Jump to content

tomaat: gedetermineerd of niet? en hoe dat te zien?

y-cam

Recommended Posts

Hallo,

ik heb einde april 5 tomatenplanten in mijn serre gezet. Ik weet echter niet of het struikvariëteiten zijn of stamtomaten ... En ik weet dus niet of ik ze mag dieven of niet.

Is er iemand die me kan vertellen hoe ik het verschil kan zien? 

Dank en groetjes,

yves

Moeilijk, je ziet het meestal pas als de hoofdstam niet verder groeit maar eindigt, meestal in een bloemtros en je hebt er nog wat variaties in hoe ze groeien.

Het meeste zekere is om proberen te achterhalen welke plantjes je gezet hebt. 

Hier vind je een aantal zaken waar je naar kan kijken, maar hou er rekening mee dat er onnoemelijk veel variëteiten zijn en dit geen zekerheid geeft.

https://donotdisturbgardening.com/how-to-tell-the-difference-between-determinate-and-indeterminate-tomatoes/

Struiktomaat of stamtomaat, mijn mening:

Echte stamtomaten worden hoog, en “slank” (een kleine plantdiameter). Mooi voor in een voldoende hoge kas. Je kunt er veel kwijt, en het is “plukke zonder bukke”.

Struiktomaten, de naam zegt het al, blijven meer struikvormig, ze blijven ook beduidend lager. Makkelijker voor vollegrond teelt, iets minder ondersteuning nodig.

Struiktomaten zouden minder gevoelig zijn voor phytophthora. Misschien dan men daarom stamtomaten kruist met struiktomaten. Dat kan tussenvormen geven.

Wel / niet dieven. Er wordt gezegd: stamtomaten altijd wel; struiktomaten nooit dieven. Ik neem dat met een grote korrel zout. Als je bij stamtomaten niet voldoende de hoogte in kan, dan is het niet zo gek om b.v. halverwege een vertakking te hebben. Bij struiktomaten is het andersom: daar kan de plant veel te bossig worden, zeker onderaan, hangend tegen de vaak natte grond. Niks mis mee om hier en daar te dieven, zodat je -met het vochtige weer in NL- een wat meer luchtige plant krijgt.

Afsluitend: Roma is bij mijn weten (bijna?) altijd een struiktomaat. Bij mij worden ze -in de volle grond- iets meer dan kniehoog. Wel bukke bij het plukke, dus.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Ik heb nog maar 1 soort Roma geteeld maar twijfel of deze soort wel een  struiktomaat was. De planten waren bijna even hoog of mezelf (180cm), ze vertakten wel veel maar dat doen stamtomaten die je laat gaan ook.

Beide al gehad bij Roma en er ook specifiek achter gezocht om een niet gedetermineerde te hebben,  Gevoeligheid zal eerder van het ras afhangen dan van het  type groei, stuikvorm Roma in de serre was altijd 1 van de moeilijkste om hem gezond te houden daarom verschillende jaren een niet gedetermineerde gezet, wel gekocht als geënte plant maar onder de naam roma. Het is ook niet logisch dat een struikvorm minder gevoelig zou zijn voor phytoptora, de bladeren staan dichter opeen en dus meer kans dat de boel vochtig blijft binnenin. Wel heb je vaak struikvorm bij rassen bedoeld voor koudere gebieden en korter groeiseizoen, misschien heb je juist  daarom minder last. Over het wel/niet dieven volg ik je helemaal.

@Marjolein CDB is vernoemt naar de vorm van de tomaat: een ossenhart en is niet echt geribbeld maar eerder vlak, de andere zijn onder andere Coeur D'albenga die als CDB  verkocht worden. edit:  https://www.plantaardig.com/groenteninfo/berichten/tomaten-telen-coeur-de-boeuf-ossehart/

Edited by redzebra