Nicoline D. Geplaatst: 20 december 2011 Geplaatst: 20 december 2011 Wat een gedoe is dat toch rond die kerstbomen. Kun je er nou eentje milieu-verantwoord kopen, moet het met kluit, moet het een inruil-boom wezen of een namaak? Een paar jaar geleden hebben wij er eentje met kluit gekocht. Na de Kerst ging-ie de tuin in, want daarom koop je immers met kluit. Nu hebben wij wel een grote tuin, maar sparren horen er niet in thuis. Gelukkig kon hij nog wel in ons feest-hoekje, waar ook de enige conifeer staat die we hebben (voor kerstkransen), de hulst (voor kerststukjes) en de kronkelwilg voor Pasen. Hij stond een beetje in een raar hoekje, dat wel. Naast een rijtje Gelderserozen en een struik waar de naam me van is ontschoten. Dat eerste jaar stond hij er ook zielig bij. Maar in het tweede jaar begon hij toch te groeien. Een beetje spits, maar toch. Omdat hij aan twee kanten geen kant op kon met z’n takken, groeide hij ook niet erg regelmatig. En aan de onderkant werd hij bruin. Enfin, dit jaar werd het tijd voor zijn tweede moment van glorie, als kerstboom in onze woonkamer. Hij was al met al hoog geworden. We zaagden de bruine onderkant eraf en de kale bovenkant ook (met een piek erop zou dat niet zo opvallen, dachten wij) en zetten hem traditiegetrouw in de metalen houtbak, vastgeklemd tussen stukken haardhout. Hij was niet alleen een beetje spits. Z’n takken stonden ook wel ver uitelkaar. Heel anders dan de mooie, dichte spar van vorig jaar die, eenmaal op de takkenwal beland, nog zeker vijf maanden z’n naalden behield. Dat zou deze spar niet gebeuren, merkten we al bij het optuigen. Wij hebben in de loop der jaren een, in mijn ogen mooie, verzameling kerstballen opgebouwd. Een stuk of tien daarvan zijn van echt glas (geen kleine kinderen meer, dus ze blijven heel). Glazen ballen kunnen zwaar zijn en dat zijn de onze dan ook. Het sparretje dat helemaal niet ontevreden leek met zijn nieuwe status, had daar moeite mee. Want behalve spits, kaal en scheef, had hij ook nog erg slappe takken die diep ombogen onder het gewicht van de ballen. ‘Heel apart’ is nog het vriendelijkste commentaar van bezoekers. Maar net zoals je je kunt hechten aan dat ene hondje juist omdát z’n oortje een beetje scheef is, kan ik onze kerstboom wel waarderen. Dit is geen recycling, geen tweedehands, maar vintage! Nicoline HooijmansMeer columns op de site: http://www.hooimadam.com Quote
Jorg Geplaatst: 20 december 2011 Geplaatst: 20 december 2011 Leuk, deze columns kan ik wel waarderen nicoline. Wij hechten ons ook aan onze kerstboom, haha. Gaat al 4 jaar braaf mee en staat, als hij niet binnen staat met kerst, op de moestuin. De boom ziet er dan ook nog wel iets mooier uit dan die op jou foto's We hebben hier op het forum ook een re-use en recycle topic, daar past de kerstboom ook tussen naar mijn mening. Wat kost een kerstboom (met kluit) eigenlijk? 10 tje? Quote
Koert Geplaatst: 20 december 2011 Geplaatst: 20 december 2011 Hij is gaaf nicoline!@ Jorg denk nog wel duurder voor een redelijke maat, ik heb hier bij de boer voor een van een centimeter of 60/70 8 euro betaald met kluit( worden steeds duurder, vorig jaar was die nog 6, helaas heeft hij het niet overleefd vandaar weer een nieuwe) Quote Even a broken clock is right twice a day
jeanne-heijmans Geplaatst: 20 december 2011 Geplaatst: 20 december 2011 Mijn kerstboom met kluit, denk 1 meter of zo, was 17 euro, hij verkocht ook nordman maar wilde je er een hebben van 1.50 m dan was het 60 euro vond ik wel heel veel geld. Quote
Guus D Geplaatst: 20 december 2011 Geplaatst: 20 december 2011 Die van ons is ong 4 meter zonder kluit en staat in de woonkamer, er hangen veel krootjes aan dus daar kan ik weer zaad uit winnen, Quote Omdat het kan.
Koert Geplaatst: 20 december 2011 Geplaatst: 20 december 2011 4 meter??? en hoe doe je dat dan met dat gat in het dak als de kerstboom weer weg is??? Quote Even a broken clock is right twice a day
Bit Geplaatst: 20 december 2011 Geplaatst: 20 december 2011 lol Guus ! Leuk. Wel even aan Jet denken he ? Die is naarstig op zoek naar zaad uit je krootjes. trouwens, Nicoline. leuk stukje. leuk geschreven. Wat een gehannes om lief te zijn voor alles wat groeit en boeit he ? Quote
Guus D Geplaatst: 20 december 2011 Geplaatst: 20 december 2011 in de kamer hebben wij geen plavon, loopt gewoon spits toe dan kan er een hoge boom in, van Jet weet ik nog niets, ik kan er wel wat voor je uit plukken Quote Omdat het kan.
Bit Geplaatst: 20 december 2011 Geplaatst: 20 december 2011 ja. kan het topic niet zo snel vinden, maar Jet ( appelvrouwtje, die nederlands-fransaise die ook wel in jouw topic reageert ) zoekt zaden van kerstbomen, of blauwe sparren geloof ik, omdat ze net als jij ook overweegt dennenbomen te gaan kweken. Quote
Kamilla Geplaatst: 20 december 2011 Geplaatst: 20 december 2011 Een mooi geschreven verhaal en een allerminst "afgezaagde" boom. Wij hebben een kunstboom gekocht omdat onze konijnen destijds buikpijn kregen van het naalden eten en mijn man jaarlijks exzeem kreeg van het mee mogen helpen opzetten van een echte boom. Dus sinds 1991 hebben wij er een "blauwspar" van plastic. Deze hangt vol met lampionnetjes, tarwe-aren, gedroogde sinaasappelschijfjes, kransjes van courgettepitten en gepunnikte slingers van wol. Quote
Koert Geplaatst: 20 december 2011 Geplaatst: 20 december 2011 Dan wil ik ook wel een foto van jouw boom zien Kamilla , klinkt wel leuk zo! Quote Even a broken clock is right twice a day
Kamilla Geplaatst: 20 december 2011 Geplaatst: 20 december 2011 Dan is het het handigste dat we een verse foto maken van dit jaar. Op kiekjes van het vorige jaren staan wij overal op, al of niet musicerend. Quote
appelvrouw Geplaatst: 20 december 2011 Geplaatst: 20 december 2011 Leuk verhaal en mooie boom Nicoline! Ik mag dat wel zo`n boom, lekker artistiek toch?Wij hebben 19 euro betaald voor boom met kluit ( 1 meter..in Kortenhoef) de verkoper zei tegen mij: "reken er maar niet op dat ie t later doet vrouwtje..de bomen worden tegenwoordig machinaal gerooid, en de kluiten/wortels zijn gewoon afgehakt. We hebben toch de mooiste uitgezocht, die staat nu in een koude ruimte te wennen, en mag morgen weer iets warmer..zaterdag komen de kindjes hem versieren!Guus ik zoek inderdaad Blauwspar/Nordman/Andere mooie spar zaden Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Eva Geplaatst: 21 december 2011 Geplaatst: 21 december 2011 wij hebben dit jaar een nordmann van 175 cm zonder kluit. hij kostte ons 23 euro. niet normaal eigenlijk, maar anderzijds ook weer wel... we zitten er aan te denken om volgend jaar bij de zandverstuivingen bij Appelscha een echte Den mee te nemen. ze willen daar graag van die bomen af namelijk...op de veluwe hebben ze ook zoiets. je kiest zelf een den uit en rooit hem. zo is bosbeheer er van af en heeft iemand er nog wat aan!een stuk natuur en boom vriendelijker dan een nordmann (spar) kopen. Quote
hansm Geplaatst: 21 december 2011 Geplaatst: 21 december 2011 Ik heb geen moeite met kerstboom omzagen, zie het probleem niet, toch prima dat ze gekweekt wordenen op gegeven moment omgezaagd en weer nieuwe geplant, ik vindt het te sentimenteel voor woorden omte zeggen................ weet geeneens wat ? zielig voor de boom ???????? Wij vermoorden toch dagelijks allerlei groente waneer we ze uit de tuin rukken. Quote Players only love you when they're playing.
Gast jack Geplaatst: 22 december 2011 Geplaatst: 22 december 2011 paar jaar gelden heb ik eens een heel klein kerstboompje meegenomen uit drente .het was ik denk plus-15 cm hoog nu is hij al flink gegroeit heb hem in pot staan want wil hem in de toekomst gaan gebruiken als kerstboom zal eens een foto er van maken ... Quote
Eva Geplaatst: 23 december 2011 Geplaatst: 23 december 2011 ja leuk! ik vind het altijd zó leuk om foto's van anderen te zien...heeft iemand ook een leuke foto van zijn kerstboom? Quote
Gast jack Geplaatst: 23 december 2011 Geplaatst: 23 december 2011 dit is hem dan nog niet als kerstboom maar ik heb hem al toen hij 15cm hoog was meegenomen van onze vakantie uit drente hij heeft ook een naam ..... zijn naam is Bartje Quote
Jorieke123 Geplaatst: 23 december 2011 Geplaatst: 23 december 2011 We hebben al jaren geen kerstboom. Ooit een nepperd gekocht, en die hebben we maar 1 keer in de kamer gehad denk ik. Ik heb vrij weinig met kerst, en al jaren geen woonkamer om er 1 neer te zetten. Ik vind het wel best Volgend jaar hangen we wel lichtjes in een boom in de tuin ofzo. We zien wel Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Gast jack Geplaatst: 23 december 2011 Geplaatst: 23 december 2011 lichtjes buiten in een boom ....vind dat reuze gezellig savonds zou eigelijk het helejaar door moeten zijn ....lichtjes buiten .. Quote
appelvrouw Geplaatst: 23 december 2011 Geplaatst: 23 december 2011 zou eigelijk het hele jaar door moeten zijn ....lichtjes buiten .. Ja, dan krijgen we helemaal een energiecrisis .Ga je die boom met bruine bonen versieren Jack~? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Gast jack Geplaatst: 23 december 2011 Geplaatst: 23 december 2011 zou eigelijk het hele jaar door moeten zijn ....lichtjes buiten .. Ja, dan krijgen we helemaal een energiecrisis .Ga je die boom met bruine bonen versieren Jack~? bruinen bonen ?? zal je bekenen 2 jaar terug was mijn energie rekening 1800,euro kwam alleen door mijn hobby .dieren houden ....ja en dan zit je ...... tegens woordig verkopen ze van die led verlichting die lampjes zijn stuk zuiniger Quote
geedee Geplaatst: 23 december 2011 Geplaatst: 23 december 2011 Ik heb er een paar van deze: op zonnecel....hele jaar lichtjes buiten Quote
Gast jack Geplaatst: 23 december 2011 Geplaatst: 23 december 2011 ik heb er ook gehad op zonne inergie maar toch na een jaar werden ze om de een of andere reden niet meer bijgevult .... Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.