Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Miranda's Makkelijke Moestuintje '12

Featured Replies

Geplaatst:
  • Auteur

Vandaag ook al een paar bietjes aan het kiemen!

Je kan goed zien dat het stengeltje rood is, grappig!

img6075-b-16-2--bietje26921329412298.jpg

img6071-b-bietje-16-237401329412297.jpg

En de Baby Belle groeit het hardst:

img6093-b-baby-belle-16-214101329412377.jpg

Geplaatst:

Eeeuw, al weer snotjes...

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Geplaatst:

Als ik t goed onthouden heb, dan komen er uit die zaden van bieten 3 plantjes. Dus tijdig scheiden.

Good things come in small packages

Geplaatst:

Ja, dat zou je zo mooi moeten kunnen zien Miranda! maak je er foto`s van?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
  • Auteur

Bij eentje komen nu 2 worteltjes...de rest kiemt best slecht eigenlijk. Zijn zaden van afgelopen jaar

Maar wilde het wel eens zien, dit vind ik toch grappiger dan in de grond, maar ja ik ben ook een beetje gek!

Gister de kruiden gezaaid, pfff was er best lang mee bezig hoor.

En sommige zaadjes zijn echt heel klein

* Basilicum Basil Bush , Red Rubin , Red Bosa en Citroenbasilicum

* Peterselie Amsterdamse Snij, Gigante d'Italia en Platte

* Gewone Tijm, Citroentijm en Steentijm

* Éénjarig-bonenkruid, Oregano, Borage, Salie, Kervel, Selderij en Knoflookbieslook.

Straks wat vruchtgewassen doen als ik nog tijd en energie heb en natuurlijk mijn vorige week gezaaide paprika's en aubergines verspenen...

Denk dat ik ze ook maar in een plastic beker ga zetten, heb niks anders

Geplaatst:
  • Auteur

Gister en vandaag (vruchtdag) veel gezaaid en verspeent!

De vruchtgewassen van vorige week allemaal in een bakje met aarde gezet.

Alle pepersoorten gezaaid en de paprika Sweet Cayenne kiemt niet zo goed dus die heb ik even opnieuw gezaaid. Lijkt me een gave paprika.

Ook de ananaskers zit in de grond

Alvast een lading met Erwten , Liddle Marvel, op een keukenrolletje gelegd.

De aardbeien zitten erin! De Baron van Solemacher en Ostara.

Ben benieuwd hoor

Verder kwam ik ook de peperboom (Schinus Molle) tegen, zit ook in de grond.

Kiwano gezaaid! Was helemaal vergeten dat die ook al 'moest'

En toch de Aalbes Ribus Rubrum in een bakje gezet, volgens mij duurt het mega lang voor hier besjes aan gaan komen maar toch leuk om te proberen!

Geloof dat ik nu alle vruchtgewassen wel gezaaid heb die in februari moesten.... Pfff morgen worteldag dus de penen en bieten in de koude bak zetten.

De Walla Walla laat zich inmiddels ook zien, Raapstelen kiemen goed, Bietjes zijn erg grappig en inmiddels wel een paar extra gekiemt. De spinazie geeft ook voorzichtig de eerste kiemplantjes, gaat zo snel!

Op de aarde bij de champignons was van de week al wat schimmel te zien, nu is dat best meer. Ik twijfel of ik hem nu al koeler moet zetten. Niet de hele grond is bedekt met schimmel.

Eeeuw, al weer snotjes...

Neeeee, dit keer zijn het pulkjes!!!

Geplaatst:

Rantje; ben net op je blog geweest en ik vind het geweldig wat je allemaal doet en uit probeert.

Ik ben ook nog een leek maar ik heb bij jou toch al een paar dingen gezien waar ik enthousiast van werd. Die aardappelen in een groene zak...

en dan zag ik ook nog spruitkool in een vak staan...

Ik ben mij suf aan het piekeren met mijn boerenkoolzaadjes en spruitkoolzaadjes, want ik heb ook een vierkante meter tuin.

Als ik het goed zie, heb je daar 1 spruitkoolplant? Heb je deze gewoon in de volle grond gezaaid en hoe.

Over de boerenkool heb ik al elders antwoord gekregen, dus dat heb ik wel inmiddels in mijn hoofd.

Ik zag ook een kweekkast op een van je foto's. Heb je die ook zelf gemaakt of kant en klaar gekocht?

Ik ben nu ook vooral aan het lezen en lezen..

maar op een gegeven moment wil ook gewoon in actie komen.

Het weer zit niet mee, bij ons heeft het alweer een paar keer gesneeuwd vandaag.

Tja en ik ben ook al meerdere malen opnieuw met een schema begonnen...Het is echt een puzzel. Heel herkenbaar.

Geplaatst:
  • Auteur

Hoi!

Ik heb net gereageerd bij je boerenkool dilemma

Die kas heb ik gehad van opa en oma voor m'n rapport. het is een stellingkast met een plastic hoes. denk niet dat de kwaliteit zo is dat hij jaren mee kan.

Op sommige sites wordt 'ie aangeboden met een winterhoes erbij maar is dan wel veel duurder. De goedkoopste die ik tot nu toe gezien heb is 19,95.

Plantjes erin gehad en die deden het best goed, zeker in vergelijking met een aantal die ook buitenstonden.

Spruitkool heb ik niet gezaaid, plantje gekocht. Hier in de buurt zit een klein tuincentrumpje en dan kosten de plantjes 10 tot 15 cent. Veel goedkoper dan de Intratuin!

Verder heb ik alles gewoon in de vakken gezaaid en alleen met de bonen heeft dat problemen gegeven.

Die aardappel zak was geweldig leuk!!!! Nu staat er broccoli in, hebben de vorst geloof ik overleefd en in een zit zelfs het begin van een bloempje.

De andere broccoli heb ik al 3 keer van geoogst, gaaf hè?!

Sla gaat super, andijvie ook. Die 2 zijn ook goed in een bakje van de chinees voor te zaaien, dat levert een voorsprong op, als ik dan een vak vrij had zette ik die er weer in!

Maar je moet even lezen op de site van Jelle, daar staat ook een hoop op en daar heb ik mijn inspiratie vandaan!

Je hebt denk ik een bak van 1x1 meter? Houd er wel rekening mee dat die vakken 25 cm zijn en dat niet een fijne maat is. Mijn nieuwe vakken zijn nu allemaal 30 cm en de pallet bak in de achtertuin is dat ook en dat werkt echt veeeeel fijner!

Maar als je wat wilt vragen, mag altijd, soms weet ik het en soms ook nog niet

Hier ook steeds sneeuw vandaag, wilde in de schuur potjes zoeken en de wortels die gekiemd zijn in de koude bak zetten

De paprika die ik naar binnen gehaald had krijgt allemaal nieuwe blaadjes!!!!!!!

De erwten hebben al wortels, de Walla Walla komt goed op.

De peentjes zijn dus gekiemd, spinazie ook maar ja het sneeuwt steeds, morgen weer een dag.

Nu is het weer puzzelen, maar dan binnen...hahaha weet niet meer waar ik de bakjes kwijt moet...

En wil ook wat sla gaan zaaien van de week.

De erwten ga ik in de koude bak zetten. En dan de volgende lading er buiten.

De knoflook doet het goed, de olifanten knoflook zijn er nu 5 boven de grond, die gaan traag dus.

Alle bloembollen op een vak na met narcissen laten zich goed zien...Dat wordt vast reuzegezellig volgende maand!

oh ja, de tuinbonen heb ik binnen in wat aarde gezet. Weet nog even niet waar ik ze ga uitplanten.

Geplaatst:
  • Auteur

Moest vanmiddag even naar de huisarts, ben weer niet lekker en weer keelpijn Neeee, geen smoes om die lekkere eigengemaakte hoestsiroop te drinken

Daarna zijn we naar de Action geweest, met oma samen en we hebben een boel gekocht!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

* 4 grote ronde bloempotten 18 liter

* 3 ronde bloempotten 12 liter

* onderschotels

* 4 balkonbakken van 60 cm en voor 2 klemmen, kan ze aan m'n bakken aan de buitenkant hangen(stoepkant, o.I. kers erin en afrikaantjes ofzo

* 3 kweekbakjes (van die broeidingen, bodem met plastic deksel en ventilatie gaten)

* zonnenenergie lampjes, smal en wat hoger, voor de sfeerverlichting in de moestuin

* kleine lijmklemmen

* die kruiden/aardbeientoren dingen.

* insecten gaas, los stuk 130x150, kijken of dat langer mee gaat dan lill gordijnen

* plakband en de folie gaat erg hard dus nieuw meegenomen.

En nog een paar prutjes...weet even niet zo snel wat, heeeeel veel dus

't Leukste van alles: oma betaald

Geplaatst:
't Leukste van alles: oma betaald

Dat heb je goed geregeld!

Geplaatst:
  • Auteur

Maar dat zijn weer een paar tomaatje die ik ergens tussen kan proppen...

De tuin is zo ingedeeld achter dat je dus om de vijver kan lopen...hihi Dát kan straks dus gewoon echt niet meer

Eerst kijken welke ik in mijn vakken kwijt kan, en dan die over zijn en toch klimmen, een ronde kooi van gaas maken...ergens een plaatje van gezien, en't moet te doen zijn

Geplaatst:

Alle pepersoorten gezaaid en de paprika Sweet Cayenne kiemt niet zo goed dus die heb ik even opnieuw gezaaid. Lijkt me een gave paprika.

Ah, dan ligt het misschien niet aan mij. Hier kiemt hij heel traag of gewoon niet . Ik ben benieuwd of je ze aan het kiemen krijgt!

Geplaatst:
  • Auteur

Ik heb het al aan Diana gevraagd en zij zegt ook dat het trage kiemers zijn. Ik had verse zaden gekregen dus daar kan het niet aan liggen maar we gaan het wel zien! De andere paprika's gaan vrij snel, ik zie als ik goed kijk wel een 'draadje'in het zaadje...dus er zit leven in want eerst zat dat er nog niet.

Hij moet alleen nog even uit dat zaadje komen

Geplaatst:

Bij mij kwam hij ook veel later dan de rest..maar is wel gekomen!

Geplaatst:

Zo, je bent weer lekker verwend door je oma

Good things come in small packages

Geplaatst:

Ik zie inderdaad ook wel wat veranderen 'in' het zaadje, nog maar even geduld hebben dus! Appelvrouw, kun je vertellen hoe lang die van jou er over heeft gedaan (en onder welke omstandigheden)? Miranda, als je vindt dat ik je topic vervuil moet je het wel even zeggen!

Geplaatst:

Een week langer ongeveer dan de andere zaden van pepers en paprika`s

Geplaatst:
  • Auteur

Nee hoor! Ik heb er zelf ook nogal last van om topics te 'vervuilen'

Een week later? Dan hebben ze tot morgen

Hoop wel dat ze het gaan doen hoor, lijken me echt hele leuke planten!

Die paprika's lijken een beetje op heksennagels

Hoe deden ze het verder bij jou, Jet?

Verder geen problemen behalve dat ze wat meer tijd nodig hebben om wakker te worden?

Geplaatst:
  • Auteur

De peper Royal plek heeft een worteltje!!!

De sweet cayenne nog niets...maar heb het idee dat het zaadje iets open gaat....dus misschien snel ook een teken van leven!

Het nieuwe zaaisel van de Stevia doet het goed, inmiddels 9 kleine kiempjes erbij van de 15 zaadjes...het eerste zaailingetje wat ik in de aarde gezet had begint echte blaadjes te krijgen...van hooguit een mm groot nu...hahaha

Geplaatst:

De Cayenne staat er nu net zo fris en vrolijk en ver bij als zijn broertjes en zusjes..geen verschil meer!

gebruik je die stevia ook echt?

Geplaatst:
  • Auteur

Das goed om te weten!!!

Ik wilde zelf 2 plantjes houden...voor het geval er iets mis mee gaat.

De buurvrouw wil er een en opa en oma ook.

Maar ik heb nog wat gezaaid omdat ik met 1 babyplant het risico heb dat er iets mis mee gaat..dus wilde er sowieso nog 1 bij...en omdat ze niet goed kiemen...dat laatste was dus geen probleem, kiemt super!

En nog meer goed nieuws, net bij een ander tuincentrum geweest en ik heb een halve vuilniszakvol met bloempotjes...veel kleinere maar ook wat grotere..en tussenin maatjes...wel rot met stapelen maar 't zijn er zeker wel 50

En die man had ook pootaardappels liggen, 6 rassen, wist ik niet meer welke ik wilde. Van Jeanne krijg ik van die rode...

Nou ja, ik mocht van die man wel wat aardappeltjes pakken dus ik heb eerstelingen meegenomen. 5 stuks, met begin van spruitjes er al aan.

Toen kreeg ik ook nog 4 zakjes met kiemgroenten, die waren over de datum

Mungbonen voor taugé, daikon( ), lente ui en radijsmix.

Toen keek ik bij de pootuitjes maar die waren op maar had nog wel een aangebroken verpakking liggen en die mocht ik ook gewoon hebben! Het zijn de Red-Baron.

Dus was een super leuke middag!!!

Geplaatst:

Nou jij hebt geluk gehad zeg, maar de aardappels dat is de roseval,ook een vroege als je liever de middelvroege hebt,laat het dan even weten, ben nu niet thuis tot zondag middag,dan zal ik het in orde maken.kan het maandag op de post,wilde jij ook nog zaadjes van de reuze ui? Je hebt nu toch potten genoeg

Geplaatst:
  • Auteur

Oei je maakt het wel lastig hoor! Ik vind die rose gewoon erg leuk...dus doe die maar! Wat zijn de voordelen tussen vroeg en middenvroeg?

Nee ik vind het super lief maar ik heb geen plek meer voor ook reuze-ui...

Ik kan ook niet aan die uien denken zonder die enge man van die foto erbij te zien

Misschien volgend jaar

Wil jij nog een paar van die rode pootuitjes van mij?

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.