appelvrouw Geplaatst: 21 december 2011 Geplaatst: 21 december 2011 Morgen is het de korste dag van het jaar! De dag daarna, die geeft me toch altijd weer een speciaal gevoel, ook al hebben we de hele winter nog voor ons: we gaan weer naar het licht..en is wat mij betreft het moestuinseizoen weer open!! http://www.knmi.nl/cms/content/22497/kortste_dagen Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Kamilla Geplaatst: 21 december 2011 Geplaatst: 21 december 2011 Voor mij heeft de kortste dag van het jaar ook iets speciaals. De zon bevindt zich op haar diepste punt en daarom heb ik daarnet toen de zon onderging het zonnewiel in de boom gehangen. Maar voor het tuinierseizoen vind ik het nog te vroeg. Quote
hansm Geplaatst: 21 december 2011 Geplaatst: 21 december 2011 Wist ik niet, maar ben wel dat vlugge donker elke avond al zat dus, ben blij als dat vanaf morgen weer beter wordt wat is een zonnewiel waar dient het voor en heb je plaatje, klinkt leuk. Quote Players only love you when they're playing.
Kamilla Geplaatst: 21 december 2011 Geplaatst: 21 december 2011 wat is een zonnewiel waar dient het voor en heb je plaatje, klinkt leuk. Een zonnewiel is een cirkel met een kruis erin. Zonverering vond in Europa veel plaats in het brons- en ijzertijdperk. Ik heb er eentje gemaakt voor in de boom door tuindraad in die vorm te buigen en daar met geel-oranje wol omheen te haken. Hier hangt het wiel boven in de boom i.p.v. een piek. In een ander topic had ik Koert beloofd om een foto van onze boom te maken. Als dat gelukt is, krijg je 'm te zien. Quote
hansm Geplaatst: 21 december 2011 Geplaatst: 21 december 2011 Nooit van gehoord, zal zo even googlen het is dus versiering geen gebruiksdings ik moest gelijkaan dromenvangers denken die vindt ik gaaf. Edith oja ik begrijp wat je bedoeld ik ken het als keltisch kruis, heeft ook wel iets negatiefs moet ik zeggen maar ik snap dat oorsprong dat eigenlijk niet is.Dharmawiel vindt ik dan mooier. Quote Players only love you when they're playing.
geedee Geplaatst: 21 december 2011 Geplaatst: 21 december 2011 De zonnewende vieren....voor aantal mensen die ik ken belangrijker dan Kerst...hoe dan ook...ik ben blij dat de zon weer onze kant op komt en het over een paar weken alweer een uur ofzo langer licht blijft.....Zou nu het liefst een winterslaap houden Quote
Jorieke123 Geplaatst: 21 december 2011 Geplaatst: 21 december 2011 Een winterslaap? En de pepers dan? En prei? Wie moet dat voorzaaien? Ik ben al bezig hoor Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
jeanne-heijmans Geplaatst: 21 december 2011 Geplaatst: 21 december 2011 Hé Jorieke doe jij nu al pepers voorzaaien? Heb je ze dan binnen staan? met een bepaald licht of zo? en wanneer plant je ze dan uit buiten,in maart/april? Appelvrouw, bij ons op teletekst stond dat vandaag de korste dag was? ik was al aan het aftellen ha ha. Quote
appelvrouw Geplaatst: 21 december 2011 Auteur Geplaatst: 21 december 2011 Nee Jeanne, het is morgen, en dan begint de sterrenkundige winter...Zo`n zonnewiel vind ik ook wel een mooi symbool..ik geloof ook dat onze Kerstboom en de lichtjes erin voortkomen uit een heidense verering van de terugkeer van het licht ( de dagen worden langer...) en dat de Katholieke kerk de boom en licht mooi heeft ingepast. Wij gaan hier in ieder geval een mooi kampvuur maken een dezer dagen...Geedee, wakker blijven hoor! Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
jeanne-heijmans Geplaatst: 21 december 2011 Geplaatst: 21 december 2011 Ha ha weer wat geleerd, leer hier wat, nu gaan we vanaf morgen toch lekker aftellen,met de minuut. Quote
Kamilla Geplaatst: 21 december 2011 Geplaatst: 21 december 2011 Zo`n zonnewiel vind ik ook wel een mooi symbool..ik geloof ook dat onze Kerstboom en de lichtjes erin voortkomen uit een heidense verering van de terugkeer van het licht ( de dagen worden langer...) en dat de Katholieke kerk de boom en licht mooi heeft ingepast. Het verhaal is volgens overlevering nog wat anders. De heidense terugkeer van het licht stamt uit het Romeinse gebied. Het versieren van bomen kwam onder de Germaanse stammen voor. Oorspronkelijk werden juist bladverliezende bomen versierd om de IJsreuzen te misleiden. Zolang er nog vanalles in de bomen hing, hielden de IJsreuzen zich nog wat op afstand. De kerk wilde deze gewoonte uitroeien, maar dat lukte niet. Toen is de spar vanwege zijn 3-hoekige vorm die zou corresponderen met de drievuldigheid (Vader Zoon en Heilige Geest), toegestaan om te versieren. Quote
appelvrouw Geplaatst: 21 december 2011 Auteur Geplaatst: 21 december 2011 Kijk. Dank je wel voor je uitleg Kamilla.Anyway, wij kunnen nu ieder jaar mooi een kerstboomverbranding houden, daar ben ik gek op. Ik vind het ook een soort vernieuwingsvuur, en wij gebruiken het eindejaarsvuur dan ook om onze oude rommel te verbranden, kapotte stoelen en ander meubilair.Schoon het nieuwe jaar in. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Borsalino Geplaatst: 22 december 2011 Geplaatst: 22 december 2011 Ben ik ook altijd gek op dat het "Licht" eindelijk terugkomt.Dit jaar valt het mee wat het weer betreft, nog vanalles te doen in de tuin.Dat was vorig jaar wat anders, dan was dat lengen van de dagen gevoel er zo niet zoals nu Is het momenteel niet iets van 2 minuten per dag extra?Dacht toch dat het in't begin wat sneller ging. Quote
RvO Geplaatst: 22 december 2011 Geplaatst: 22 december 2011 ...Dacht toch dat het in't begin wat sneller ging.Ja ik wil ook meer licht!! Maar helaas, juist nu gaat het heel langzaam. In het voorjaar en najaar gaat het juist snel. In de zomer gaat het ook weer langzaam. (sinus-curve).De precieze getalletjes vind je o.a. hier: http://www.weer.nl/wereldweer/actueel-en-verwacht-weer/stad/31X3927/utrecht.html?sredirect=d2VyZWxkd2Vlci96b2VrcmVzdWx0YXRlbi5odG1sPyZhbXA7c3dvcmQ9dXRyZWNodCZhbXA7b3B0X3R5cGU9Y2l0eSZhbXA7c3JlZGlyZWN0PS0x Maar zoek vooral even op je eigen plaatsnaam. Tussen oost en west Nederland zit zo'n 20 minuten verschil t.a.v. zonsopkomst en zonsondergang. Daglengte is dan weer gelijk. Quote
Helly Geplaatst: 22 december 2011 Geplaatst: 22 december 2011 Jorieke, nu al zaaien? Ben nu voor t eerst op een tablet aan t tikken, ff wennen Quote Good things come in small packages
appelvrouw Geplaatst: 22 december 2011 Auteur Geplaatst: 22 december 2011 Maar zoek vooral even op je eigen plaatsnaam. Tussen oost en west Nederland zit zo'n 20 minuten verschil t.a.v. zonsopkomst en zonsondergang. Daglengte is dan weer gelijk.Zo, dat is even een verschil..hier heb ik nu al 20 minuten meer dag dan in t Gooi!! En mijn zusje in Schotland heeft een heel uur minder...arm kind..brr handige site hoor. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 22 december 2011 Geplaatst: 22 december 2011 Ja hoor, lekker zaaien. Reuze ui, straks prei, en pepers. Net doen alsof het voorjaar is Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Eva Geplaatst: 23 december 2011 Geplaatst: 23 december 2011 lekker binnentuinieren!nu de pepers en paprika, volgend maand nog meer soorten....en in februari ben ik al druk bezig! Quote
Borsalino Geplaatst: 23 december 2011 Geplaatst: 23 december 2011 Zo, dat is even een verschil..hier heb ik nu al 20 minuten meer dag dan in t Gooi!! En mijn zusje in Schotland heeft een heel uur minder...arm kind..brr handige site hoor. Ha zo, maar dat verandert toch naarmate de zomer vordert.Want dan is hoe noordelijker hoe langer de dagen. Quote
appelvrouw Geplaatst: 23 december 2011 Auteur Geplaatst: 23 december 2011 Het is hier nu Kerstmis!! De lichtjes zitten in de boom, de buurvrouw kwam langs met zelfgemaakte heerlijkheden( macarons en galantine van konijn en een van pintade..het zijn gourmandes hier in de Lorraine) en als kers op de taart heeft Lie Mahalia Jackson opgezet met Silent Night...nu de sneeuw nog Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
hansm Geplaatst: 23 december 2011 Geplaatst: 23 december 2011 Oorspronkelijk werden juist bladverliezende bomen versierd om de IJsreuzen te misleiden. Zolang er nog vanalles in de bomen hing, hielden de IJsreuzen zich nog wat op afstand. Wat leuk om te weten grappig ik wist dit niet. Quote Players only love you when they're playing.
Kamilla Geplaatst: 25 december 2011 Geplaatst: 25 december 2011 Zie hier ons boompje in vol ornaat. Quote
Judje-1986 Geplaatst: 25 december 2011 Geplaatst: 25 december 2011 Als je de kortste dag heb gehad kun je al weer snel vernemen dat het 's avonds al weer iets langer licht is. Ik vind dat wel weer fijn. Vroeger leken die tijden echt heel lang te duren. Nu zijn de herfst- en wintermaanden ook zo weer voorbij. Quote
appelvrouw Geplaatst: 25 december 2011 Auteur Geplaatst: 25 december 2011 Mooi Kamilla! Is dat een blauwspar? Zijn dat punnikslierten..ja toch? Een mooi project voor de aankomende winter. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Kamilla Geplaatst: 25 december 2011 Geplaatst: 25 december 2011 Ja hoor, dat is een "blauwspar" en de slingers zijn gepunnikt: 200 gram wol voor 2X9 meter. Er zitten stobloemen in, lampionnetjes, courgettepit-kransjes, sinaasappelschijfjes en tarwe-aren. De jutekleden zorgen ervoor dat je de standaard niet ziet. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.