Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Vogelvriendelijke haag


lucyvers

Aanbevolen berichten

Binnenkort ga ik verhuizen en in m’n nieuwe tuin wil ik graag een gemengde, vogelvriendelijke haag neerzetten. Het is een tuin van bijna 100 vierkante meter op het oosten (tikkeltje noorden, vooral oosten) en de haag komt aan de schaduwrijkste kant. Aan die kant hebben de buren een coniferenhaag en daarvoor (aan onze  kant) staat een hek met gaas en privacydoek. Op internet vind ik verschillende tips van verkopers, maar ik heb het idee dat die vooral zijn bedoeld voor grote tuinen. Ik  zou graag tips hebben van mensen die in hun gewone tuin-met-buren een vogelparadijs hebben weten te creëren.


Een paar dingen:

-De haag wordt 10 tot 12 meter lang en mag ongeveer een meter breed worden.

-Moet makkelijk te snoeien zijn en de planten moeten dat ook goed verdragen. (Ik wil de haag even hoog houden als die van de buren, dat is ruim twee meter hoog.)

-Zandgrond, vooral halfschaduw.

-Niet alle haagplanten hoeven wintergroen te zijn, maar wat groen in de winter is wel fijn.

-Indien mogelijk hou ik het privacydoek graag heel. (Geen ervaring met privacydoek.)

-Ik dacht zelf aan 4 of 5 verschillende soorten waar vogels van willen eten en waarin ze willen nestelen.


Foto’s van voorbeelden zou fantastisch zijn!

aangepast door lucyvers
Link naar reactie
Delen op andere sites

Onze buren hebben een 30 meter lange haag van klimop, over een bouwhek heen. Ik vind het spuuglelijk, maar functioneel is het wel, en het is zomer en winter groen, en geen muur of schutting. We snoeien een paar keer per jaar de onderrand aan onze kant af, zodat al die slierten niet in onze tuin groeien. Er zitten heel veel insecten en vogels (en nesten!) in die haag, dat is wel tof, en vooral de reden dat ik hem hier noem. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ow de klimop van de buren is een vloek voor onze tuin, verschrikkelijk!

Met een gemende haag kan ik zo niet wat zeggen, wij hebben voor laurier in zuilvorm gekozen. Geen onderhouden en wintergroen, de vogels zullen er ook wel volop gebruik van maken. En in de keukentuin, de moestuin en fruittuin kunnen ze zich wel uitleven.

Heb wel verschillende gemengde hagen gezien bij webwinkels trouwens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In onze taxus haag zitten heel veel pimpelmeesjes. Dus kennelijk voelen ze zich daar wel veilig genoeg om te nestelen.

Je kunt ook een lijsterbes nemen. Die kun je heel goed in vorm snoeien. Besjes zijn eetbaar. Als kind at ik ze zelf ook graag.

Fazantenbes vind ik een heel mooie struik en vogels schijnen dat lekker te vinden. Ik weet niet hoe goed die het in een haag doet, maar de plant zelf is echt een plaatje. Leycesteria formosa en dan ben ik zelf vooral gecharmeerd van de purple rain.

Klimop is al eerder genoemd. Ik heb het en ben er absoluut geen fan van. Het enige voordeel is dat het groen blijft. Ik zie verder geen enkel nut. Het is naast lelijk -jaja, smaakkwestie, ik weet het!- een perfecte schuilplaats voor slakken. Als ik de klimop snoei, hoor ik ook om de haverklap een kloeink geluid van een huisjesslak die door midden wordt gekliefd. Weet je wel waar ze wonen... kan ook fijn zijn

Kardinaalshoed is ook heel geinig. Is weer eens een andere kleur dan groen. Kleurt prachtig rood in de herfst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de vogels is hulst ook heel fijn. Besjes als er verder niet zoveel te eten is en ze kunnen er mooie nesten in maken. Helemaal bovenin zit bij mij een soort van permanent duivennest, onderin een nest met merels. Het blijft ook de hele winter mooi groen.
 

Ik heb ook een stuk met klimop die over de schutting komt met de buren. Het kan hier gelukkig niet veel kanten op maar wel een paradijs voor vogels, er zitten veel insecten in, de hele dag zie ik vogels de klimop in duiken. Er zit ook een merelnest in. Als je niet te enthousiast snoeit, heb je ook besjes die geliefd zijn bij vogels. Tegen de klimop groeien ook frambozen.

Verder heb ik Viburnum, coniferen, laurier, skimmia. Ook bijzonder mooi is de photinia, kleurt van groen naar rood. Hij is nu helemaal knalrood.

 

Alles blijft groen in de winter en ik heb enorm veel vogels in de tuin. In bijna alles kom ik nesten tegen. Ook veel eekhoorns want in de hoek veel notenbomen. Misschien ook een idee om iets met water te hebben. Ik heb een vijver en waterschalen waar veel gebruik van gemaakt wordt. En ik ben ook te lui om alles netjes te houden. Dus veel blad en ander dood plantenspul op de bodem tussen de struiken. Daar zit natuurlijk ook veel voedsel in. Dit alles in een gewone midden-in-het-dorp-tuin!

aangepast door Annem@rie
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, Mellie said:

Klimop is een perfecte schuilplaats voor slakken.

Ik heb daar weinig last van, ik denk dat de vele vogels korte metten met ze maken. Ik heb vrij dichtbij de klimophaag twee pompoenen geplant, een goede testcase voor de slakken 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de tips die er tot nu toe al zijn gegeven!

In mijn huidige tuin heb ik klimop (ik vind het niet lelijk 😉), maar bij de nieuwe tuin wil ik echt wat anders proberen.

Lijsterbes klinkt goed, ook omdat die goed te snoeien is. Krentenboompjes leek me ook leuk en mooi als haag, maar die schijnt wat minder makkelijk in bedwang te houden te zijn. Meidoorn staat ook op m'n favorietenlijstje. De sneeuwbessen, vuurdoorns en Gelderse roos uit m'n huidige tuin gaan ook mee en die kom ik in diverse webwinkellijstjes ook steeds tegen als vogelvriendelijk. Ze moeten alleen nog wel flink groeien om haag te worden genoemd.

 

Meer tips zijn nog steeds welkom!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had een gemengde haag van:

 

  • Hondsroos
  • Meidoorn
  • Spaanse aak/veldesdoorn
  • Haagbeuk
  • Sleedoorn

Veel stekels en bessen dus hahaha!

Verder zijn vogels ook blij met liguster en als je dat wat minder strak snoeit, komen er prachtige bloemen in die veel bijen aantrekken.

Ik zou vooral ook even kijken naar soorten die geschikt zijn voor jouw grond (en rekening houden met de droogte, want ik kan me voorstellen dat naast dat ie voor schaduw zorgt, de coniferenhaag ook behoorlijk wat water wegneemt via wortels en lucht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Olijfwilg is voor vogels en insecten heel fijn en goed te snoeien en blijft groen...

aucuba is er net zo een groen meerdere kkeurtintenbessen gied te snoeien...

ik zelf ben ook dol op mijn duindoorn...

een hoge buxus heg is ook een vogeltopper net als raxus

Ik heb veel vlinderstruiken, rosa rugossa,  jasmijn ,sering,  krent ,ribes aangeplant ooit voor zo een heg...

best veel onderhoud om de struiken ordelijk te houden!

Link naar reactie
Delen op andere sites

als je conifeer kiest, zorg voor een soort die niet blijft groeien; wij hebben hier een muur van 8 meter hoog van de achterburen, dus geen ochtendzon tot eind mei

(en ja, wel eens gevraagd om te snoeien, is 1 keer gedaan ooit maar was best duur voor de achterbuuv, zou elke 2 jaar moeten)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Conifeer vind ik zelf niet zo mooi. Olijfwilg ziet er mooi uit en de ribes ook.

"best veel onderhoud om de struiken ordelijk te houden!" Ik vind het geen probleem om wat vaker te snoeien, maar ben wel een beetje bang dat veel verschillende struiken door elkaar  die bv. niet allemaal even snel groeien wat chaotisch aandoet. Of dat ze elkaar gaan verdrukken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...