loes Geplaatst: 3 augustus 2021 Geplaatst: 3 augustus 2021 Waar heb jij gelezen dat Michelle volledig resistent zou zijn want ik zie dat nergens terug. Ik lees wel dat er wordt geschreven over een hoge resistentie. De aardappel scoort in het schema een 6 voor het loof en een 8 voor knol. Dat is niet laag maar er zijn anderen die hoger scoren. Bij het schema staat: "Hoger het cijfer, hoe beter resistent. De waarden zijn gemiddelden en kunnen sterk afwijken door externe invloeden zoals weergesteldheid, grondsoort, plantafstand, etc. " Quote
Amrutten Geplaatst: 3 augustus 2021 Geplaatst: 3 augustus 2021 (aangepast) @loes volledig resistent niet, heb ik niet gezegd. tekst van site: MICHELLE Artikelnr. 70782 Kruising tussen Agria en SM 92-26-08. Gele aardappel (type als EBA) welke geschikt is voor zowel de kleigrond als de zandgrond. Hoge opbrengst van middelgrote knollen. Goede bewaaraardappel met een hoge phytophthora resistentie in zowel loof als knol volgens de rassenlijst die @hoekman aanhaalde een resistentie van 7/9. Toch niet echt beroerd. Jij hebt blijkbaar weer een ander overzicht met 6/8. Dit geeft al aan dat het niet eenvoudig is, de juiste info te vinden. 3 augustus 2021 aangepast door Amrutten Quote
redzebra Geplaatst: 3 augustus 2021 Geplaatst: 3 augustus 2021 De infectiedruk is gewoon heel hoog dit jaar en zoals @Patrijs aanhaalde volledig resistente rassen bestaan nog niet. https://www.akkerwijzer.nl/artikel/414675-robuuste-aardappelen-nu-een-teleurstelling-maar-hoop-voor-de-toekomst/ https://www.akkerwijzer.nl/artikel/414271-zuinig-er-zijn-op-phytophthoraresistenties-in-robuuste-aardappelrassen/ Eind deze week of begin volgende week komt phytophtora aan bod op de Nederlandse tv "een vandaag" waar o.a. een hoogleraar van de Wageningse Universiteit voor een theoretisch stuk zorgt bron: diana's mooie moestuin. 1 Quote
loes Geplaatst: 3 augustus 2021 Geplaatst: 3 augustus 2021 (aangepast) Op 3-8-2021 om 13:57, Amrutten zei: @loes volledig resistent niet, heb ik niet gezegd. tekst van site: MICHELLE Artikelnr. 70782 Kruising tussen Agria en SM 92-26-08. Gele aardappel (type als EBA) welke geschikt is voor zowel de kleigrond als de zandgrond. Hoge opbrengst van middelgrote knollen. Goede bewaaraardappel met een hoge phytophthora resistentie in zowel loof als knol volgens de rassenlijst die @hoekman aanhaalde een resistentie van 7/9. Toch niet echt beroerd. Jij hebt blijkbaar weer een ander overzicht met 6/8. Dit geeft al aan dat het niet eenvoudig is, de juiste info te vinden. Ik haal die gegevens uit hetzelfde lijstje welke Hoekman noemde maar ik heb blijkbaar verkeerd gekeken. 7/9 inderdaad. Je had het eerder over dat de aardappel phytophtora resistent is en dat daar iets mis is gegaan met verpakken of de resistentie is doorbroken. Dan heb je het toch over volledige resistentie? Anders is er geen sprake van foutief label of een doorgebroken resistentie. Je verwachtingen zijn blijkbaar te hoog geweest. Een aardappel met een hoge resistentie is weerbaar (onder normale situatie wat dit jaar niet het geval is) maar heeft geen volledige resistentie. Dat is wat er op de site staat, dat is wat het schema zegt(incl de disclaimer met externe invloeden) en je beweert nog steeds dat dat niet zo op de site staat. Meerdere mensen hebben je dit de afgelopen dagen proberen duidelijk te maken, ik weet nu ook niet meer hoe ik het anders kan uitleggen. 4 augustus 2021 aangepast door loes Quote
Amrutten Geplaatst: 3 augustus 2021 Geplaatst: 3 augustus 2021 (aangepast) Mijn verwachtingen waren blijkbaar te hoog. Ik heb niet alle info die er beschikbaar was gelezen. Wat ik gelezen heb, heb ik verkeerd geïnterpreteerd. 3 augustus 2021 aangepast door Amrutten Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.