Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Druiven topic (tafel- en wijn-)


fre3ke

Aanbevolen berichten

Het was er nog niet, maar een druiven topic lijkt mij wel praktisch. Er zijn namelijk velen die druiven kweken, en ook veel vragen over druiven op het forum. 

 

Tafeldruif of wijndruif, wat mij betreft kan het allemaal bij elkaar.

 

Dus kom maar op met de vragen, en klagen, en jubels over de druivelaar.

aangepast door fre3ke
Link naar reactie
Delen op andere sites

...En ik begin meteen met een vraag over het aantal trossen wijndruiven per tak.

 

Het is de Regent. Ik heb vorig jaar aangehouden één tros per tak, en 20 cm tussen takken. Dan is de opbrengst 1 liter wijn per strekkende meter.

 

Bij een lokaal wijngoed doen ze dat niet, ze laten alle trossen aan de tak rijpen. Dan krijg je volgens mij een slechtere kwaliteit wijn. Maar bij Regent maakt dat misschien toch al weinig uit?

 

Hoeveel trossen houden jullie aan per tak? Ik heb nu ongeveer drie trossen per tak in de knop zitten.

IMG_20210605_163924.jpg

aangepast door fre3ke
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, fre3ke zei:

En ik begin meteen met een vraag over het aantal trossen wijndruiven per tak

Dat hangt van de snoei-/groeiwijze af. Bij Guyotsnoei, waar van de horizontale aflegger (uitloper van vorig jaar) de vruchtdragende scheuten verticaal geleid worden, houden we in de wijngaard 2 trossen aan. Vaak zijn het ook maar 2.

Dat eventueel weghalen van teveel trossen doen we pas tegen de tijd van de rijping, er kan nog veel gebeuren.

Momenteel zijn we voor een optimale oogst de uitlopers op de stam aan het verwijderen en zijn we het aantal uitlopers op de kop van de druivelaars aan het terugbrengen tot ca 4. Bij Regent hoeft meestal nauwelijks gedund te worden terwijl Solaris bv een wilde groeier is en wel de helft verwijderd wordt.

Tevens halen we bij dubbele uitlopers op de aflegger er eentje weg, zowel Solaris en Cabernet Cortis hebben vaker dubbele uitlopers.

 

6 uren geleden, fre3ke zei:

Maar bij Regent maakt dat misschien toch al weinig uit?

Wat bedoel je daarmee?

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bedoel dat Regent niet dezelfde kwaliteit wijn geeft als de traditionele Franse rassen. Uit de betere Franse wijnbouw kwam volgens mij die norm van één tros per tak. 

 

Ik doe het gewoon zoals je zegt Bertus, alles laten zitten, dan kan ik straks nog de slechtste tros weghalen.

 

Ik heb ook dubbele uitlopers bij sommige ogen van de Solaris. Ik haal nu ook de dubbele tak weg, deed dat in het begin nog niet omdat ik niet zag welke de sterkste was.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een druivenstokken in m'n kastje staan en 2 buiten, die van binnen heb ik geen idee hoe oud hij is, maar ik hanteer de zomersnoei waar ik na elk eerste trosje na het volgende blad alles weghaalt,

bijna om de dag kan ik wel wat snoeien.

Geen idee welk ras/soort het is , maar het worden kleine zoete kikkertjes zal volgende keer wat foto's maken 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

ooit gelezen dat ze bijdragen aan de sterkte van de plant en aan de suikers van de druiven

 

maar ik wil ze niet te lang want dan wordt de plant erg wild; ik heb er eens een laten gaan, werd 4 meter in 1 seizoen...

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook nog een vraagje.
Bij cordon moet je in de winter toch alle takken op de gesteltakken, dus waar vruchten aan hebben gezeten op ongeveer 3 ogen snoeien toch?
Waarom is dit niet gewoon 1 en als er in het voorjaar meer dan 1 uitloopt, moet je er dan 1 verwijderen, en zoja welke?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren een 10-tal verschillende druivenplantjes gekocht bij een Poolse kweker. Komen volgende week binnen. Zouden zo'n 40 à 50cm groot moeten zijn. Allemaal wintervaste soorten die zich rechtstreeks laten verorberen eerder dan om drank van te maken.

 

Heb nog geen echte ervaring met aanplant van nieuw druivenplantgoed vandaar de vraag: Wat is de beste volgende stap nu? Die plantjes direct op de definitieve plaats gaan zetten in weer en wind of die eerst een extra jaartje in een grote pot opkweken die ik langs een warmere muur laat staan? Of moeten ze de kas in deze winter?

 

Grapevine A 1704
Grapevine Ontario    
Grapevine Agat Donski
Grapevine Marechal Foch
Grapevine Canadice
Grapevine Reliance
Grapevine Zilga
Grapevines Lidia
Grapevine Supaga
Grapevine Alden

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, RobO zei:

uitlopers met trossen knip ik 2 blad na laatste tros

Blijft een lastige discussie .... iedere tros heeft 8 tot 10 bladeren nodig voldoende fotosynthese (voor aanmaak suikers) vandaar de loofwand van ca 1,80 mtr bij guyotsnoei in de wijnbouw.

Bij cordon lukt dat niet want dan wordt het een onbeheersbare jungle.

aangepast door Bertus
  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zonet mijn eerste twee Rondo's opgebonden, de helft naar de eerste draad, de rest al naar de tweede draad (boven de gesteltak-draad).

Een aantal ranken heb ik weggebroken, maar over een tijdje moeten er nog wat meer weg: het zijn er nu wat teveel. Tja, Rondo, dan heb je dat.

 

Snoei: dubbel Guyot, ik kan tot 2,1 meter hoog. Ik laat twee etages trossen staan (bij Rondo: snelle groeier, veel groot gezond blad, en vroeg afrijpend). 

Dit jaar meerdere, maar kleine trosjes op de eerste etage (vlak boven de gesteltak dus). Die tel ik als één tros.

 

Mijn bijbeltje (nieuwe handboek druiven) zegt: iedere tros heeft 6 a 7 bladeren nodig / .. / toppen na tweede blad laatste tros.

(Dat "bijbeltje": daar staat heel veel in, maar vaak op onverwachte plekken. Maar er is geen beter boekje, dat ben ik althans nog niet tegengekomen.

En daarbij: dat boekje is volledig uitverkocht, en tweedehands enkel tegen woekerprijzen te verkrijgen.)

 

Iets heel anders, een vraag van mij, aan de wijnmakers: hebben jullie meerdere rassen staan?

Mijn probleem was dat elk ras zijn eigen plukmoment heeft, vaak minstens een week verschillend van andere. Dat betekent dat je van minder producerende rassen misschien slechts 1,5 liter sap krijgt. Een enorm gedoe om alles apart te vergisten. Daarom heb ik sinds dit jaar alleen Rondo staan. 

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb wel meerdere rassen staan, maar dat is omdat ik nog wil uitvogelen wat voor mij werkt. En ik heb verschillend microklimaat in mijn tuin. Daarom probeer ik nu Tempranillo en Spätburgunder erbij.

 

Je kan bij verschillende rassen natuurlijk de droesem samenvoegen na de pulpgisting. Je moet dan wel een paar keer pulpgisten en persen, maar daarna is alles één. Alleen kun je dan niet bepalen in welke mate een ras bijdraagt aan het totale smaakprofiel. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

IK heb een druif hier buiten, geërfd van de vorige tuinder. Vermoed ‘gewoon’ boskoops glorie. Meestal gaan de vogels ermee aan de haal. Ik zou graag een Frankenthaler in de kas willen, dat is echt mijn lievelings. Maar mijn kasje is echt piepklein, dus of ik daar nog een druif in kan plaatsen.... Ik koop ze nu altijd op de markt van Nieuw Tuinzigt, 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@mdubbelm, waarom verwissel je de vage buitendruif niet voor een Muscat Bleu? Of andere vroegrijpende tafeldruif? Ik ken de smaak van Frankenthaler niet hoor. Maar er is heus wel wat lekkers mogelijk buiten de kas.

 

@Bearded johnie, dat schiet lekker op in de kas. Ik zit nog op de bloemetjes te wachten. Jij hebt ook geen last van wespen natuurlijk. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Bearded Johnie ik heb altijd geleerd dat een druif moet lijden om lekkere druiven te produceren. (Aldus een Franse wijnboer) Dus vooral níet verwennen met mest, extra aandacht of te veel water. Hier werkt die methode overigens ook heel goed. Af en toe wat kalk. Meer niet.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Ik heb wat vragen over mijn Solaris druivelaar.

 

Hij heeft veel blad, maar slechts twee trosjes. Dat was vorig jaar ook, maar toen kwam het waarschijnlijk door bloeden. Ik had in de zomer zonder nadenken een gesteltak weggehaald die overal meeldauw had.

 

Het jaar daarvoor was de productie wel normaal, dacht ik. 

 

Dit jaar heb ik bij het uitbuigen de gesteltak half gebroken. (Uitbuigen moet niet in december, maar in maart, weet ik inmiddels). Er gaat nu natuurlijk een kleinere sapstroom door de tak. Zou het daardoor komen? Hij heeft wel volop blad. Hij staat tegen de grensmuur. Mijn buren hebben hun moestuin er achter dus het vele blad kan ook stikstofoverschot zijn, dacht ik zo.

 

En is er een geschikte manier om de Solaris te leiden? Ik heb de indruk dat hij op een horizontale pergola moet liggen. Er komen namelijk steeds horizontaal scheuten uit. Maar ja, ook verticaal groeit hij flink 🙄.

 

Door het breken van de gesteltak, vraag ik me ook af of Cordon misschien beter is dan Guyot voor Solaris? Edit: ik lees al dat RobO hem in Cordon heeft staan. 

aangepast door fre3ke
Link naar reactie
Delen op andere sites

@fre3ke  De Solaris is een "lastige" witte druif, het is een wilde groeier dus veel werk wat betreft leiden, snoeien, uitdunnen etc. Daarbij heeft de Solaris in de wijngaard van mijn zwager sterk wisselende opbrengsten. Als ik het topjaar 2019 op 100% zet dan schommelt de opbrengst tussen 25 en 100% met dieptepunt 15% vorig jaar. Een van de oorzaken is de vroege bloei van de Solaris en daardoor gauw last van late nachtvorst. Door de vroege bloei, gecombineerd met koud/nat weer, treedt vaak misbloei en slechte vruchtzetting (trossen met weinig druiven) op. Daarentegen is onze andere witte druif de Helios veel stabieler qua opbrengst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank @Bertus. Ik wist niet dat de opbrengst zo wisselde. Ik wist wel al dat het een wanordelijke druif is 🙂. Ik krijg wat weinig ervoor terug de laatste jaren. 

 

De bessen die hij nu heeft zijn ongeveer even groot als bij de Regent, en dus ver na de nachtvorst gevormd. Dat was dan misschien nabloei. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

onze 2 solarissen doen het wel ok; goede 2019 tot geweldige 2020 oogst,

groeit in cordon horizontaal langs rand kas en schuur, T vorm dus hoofdstam tot 2 m en daarna twee horizontale gesteltakken van 1-4 meter

snoei 1 met kerst

we mesten niet, geven wat bladmagnesium nu, en wat kalk op de grond

knippen veel weg nu, 1-2 tros per tak, snoei op 2-3 blad na laatste tros

snoei 8 blad op takken zonder bessen

we dunnen niet en sappen alle bessen in de sappan met ander fruit voor ééndrank, tweedrank, multidrank

aangepast door RobO
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Ik vond vanavond drie taxuskevers in een dit jaar aangeplante druivelaar. Ze hadden al schade aangericht, daarom ging ik op nachtelijke inspectie. De hoofdscheut was half doorgeknabbeld en stervende, de bovenste 10 cm, dat viel me op. En toen zag ik ook wat bladschade. Ik dacht eerst dat het slakken waren geweest, al heb ik nog nooit slakken in een druivelaar gehad. Maar op de beschadigde plekken zaten alleen de kevers. Ik moet dus op taxuskevers gaan inspecteren in de tuin, want ik wil niet dat ze zich gaan vermenigvuldigen. Balen!

aangepast door fre3ke
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...

Afgelopen vrijdag heb ik aaltjes gegoten, tegen de larven van de taxuskever. De grond mag de komende weken niet uitdrogen. Dat gaat wel goedkomen, want het regent maar door.

 

Door de regen heb ik meeldauw in de Regent. De trossen hebben een wit waas, maar of dat ook meeldauw is, is me niet duidelijk. IMG_20210801_174331.thumb.jpg.563aa832c62b0c1a60050d1d5b90c16b.jpg

 

De (drie 😟) trosjes van de Solaris zijn voor de helft bruin geworden. Dus flink bessen gedund hier.

IMG_20210801_174442.thumb.jpg.04ad5f2543270d2213f7e38d589c9ead.jpg

 

Sommige bessen van de Regent hebben een bruine kerf, en dan liggen de pitjes bloot. Ik dacht eerst opengebarsten door de regen. Maar ik denk nu aan jonge huisjesslakken, die ik overal vind in de planten. 

 

Vandaag de trossen ingepakt, na het lezen van het bericht van Frans over wespen. Een rotwerk waarbij helaas het één en ander is afgebroken. 

 

De 40 groentetasjes van de lokale grootgrutter, zijn niet genoeg. Dus ik ga er nog wat bijkopen van de week. 

IMG_20210801_174420.thumb.jpg.49b5b3fcd99f415da55c8ebe12c4f015.jpg

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • fre3ke changed the title to Druiven topic (tafel- en wijn-)

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...