latyrus heel diep gespit moet worden. Plant je m dan ook diep? Of binnen laten opkomen en dan later uitplanten? Ik hoop dit jaar op mooie lathyrus. Vorig jaar is er nl weinig terecht gekomen van de mijne. (en ik vind ze zo mooi!)

Geplaatst:

Ja en nee. Lathyrus is geen moeilijke plant ( op vaak wat meeldauw na dan ). Het is maar wat je wilt. Engelsen hebben daar een hele cultuur omheen bedacht, van zaaien in het najaar , opkweken , poten op speciale bedden etc etc. Dan kan je ook nog heel veel doen om ze aan de bloei te houden etc etc.

Ik ga er even vanuit dat je dat niet wilt. Zo ja , als je dat wel wil , kun je googlen. Er zijn hele verhandelingen bij lathyrus society's te vinden.

Ik haal mijn zaad daar wel vandaan trouwens. Elk jaar doe ik het weer een beetje anders , van heel simpel en makkelijk , met iets mindere resultaten, es een jaar niks ( geen tijd ) en dit jaar wou ik het wel weer gaan doen. Op mijn nieuwe tuin. Maar helaas. Het wordt straks te laat voor de meest uitgebreide methode.

Geeft niet . Ze komen er wel ! Als je nu nog moet beginnen met de plek voor te bereiden, zou ik diep spitten ja. tot 60 cm. De grondlagen overigens wel op hun plek laten , maar de onderste 30 cm mengen met bv wat oude mest ( wel oude ! ) wat compost , wat potgrond oid. Meer voor de stuctuur dan echt de voeding. Goed doorwortelbaar dus. Lathyrus wortelt graag diep ja. en nooit te nat. Maar droog is nog erger. Dan de bovenste 30cm mengen met wat lekkers, maar niet te veel ( ze moeten diep gaan zoeken ) op een rug / bed aarde poot je de plantjes uit. zeg ff op 20-40 cm afstand van mekaar, beetje afhankelijk wat je en hoe je het wil. Ter plekke zaaien gaat overigens prima hoor. Maar ik kweek voor ja. ( nog niet mee bezig zelf nu ) Van tevoren zet je iets van een klimmogelijkheid neer. zeg tot 2m, wat je wil. Een wigwam is een goeie ( sterker tegen versch winden ) whatever.

Planten laten groeien. op 2e echte bladpaar de top nijpen. maakt ie scheuten, en dan gaan leiden. Op gegeven moment gaat dat vanzelf.

Na het nijpen en er scheuten zijn , mag je beginnen met iets bijvoeden. na een maand meer. en regelmatig wateren. Droogte geeft stress, en wit. Teveel voeding overigens ook.

zoiets ong.. ow ja. Nu al zaaien buiten van de lathyrus kan wel, maar geeft nog wel teveel kans op wegrotten zaden. ik zaai dus binnen voor ( half maart - april ) rond nijpen van de plantjes gaan ze bij mij op de bedden. Of mijn tuin dan al zover is ? zie ik dan wel.

Geplaatst:

dankjewel, ik ga het ook proberen dit jaar met voorkweken en dan pas naar buiten. Ik denk dat ze vorig jaar te nat stonden (en misschien de grond niet los genoeg).

• Nieuwe aanmaken...