Swa Posted May 14, 2021 Share Posted May 14, 2021 (edited) Onlangs las ik weer in een artikel dat aardbeiplanten om de 2 à 3 jaar best vervangen worden. Er stond weinig verdere uitleg bij, alleen dat jonge planten betere aardbeien zouden opleveren en dat uitlopers best weggehaald worden tot wanneer de vruchten van de moederplant rijp zijn. Hier laten we de aardbeien hun gang gaan. Wanneer een uitloper uit het aardbeien bed loop wordt die, eens goed geworteld, verplaatst naar het bed op een wat kaler plekje. De plantjes staan dus niet mooi op een rijtje, maar door elkaar. Het zijn 2 soorten. De eerste soort zat oorspronkelijk in potten, wel 5 jaar lang en geeft nooit veel doch wel zeer lekkere vruchten. Een 2-tal jaar geleden werden ze samen met een tweede soort uitgeplant in de volle grond en nu is het nog enkel een kwestie van het plantbed uit te breiden omdat we er wat meer willen. Het wordt alleen wat moeilijk om de paardenmest te verdelen, er is geen plekje grond te zien, bijgevolg gaan de volgende misschien toch wat meer gestructureerd de grond in gaan. Wat denk jij hiervan, realiteit of hardnekkige mythe? En wat doe je zelf? Edited May 14, 2021 by Swa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted May 14, 2021 Share Posted May 14, 2021 Aardbeien houden van verhuizen is het gezegde... Trek eens een foto, dan kunnen we wat vergelijken. Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moonsparkle Posted May 14, 2021 Share Posted May 14, 2021 Ik volg, heb nu een plant van vorig jaar die heeft nu super veel vruchten, en de stekken van vorig jaar hebben nu ook bloemen daarvan heb ik de eerste paar weggehaald omdat ik las dat ze dan grotere vruchten gaan maken. Maar houden ze van verhuizen? Ik hou ze in potten, moet ik ze dan in een ander potje zetten😆 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted May 14, 2021 Share Posted May 14, 2021 2 uren geleden, Moonsparkle zei: daarvan heb ik de eerste paar weggehaald omdat ik las dat ze dan grotere vruchten gaan maken. Dat zullen dan doordragers geweest zijn? Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
rorror Posted May 14, 2021 Share Posted May 14, 2021 Life Cycle of Strawberries: Life Span The life arc of strawberries begins with the establishment of a new plant, peaks two to three years later, and then proceeds toward senescence and death two to three years following its peak. Under ideal conditions, a strawberry plant can live up to 5-6 years. After 3 productive years, however, they usually begin to lose vigor, and the production of strawberries begins to decline rapidly. Eventually, as age progresses and the strawberry plant weakens, strawberries usually succumb to ubiquitous opportunistic fungi or other environmental pathogens. The death process usually commences with spots, defects, and browning of previously healthy plant tissues and ends with a brown, withered, decomposing mass. Bron: https://strawberryplants.org/life-cycle-of-strawberry-plants/ Een fototje zou zoals patrijs zegt fijn zijn. Al had ik een moestuin, dan had ik zo ie zo elk jaar een nieuw bed met aardbeien gezet, en elk jaar het oudste bed opgeruimt. Daardoor dus ook wisselteeld van de bedden mogenlijk. En aardbijen houden van mest, daarmee ga je zeker mooiere aardbeien krijgen dan nu. Zelf heb ik nooit planten gehad van 4jaar of ouder. Maar ben wel van plan een paar van mijn aardbeien planten ouder te laten worden, zodat ik het verschil zelf kan testen. Maar goed, dat hoor je pas over een paar jaar dan =). Quote Gebreksverschijnselen in paprika of pepers 18 gewassen gebreksverschijnselen (english only) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flup Posted May 14, 2021 Share Posted May 14, 2021 Ik wissel wel elke 3 jaar mijn aardbeienbed. De uitlopers van die planten, plant ik dan elders in de moestuin. Nu moet ik wel zeggen dat ik naast mijn aardbeienbed ook aardbeien verspreid door de hele tuin heb. Diverse soorten en niet allemaal even geweldig. Een rand aardbeien zou eigenlijk ook vervangen moeten worden na dit jaar, maar die laat ik staan. Als ze minder gaan geven volgend jaar, kan ik ze er alsnog uithalen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
spike Posted May 27, 2021 Share Posted May 27, 2021 als je aardbei planten te oud worden neemt de opbrengst af en worden de vruchten kleiner. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Graaf67 Posted May 28, 2021 Share Posted May 28, 2021 Waarom er om 3 jaar een nieuwe plant moet komen. Het feit is dat met de jaren een aardbeiplant minder bloemen en dus minder aardbeien opleveren. Laat staan dat er met de jaren meer kans op ziektes ontstaan. Ik zelf kweek op potten/bakken en zodra ik de aardbeiplanten langer laat staan in de pot dan krijg ik last van diverse ziektes van Schimmels. Dus vernieuwen om de zoveel tijd brengt meer opbrengst met zich mee en minder last van ziektes Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fruittuin17 Posted June 4, 2021 Share Posted June 4, 2021 Als je gewoon aardbeien wilt hebben en geen gezeur, kun je beter bosaardbeitjes planten. Die vermeerderen zichzelf en kunnen gewoon blijven staan. Ze zijn alleen wel veel kleiner dan gewone aardbeien (maar ook veel lekkerder) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts