Ga naar inhoud

Zonsverduistering, Do 10 juni, 11:30-13:15u

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Altijd leuk. Maximaal (18% in NL) om 12:22u.

Daarbij: i.t.t. een maansverduistering hoef je hiervoor niet 's nachts je bed uit.

Vandaag ga ik alvast op zoek naar mijn eclips-brilletje, en leg ik het vergiet al klaar.

(En de grote drinkbak van de Franse veldwespen kan mooi dienen om via de weerspiegeling in het water veilig de zon te zien.)

Vergiet? / Weerspiegeling?, zie: https://www.bnnvara.nl/vroegevogels/artikelen/maan-neemt-hap-uit-zon

• Like 2

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Het was (en is) onbewolkt, dus goed gezien.

- Vergiet: had te grote gaten, nauwelijks iets kunnen zien

- Karton met gat 1 mm: beetje kleine projectie, onscherp. Wel redelijk goed te zien.

- Eclips brilletje: perfect!

O ja: nu is het dus nieuwe maan. Net zoals het bij een maansverduistering altijd volle maan is.

Dat is misschien van belang voor je zaai- oogstkalender (?)

Voor mij betekent het: dan is het twee dagen later springtij (handig om te weten bij zwemmen in zee)

Geplaatst:

Oude lasbril bovengehaald is ook niet ideaal maar werkt wel goed. Was ook wel beetje laat, toch gezien dat er een stuk uit de zon weggehapt was.

Geplaatst:

Ik heb de volledige zonsverduistering van 11 augustus 1999 meegemaakt in het zuiden van de belgische Ardennen. Was een zeer indrukwekkende ervaring !

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Ik had een camera obscura, ofwel een doos met een gaatje. Het hapje uit de zon was goed te zien. 

Ook leuk was de dip in de grafiek van de zonnepanelen. 

20210610_125818.jpg

20210610_125810.jpg

Screenshot_20210610-124459_Home Assistant~2.jpg

• Like 2
Geplaatst:

Ja, deze dip:

zv2021_0610.png

Gisteren dus iets minder dagopbrengst (23,2 kW). Heel ruw geschat heeft dit grapje me € 0,15 gekost ...

(Voor mede-eigenaren van zonnepanelen: je ziet een vrij platte grafiek, van heel vroeg tot heel laat. Dat komt doordat de ene helft richting ZO ligt, en de andere helft richting ZW.)

Geplaatst: (aangepast)

oh was dat gisteren, hele dag buiten geweest, niks van meegekregen, haha, zie wel een dip on de zonnepanelen opbrengst met 20% vergeleken met vandaag.

aangepast door BLONDIE
Geplaatst: (aangepast)
2 uren geleden, rorror zei:

woensdag

volgens mijn zonnepaneel donderdag :)

tijdzone 中国深圳龙岗 dus weet niet of het correct is, haha

aangepast door BLONDIE
  • 3 weeks later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...