Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Aronia / Zwarte appelbes (Aronia melanocarpa)

Featured Replies

Geplaatst:

Ik had er een smoothie van gemaakt. In de blender (inclusief pitjes) met andere ingrediënten, weet niet meer welke maar staan op het recept.

Geplaatst:

Ik verzamel ze in de diepvries, en dan wordt het uiteindelijk jam, samen met andere vruchten.

Geplaatst:

De pitjes worden dan zacht @Arja ?

Ze staan in de week en morgen even koken en dan zeben denk ik. Anders in blender.

400 ml Amaretto! Mijn man zei: wat zonde! 😀😀

20250918_213754.jpg

aangepast door Petrasmoestuin

Geplaatst:

Dit is denk ik geen zwarte appelbes, maar een andere soort @Petrasmoestuin ? Die rode bessen lijken namelijk helemaal niet op de bessen uit de rest van het topic. Er zijn zeker meerdere soorten Aronia, met in ieder geval ander kleurige bessen?

aangepast door Dahli

Geplaatst:

Zeker geen Aronia zoals ik ze ken! Dat lijkt erg op de bessen van de kornoelje, de cornus mas? Gojibessen zijn ook rood en langwerpig maar eerder rijp denk ik. Maak een foto van de/het boompje of struik Petra?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Gojibessen rijpen bij mij nog steeds, maar ik had in juli een worteluitloper gekregen en die had ik tot op 30cm kort geknipt. Die liep weer uit en ging bloeien en kreeg vrucht, nu nog steeds wat verse bessen.

Maar ik weet niet hoe groot dat bakje, en die bessen zijn.

Geplaatst:

Het zijn geen Gojibessen, die ken ik ook, die zijn veel kleiner en die koop je altijd gedroogd zoals ik weet.

Ik had van de week de foto ervan geplaatst. Hier is hij nog een keer. Het is de rode Aronia of rode appelbes.

20250915_115300.jpg 20250915_115325.jpg

Geplaatst:

Aan het blad te zien doet het me toch ook sterk denken aan de Cornus Mas ( gele Kornoelje). Bloeit geel heel vroeg in het voorjaar. Is het een lage of hoge struik? De vrucht, zit er een ietwat langwerpige pit in vrij vast aan t vruchtvlees? ? Vrucht rauw wat wrang?

Geplaatst:

Als ik mijn zoekmachien op de foto loslaat, zegt hij iedere keer kornoelje, precies wat @appelvrouw aangeeft. Foto’s van de rode appelbes (aronia arbitufolia) heeft daarentegen veel rondere kleinere bessen dan de plant op de foto. Het blad ziet er ook anders uit.

Geplaatst:

Is echt geen rode appelbes / Aronia arbutifolia. Is 100% Cornus mas / kornoeljekers, geen enkele twijfel mogelijk.

Onderstaand een foto met de rode bessen van Aronia arbutifolia van een paar dagen geleden.

Aronia arbutifolia september 2025.jpg

Geplaatst:

Ja inderdaad. Kreeg het antwoord van het hofje waar ik ze geplukt heb, dat het Kornellkirschen zijn. Met het afrekenen hoorde ik al iets van Kirschen zeggen, maar ik dacht: ach die man noemt het zo, maar het zijn dus echt Kornoeljekersen.
Ik probeer er toch gebak van te maken zoals ik het met de Aronia zou doen.

Wordt weer spannend!
Ik heb trouwens wel recepten gevonden om taarten te maken, maar dan moet ik weer speciale geleimiddelen in huis halen.

Geplaatst:

Kornoeljekers heeft relatief veel pectine. En een taart kun je ook zonder geleermiddel maken.

Geplaatst:

Er is ook een oud topic hier over kornoelje en de bessen waarbij o.a. een recept voor de jam:

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.