jootje Posted July 11, 2021 Share Posted July 11, 2021 Ik twijfel nog…en ik wil ook niet dat dat het is! wat denken jullie? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted July 11, 2021 Share Posted July 11, 2021 Sorry dat we je teleur moeten stellen. Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
redzebra Posted July 11, 2021 Share Posted July 11, 2021 sry ik zou willen zeggen dat het het niet is. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted July 11, 2021 Share Posted July 11, 2021 Ik vrees met grote vrezen…. Balen zeg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jootje Posted July 11, 2021 Author Share Posted July 11, 2021 Ik was er al bang van. Als ik het loof verwijder kunnen de aardappelen dan nog even in de grond blijven? of beter er gelijk uit ivm die stomme phytophthora? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted July 11, 2021 Share Posted July 11, 2021 (edited) Zo lang het droog blijft gaat de besmetting maar langzaam. Bij regen spoelt de ziekte van het loof op de aardappels. Advies is loof afsnijden en gelijk afvoeren. Je grond ziet er ook erg nat uit, dat helpt ook niet mee. Edited July 11, 2021 by Patrijs 2 Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
jootje Posted July 11, 2021 Author Share Posted July 11, 2021 Dank, Patrijs. Dan ga ik dat morgen maar eens doen. De natte grond valt wel mee denk ik. Vanmiddag nog dingen geplant en het viel me op, dat je zo op droog zand zit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Posted July 11, 2021 Share Posted July 11, 2021 Ja wat Patrijs zegt, aangetast loof verwijderen. Gezond blad dat op de grond ligt kan je ook preventief afknippen en eventueel de plant opbinden aan een hekwerk voor betere doorluchting. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted July 11, 2021 Share Posted July 11, 2021 (edited) 12 minuten geleden, jootje zei: De natte grond valt wel mee Hou er ook rekening mee dat er nu veel dauwen en grondmist kan zijn, dat helpt ook niet mee. Bij langer dan 8 uur nat kans op besmetting en bij vocht kans op verspreiding. Edited July 11, 2021 by Patrijs Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
jootje Posted July 11, 2021 Author Share Posted July 11, 2021 Ik ga morgen aan de slag, Patrijs. Dan maar minder en wat kleinere aardappeltjes! Loof voer ik inderdaad af! 😉 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinky Posted July 12, 2021 Share Posted July 12, 2021 Eergisteren heb ik mijn Frieslanders geoogst omdat enkele planten phytophtora hadden in het blad, althans, dat weet ik vrijwel zeker. Bij het oogsten van een plant met vermoedelijk ook phyto in de bruine stengel kon ik het zelfs ruiken: die gore geur van bedorven aardappels. Verder geen probleem. Zeer goede oogst. Meer dan twee keer zoveel gewicht als in de afgelopen droge jaren. Zeer tevreden. En geen tekenen van phyto in de Texla’s ernaast. Maar nu zijn de buren op vakantie & onze moestuinen liggen naast elkaar. En nu zie ik vlekken in hun aardappels, de soort is Mozart, die karakteristiek zijn voor phytophtora. Foto’s naar de buren gestuurd (dezelfde als hieronder). Commentaar: resistent ras en vorige week nog bespoten. Niets doen. Ik heb liever niet dat zijn phyto overslaat op mijn vollegrondstomaten die 3 meter verderop staan of alsnog op m’n Texla’s – heb niet voor niets de Friezen vooral preventief geoogst. Verder lees ik in de lijst van raseigenschappen voor aardappels van Van der Wal (kan de link hier niet plaatsen) dat Mozart slechts matig resistent is tegen phyto. De goede relatie met de buren wil ik niet verstoren – we zijn bijna familie van elkaar – maar niets doen vind ik riskant. Het kan zowel bij hem als bij mij de oogst van piepers en tomaten kapot maken. Hoe denken jullie er over? Op z’n minst aangetast blad weghalen? Iets anders? Of zit ik er naast en is het geen phytophtora? Bovenkant van een geplukt blad Onderkant van hetzelfde blad Blad aan de planten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted July 12, 2021 Share Posted July 12, 2021 (edited) Wij hebben regelmatig controle en bij afwezigheid kunnen we het loof afsnijden en wegbrengen. Zelf zou ik erg blij zijn als zo mijn oogst gered wordt. Ik geloof dat Drenthe nog wel wat regen krijgt, dus misschien nogmaals overleggen en foto sturen? En ja, deze planten zijn (licht) besmet. Edited July 12, 2021 by Patrijs 1 Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinky Posted July 12, 2021 Share Posted July 12, 2021 Dank voor je antwoord @Patrijs De situatie hier is niet dat we op een moestuincomplex zitten en dat er geregelde controle is, maar dat we twee moestuinen naast elkaar hebben als buren, en meer niet. Ik wil de buurman graag helpen en vrijwaren van phyto-verspreiding, maar mezelf natuurlijk ook. Als je denkt dat het kan helpen om besmet materiaal weg te snijden en af te voeren, terwijl de besmetting nog licht is, dan ben ik ben ik voorlopig gerust gesteld. En ja: we kunnen neerslag verwachten met de kans dat phyto de grond in spoelt. Maar buurman, 77 en met een nare kankergeschiedenis, komt hiervoor niet terug van zijn korte vakantie. Ik ga aangetast blad weghalen. Andere adviezen welkom 🧐 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jootje Posted July 12, 2021 Author Share Posted July 12, 2021 Vandaag alle blad verwijderd van vier rijtjes piepers. Goed opgeruimd ook. een vakje met een ander soort aardappelen wat ergens anders staat nog even laten staan..die zagen er nog goed uit, maar zal waarschijnlijk ook wel mis gaan. Vanaf nu steeds een of twee rijtjes oogsten. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amrutten Posted July 18, 2021 Share Posted July 18, 2021 Mijn late aardappels Michelle hebben phytophtora. Beginstadium. Dus straks weer naar de tuin en loof afvoeren. Jammer. Ik had gehoopt de tuin als bewaarplek te kunnen gebruiken. Dat gaat hem niet worden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amrutten Posted July 25, 2021 Share Posted July 25, 2021 Bij het nalezen van de beschrijving bij Michelle, staat dat deze aardappel phytophtora resistent is. Ik kan met gerust hart zeggen: daar is iets mis gegaan. Of bij het verpakken is er een foutief label gebruikt, of de resistentie is doorbroken. Direct nadat ik de aantasting in het loof zag, heb ik het weggehaald. Vandaag enkele aardappels geoogst, en het is blèèè. Rotte aardappels en allemaal hebben ze witte pukkels en vlekjes. Zal eens een berichtje sturen naar van de Wal. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted July 25, 2021 Share Posted July 25, 2021 Ik dacht dat er geen resistente soorten bestonden. Alleen dat er soorten zijn die minder ontvankelijk zijn. Ook mijn Texla is redelijk resistent maar kan toch besmet worden. De besmetting gaat alleen veel minder hard en ook minder snel van blad naar knol. Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
hebeentuin Posted July 25, 2021 Share Posted July 25, 2021 bij ons hetzelfde als de verhalen hierboven. Ik wilde eigenlijk vragen of het zin had de aardappelen in de grond te laten, of ze dan toch nog groeien. Maar ik begrijp dat je ze er gewoon uit moet halen. De resistentie, heeft dat wellicht meer relevantie voor de knol dan voor het blad? Dus een resistente aardappelsoort heeft met de knol er minder last van maar het blad kan nog steeds aardig aangetast worden? Is dit mogelijk? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted July 25, 2021 Share Posted July 25, 2021 De aardappels rooien, tenzij de besmetting minimaal was. Dan kan je het blad verwijderen en later rooien. Ze groeien dan niet meer. Vaak wordt er van de diverse soorten een cijfer gegeven aan zowel het loof als de aardappel wat betreft de kans op besmetting. Het is nog veredelen en onderzoeken voor een 100% resistente soort, een lastig proces omdat ook de ziekte muteert. 366022 (wur.nl) Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
hoekman Posted July 25, 2021 Share Posted July 25, 2021 (edited) Michelle is zeker geen resistent soort. Is bij mij in ieder geval minder aangetast dan de Sayada. Beide bij van der Wal gekocht. Die witte vlekjes kan ik niet herkennen. Is er recent niet heel veel water gevallen? Edited July 25, 2021 by hoekman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted July 25, 2021 Share Posted July 25, 2021 @AmruttenDe witte pukkeltjes/vlekjes doen mij denken aan open huidmondjes (lenticellen) als gevolg van te natte grond. Die kan je er gewoon af schillen, kan geen kwaad maar is wel een opening voor ziekteverwekkers dus goed dat de aardappels uit de grond zijn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Goudsbloempje2 Posted July 25, 2021 Share Posted July 25, 2021 Ik heb biologische Glorietta en Cammeo zouden met 9/8 en 10/9 sterk bestand moeten zijn tegen phyto maar dat valt me toch tegen. De Glorietta kreeg al vroeg last, ik denk van Alternaria. Nagenoeg alle planten hadden daar last van terwijl een deel thuis in pot stond en een ander deel in de moestuin in de volle grond. Later kwam daar in de volle grond phyto overheen. De planten waren sterk aangetast. Ik heb niet afgewacht en de aardappelen geoogst. De oogst was beperkt maar de knollen niet aangetast. De cammeo heeft lichte phyto aantasting aan de bladeren maar zit er nog in. Het is een hele late soort en daar heb ik nu wel spijt van. Ik vraag me af of er überhaupt wat van te oogsten valt als ik ze vroegtijdig moet rooijen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amrutten Posted July 25, 2021 Share Posted July 25, 2021 @hoekman. Ja zeg, ik zuig niks uit mijn duim. Heel simpel terug te vinden op de site van vd Wal. MICHELLE Artikelnr. 70782 Kruising tussen Agria en SM 92-26-08. Gele aardappel (type als EBA) welke geschikt is voor zowel de kleigrond als de zandgrond. Hoge opbrengst van middelgrote knollen. Goede bewaaraardappel met een hoge phytophthora resistentie in zowel loof als knol Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hoekman Posted July 26, 2021 Share Posted July 26, 2021 (edited) @Amrutten Ik ook niet. Heb je het formulier wat op de site staat van Van der Wal gezien. Daar zie je een niet zo hoge resistentie. Tenminste dat stelt tegenwoordig niet zo veel meer voor. Ik bedoel het formulier met raseigenschappen. Edited July 26, 2021 by hoekman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amrutten Posted August 3, 2021 Share Posted August 3, 2021 Ik had de foto’s van mijn ‘resistente’ Michelle aardappels naar van de Wal gestuurd. En ik heb een antwoord. Michelle is weerbaar, maar niet resistent tegen phytophtora. (Dat staat zo niet op de site). Verder is ivm het weer het overal bar en boos (losse weergave van het bericht). Inderdaad lenticellen, door natte grond, zoals ook @loes aangaf. Duidelijk allemaal. Ik zoek mijn aardappels uit naar aanleiding van mijn wensen en de beschrijving bij de rassen. Blijkbaar kloppen die dus niet. Waar haal ik eerlijke info vandaan over aardappels ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts