Ga naar inhoud

Aardpeer planten tussen vijgen en appelboompje

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb van mijn schoonmoeder 2 aardperen gekregen en wil deze graag in het voorjaar in de grond stoppen. Nou heb ik een grote stenenbak met aarde waar twee vijgenbomen in staan en een appelboompje. Kan ik de aardpeer hier tussen planten of gaan dan die boompjes dood?

Geplaatst:

Dag,

Nee, dat gaat niet lukken. Aardperen groeien nogal uitbundig. Ze krijgen spruiten die wel 2 meter hoog worden en overigens bij een goede zomer, mooie gele bloemen produceren. Onder de grond worden de nieuwe aardperen gevormd. Hoe zou je die tussen de wortels van de andere planten uit willen halen? Aardperen zijn probleemloze planten, maar ze moeten wel in de volle grond.

Met vriendelijke groeten,

Nicoline

Geplaatst:

Het zou dan wel in de volle grond zijn hoor. Ik verwoorde mezelf niet goed denk ik. Het is dan in de volle aarde met een stenen rand eromheen. Maar misschien heb je wel gelijk. Is het niet handig met al die wortels.

Zou het ook in een grote pot kunnen? Dat had mijn schoonmoeder gelezen in de smaakmakend. Hebben jullie daar ervaring mee? Gewoon om eens te proberen.

Geplaatst:

Over aardperen in pot heb ik ook al eens gelezen. Kan het me niet goed herinneren maar geloof dat ze de pot op het einde van het seizoen open moesten knippen vanwege de druk die de knollen uitoefenden. Met een grote / diepe pot zal het dus wel lukken, al zal je af en toe wat voeding moeten geven.

Geplaatst:

ik heb de aardperen in een grote ronde plastic tub van de action staan met gaten in de bodem etc. Ze doen het prima. Ik plant er heel bewust maar 4 stuks in. Op een bepaald moment kort ik ze in en dan gooi ik er een extra laag bemeste tuinaarde boven op. En ik wordt beloond met mooie knolletjes.

Geplaatst:

Inderdaad ik heb ze in pot. Het gaat prima.

Zou ze alleen niet tussen mijn boompjes zetten (als ze in dezelfde pot staan) want je krijgt ze er never nooit uit. Dit jaar zal het wel goed gaan. Maar wat er al staat elk klein knolletje is het jaar erop een nieuwe plant. Ik denk dat ze zo je boompjes eruit drukken.

Jooze

Ik hou een blog bij zie; http://www.mijnmooiemoestuin.blogspot.com

Geplaatst:

Het oogst ook zo makkelijk uit een pot... ik kieper m op een bepaald moment om. Doe nieuwe bemeste tuinaarde in de pot en een 4 tal kleine knolletjes stop ik er weer in. De rest eten we lekker op.

• 3 weeks later...
Geplaatst:

In de treat "alte gärtnerei gekauft" vroeg ik of de aardpeer / Topinambur / Helianthus / Jerusalem artichoke danwel fartichoke niet erg de neiging hebben om te woekeren.

Ik kreeg van een aantal ervaringsdeskundige te lezen dat dit best meeviel.

Bij het op zoek gaan van een verkoper van pootgoed kwam ik er achter dat er echter ook sterk woekerende variëteiten bestaan.

Helianthus tuberosus

alte Sorte aus Österreich, kleine, lange, rote Knollen, sehr große Streuung. Stängel hoch, Blüte- und Erntezeit früh, Geschmack stark nussig. Wegen ihrer starken Tendenz, sich auszubreiten, ist diese Sorte ideal zur Begrünung von (zumeist kahlen) Hühnerausläufen geeignet. Die Hühner vertreiben durch ihr Scharren die Wühlmäuse. Die Topinamburpflanzen nehmen dem Habicht (kustlijn: Havik) die Landemöglichkeit

Aldus http://www.dreschflegel-shop.de/index.php/wurzelgemuese-topinambur-c-181_192

Onze nieuwe habitat :

https://youtu.be/BapOVa6jPgg

Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )

Geplaatst:

Ze noemen het steeds woekeren, maar het is gewoon vermeerderen. Ze gaan niet zoals munt overal onderdoor of overheen om daar te gaan groeien.

Je stopt 1 knol in de grond. Dat worden er 8. En als je die niet rooit, dan worden dat er dat jaar daarop 64. Maar je hebt de plant om er van te eten... toch? Als je ze zorgvuldig rooit, komen ze niet meer boven.

En als er dan 1 klein stukje is blijven zitten, dan loopt die weer uit, en kan je hem dan alsnog makkelijk opgraven. Net als aardappels.

Geplaatst:

Hier noemen ze het: starken Tendenz, sich auszubreiten.

En bij navraag werd medegedeeld dat de meeste andere soorten dit niet doen.

Maar deze soort aardpeer, Gföhler Rote, nu net wel.

Tja nu weet ik het ook niet meer.

Onze nieuwe habitat :

https://youtu.be/BapOVa6jPgg

Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )

Geplaatst:

Ik heb twee soorten aardperen staan, door elkaar, heb van mijn moeder eens een paar knolletjes gekregen en had niet door dat het om twee soorten ging. De ene zijn overwegend wit van kleur, de andere roodpaars. De witte zijn meer nootachtig, de rode zoeter van smaak. Iemand een idee om welke soorten het zou kunnen gaan?

Geplaatst:

@kustlijn: Misschien zaait die ene soort zich ook nog sterk uit?

Ik zou gewoon een soort nemen die niet "woekert". Bij mij hier zijn ze echt heel plaatselijk.

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Teel nu al ruim 30 jaar aardperen, als je ze niet rooit dan lopen ze inderdaad uit jaarlijks, maar dit komt doordat de knollen uitbreiden.

Rooi ze meestal gedurende de winter op. Meestal blijft er genoeg staan voor het nieuwe jaar. Enkel wat oude mest in het voorjaar erop.

Heb ze in het begin wel opgekuild, maar in een vochtige winter rotten ze gewoon weg.

Teel op dit moment 3 rassen. De witte, de rode en Baltische aardpeer.

Ze zijn trouwens ook goed in pot te kweken. Alleen je moet hem wel groot genoeg nemen. 10 ltr is te klein.

De knollen passen er namelijk niet in..................................

Zie foto's

DSC05686.JPG

Aardperen een keer geteeld in 10 liter pot.

Dit ging zo goed dat de pot helemaal is opengescheurd

DSC05692.JPG

Oogst aardperen van 2 tien-liter potten.

Aardperen zaten behoorlijk in de verdrukking hierdoor platte kanten aan de knollen.

Groetjes

Jos

Geplaatst:

Dit waren baltische aardperen, deze zijn iets groter dan de andere soorten die ik heb, hoewel de grote van deze teelt niet uitzonderlijk was. Heb ze wel groter gehad.

De peren waren geplant in potgrond verrijkt met overjarige konijnenmest, 2 knollen per pot.

Tijdens de teelt om de 2-3 weken smeerwortelgier gegeven, en natuurlijk regelmatig water.

Aardperen welke jaar in jaar uit op dezelfde grond worden geteeld worden kleiner. Toevoeging van mest of een andere lokatie geeft direct grotere peren.

Kruidje,

Je kan ze eens poten op een goed bemest stukje grond, kijken of ze dan groter worden.

Groetjes

Jos

Geplaatst:

Dat zou het kunnen zijn. Goed bemeste grond heb ik hier in de tuin nog niet gezien... Denk dat er vooral een tekort aan kali is. Het is wel het plan om daar iets aan te doen.

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...