JdS Geplaatst: 20 december 2011 Geplaatst: 20 december 2011 Hallo allemaal, iemand van jullie ervaring met granaatappel? Ik heb nu 3 plantjes uit zaadjes opgekweekt, maar ze zijn nog niet groter dan 20cm. Gaat dit ook vruchten opleveren? Of is het te koud in NL? En heeft de plant nog speciale wensen voor wat betreft grondsoort, standplaats, etc.? Alvast bedankt voor alle info en discussie! groeten joost Quote
dick Geplaatst: 20 december 2011 Geplaatst: 20 december 2011 Ik heb al jaren een granaatappel in de tuin staan,maar heb nog nooit bloemen of vruchten gezien,'s winters zet ik er een plastic ton erover heen en zo overleeft hij de kou.Wel heb ik enkel mini granaatappel struikjes gezaaid en die bloeien ieder jaar en geven vruchten, deze staan in een pot en overwinteren in de kas. Quote
Frank Houweling Geplaatst: 20 december 2011 Geplaatst: 20 december 2011 Ik heb ze wel gehad met bloem en kleine (onrijpe) vruchten. Vaak met bloem; dus dat is goed te doen. Hier staan ze wel lekker in het kasje, want deze plant heeft in het voorjaar vaak een beetje moeite om op gang te komen. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
JdS Geplaatst: 23 december 2011 Auteur Geplaatst: 23 december 2011 Maar Frank, jij verkoopt ze niet. Toch een heel mooi plantje met mooie bloemen, is er dan geen vraag naar of doen ze het gewoon niet? Quote
JdS Geplaatst: 23 december 2011 Auteur Geplaatst: 23 december 2011 Oh, niet goed gekeken, zie hem nu staan (sorry Frank), maar alleen de "kleine" versie. Zulke lekkere vruchten en altijd zo beperkt voorradig.... Quote
Frank Houweling Geplaatst: 23 december 2011 Geplaatst: 23 december 2011 Oh, niet goed gekeken, zie hem nu staan (sorry Frank), maar alleen de "kleine" versie. Zulke lekkere vruchten en altijd zo beperkt voorradig....Die kleine versie gaat ook uit m'n assortiment. Foutje dat hij op de site staat. Ik vind al dat extra geld het niet waard. Misschien volgend jaar de gewone versie gaan verkopen, maar dat betwijfel ik nog. Granaatappel is niet erg populair. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
appelvrouw Geplaatst: 23 december 2011 Geplaatst: 23 december 2011 Wel heb ik enkel mini granaatappel struikjes gezaaid en die bloeien ieder jaar en geven vruchten, deze staan in een pot en overwinteren in de kas.Dick zijn die vruchtjes dan ook te eten? Ik heb een minigraatnaatappeltje gekregen en die staat nu in de winter in de vensterbank, in de koude kas verliest hij wel zijn blaadjes maar gaat niet dood...het is me nog niet gelukt een vrucht te krijgen en dacht dat het struikje misschien een broertje nodig had... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
dick Geplaatst: 25 december 2011 Geplaatst: 25 december 2011 Nee ik heb ze niet gegeten,ze zijn maar 3 centimeter in doorsnee,volgende zomer zal ik dat eens proberen.Bij mij staan ze ook in de kas en verliezen wel blad maar nog niet alles,ze bloeien zelfs nog. Quote
Jeroen2802 Geplaatst: 26 november 2012 Geplaatst: 26 november 2012 Ik ben benieuwd wat dit gaat worden (een granaatappelboom obviously) Quote
Jeroen2802 Geplaatst: 13 oktober 2013 Geplaatst: 13 oktober 2013 Ongeveer een jaar oud, ik vermoed dat dat bruine normaal is ivm herfst Quote
JdS Geplaatst: 22 oktober 2013 Auteur Geplaatst: 22 oktober 2013 he jeroen, goed om te zien dat dit (oude) topic weer nieuw leven is ingeblazen.Ik ben ook ongeveer zo ver gekomen als op jouw laatste plaatjes te zien is. Ik heb ze toen buiten gezet en dat hebben ze niet overleefd. Dus voorzichtig aan en goed in de gaten houden. Bij mij schoten ze ook omhoog maar bleven erg dun (en een beetje slap). Hoe ben je aan de zaadjes gekomen? Ik zou ook wel weer een poging willen wagen. groeten,jds Quote
Ben92 Geplaatst: 22 oktober 2013 Geplaatst: 22 oktober 2013 Oh leuk topic Ik heb ook een paar granaatappel boompjes maar die komen uit stekjes, sommige hebben alle bladeren verloren, maar eentje begint nu weer opnieuw uit te lopen, net zoals de vijgen, misschien komt dat omdat ze binnen staan Maar eentje is al best wel een boompje en doet het best goed Ik zou me kunnen voorstellen dat de plantjes slap waren omdat ze niet genoeg licht kregen, misschien zaaien in de lente geeft meer success en natuurlijk erg licht zetten? Voor de rest kan je gewoon zaadjes uit een gekochte granaatappel halen, het is zo dat de granaatappels met harde zaden beter winterhard zijn dus je kan beter die proberen dan die van die hele zachte zaden. Quote voor alle zaden en zaadjes http://www.aedoszaden.nl plant veredeling, leuk jazeker kijk ook even hier: http://plantbreedingforum.eu/
Riverdale27 Geplaatst: 23 oktober 2013 Geplaatst: 23 oktober 2013 Ongeveer een jaar oud, ik vermoed dat dat bruine normaal is ivm herfst Hebben ze eigenlijk wel herfst en bladval waar granaatappels in het wild groeien? Quote
Ben92 Geplaatst: 23 oktober 2013 Geplaatst: 23 oktober 2013 kort samengevat: Ja Quote voor alle zaden en zaadjes http://www.aedoszaden.nl plant veredeling, leuk jazeker kijk ook even hier: http://plantbreedingforum.eu/
ADOPEG Geplaatst: 18 september 2015 Geplaatst: 18 september 2015 Oh, niet goed gekeken, zie hem nu staan (sorry Frank), maar alleen de "kleine" versie. Zulke lekkere vruchten en altijd zo beperkt voorradig....Die kleine versie gaat ook uit m'n assortiment. Foutje dat hij op de site staat. Ik vind al dat extra geld het niet waard. Misschien volgend jaar de gewone versie gaan verkopen, maar dat betwijfel ik nog. Granaatappel is niet erg populair.Mensen weten jullie wel hoe onwaarschijnlijk lekker die granaatappels zijn? En nog gezond ook! Terwijl ik dit schrijf...Vijf minuten later kan ik alleen maar bevestigen wat ik hierboven schreef: Echt genieten die granaatappels! Maar goed, ik heb internet ook al afgestruind naar een granaatappelboom in ons klimaat waar echt vruchten vanaf komen. Dat schijnt bijna ondoenlijk te zijn. Ik ben dus erg benieuwd of jullie al vooruitgang hebben gemaakt? ~ADo Quote ~ Vita rosa est ~
Frank Houweling Geplaatst: 18 september 2015 Geplaatst: 18 september 2015 Ik heb vorig jaar een granaatappel uit de kas op. Maar om nou te zeggen dat hij net zo goed is uit de winkel... Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
ADOPEG Geplaatst: 18 september 2015 Geplaatst: 18 september 2015 Was dat de kleine versie of de 'echte' boom?En weet jij geen manier om aan een vruchtdragende bomen te komen? Quote ~ Vita rosa est ~
ADOPEG Geplaatst: 18 september 2015 Geplaatst: 18 september 2015 https://www.bomenenzo.nl/granaatappelboom Deze zou het moeten doen toch? ~PeG Quote ~ Vita rosa est ~
Frank Houweling Geplaatst: 18 september 2015 Geplaatst: 18 september 2015 Van allebei wel eens vruchten gehad. Was allebei niet veel soeps. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
manowar Geplaatst: 19 september 2015 Geplaatst: 19 september 2015 Ik heb een 7 tal jaren geleden (vermoed ik ) eens granaatappel pitten gezaaid. Dat zaaien gaat vanzelf en die planten zijn erg sterk, ze zijn al de winters doorgekomen en ze komen elk jaar terug. vorig jaar heb ik ze in een pot gezet en vorstvrij bewaard. Groter dan 60 cm heb ik ze nooit gekregen en ik denk dat er nooit vruchten aan zullen komen. Maar het is wel een mooi struikje Quote
Claudia69 Geplaatst: 8 november 2015 Geplaatst: 8 november 2015 Mijn oudste bracht een granaatappel mee uit Kreta en wil daar graag een boompje mee proberen te kweken. Ik lees dat je het zaad zowel vers als gedroogd kan zaaien en op elk moment van het jaar, maar vermoed dat de lente toch een beter moment is om te starten? Ook vraag ik me af welke potgrond ik hier best voor gebruik. Mag dat standaard potgrond zijn of verkiezen granaatappels iets anders? Quote
Claudia69 Geplaatst: 29 november 2015 Geplaatst: 29 november 2015 Ik heb intussen een aantal zaden van het vruchtvlees ontdaan, de pitjes netjes gespoeld, enkele dagen laten drogen en er vervolgens een paar gezaaid in kleine potjes met stekaarde (om ze makkelijk te kunnen verspenen). De potjes heb ik in een afgesloten kasje op de grond gezet in mijn washok, waar de vloerverwarming vertrekt. De vloer is daar nu de verwarming aanstaat altijd lekker warm. Twee weken na het inzaaien is er 1 zaadje aan het opkomen. Dat zet ik morgen lichter voor het raam. Het zal misschien doorschieten wegens te weinig licht buiten, maar dan begin ik eind februari nog eens opnieuw, als ik paprika en ananaskers inzaai Quote
Jeroen2802 Geplaatst: 1 mei 2016 Geplaatst: 1 mei 2016 De plantjes uit mijn bericht in 2013 in dit topic zijn nog steeds in leven en flink gegroeid. Wel valt me op dat een aantal blaadjes bruin wordt. Is dit een voedseltekort? Of is het misschien gewoon tijd voor grotere potten? Sorry voor de gekantelde foto's, heb ze geupload vanaf mobiel en ging niet helemaal lekker Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.