Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Featured Replies

Geplaatst:
  • Auteur

Misschien eens over PM'en? Dat laatste.

Geplaatst:
Ik weet natuurlijk niet wat jij onder aanmatigend verstaat. Maar je zal mij niet bedoelen

Haha, nee hoor! Maak je geen zorgen. Eerder iemand zoals Rantje.

Jammer dat je het zo ziet en niet tegen een kritische opmerking kan over je eigen taalgebruik.

Nicolette vraagt naar mijn motivatie om niet Biologisch te telen.

Rantje heeft gelijk haar mening klaar.

Zo zou ik mezelf tegenspreken.

Voor de vraag van Nicolette schrijf ik een welkom

Mijn latere reactie is ontstaan uit het antwoord wat je zelf schrijft naar aanleiding van die vraag die Nicolette stelt.....

Over het tegenspreken:

Een gesloten kringloop is voor mij niet haalbaar. Zelfs al was ik in het bezit van een helofytenfilter, dan nog zou het recyclen van huishoudelijk slib me tegen de borst stuiten. Het idee dat er zware metalen, of mens gevaarlijke parasieten in kunnen zitten spreekt me niet aan.

Naast kieseriet (magnesium) zou je in een Biologische teelt nog bloed en beenmeel kunnen toepassen. Het idee vind ik goor. Naast NPK's kunnen hier allerlei verontreinigingen in zitten. Zware metalen, mens/dier gevaarlijke parasieten, etc. Misschien zijn er wel een paar BSE koeien doorheen gedraaid?

Ik doel op het feit dat chemische middelen misschien wel een veel schadelijker effect hebben dan de zaken die je hierboven beschrijft. Zeker gezien resistentie dankzij een aantal chemische middelen.

Ook zou mijn mening niet 'beschaafd' zijn.

Vindt je het beschaafd dan om mensen die biologisch tuinieren, waarvan er hier veel op het forum zijn, aanmatigend te noemen?

(Aanmatigend: arrogant, hautain, hoogmoedig, laatdunkend, pretentieus, uit de hoogte, verwaand, zelfgenoegzaam)

Geplaatst:

Laten we de discussie over 'aanmatigend' staken, we zijn hier op het forum niet om elkaar aan te vallen of te beledigen maar om te leren van elkaars standpunten, tips en ervaringen. Ieder heeft zijn eigen manier van moestuinieren, daar mag best over gediscussieerd worden maar wel op een nette, open en fatsoenlijke manier.

Geplaatst:

ga er maar niet op in Rantje....

het is prima dat je voor jouw mening op wilt komen, er zijn vast meer mensen die zich niet prettig voelen bij zijn ideeen, maar iedereen heeft recht op zijn/haar eigen mening en tja, op een forum dien je daar toch respect voor te hebben.

als je toch het gevoel hebt dat je Menph van mening kunt veranderen kun je dat het beste door middel van de pm proberen.

Geplaatst:

Het zijn prima aanvullingen op allerlei gedachten-stromen op dit forum Menph ! Er zijn vast meer mensen die zich niet prettig voelen bij haar ideeen, maar iedereen heeft recht op zijn/haar eigen mening, vanzelf.

ps: ben erg voor een open , met argumenten, discussie over de zin en onzin en vermeende vanzelfsprekendheid van het "biologisch "tuinieren. Of eerder nog de vraag wellicht : wat is biologisch ?

Geplaatst:

Hmm...ik denk dat iedereen gewoon moet doen waar hij/zij zich goed bij voelt, maar dan wel zonder te melden wat hij/zij vind van degene die het anders doen. Ik denk dat je gewoon moet genieten van je tuin en het bezig zijn daarin.

Menph: Mooi grote gieter!

Geplaatst:

Misschien iets te groot ha ha

Geplaatst:

Dames toch!!!

Geplaatst:

Iedereen heeft een andere visie over biologisch tuinieren, en dat geldt ook voor hoe je een geloof beleeft, in het leven staat, je werk doet... etc. Dus daar kan je heel lang over doorgaan alleen helpt dat weinig. Als je zelf iets wilt, dan moet dat ook goed voelen voor jezelf. En dat kan op vele manieren. Zo ook bij het tuinieren. Was alles maar zo simpel

Ach zo houden we iig het brein in beweging door er lekker over te discussiëren

Good things come in small packages

Geplaatst:

Hoi Menno, welkom op dit forum. 't was wel een duidelijke introductie

Ik ben benieuwd hoe je humus toevoegd aan je grond. Ik ben hier in mijn tuin namelijk geconfronteerd met grond die tientallen jaren niets als kunstmest heeft gekend en dat is nu de pure zand. Geen een humusdeeltje te bekennen. Ik vind het niet fijn om hierop te moestuinieren - het is zo verschrikkelijk droog.

In sommige van de borders voeg ik nu al jaren compost toe (van mezelf en van de gemeente). Niet biologisch in de zin waarin jij het woord verstaat, wel in die van mij. Plaatselijk heb ik nu dus weer enig bodemleven en ziet de grond er weer wat beter uit.

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Geplaatst:

welkom,

enne....die gieter viel mij ook al op sorry.....

mijn mening over evt wel of niet biologisch of wat dan ook......

gebruik je gezonde boeren verstand

doe waar je je goed bij voeld en kijk naar je planten en opbrengst, luister, en leer van anderen en geef anderen inspiratie !

succes.

kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl

Geplaatst:
  • Auteur

Liever 'n grote gieter als blijven emmeren he, haha.

Ik wil best mijn mening ventileren over Biologisch vs Dynamisch (of Regulier) Maar niet als er op de man gespeeld word.

Inderdaad, ik ervaar Biologisch tuinierende mensen vaak als aanmatigend. Waarom? Omdat men; ongevraagd een mening geeft/uitspreekt de ander af te keuren/overtuigd is zelf de wijsheid in pacht te hebben. Maar andere tuinliefhebbers (mezelf incluis) betrap ik ook wel eens op een van bovenstaande. Met beschaving heeft dat niets te maken. Wel met een mening of vooroordeel.

@ Kruidje

Gemeentelijke compost (gft compost) is bij mijn weten niet Skal of Eco gecertificeerd en derhalve geen toegestaan middel in een biologische teelt.

Het nadeel van gft compost is dat het veel stikstof bevat. Stikstof zorgt voor een versnelde afbraak van humusdeeltjes.

Turf bevat veel humus en weinig stikstof. Maar de winning gaat ten koste van natuurgebieden. Palmvezel hetzelfde verhaal.

Zelf gebruik ik graag bladcompost en champost (afvalproduct Champignonteelt) om het humusgehalte van de grond te verbeteren.

Geplaatst:

Welkom Menno!

Ik ga me niet helemaal mengen in deze discussie, daarvoor gebruik je mij veel te veel moeilijke woorden en theremen die je schijnbaar ooit geleerd hebt en ik niet, en ik ga het zeker niet allemaal opzoeken. Daarnaast zijn de woorden biologisch etc. tegenwoordig zo uit zijn verband gerukt dat ik me ook daar niet aan waag (zoals iemand anders al schreef het is een modewoord geworden en daar kun je niet veel aan aflezen.) Wel wil ik even kwijten dat ik achter Rantje sta betreft je tegenspreken, want daar ben je aardig goed in. Zie het gequote deel van haar, als je niet begrijpt dat je jezelf daar tegenspreekt, dan moet je zeker niet van die dure woorden overal tussen door gooien, want die twee niveau's spreken elkaar ook tegen Daarnaast geef je aan dat je bang bent voor metaaldeeltjes etc. , best opmerkelijk voor iemand die onder de rook van Spijkenisse woont, waar alle grond en water stikt van de zware metalen. Daarnaast wil je niet persoonlijk aangevallen worden maar mag je wel alle biologische telers over één kam scheren en begin jij voor Rantje haar weerwoord geeft al die biologische telers al voor het door LucV verboden woord uit te maken. Evengoed van harte welkom op dit forum hoor, ik ben zeer nieuwsgierig verder naar je interessante opvattingen van tuinieren (als je wat minder moeilijke woorden gebruikt) en altijd in voor een discussie, maar lees even goed door wat je schrijft, want je spreekt jezelf echt heel veel tegen en kijk de volgende keer ook even naar wie je wat schrijft: al hoewel ik me kan voorstellen dat je aan haar volwassen woorden niet kan zien dat Rantje een jonge dame van 14 (toch?) is !!!

Even a broken clock is right twice a day

Geplaatst:
  • Auteur

Waar zou ik mezelf tegenspreken Koert?

Nergens schrijf ik dat ik mijn angst voor menselijke parasieten (toxoplasten) te lijf wil gaan met chemische middelen. Dit kan namelijk niet.

Ook gaat Rantje er voor het gemak van uit dat ik deze 'beestjes' wel even wil bestrijden. Over vooroordelen gesproken.

Ik tuinier niet Biologisch (gesloten cirkel) breng geen menselijke fecaliën of afgeleiden op mijn land en voorkom daarmee bovengenoemde.

Mijn definitie van Biologisch tuinieren is 'gesloten cirkel' of 100% recycling.

Verder wil ik liever niet converseren met kinderen of mensen die aangeven moeite te hebben met ABN. Miscommunicatie lijkt dan onvermijdelijk.

Geplaatst:
  • Auteur

En laat ik me voornemen om niet meer te reageren op lieden welke zich herkennen in het aanmatigend zijn, hier aanstoot aan nemen, en dit topic voorzien van voorbeelden.

Open maar een Biologisch vs Dynamisch (/Regulier) topic. Daar wil ik best met jullie 'stoeien'

aangepast door Gast

Geplaatst:

Ik reageer toch nog even, niet omdat ik me aangesproken voel, in tegendeel zelfs. Ik ben geen prediker van de biologische teelt. Ik denk dat veel leden hier niet de definitie van biologisch aanhouden die jij hier beschrijft (gesloten met menselijke fecaliën). Zoals appelvrouw al aangeeft (en ook rantje) gaat het er bij veel leden om dat je ook een beetje rekening houdt met de natuur. Vooroordeel of niet ieder heeft zijn eigen manier van telen en gelukkig maar want er is echt geen 'one best way'. Ieder is vrij om te doen wat die wil binnen de kaders van wat wettelijk toegestaan is natuurlijk. Openstaan voor andere denkwijzen hoort er gewoon bij, er valt veel van elkaar te leren en dat is ook het mooie van een forum.

Overigens slaat je laatste zin echt nergens op. Toxoplast is nou echt een veel gebruikt woord/benaming in het ABN... Als ik mijn brugklas biologieboekje er bij moet pakken om een benaming op te zoeken is dat niet handig en voegt het niks toe als je gebruikte woord in spreektaal er al bij vermeld. Dat opgetekend te hebben denk ik dat het allemaal wel een toontje lager, fatsoenlijker en tactischer kan.

Geplaatst:

Menno Menno toch, lekkere binnenkomer hoor! Hou het aub gezellig, ook voor jezelf. Mij zul je verder niet meer hebben, ik ga op zoek naar de negeermennobutton!

Even a broken clock is right twice a day

Geplaatst:

Rantje, negeer het, aub. net als Koert,

Geplaatst:

Heb de discussie even doorgelezen.... ...zette me hier en daar aan het denken....

...want kan best zijn dat we(###) een verschillende definitie in ons hoofd hebben wat betreft biologisch tuinieren....dus ff gegoogled....kwam deze site tegen....

http://www.bionext.nl/node/52

de moeite waard om eens door te spitten vind ik

(###)Ik gebruik die term bijvoorbeeld omdat ik niet houdt van vergif gebruiken en dat zoveel mogelijk probeer te vermijden...Ik geniet echt van mijn groenten uit eigen tuin...zaadje in de grond en wachten maar...en als ik maar hele kleine bloemkooltjes krijg...oogst ik er gewoon 2 ........maar als de mieren over de jampot kruipen in mijn keukenkast....grijp ik ook naar een mierenlokdoos...dus tja....

Geplaatst:
  • Auteur

Leuk dat de discussie je aan het denken zet Geedee.

Je geeft een mooi voorbeeld van curatieve bestrijding.

Preventief zou zijn; de bloemkool chemisch behandelen tegen koolvlieg

het mierenspoor te lijf gaan met water en zeep

Zelf ben ik ook van de curatieve bestrijding. Eerst zien, dan ingrijpen. Chemie is een noodoplossing.

Geplaatst:

Dit noem je nu o zo toepasselijk: "Afgaan als een gieter"

In tijden waar de leefbaarheid van onze planeet in op het springen staat, de bevolkingsexplosie steeds meer de aardbol belast komen aandraven met bekrompen ideeen die op winstbejag zijn gestaafd vind ik echt wel echt "goor".

Enkele honderden kwadraat meters om wat, twee mensen of laten we nog aannemen twee families, van voedsel te onderhouden is al obsceen veel grond.

Ga eens met mij in de maand mei in Knokke zwemmen richting Nederland. Ik wed je een miljoen Eurie dat je het water uitstapt in Zeebrugge. Kijk maar even op de landkaart en schrik niet.

De kracht van de natuur onderschat je liever niet....Respecteer ze en ze zal ook jou respecteren, get it?

Als je het anders afgeschilderd wil: ex-zakenman uit Brussel zat 8 jaar tussen vier muren zijn leven te vergooien in afwachting van fortuin door druk van zijn ouders. Hoe naief kan je zijn, he?

Toen zijn zaak op de fles ging en hij door toeval in de prachtige natuur belandde van het belgische limburg, weer noodgedwongen leerde wandelingen te maken ging hij al snel beseffen wat ie al die tijd had gemist en dat het " gouden kalf" waar hij zo op zoek naar was geweest een waanvoorstelling was....

Ook kan ik je het verhaal opdissen van de eenzame zeiler in zijn bootje zonder zwaard op de middellandse zee, zich terug een weg naar huis zoekend tegen alle elementen in. Je voelt je echt wel piepklein.

Of een ooggetuigenis van hoe de middelandse zee van prachtige fauna en flora tot hopeloze vuilbak is veranderd in een mum van tijd:?

Wat moeder natuur betreft: We are a sitting duck (schotklaar wild zeg maar) en de natuur wreekt zich hoedanook altijd, zo envoudig zit het in elkaar.

Iedereen heeft het "godgegeven" recht om fouten te maken maar ook de plicht om uit die fouten te leren. De marge om te leren wordt jammer genoeg met de dag kleiner... De speeltuin is een puinhoop geworden en moeder natuur wordt stilaan een monster zonder weerga. Dat, en niks anders is wat je nalaat aan je kleinkinderen en da's verdomd angstaanjagend...

Doemprofeet?

Komen aankloppen met bewust schadeberokkenend tuinieren waar het echt niet nodig is?

Sorry, maar dan zeg ik: " No pasaran"

Al bij al schokkend dat sommigen nog vastklampen aan egotistische navelstaarderij anno 2011...

Sorry voor de "rant",

Geplaatst:

tjonge dat zo'n simpele vraag zoveel teweeg kon brengen

Rantjes punt is voor mij juist een reden om zelf met zo weinig mogelijk chemie te verbouwen. Ik kom uit een gezin en heb een gezin met enorm veel allergieën. Kan geen tomaten eten uit de winkel maar wel van eigenteelt om maar eens een voorbeeld te noemen. Om maar niet te spreken over de tarwe en mais allergieën waarvan we weten dat dit genetisch gemanipuleerde producten zijn. Fijn voor mensen die van dit alles geen last hebben. Maar als je mensen in je omgeving hebt die bijna dood gaan aan sommige voedingsmiddelen ga je toch iets anders hier mee om. Dan knijp je je handen dicht met je moestuintje waarin jij bepaalt wat er op komt en hoe je het behandeld.

Ik ben blij met mijn groenten tuin dat is duidelijk . Ik wil geen chemische bestrijdings middelen en kunstmest. Maar vindt het prima als iemand dat wel doet. Vraag me dan wel af waarom iemand dat doet en of ie niet goedkoper uit is met de seizoensaanbiedingen kopen in de supermarkten. Want zoals zovelen wel gemerkt hebben is het aanschaffen van de nodige zaden, grond etc voor de tuin een duur grapje en meer een hobby dan echt opbrengst. Goedkoop kan alleen met grote hoeveelheden en dat zet de hobby tuinder niet.

Dus vandaar mijn vraag... waarom niet biologisch omdat het niet logisch lijkt. Maar hoe dan ook nog steeds.. veel moestuin en forum plezier. Hoop dat je ons biologische/ecologische tuinders een kans wilt geven.

Geplaatst:
  • Auteur

Moestuinieren is gewoon leuk. Seizoensaanbeidingen kopen dekt de lading niet. Evenmin zul je besluiten zelf je biologische groente te kweken omdat ze bij de speciaalzaak zo duur zijn. Toch? Je hebt meer motivatie.

Jammer dat ik altijd het gevoel krijg dat Biologisch telende mensen zichzelf superieur wanen aan Dynamisch of Regulier telende mensen.

Biologische land en tuinbouw is een van de meest asociale manieren van landgebruik. Oogsten waarbij meer als de helft de standaard niet haalt. Dieren die vrij uit moeten lopen, vervuilen, ruimte in nemen.

Superieur voedsel voor een superieure prijs. Voor een volle winkelwagen in een reformzaak ben je zo vierhonderd euro kwijt!

Als we allemaal Biologisch zouden eten zou dat een regelrechte teruggang naar de donkere middeleeuwen betekenen. Hele volksstammen zouden sterven van honger en ziekten. Waarom? Omdat Biologisch niet effiecient genoeg is. Als Biologisch profeitelijk was zou het wel de norm zijn.

Prima hoor, dat men graag Bio-tuiniert. Maar die bekeringsdrang? Misselijkmakend. Ik heb al genoeg andere asociale hobby´s. Veel rijden, en vliegen naar verre vakantiebestemmingen b.v

Oogst die anderhalve wortel, en die rotte kool. Als ik oogst kan ik tenminste uitdelen. Een vruchtbaar gebruik van land en middelen. Welvaart moet je vasthouden.

Genetisch gemanipuleerde producten? Gentech mais en tarwe mag hier niet eens verkocht worden. Gentech anjers zijn nochtans het enige op de particuliere markt. Ze zijn verkrijgbaar in lila, paars en blauw dankzij ingekruisde Petunia genen. Onze kat vreet er wel eens van. Loopt ook nog steeds rond, haha!

Geplaatst:

In plaats van te denken door de bril van een vijftigjaar oude cursus van een kafkaiaanse tijdsgeest kan je net zo goed even vooruit denken en proberen in te schatten wat die aard van telen voor impact heeft op lange termijn voor ons allemaal?

Enfin, als het niet te veel gevraagd is van een simpele "gieter" tenminste?

Al bij al, is het diezelfde kortzichtige politiek van de heren politici die ons nu ook in deze benarde schoentjes heeft gebracht, toch?

Voor sommige onder ons geldt, liever goud dan zilver. Moet ik dat naar tuinierders praktijken vertalen of volstaat het zo?

Doe zo voort, Ik lees wel Dante ondertussen,

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.