Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Migraine, wie heeft er nog meer last van?

Featured Replies

Geplaatst:
  • Auteur

Ow nou ik kan koffie drinken zonder einde en slaap prima, bewaking lopen met politiehonden misschien? Geen last in ieder geval, kan wakker blijven bij nachtdienst maar ook prima slapen.

Straks even in de tuin onkruid plukken in de bedden in de moestuin, ontspanning puur en genieten als het er weer netjes uit ziet. De paden al geschoffeld en geharkt, die zijn onkruid vrij voor weekje of zoiets.

Geplaatst:

@Bearded johnie, jij kan dus niet zonder koffie, vanwege de medicinale werking. Maar die werking typeer je ook als afhankelijkheid. Ik denk dat je daarin een goed gebalanceerd standpunt inneemt. Je weet welk effect het heeft, en ook wat de beste dosering is.

Treedt er gewenning op als je meer dan die twee kopjes neemt? Of krijg je last van bijwerkingen?

Heel goed dat je die kennis ook probeert te verspreiden. Gelukkig is koffie een legaal genotsmiddel, dat we allemaal kunnen betalen en doseren, en waarvan mensen niet schrikken als je erover begint. 

aangepast door fre3ke

Geplaatst:
  • Auteur

Kopje koffie of thee iemand, net vers gezet 

Geplaatst:
4 uren geleden, fre3ke zei:

Treedt er gewenning op als je meer dan die twee kopjes neemt? Of krijg je last van bijwerkingen?

Nee hoor, en  soms neem ik ook meer ben een echte liefhebber van goede koffie, maar als ik stelselmatig te veel drink krijg ik weer last van een ander probleem.......aambeien :-?, (misschien een apart topic voor openen :classic_biggrin:)

4 uren geleden, fre3ke zei:

Heel goed dat je die kennis ook probeert te verspreiden

Voorbeeld ; zoon van een kennis hoor ik klagen over hoofdpijn in het weekend, altijd krijgt hij als hij vrij is hoofdpijn in de loop van de dag , ik hem geadviseerd om eens op de zelfde tijdstippen koffie te drinken als wanneer hij moet werken. 

Dus hij wekker gezet en ook op zaterdag ochtend om kwart voor 6 een bakkie en geen hoofdpijn meer ! 

Geplaatst:
  • Auteur

Masr hoofpijn en migraine zijn niet een en hetzelfde, net zoals cluster. Hoofdpijn heb ik altijd, kan er mee leven moet wel maar voor een ander kan het een zware hoofdpijn zijn voor pijnstillers nemen. Migraine is zwaar piep, maar cluster is waanzinnig. Maakt sommige mensen letterlijk waanzinnig, zijn die lsd gebruiken onder arts begeleiding. 

aangepast door Jane Doe

Geplaatst:
1 uur geleden, Jane Doe zei:

Masr hoofpinn en migraine zijn niet een en hetzelfde

Nee idd bij veel mensen is het heel duidelijk, maar ik ben bekend met alle 3 de vormen, maar hoofdpijn of migraine is bij mij niet altijd duidelijk te definiëren, ik kan bijvoorbeeld een hele dag door een bepaald soort hoofdpijn (oog en nek) een migraine aan voelen komen, bepaalde soorten hoofdpijn loop ik ook gewoon door zonder pijnstiller,  maar de hierboven genoemde combinatie vanuit nek en op m'n ogen is toch wel zo dat ik m'n bed inga met medicatie 

Ook is het bij mij duidelijk gerelateerd aan elkaar als ik een bepaalde periode minder hoofdpijn heb , heb ik die periode ook minder migraine! 

maar dat het 2verschillende aandoeningen zijn is zeker 

Geplaatst:
13 hours ago, Bearded johnie said:

op de zelfde tijdstippen koffie te drinken als wanneer hij moet werken

En misschien daarnaast op werkdagen geleidelijk te gaan minderen, zodat hij in het weekend niet zo afhankelijk is van koffie? 

Geplaatst:
  • Auteur

Manlief heeft koffiemachine weer gemaakt, na ja nieuwe onderdelen besteld en zodra die binnen zijn worden die vernieuwd. Dan is de machine weer zo goed als nieuw. En kan ik spaarzaam mijn koffie nemen of niet, koffie of niet maakt migraine niet uit. 

Waar ik me wel een kop om maak, is met de corona enting welke enting ik kan nemen. Gezien ik de bijwerking hoofdpijn of erger niet kan herkennen. Wat is wijsheid , om die enting komen we niet heen.

Geplaatst:

Dat met koffie en hoofdpijn krijgen. Heb dat gisteravond uit getest. Ik drink normaal mijn 4de bak koffie om 19:00uur, rond 8uur 5de bak, en rond 21:00 de 6de bak. Heb gister het 6de bakje koffie overgeslagen om te zien of ik hoofdpijn zou krijgen. Vanmorgen werd ik dus met hoofdpijn wakker. Na twee bakken koffie op te hebben in de ochtend was de hoofdpijn verdwenen.

Maar goed ik ga proberen om komende week alleen nog maar twee bakjes in de avond te doen, en de week erna 1 in de ochtend te schappen zodat ik op 4 per dag kom. Zal wel met nog wat meer hoofdpijn gepaard gaan. Maar als het goed is moet je er gewoon mee kunnen afbouwen, en hoofdpijn zou uiteindelijk gewoon weg moeten blijven? We gaan het uittesten. 

Geplaatst:
  • Auteur

Rorror 1,5 l koffie drink je dagelijks, dat doe ik niet en ook niet vaste tijden op de ochtend na maar ook wel thee en geen koffie.

Moeten jullie ook zo gapen voor de migraine aanval daar is, ik moet dan om de haverklap gapen en lang ook nog.

Geplaatst:
29 minuten geleden, Jane Doe zei:

Moeten jullie ook zo gapen voor de migraine aanval daar is, ik moet dan om de haverklap gapen en lang ook nog.

Nooit op gelet

5 uren geleden, rorror zei:

Maar goed ik ga proberen om komende week alleen nog maar twee bakjes in de avond te doen

Ik zou dan dat laatste bakje wel nemen maar die daarvoor niet

Geplaatst:
  • Auteur

Is maar 125 a 250 ml minder afhankelijk kopje/mok?

Geplaatst:

Lastig hoor met koffie. Koffie is dusdanig verslavend dat als je het niet drinkt, je ontwenningsverschijnselen krijgt. Hoofdpijn is dat dus, maar dat hadden jullie al gemerkt. Ik drink geen koffie en heb daar gelukkig geen last van, maar de man in huize moes des te meer. Af en toe stopt hij cold Turkey met koffie en accepteert hij de hoofdpijn. Dan drinkt hij een poosje wat minder koffie zich vervolgens te realiseren dat hij weer 1,5 l koffie drinkt en dan begint het van voren af aan. Terugkerend proces hier in huis.

Gelukkig heb ik ‘alleen maar migraine’ [emoji38]

Geplaatst:

Gister dus weer het 6de bakje koffie overgeslagen. Maar tegen een uur of 10a11 's avonds, begon ik vlekken te zien(linker oog allen), zoals begin van migraine, net zoals in de foto wat ik op pagina één liet zien. Gelukkig had het zich niet doorgezet, en bleef het bij de vlekken, beetje misselijkheid gevoel en geen hoofdpijn. Het was tegen 12uur 's avonds over. Wel erg irritant als je tekst wilt lezen, want de vlekken vallen daar precies voor.

Of dat aan de koffie lag, geen idee, kan ook van de felle zon van gister geweest zijn.

aangepast door rorror

Geplaatst:

Ik mag wel zeggen dat ik een ex migraineklant ben. Ben ik eroverheen gegroeid? Ik hoop het, al heb ik soms nog last van heftige hoofdpijn. Als ik 's morgens opsta met hoofdpijn weet ik dat het foute boel is en dan begint mijn dag met het innemen van 1 sumatriptan en 2 paracetamol.

Altijd heb ik gedacht dat het bij mij meer voorhoofdsholte/bijholteontsteking was, maar aangezien ik daar geen verhoging bij had, gooide de huisarts het toch meer op migraine, iets met de bloedvaten. Ook de dansende kleuren en het niet tegen licht en geluiden kunnen. En aangezien de triptan helpt, geloof ik de dokter wel.

Bij mij is er kans op aanvallen:

- bij weer als dit: warm, te warm, zweten >> nek- hoofdpijn

- bij onstuimig herfstweer, koude regen op mijn hoofd, op de tocht slapen

Daarom draag ik ook altijd een muts, slaapmuts, petje in de zomer, zowel binnen als buiten.

Spanningen verdraag ik dan slecht, maar ik denk niet dat spanningen ooit oorzaak zijn geweest; kip of ei verhaal.

Wel eet ik alles, rook, blow cannabis, drink alcohol (deze drie gecontroleerd en met mate), drink drie koppen koffie, eet patat en noedels, maar ook veel verse groente, kruiden (gember- en kurkumapoeder door het eten en drinken dagelijks) en fruit.

Kortom, hoe kwam het in mijn leven en hoe is het weer gegaan????

The answer is blowing in the wind (Bob Dylan).

Geplaatst:
  • Auteur

Rorror koffie logbook bijhouden lijkt me een goed idee.

Huub dat blowen zal ook wel invloed hebben, denk je niet? 

Met dit weer loop ik zoals altijd met zonnebril rond, overal liggen ze voor het grijpen en begeleiden ze me. Na mijn oog op iets beter geworden, maar nog een op zal ik niet onderuit komen. 

Een voordeel is de nachtzicht, maar als ik met zaklamp of licht aan zou moeten doen ook prima maar goed is niet anders. Ik ben zo aan het donker gewend, dat ik niet eens licht aan doe wat manlief en zooneke dan laten weten of horen (bonk).

Waterflessen staan ook weer klaar in de koelkast en gaan net als de zonnebril mee, tja je moet wat toch.

Geplaatst:
8 minuten geleden, Jane Doe zei:

Huub dat blowen zal ook wel invloed hebben, denk je niet? 

Ik weet uit vroegere ervaringen dat dat geen invloed heeft, werkt eerder verdovend.

Geplaatst:

Klopt, ik blowde vroeger vaak ook mijn hoofdpijn weg.

Geplaatst:

vandaag in onze krant:

Doorbraak behandeling clusterhoofdpijn

Nikki Brands

Implantaat biedt uitkomst met stroomstootjes

Leiden Een behandeling met stroomstootjes is succesvol bij patiënten met clusterhoofdpijn. Dat concludeert een internationale onderzoeksgroep onder leiding van Michel Ferrari, neuroloog bij het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC). Tien jaar lang duurde het onderzoek naar de behandeling, die nu wordt opgenomen in de basisverzekering.

Ruim dertig jaar heeft Bart van der Zwan (64) al last van ernstige hoofdpijnaanvallen. „Het gevoel is moeilijk te beschrijven, maar het is intens heftig. Op een gegeven moment had ik wel acht zware aanvallen per dag, die ook ’s nachts de kop opstaken. Ik probeerde alle soorten medicatie en therapie, maar niks hielp. Heel uitputtend.”

’Zelfmoordhoofdpijn’. Zo wordt clusterhoofdpijn soms genoemd, omdat de pijnaanvallen zó hevig kunnen zijn, dat patiënten geen andere oplossing meer zien. „Patiënten beschrijven het als de ergste pijn die je kan ervaren”, zegt Ferrari. „Doordat de meeste patiënten ook nachtelijke aanvallen hebben, raken ze uitgeput. Een baan of een sociaal leven hebben, lukt vaak niet meer.”

Begin dit jaar verwees Ferrari Van der Zwan naar het Erasmus Medisch Centrum in Rotterdam door, voor een operatie waarbij een neurostimulator onder de huid van de nek wordt geplaatst. „Vanaf de stimulator loopt er een elektrode door de schedel, die elektrische impulsen afgeeft op de achterhoofdzenuw. Dit beïnvloedt activiteit in de hersenstam, waardoor de aanvallen geremd worden”, vertelt Ferrari.

Aan het onderzoek deden 131 ’uitbehandelde’ patiënten mee. Bij ruim de helft van de patiënten zorgden de stroomstootjes voor meer dan een halvering van de aanvallen, zestien patiënten werden zelfs aanvalsvrij. Ook bij Van der Zwan hielp het. „Ik ben er niet helemaal vanaf, maar ik heb veel minder aanvallen en ze zijn bovendien milder. Ook had ik permanent een sluimerende hoofdpijn, die is verdwenen.”

Na het plaatsen van de neurostimulator begint vaak nog een zoektocht naar de juiste instellingen. Marith Apeldoorn (23) kreeg in november 2020 een stimulator. „Een aanval voelt voor mij alsof iemand een heet mes in mijn oog steekt. Soms sta ik met een vuist op mijn hoofd te drammen, om maar iets anders te voelen.” Hoewel Apeldoorn sinds de operatie minder aanvallen heeft, is de verandering minder groot dan gehoopt. „Nu wordt er bijvoorbeeld geëxperimenteerd met de frequentie. Het is een zoektocht naar wat het best werkt.”

Ferrari is blij met de resultaten. „Als je nagaat dat deze groep eigenlijk uitbehandeld was, is dit een fantastische vooruitgang. Een groot deel heeft echt z’n leven terug.”

Geplaatst:
  • Auteur

RobO daar had ik al van vernomen dat onderzoek, ook met lsd in USA. Fijn dat het werkt, wel een eng idee zoeits in je hoofd te hebben. Behandeling met stroomstoten in je hoofd ken ik van psygische patiënten, heftig.

Wordt goed beschreven die cluster hoofdpijn en die blijvende hoofdpijn. Om tegen de wand op te lopen en kopstoten.

Geplaatst:

Ik lees niet mee hier maar zag toevallig deze uitzending over moederkruid en de werking daarvan op migraine.

Het is in het Frans maar misschien kan éen van de topiclezers hier het volgen en vertalen. 
Misschien hebben jullie het er al wel over gehad. Het gaat dus over Tanacetum Parthenium oftewel moederkruid.

aangepast door appelvrouw

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ik spreek Frans. Het klinkt interessant, veel successen ermee, in ieder geval vermindering van de pijn. 3 a 4 maanden lang een paar blaadjes per dag nemen. Je moet het wel zo lang volhouden anders weet je niet of het werkt. Schijnt heel smerig bitter te zijn. Hij zegt dat bitterstoffen sowieso te veel uit ons eten zijn weggekweekt. Ze zijn goed voor de spijsvertering en de lever. 

aangepast door fre3ke

• 2 weken later...
Geplaatst:
  • Auteur

Voor die het helpt kan het een uitkomst zijn.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.