helena Geplaatst: 18 oktober 2011 Geplaatst: 18 oktober 2011 laat maar weten hoe het smaakte! Deze week een pot open gemaakt en de smaak was Quote
helena Geplaatst: 18 oktober 2011 Geplaatst: 18 oktober 2011 Gaat niet vanzelf ; vierkante weckringen voor de vegla potten besteld. Zag al wel dat ze wat dunner ( niet vierkant ) waren maar heb ze wel gebruikt. Potten waren prima dicht . Echter nu ik ze wil openen is er te weinig ruimte om met een naald open te kunnen maken. Zit ik me hier te kijken met goed gelukte weck en een inhoud waar je niet bij kan . HELP wie gebruikt nog meer deze potten en welke ringen gebruik je? Quote
geedee Geplaatst: 18 oktober 2011 Geplaatst: 18 oktober 2011 Hoe gebruiken jullie deze kruiden om ze daarna weer makkelijk terug te vinden om ze te verwijderen? Zou dat kunnen in theefilters? Weet niet of die geheel dicht blijven; ik koop bij de reformzaak zo'n zelf te vullen theezakjes en knip de laurier meestal in 3-en zodat die past. Quote
helena Geplaatst: 19 oktober 2011 Geplaatst: 19 oktober 2011 Ja die bedoel ik ook, de eenmalig te gebruiken theezakjes hé. Die kun je mee laten pruttelen? Quote
geedee Geplaatst: 19 oktober 2011 Geplaatst: 19 oktober 2011 De witte zakjes die ik nu heb wel...ik heb ook eens bruine gehad en die gingen wel eens stuk. Quote
Gast Geplaatst: 19 oktober 2011 Geplaatst: 19 oktober 2011 Leuk om te lezen dat het gelukt is!Als ik binnenkort eens tijd heb, moet ik het dan ook maar gaan proberen... Quote
helena Geplaatst: 11 februari 2012 Geplaatst: 11 februari 2012 Gaat niet vanzelf ; vierkante weckringen voor de vegla potten besteld. Zag al wel dat ze wat dunner ( niet vierkant ) waren maar heb ze wel gebruikt. Potten waren prima dicht . Echter nu ik ze wil openen is er te weinig ruimte om met een naald open te kunnen maken. Zit ik me hier te kijken met goed gelukte weck en een inhoud waar je niet bij kan . HELP wie gebruikt nog meer deze potten en welke ringen gebruik je? Manier gevonden om potten te openen: met aardappelschilmesje. Dit is niet leuk meer. De vegla potten gaan eruit. Nu een volle kist biologisch heerlijk zoete winterwortelen gekregen. Volgens ervaringen op internet, gaat het wecken goed met wortelen. Dat wil ik nog weleens proberen.Snijbonen, sperziebonen en erwtensoep werden zuur. Cake, hachee, div. tomatensauzen/puree en alle fruit is goed gegaan met wecken. Bloemkool en broccoli ook goed gegaan maar is mij te gaar. Quote
geedee Geplaatst: 11 februari 2012 Geplaatst: 11 februari 2012 Kun je de potten (als het tijd is om te eten) niet in een pannetje water zetten en aan de kook brengen? dan zouden ze toch weer makkelijker open moeten kunnen, lijkt me(inhoud zet uit) en je hebt het gelijk warm om op tafel te zetten. Pas op voor je vingers met zo'n mesje Quote
helena Geplaatst: 13 februari 2012 Geplaatst: 13 februari 2012 Dat zal ik eens proberen geedee. Wil dus wortelen gaan wecken. Vraag is: tomaten kun je op de jampotmanier inmaken omdat er in de tomaten voldoende suiker zit. Zou dit ook met wortelen kunnen? Quote
Jorieke123 Geplaatst: 13 februari 2012 Auteur Geplaatst: 13 februari 2012 Volgens mij kan dat bij tomaten omdat er ook zuur in zit. Zoet EN zuur. Net als in vruchten.Bij worteltjes niet. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Heylane Geplaatst: 18 februari 2012 Geplaatst: 18 februari 2012 ik heb net dit onderwerp ontdekt en heb alle 26 (!) blz zitten lezen. Ik krijg gewoon helemaal zin om ook te wecken. Vooral het argument dat het maar één keer energie kost spreekt me wel erg aan. Het valt mij op dat de inhoud van weckpotten aangeduid worden in liters (logisch natuurlijk), alleen heb ik geen flauw idee hoeveel liter overeenkomt met kilo's van diverse groentes. Staat er in één van de boeken daarvan misschien een soort tabel? Of is dat gewoon een kwestie van uitproberen en ervaring? Quote
Jorieke123 Geplaatst: 18 februari 2012 Auteur Geplaatst: 18 februari 2012 Kwestie van uitproberen idd. Ik weet nu dat een pot van een halve liter, voor ons (2 personen) ideaal is voor pastasaus, rode kool, (basis)soep, cake, brood, en zoet/zure courgette stukjes (die door een maaltijd gaan).De potjes van 80 ml zijn goed voor sap van 1 sinaasappel of citroen, en ook voor tomatenpuree (voor bijv. pizza).Die van 160 ml zijn fijn voor mais korrels of kapucijners, om ergens doorheen te gooien (bijv. 1 potje mais en 1 potje kapucijners, met gehakt en wat er verder maar voor handen is, wat mexicaanse kruiden.. klaar!)Die van 750 ml zijn (voor ons) fijn voor kant en klare soepen. En die van 1/4 liter gebruik ik ook veel. Voor van alles. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Helly Geplaatst: 18 februari 2012 Geplaatst: 18 februari 2012 Die kleine potjes zijn ook handig voor de jam. Hoef je niet steeds een grote pot aan te breken als je niet veel jam eet. Jorieke, ik had laatst ergens gelezen (site Landleven?) dat je rode kool ook kan inleggen in het zuur, dan hoef je dat ook niet te wecken. Moet je dan wel lekker vinden uiteraard. Quote Good things come in small packages
Jorieke123 Geplaatst: 19 februari 2012 Auteur Geplaatst: 19 februari 2012 Ja, dat kan net zo als zuurkool, toch? Gewoon rode zuurkool zeg maar. Dat hebben we 2 jaar terug wel gedaan, maar dat zag er nogal onsmakelijk uit. Het werd blauwig... En we hadden al erg veel witte zuurkool (echt teveel gemaakt), dus het kwam onze neus nogal uit. Deze geweckte rode kool eten we met een appeltje en een bal gehakt (en aardappels) Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Helly Geplaatst: 19 februari 2012 Geplaatst: 19 februari 2012 Deze bedoelde ik: http://www.landleven.nl/recepten/seizoensrecepten/herfst/recipe/211/rodekool-in-zoetzuur Zelf nog niet geprobeerd dus weet niet of t lekker is. Jorieke, heb jij dat op die manier ingemaakt? Quote Good things come in small packages
Semie Geplaatst: 24 februari 2012 Geplaatst: 24 februari 2012 Ik weck nu al een aantal jaren en ben ook helemaal overgestapt op die nieuwe rondrand glazen. Die hebben als groot voordeel dat je ze helemaal tot de rand kunt vullen. Wat ik ook altijd doe is bietjes wecken. Vroeger vond ik bieten helemaal niet lekker, maar tegenwoordig wel. Ik verpak iedere biet in aluminiumfolie en leg deze in een over van 200 graden. De dikke winterkroten laat ik er zeker 5 kwartier in garen, de zomerbietjes hoeven maar een minuut of 20. Zo blijven alle sappen en vitamines in de biet en verdwijnen niet met het kookvocht. Het komt de smaak echt ten goede. Nu kun je makkelijk het velletje verwijderen en de bietjes raspen of in plakjes snijden. Ik gebruik daarna inmaakazijn, suiker, laurierblad, zout en een flinke ui in ringen. Dit gaat in de weckpot en wordt gedurende 45 minuten op 100 graden geweckt. En dat is me een partijtje lekker Ik heb tegenwoordig ook een droogmachine. Hierin heb ik tot nu toe paprika en champignons gedroogt. In een goed afgesloten pot kun je deze maanden bewaren. Wil je groenten of fruit langer bewaren na het drogen, dan zul je ze vacuüm moeten zuigen en sealen, dan blijven ze echt jarenlang bruikbaar. Ook boontjes kun je op deze manier drogen en stukjes appel en banaan. Deze bewaarmethode trekt mij ook erg aan omdat de producten bijna geen ruimte meer innemen en maar één keer energie kosten, nl. tijdens het droogproces. En dat is natuurlijk ook zo met het wecken. Yvon Quote
Jorieke123 Geplaatst: 24 februari 2012 Auteur Geplaatst: 24 februari 2012 @Helly: Nee, niet op de manier. Kan ik eens proberen komend jaar. @Semie: Ik heb ook wat bietjes geweckt, maar die zijn wel heel zacht geworden. Ik wil ze komend jaar in zand gaan bewaren, dus niet wecken. Eens zien wat beter bevalt.Jouw recept/manier houd ik bij de hand! Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
thea Geplaatst: 24 februari 2012 Geplaatst: 24 februari 2012 Ja, worteltje en bietjes kan je goed in zand bewaren.Ik weck bessen met gort in (watergruwel/bessola)Bessen van rood, zwarte, appelbes, tayberry, josta ,kruisbes, pruimen ,nashipeer en yacon.We eten elke dag een pot van 1 of 1/2 liter goed voor de darmflora.80 graden op 30 min Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
Janine~Bustani Geplaatst: 9 maart 2012 Geplaatst: 9 maart 2012 Ik heb zojuist een weckketel gekocht! http://www.brouwmarkt.nl/weck-inmaakketel-electrisch-thermostaat-kunststof-p-3060.html (Maar dan voor de helft ) Quote
Jooze Geplaatst: 9 maart 2012 Geplaatst: 9 maart 2012 Leek me het moment om eens even dit onderwerp helemaal te lezen! ! En wat heb ik een berg met leuke ideeën. Ik kan niet wachten tot de weckpot ketel er is. Mega leuke ideeën allemaal. Wel wat ervaring met inmaken, wecken wel geprobeerd in een gewone pan, maar niet volledig succesvol. Quote Jooze Ik hou een blog bij zie; http://www.mijnmooiemoestuin.blogspot.com
appelvrouw Geplaatst: 9 maart 2012 Geplaatst: 9 maart 2012 Ik heb ook wat bietjes geweckt, maar die zijn wel heel zacht geworden. Ik wil ze komend jaar in zand gaan bewaren, dus niet wecken!\Probeer ook een zaagsel over te houden van al je zaagwerken Jorieke..wortel en biet in zaagsel doe ik al enkele jaren..gaat perfect..ze zijn nu nog steeds goed hard( wel de ton met het zaagsel op een koude plek zetten) Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Janine~Bustani Geplaatst: 9 maart 2012 Geplaatst: 9 maart 2012 Dat klinkt goed Appelvrouw! Hoe doe je dat dan? Een afsluitbare ton? En dan? Quote
geedee Geplaatst: 11 maart 2012 Geplaatst: 11 maart 2012 Leek me het moment om eens even dit onderwerp helemaal te lezen! ! En wat heb ik een berg met leuke ideeën. Ik kan niet wachten tot de weckpot ketel er is. Mega leuke ideeën allemaal. Wel wat ervaring met inmaken, wecken wel geprobeerd in een gewone pan, maar niet volledig succesvol. Maar alvast een rek in je kelder maken voor al die mooie potten straks Quote
appelvrouw Geplaatst: 12 maart 2012 Geplaatst: 12 maart 2012 Dat klinkt goed Appelvrouw! Hoe doe je dat dan? Een afsluitbare ton? En dan?Nee, Janine, niet afgesloten. Wortles laag om laag in zaagsel, zonder dat ze onderling elkaar raken. als de ton of vuilnisbak of meg-emmer vol is er losjes een deksel op.. bij mij past geen enkele deksel..sommigen zijn te groot, die liggen er los op en sommigen zijn te klein, die liggen in de emmer/bak op het zaafsel. Ik heb ze in een koude (deel) gang staan, achter een deur. Het vroor buiten max 17 graden,achter het oude deurtje, maar de groentes in het zaagsel (wortel, biet, pastinaak, rammenas) zag er nog bijna net zo uit(op een uitlopend bladpuntje na) als toen ze erin gingen..en nog, de wortels en bieten eet ik nog. Zorg dat er geen kunstmatig zaagsel bv MDF tussen je houtzaagsel zit, en dat het zaagsel schoon is... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jooze Geplaatst: 12 maart 2012 Geplaatst: 12 maart 2012 @gedee, helaas geen kelder, in de meterkast heeft manlief wel een rijtje gemaakt met tot nog toe wat mais, en courget op zoetzuur. Verder staan ervooral lege potten. Nu de rest van de keuken opruimen zodat de voorraad naar de keuken kan en de rest van de potten naar de voorraad plekken in de meterkast Quote Jooze Ik hou een blog bij zie; http://www.mijnmooiemoestuin.blogspot.com
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.