Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Besten,

Afgelopen donderdagavond keek ik met plezier naar 5 kruisbesstruiken die al bijna rijpe bessen droegen.  Mijn vrouw was de dag erop rode bessen aan het plukken. Toen ik zag dat de de kruisbessen ook al geplukt waren wilde ik van haar weten of ze ze al rijp genoeg vond. Mijn vrouw vertelde dat ze ze niet geplukt had.

Samen hebben we de struiken geïnspecteerd. Onbeschadigd en volledig leeggeplukt, en dat moet vroeg in de ochtend of  's nachts geweest zijn. Er is werkelijk niet 1 besje blijven hangen.

De tuin is vrij toegankelijk, de buren wonen op ongeveer 80 meter en 's nachts is het dorp uitgestorven. Wel veel dierlijk leven.

Wat zou hiervoor een verklaring kunnen zijn?

Jeroen B 62

Geplaatst:

Bij mij plukken de vogels mee, maar daar zie je wel sporen van.

Aangepikte bessen.

Ook de hond en vossen lusten wel bessen, maar die plukken niet heel de struik leeg.

Bij mij is op een tuin in Rotterdam wel eens een complete composthoop verdwenen terwijl ik op vakantie was, dus ik kijk nergens meer van op.

Geplaatst: (aangepast)

Altijd vervelend, deze keer zijn het bessen, wat is het volgende keer?

Veldcameraatje plaatsen. Is ook vervelend want moet je onderhouden, al is het maar om de batterijen op te laden en je ze daarna nog altijd niet hebt gepakt alleen gezien.

aangepast door Swa
Geplaatst:

Steenmarters ef andere zoogdieren. Wij hangen er netten eroverheen zodra de struiken beginnen af te rijpen. We hadden het ook, echt alle bessen weg.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Mijn vermoeden is dat de combinatie vogels/muizen/ratten dit vrij netjes kunnen. Ik heb één klein bakje geoogst, er hing nog zo'n zelfde hoeveelheid aan maar ik besloot te kijken of ik dit onbeschermd kon laten. De volgende dag alles keurig weg, zonder enige aanwijzing wie de daders zijn geweest. Mijn blauwe bessen ondergaan op dit moment hetzelfde nog voordat ze rijp zijn.

Geplaatst:

Bij mij waren fazanten me enkele jaren voor toen de struiken nog kleiner waren. Die kunnen blijkbaar makkelijk tussen de doorns in pikken. Inderdaad op een nacht alles weg. 

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Ooit… mijn paarse kruisbessen waren bbbbbijna rijp. Nog 1 dagje zei ik. De dag erop was de hele struik volledig leeg en zaten de eksters vanaf de overkant te gieren van het lachen.

Gebeurt echt wel hoor, zonder een spoortje geweld dat vogels de boel compleet leeg vreten. Ik heb niet 1 bes terug gezien. En in de huidige tuin heb ik dat vaak met bosbessen. Daar gaat tegenwoordig netjes een net over heen. Te dierbaar. Kost geen fluit bij de action en dan heb je volgend jaar zelf de pluk op je genomen. Stuk leuker!

Geplaatst: (aangepast)

Bij mij is het dit jaar eerste jaar dat een merel de rode bessenstruik had gevonden(afgelopen week). En dan gaat het hard met besjes die verdwijnen. Gelukkig zag ik het en heb ik alles daarna direct geplukt. Wel een hoop vogel poepjes om de struik heen? Misschien zie je dat bij jouw ook wel?

aangepast door rorror
Geplaatst:

vogels zijn slim, merel had 1 gat gevonden waar ie net door kon in de bessenkooi, was aan het smullen op 6 m van het gat

en toen ik aankwam roetste hij meteen terug door de struiken en weg

Geplaatst:

Bij ons, vlakbij Rotterdam, zijn er nu ook nog vluchten Halsband Parkieten bijgekomen. Mooi om te zien, maar net, als de andere gevleugelde rovers, in staat om hele struiken in no-time leeg te plukken. Kersen, honingbessen, noem maar op. Als je niet net, hou je weinig over voor eigen gebruik.

Geplaatst:

Mijn oom had in Rotterdam Noord een spoortuin, die vertelde dat zijn kruisbessen ook gestolen werden. 's Nachts op de loer gezeten, lang verhaal kort: eenden kwamen vroeg in de ochtend en vraten systematisch zijn struiken

leeg. Ze slikten de bessen in hun geheel door, hij zag ze als verdikkingen door hun nek gaan.

• Like 2

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...