Ekmef Geplaatst: 19 juli 2021 Geplaatst: 19 juli 2021 Sinds een maandje heb ik lapje van ongeveer 100m2. Door de aankomende verhuizing is het een beetje wild gegroeid. Dus zal veel moeten schoffelen na de verhuizing. Ik ben een beginnend tuinierder, dus zal een uitdaging worden. Mensen nog tips? En wat zou ik regio augustus/september nog op kunnen zetten? Foto's volgen nog. Groeten, Sak Quote
rorror Geplaatst: 19 juli 2021 Geplaatst: 19 juli 2021 Welkom! 👋 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Mellie Geplaatst: 19 juli 2021 Geplaatst: 19 juli 2021 Ha Ekmef,Veel plezier alvast en succes! Misschien kan je nu dingen voorzagen en straks uitplanten in je tuin. Dan heb je wat meer keuze. Groene groetjes! Quote
RobO Geplaatst: 20 juli 2021 Geplaatst: 20 juli 2021 welkom!🖐️ @Mellie "voorzagen "😁 autocorrectie? 1 Quote
Swa Geplaatst: 20 juli 2021 Geplaatst: 20 juli 2021 Nu direct voorzaaien is inderdaad goede tip dan kan je dat over anderhalve maand in de grond stoppen en heb je al zoveel tijd gewonnen. Waar zit je ergens? Dat maakt uit wat je kan doen tot wanneer. In de meeste regio's kan je eind augustus nog winter spinazie zetten bvb, Maar ook pak-choy, mizuna, komatsuna, amsoi, snijbiet en bieslook. Misschien zijn er ook nog wat vroege radijs of rapen mogelijk als het weer wat meezit. Sla kan ook. Barbarakers en winterpostelein. Oktober/november begint het tijd te zijn voor de look. Quote
Ekmef Geplaatst: 21 juli 2021 Auteur Geplaatst: 21 juli 2021 Een beetje in paniek geraakt. Hoe ga ik dit in mijn eentje het best oplossen? Quote
Jane Doe Geplaatst: 21 juli 2021 Geplaatst: 21 juli 2021 Wat je zou kunnen doen ..., is maaien en dan 3 weken of langer kuilfolie er op te leggen. Zodat het onkruid zo kort mogelijk is en zoveel mogelijk verwijderd. Dan zal de kuilfolie het onkruid verstikken, waardoor jullie de grond beter onkruivrij kunnen maken. De grond bewerken met schoffelen en co, dan zou je water kunnen geven en weer dekzei over zodat het laatste beetje onkruid nog kiemd en verstikt. Het is maar een idee zoals we het hier doen, de kippen krabben dan met hun gescharrel de boel voor en na de kuilfolie vrij. En dan kunnen wij de grond bewerken voor het gebruik. Quote
Ekmef Geplaatst: 21 juli 2021 Auteur Geplaatst: 21 juli 2021 Bedankt voor je bericht. Alle tips zijn welkom. Werkt dat ook op paardenbloemen? Daar heb ik hier een overmaat van. Waar kun je kuilfolie halen. Is dat een bepaald type? Quote
Jane Doe Geplaatst: 21 juli 2021 Geplaatst: 21 juli 2021 (aangepast) Als het kuilfolie lang genoeg op blijft alle onkruid, gezien fotosynthese niet mogelijk is. Kan zijn langer dan 3 weken, is een richtlijn. kuilfolie is de folie die de boeren over hun kuilvoer leggen (gras, mais, aardappel, bieten etc), een zwarte en een witte zijde, wit onder en zwart boven normaal gesproken. Zijn op rollen van 5 of meer m breed, de lengte kun je dan zelf aangeven en prijs is per m2. Voor 5x5 ongeveer €25 was het, kan nu wat duurder zijn. Bij een boerenbondwinkel zoals welkoop, vraag daar eens maar on line kan ook. Dunne vijvervolie kan ook, is wel kostbaarder. En dun omdat het lichter in gewicht is, kan sterker zijn dan landbouwplastick (kuilfolie of landbouwplastick) en langer mee gaan. Moet je even rekeken wat voor jullie het beste is, wij gebruiken het steeds weer, na en voor beplanting. Bij onkruidfolie kan water en licht door en zo blijft het onkruid leven en groeit er weer door, vandaar de boven beschreven folie. 21 juli 2021 aangepast door Jane Doe Quote
RobO Geplaatst: 21 juli 2021 Geplaatst: 21 juli 2021 ja klopt, heb hier antiworteldoek zien oprijzen tot 45 cm... doe maar even rustig aan, je hebt de tijd, vlgnd jaar wordt jouw jaar... bedekken met schoonkarton, compost, stro, en dan wat planten in gaatjes Quote
Patrijs Geplaatst: 21 juli 2021 Geplaatst: 21 juli 2021 Welkom, ik zou iedere dag een stukje schoffelen met een scherpe schoffel, en dat regelmatig herhalen ook als het schoon is. 13-4-2019 - De moestuin van Patrijs - Moestuin Forum Quote De moestuin van Patrijs
loes Geplaatst: 21 juli 2021 Geplaatst: 21 juli 2021 (aangepast) Ik zou in delen werken. Bedenk welk gedeelte je als eerste wil gebruiken. De rest maaien en afdekken dan heb je daar eventjes geen omkijken meer naar. Vervolgens het gedeelte dat je als eerste wil gebruiken aanpakken. Wieden/schoffelen of hoe je het onkruid ook wil verwijderen en daarna kan je in dat stuk alvast beginnen met je moestuin. Er is nu nog vanalles te zaaien en planten en daar ga je meer plezier van hebben dan alleen maar onkruid ruimen. Heb je dat op orde dan trek je een van de afgedekte gedeeltes open en gaat daar aan de slag. Een andere optie is een deel afdekken met karton + compost. Dat ziet er mooier uit en je hoeft het niet meer weg te halen dus het is lekker makkelijk maar dan moet je wel compost hebben of eraan kunnen komen. 22 juli 2021 aangepast door loes Quote
Jane Doe Geplaatst: 21 juli 2021 Geplaatst: 21 juli 2021 Het kan een combi zijn, grof verwijderen, folie over, schoffelen, karton over, compost over en dan zaaien/planten. Ik zou ook de ervaring en weten van ieder gebruiken, waarom niet vele weten meer dan een. Moet hier een stuk van ruim 8,5 x 22,5 meter klaarmaken voor een tunnelkas. Staat de bloemenweide tot 2 m hoog, moet ik eerst met bosmaaier door, dan grasmaaier en dan folie etc. Quote
Ekmef Geplaatst: 22 juli 2021 Auteur Geplaatst: 22 juli 2021 Bedankt allemaal voor de goede tips. Het geeft hoop. Ik ga eens kijken of ik ergens folie kan bemachtigen. En het alvast in vakken gaan inrichting. Quote
donaldk Geplaatst: 22 juli 2021 Geplaatst: 22 juli 2021 (aangepast) Daikon Radishes. Hier Rammenas/Rettich, de langste die je kunt vinden. Hopelijk breken ze de grond. Kun je zeker nog in Augustus zaaien vroeger dan Juli zou een garantie op doorschieten betekenen, door de nog te grote dagengte, behalve wanneer je speciale voorjaarssoorten neemt. Sommige soorten kun je tot in November/December oogsten. Misschien nog wel later. We gaan het zien, ik heb nu halflange Rosa F2, ook een voorjaarssoort. Ik heb ze laten doorgroeien en doorschieten, hoop nu extra zaad te winnen voor tweede ronde. Die had ik liggen en ik kon met de lockdown geen lange meer vinden, alleen Augustus soorten. Je bent net te laat, Action weekaanbieding dekkleden 3x4 en 4?x6 meter waren tot en met Dinsdag in de aanbieding. Nou zijn ze alsnog niet duur. 22 juli 2021 aangepast door donaldk Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Ekmef Geplaatst: 5 september 2021 Auteur Geplaatst: 5 september 2021 Langzaam ben ik het aan het opknappen, heb al drie van de 12 vakken klaar en zelfs nog wat gezaaid. Ik had nog wat advies nodig. De grote berg onkruid die nu achter op het lapje ligt, hoe kan ik die het beste wegwerken. Ik durf het niet in het compost te doen, omdat het bespoten is en er zaaddragende bloemen bijzaten. Maar we hebben hier geen plek om afval kwijt te kunnen. Het veld ernaast heb ik met zeil afgedekt en wil ik later gaan schoonmaken. Nu heb ik van een linnenkast allemaal karton nog over en dacht misschien kan ik dat daar op leggen. Maar wat kun je het beste dan boven op het karton leggen om het verder af te dekken? Ik heb nu geen composthoop of iets van hummus dat ik zo een twee drie er op kan gooien. dat in zakjes aanschaffen wordt wel erg kapitaal krachtig denk ik. Wel hebben we een hoop met paardenmest naast de moestuin liggen om van te pakken, wat zijn jullie ideeën om dit aan te pakken? Quote
mdubbelm Geplaatst: 5 september 2021 Geplaatst: 5 september 2021 Wow dt ziet er al netjes uit! Vraag eens bij andere tuinders waar ze grond vandaan halen. Compost van buitenaf halen kost altijd geld, maar bijv gemeentecompost is vaak gratis af te halen, afhankelijk van de gemeente. Een kuub compost kun je ook laten bezorgen in een bigbag; dat kost zo’n 170 euro. als je geeb budget hebt dan zou ik niet voor de kartonmethode gaan maar er gewoon plastic overheen laten liggen totdat je eraan toe bent om het schoon te maken. Onze nieuwe buurtuinder heeft zo ook net 200m2 met vork vrij gemaakt van alle soorten onkruid die je maar kunt bedenken, + veel stenen/puin. Quote
mdubbelm Geplaatst: 5 september 2021 Geplaatst: 5 september 2021 Oh en dat onkruid zou ik dan beetje bij beetje in vuilniszakken afvoeren en bij het huisvuil doen. Quote
loes Geplaatst: 5 september 2021 Geplaatst: 5 september 2021 Wow dat is al een flinke klus geweest. Goed bezig! Het karton afdekken met paardenmest kan denk ik wel want het heeft nog een tijdje om verder te verteren (maar wacht antwoorden van anderen even af). Wat je sowieso kan doen is een compostbak maken en daar alvast wat paardenmest in gooien voor volgend jaar. Van verse paardenmest worden de plantjes niet vrolijk maar van verteerde paardenmest wel dus nu alvast vooruit denken aan volgend jaar en start een composthoop. Quote
Flup Geplaatst: 5 september 2021 Geplaatst: 5 september 2021 Ohja, die mesthoop gebruiken voor op het karton en daar in het vroege voorjaar desnoods nog een berg mest opgooien. En dan pompoenen en courgettes erop planten. Die houden wel van hele voedingrijke bodem. Quote
Swa Geplaatst: 7 september 2021 Geplaatst: 7 september 2021 Paardenmest: go for it. 20cm dik leggen of meer zelfs want dat droogt redelijk snel uit en dan verteerd het niet meer zo snel. Als je het dik genoeg kan leggen dan zal die paardenmest het onkruid zonder karton ook verdrukken, is iets minder efficiënt maar het werkt ook wel. Boven die mest leg ik er zo mogelijk ook altijd nog wat grassnoeisel, hooi of stro op om het vocht vast te houden. Wat je moet weten is dat er vaak nog zaden inzitten dat het paard niet heeft verteerd. Er komen dus overal wat grassprieten en klavers en zo door. Persoonlijk vind ik dat niet erg. Als je karton gebruikt dan enkel karton van Europees fabricaat gebruiken, de rest is vaak ingespoten met producten tegen ongedierte. Het vervelende is dat dit er niet staat opgeschreven. Quote
mdubbelm Geplaatst: 7 september 2021 Geplaatst: 7 september 2021 Oh die paardenmest had ik over het hoofd gezien 😊 Quote
Ekmef Geplaatst: 5 december 2021 Auteur Geplaatst: 5 december 2021 Het is al weer een enige tijd geleden, maar we hebben compostdag gehad op de moestuin. Nu heb ik 20 kruiwagens compost richting mijn veldje gereden, beetje op advies van de moestuinbuurman. Maar ik heb eigenlijk geen idee of ik dit nu door de kleigrond moet werken of dat ik het er los op moeten laten liggen? Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.