Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Plantenlijst

Geen idee hoe ik het allemaal kwijt moet. Zal wel achter elkaar en van alles een beetje worden...

Vlinderbloemigen

Tuinbonen

Doperwt Meikoninging

Peul - Doperwt

Pronksnijbonen

Stangenbonen Blauhilde

Sla

Veldsla

Pluksla

Krulsla

SaladeMix Moestuindag 2011

Ijsbersla - uitproberen

Komkommerachtigen

Komkommer - uitproberen

Freilandgurke Johanna - uitproberen

Freilandgurke Mepram - uitproberen

Pompoen Butternut

Pompoen Muscade de Provence - uitproberen

Courgette

Nachtschade

Kleine ananaskers - uitproberen

Paprika Yummy Gold - uitproberen

Gele tomaat (klein, peervormig) Lycopersicon esculentum - kijken of ik dit jaar wel oogst heb

Kerstomaat supersweet - kijken of ik dit jaar wel oogst heb

Tomate Penduliina Red - Lycopersicon lycopersicum (Hangtomaat) - uitproberen

Aubergine - uitproberen

Schermbloemigen

Wortel

Wortel Priser Markt (ronde) - uitproberen - gezaaid 10 januari (multiple)

Kervel

Peterselie

Zwartmoeskervel - uitproberen

Snijselderij - uitproberen

Dille - zou hij eens voor oktober willen groeien?

Koriander?

Alliums

Knoflook Rose de Lautrec - uitproberen

Olifantenknoflook - uitproberen

Egyptische ui

Oerprei

Winterprei

Kraailook - uitproberen

Daslook

kruisbloemigen

Rammenas - uitproberen

Broccoli Calabrais - uitproberen

Spruiten - uitproberen

Kohlrabi - uitproberen

Boerenkool - uitproberen

Radijs - zou ik eens meer dan 20% kans op bolletjes maken? - gezaaid 10 januari (multiple)

Turkse raket - uitproberen

Rucola

Mais

Spinazie

Capucijnenbaard - uitproberen

Artisjok - uitproberen

Snijbiet - uitproberen

Vaste groente

Eeuwig moes

Broccoli nine star - uitproberen

Welsh onion - uitproberen

Kruiden

Majoran

Borage

Basilikum

Vaste kruiden

Lavas

Roomse Kervel

Citroenmelisse

Kleine Pimpernelle

Bonenkruid

Bieslook

Chinese bieslook

Wilde majoran

Bergbonenkruid - uitproberen

Brave hendrik - uitproberen

Rozemarijn - overwinteren uitproberen

Fruit

Dubbeldragende frambozen met klaver ertussen

diverse soorten aardbeien - uitproberen

Bosaardbei wit - uitproberen

Braam

Wijnbes - uitproberen

Bosbes - kijken of we weer eens wat meer bessen kunnen krijgen

aangepast door Gast

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Geplaatst: (aangepast)

teeltplan201286251326920194.PNG

De actuele teeltplan

resized_832_7ccee89c6f24bf72ec6e86d5b9719ee6.jpg

Moestuin in de herfst. Nou is er nog maar een half uur op de dag zon (als ze tussen de woken al eens doorkomt)

aangepast door Gast

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Geplaatst:

Ik heb er gigantisch zin in. Voorlopig geniet ik van mijn veldsla. Kei-lekker.

In de week na kerst wil ik een test doen met "multiple sowing" in een eier-karton met ronde worteltjes. Die moeten dan in half januari, begin februari worden uitgezet in de koude bak. Ben benieuwd of dat zal lukken.

Geplaatst:

Je hebt een aardige lijst met zaden voor je tuintje Birgit. Ik heb ook al zoveel verschillende soorten zaden en veel te weinig ruimte. Dat wordt 'proppen', al is dat eigenlijk ook weer geen optie omdat de wortels (onderaan de groenten) toch ruimte nodig hebben.

Hopelijk kan je veel kwijt op weinig ruimte. Stapelen of de lucht in?

Ps, hier staat ook nog wat veldsla. Echt hard groeit het niet meer

Good things come in small packages

Geplaatst:

Aardappels zit ik nog over te dubben. Ze zitten wel in mijn wisselteeltschema (de uitgebreide van Velt). Eigenlijk heb ik er niet echt plaats voor. We hebben het tenslotte over een cirkel van 4 meter doorsnede + 2 bedden in de border van de moestuin + plek voor vaste planten in de border. Denk dat de physalis er voor in de plaats gaat komen. Dat is ook een nachtschade die niet zo hard bemest wil worden... Aan de andere kant zou het leuk zijn om het eens uit te proberen...

Geplaatst:

Je hoeft toch geen heel veldje te doen. Een stuk of 4 planten geven ook een leuk resultaat en kan je net die overheerlijke niet te missen vroege aardappeltjes eten.

Geplaatst:

Ja...in een cementkuip op wielen...kun je uit de weg rollen als het uitkomt...en als het te hard gaat regenen, een pluutje erboven

Geplaatst:

Jullie hebben een punt. Alleen ... waar krijg ik 4 pootaardappelen (van vroege aardappelen) vandaan? Ik ben al jaren niet meer blond maar ik heb echt geen idee ...

Geplaatst:
Jullie hebben een punt. Alleen ... waar krijg ik 4 pootaardappelen (van vroege aardappelen) vandaan? Ik ben al jaren niet meer blond maar ik heb echt geen idee ...
Op de markt, in ieder geval hier, staan regelmatig kramen waar ze zaadgoed en plantjes verkopen. Daar kun je ook pootgoed en plantuitjes kopen in de hoeveelheid / gewicht dat jij nodig hebt, dus ook 4 pootaardappelen. Ik dacht dat ze hier vanaf januari starten met de verkoop van poot en plantgoed. Dan heb je in ieder geval gezond, goed en schoon pootgoed (gecertificeerd)
Geplaatst:

of ff afwachten.. meestal lopen tuinders te leuren met die dingen omdat er veel teveel is besteld. Gaat bij ons meestal zo op het complex. Wellicht hou ik er dit jaar ook weer een paar over. Of misschien kan je een dealtje maken met Borselino want die heeft volgens mij een heel aresnaal aan verschillende pataten staan.

Geplaatst:

Ik hou er best 4 over hoor, die wil ik wel naar je opsturen, ik krijg ze als het goed is eind januari toe gestuurd van,van der wal. Het is de vroege rosenvelt en middelvroege charlotte. als je ze wilt dan moet je even je adres geven in een pb en dan komt het te zijner tijd naar je toe. Ik hoor het wel van je. Ik bedoel dan 4 van ieder ras. Jeanne

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Op het moment dek ik mijn plantjes wat af tegen de vorst. Dochterlief en ik hebben namelijk in ons hoofd om komend weekend Grüne Sosse te eten. Daarvoor hebben we zuring, kleine pimpernel, kervel en peterselie uit de tuin nodig. Het groeide nog tot nu toe dus dat laten we ons niet bederven.

Geplaatst:

Nog eens uitbundig gesleuteld aan teeltplan. Als je rare dingen ziet hoor ik dat heel graag.

teeltplan201286251326920194.PNG

Er is een bed wat nog niet is meegenomen in de vruchtwisseling. Het is de bedoeling dat het grote probleemgebied verkleint wordt en dat ik daar ook nog extra groente kan plaatsen.

P.S. Plaatjes toevoegen is nu echt een peuleschilletje. Complimenten!

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...