Jump to content

Pekelen van druivenbladeren

appelvrouw

Recommended Posts

Mellie ik weet dat we het een tijd geleden over druivenblad hebben gehad. Ik wil graag wat van mijn eigen druivenblad bewaren, wat doe jij? Invriezen of blancheren of wat dan ook, ik weet het niet meer, heb wel gezocht, niet gevonden🧐

• Like 1

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

@Appelvrouw

Ik pekel ze. Zo doen Turkse mensen het. Geen idee of iets anders ermee ook kan.

Rolletjes van blad maken. Gewoon plukken en bladeren op elkaar, allemaal dezelfde kant op, goede kant boven. Dan als je vindt dat het een goede stapel is, oprollen met een vingertopje zout erin. Dus niet een hand, dat het in je handpalm zit, maar wat je met je vingers kunt oppakken. Dan oprollen en in een afsluitbare emmer/pot. Net zolang vullen tot het vol is. Dan nog een handje zout erover.

Aanvullen met water en een paar bladeren die je niet oprolt, maar gewoon neerlegt. Dan een steen erop. Laten staan tot gebruik. Blijft jaren goed.

Als je het wilt gebruiken, dan pak je een de hoeveelheid blaadjes. De bovenste zijn soms snotterig, soms beschimmeld. Weggooien. Rest is prima. Nacht in water laten. Dan afspoelen en klaar voor gebruik.

Wil dit weekend zelf ook plukken. Zijn bij mij nog iets aan de kleine kant. Kan er dan nog wat foto’s van posten als je dat fijner vindt.

• Like 6

• 2 weeks later...

@ appelvrouw
Gisteren druivenbladeren geplukt. Vond ze afgelopen weekend toch te klein en hoe kleiner, hoe meer werk. En het is al verschrikkelijk veel werk..!

12c4fa3bf31d8a1c895f6c55c8ba81b4.jpg

Let er wel op bij het I maken van druivenbladeren, dat het blad niet harig is en dun!
Anders kun je het niet eten. Zijn erg draderig en vies. Wil je niet. Dus wel echt op letten!

• Like 3

Mét deksel bewaren! Je hoeft niet te ontluchten zoals bv zuurkool. Soms komt er kaam op, kun je afscheppen, maar het is het handigst als je de boel gewoon met rust laat. Morgen ga ik weer plukken. Mijn bidon is pas half vol. Overigens kun je de bladeren natuurlijk ook vers gebruiken. Dat is wel echt het allerlekkerst! Plukken en overgieten met kokend water. Dan vullen.
Belachelijk lekker.

Yotam Ottolenghi heeft trouwens ook een recept wat heel lekker is. Ook een aanrader.

Ok, gedaan. De druivenbladeren zijn niet erg groot, maar kleine hapjes zijn misschien ook leuk. Ik heb de grootste genomen. Water uit de fles want er zit bleek in ons water op het moment. Rolletjes dichtgemaakt met touw anders gingen ze meteen weer open. Alleen die steen erop..dat heb ik dus niet echt. Stenen uit de tuin is allemaal kalksteen. 
Lie komt met een oplossing, een stukje marmer uit zijn stenen verzameling

image.thumb.jpg.57c3dcc9407246156a2416e0cf1b345d.jpg

1ea2a83f4669c69308ca58bfeec577c0.jpg

Zo ziet de mijne eruit. Ga nu weer plukken. In zo’n kleine pot zou ik de steen laten voor wat het is hoor. Maar goed opgelost met dat stukje marmer.

Edit

Ps: kleine blaadjes vullen is echt heel veel werk. Je moet je voorstellen dat ik voor 5 man als voorafje -dus niet als een hoofdgerecht!- wel 6 u aan het vullen ben. Dus kleine blaadjes wil je niet, want dan ben je nóg langer bezig. En die dikke rollen wil je ook niet. Brrrrr. Krijg daar spontaan kippenvel van. Zó smerig vind ik dat. Een heel ander mondgevoel en papperig wordt het dan.

Succes in elk geval. Leuk project!

• Like 1

Ja ik ben benieuwd. Ik heb de grootste bladeren genomen die ik had, uit de kas, die waren het mooist, niet harig, mooie kleur groen en dun. Bedenk me nu dat ik nog een druif heb aan de weg..die heeft ook vaak mooi blad. Ga ik nog even kijken, er kan nog wel een rolletje bij.

• Like 1

• 2 years later...
  • 2 months later...