Sovreze Posted January 10, 2012 Share Posted January 10, 2012 Of naja, voor mij geen 'tje' Ik heb al een aantal jaar wat potjes binnen staan met verschillende kruiden, en tot voorheen wat sla e.d. op het balkon maar nu we een nieuw huisje hebben met tuin - waar we al een begin gemaakt hebben - nu eindelijk ruimte voor echt verbouwen. De tuin is al volgt, waar ik moestuinbakken ben begonnen van bakstenen, een rijtje of 3 hoog: En ik wil mijn tuintje zo indelen: De zaden, deze keer via De Bolster, besteld en aankomend weekend ga ik eens de bakken afmaken. In de tussentijd is het gras al aardig aan het groeien op het open deel vd tuin, waar ik dan nog wat bijenplantjes en wat kruiden op wil plaatsen om insecten aan te trekken. Plus kattenkruid voor de katten Prei Blauwgroene Herfst Allium ampeloprasum var. porrum Salie Salvia officinalis Rijsdoperwt Senator Pisum sativum Sla Red salad bowl Lactuca sativa Zomerwortel Nantes 2 Daucus carota sativus Asclepias incarnata Rode zijdeplant Nepeta faassenii Kattekruid Bladmosterd Golden Frills Brassica juncea var. rugosa Rode biet Kogel 2 Beta vulgaris var. rubra Stokslaboon Neckarkoningin Phaseolus vulgaris Courgette zucchini Cucurbita pepo Rucola coltivata Esmee Eruca sativa Kervel Fijne Krul Anthriscus cerefolium Koriander Coriandrum sativum Rozemarijn Rosmarinus officinalis Tagetes patula nana Afrikaantje Paksoi Taisai Brassica rapa var. chinensis Veldsla Grote Noordhollandse Valerianella locusta Citroenmelisse Melissa officinalis Snijbiet Rhubarb Chard Beta vulgaris var. cicla Stengel Ui Ishikura Long White Allium fistulosum Ui Stuttgarter Allium cepa L. Winterwortel Flakkeese 2 Daucus carota sativus Bieslook Fijn Allium schoenoprasum Hyssop Hyssopus officinalis Calendula officinalis Goudsbloem Matricaria recutita Echte kamille Dianthus plumarius Grasanjer Jasione laevis Zandblauwtje Pastinaak Tender and True Pastinaca sativa subsp. sativa Achillea millefolium Gewoon duizendblad Natuurlijk al enkele weken zaaibakjes e.d. aan het verzamelen, zoals bakjes van de champignons, vleeswaren-bakjes, glazen potjes, plastic eierdozen... en dan eind vd maand beginnen met voorzaaien. Kanniet wachten Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted January 10, 2012 Share Posted January 10, 2012 Strak plan! succes ermee Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeanne-heijmans Posted January 10, 2012 Share Posted January 10, 2012 welkom Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raxia Posted January 10, 2012 Share Posted January 10, 2012 Succes, ik zit in het zelfde schuitje.. eindelijk een huis met tuin! Afgelopen seizoen wel al wat kunnen experimenteren, maar deze zomer pak ik het pas goed aan! En welkom op het forum Link to comment Share on other sites More sharing options...
Simone Posted January 10, 2012 Share Posted January 10, 2012 Heel veel plezier met je nieuwe tuintje en heel veel genieten he van de ruimte bij huis Gisteren werd er paniek gezaaid, vandaag stond het al een meter hoog. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sovreze Posted January 11, 2012 Author Share Posted January 11, 2012 Dankjewel!We hebben onlangs een oude chemie-ton weten te regelen bij een boer verderop, die we als regenton gaan gebruiken. Wel even goed uitweken enzo natuurlijk, je weet nooit wat erin heeft gezeten... Momenteel ben ik mondjesmaat geschikt groen afval op de bedden aan het gooien, om de grond iets rijker te maken. Kleigrond, dat is op zichzelf toch al goeie grond? We zitten hier in de Gelderse waard, wat eerst landbouwgrond was. Beter nog, deze grond is jaren geleden een perenboomgaard geweest. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted January 11, 2012 Share Posted January 11, 2012 Welkom. En super dat je enthousiast helemaal van nul af aan kan beginnen. Het is een nieuwbouwwijk ? Vaak toch wel dat huizen op opgebrachte grond gebouwd worden hoor. En dan loont het best de moeite te checken op wat voor grond je zit. Goed georganiseerd wel zo , met die vakken. Zit je een beetje op de zon ? Ik zie dat je zat vaste planten en kruiden erbij bedenkt ? leuk ! Mooi om een moestuin wat te mixen , ook voor de insecten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sovreze Posted January 14, 2012 Author Share Posted January 14, 2012 Nieuwbouw inderdaad, echter de bouw vanaf begin meegemaakt en wb de ruimte waar de tuinen liggen hebben ze weinig afgegraven en weinig tot geen gravel of witzand gestort. Het omspitten van de tuin was afgelopen herfst een drama met dat klei; erg zwaar Aan de voorkant is het een aander verhaal... daar ligt redelijk wat witzand. Deel van het lijstje hierboven komt in de voortuin te staan.. Achtertuin is op het Oosten dus heb inderdaad de plekjes waar de meeste zon op staat uitgekozen voor de planten die wat meer zon vereisen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sovreze Posted January 25, 2012 Author Share Posted January 25, 2012 We schieten al wat op, aankomend weekend de laatste 2 bedden afmaken. Ik heb bedacht dat ik om de bakken in loze ruimtes en rond de tuin nog graag wat zakken aardappels plaats en meerjarige kruiden/planten. Dat fleurt de boel een beetje op Voorzaai sugar snaps en rucola, 3e week van febr. de tuin in Tuin al 2 bedden klaar, met klimtakken voor de sugar snaps en nog snel spinazie onder fleece In de vrienden- en famielkringen al een oproep geplaatst voor materialen als; Jute zakken, oude speciekuipen/grote emmers (mag een gaatje in zitten), spaakwielen, pvc buisjes (t/m 4cmØ) - zaagstukken regenpijp en vergelijkbaar spul.. Dat komt altijd nog van pas. Zelf al een maand of wat bakjes aan het verzamelen voor zaaien en het werkt prima Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sovreze Posted February 28, 2012 Author Share Posted February 28, 2012 Afgelopen weekenden weer flink bezig geweest;Sugar snaps zijn vorige week naar buiten gegaan - alsook de knoflook, bosui en rucola. Rucola staat in kasje, die ik voor mijn verjaardag heb gekregen. Afgelopen 2 weken nog het één en ander buiten gezaaid - als rode sla, zomerwortelen, ui Stuttgarter en binnen koriander en bieslook. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sovreze Posted March 25, 2012 Author Share Posted March 25, 2012 Flink aan de bak geweest. Onkruid tussen het gras met de hand eruit gehaald, vandaag extra bijzaaien en een klein laagje mest en grond er bovenop. Ik ben ervan overtuigd dat het een mooi gazonnetje wordt. Mijn vriend had bedacht er een pergola bij te maken, om de schutting wat te verstevigen... ik heb natuurlijk allang bedacht welke klimmer ik daar tegenop wil hebben Onlangs bij de boer verderop houtsnippers weten te verkrijgen voor de paden. Jarig geweest, dus eindelijk een kas erbij. Dat scheelt!Daar onlangs bladmosterd, broccoli en koriander voorgezaaid. Alleen de mosterd komt op, de rest laat op zich wachten. De binnen gezaaide paprika's, basilicum en koriander ook in de kas gezet. De koriander is binnen niet zo goed gegaan, dat zijn meet stengels dan blaadjes. Voortaan dus maar buiten, duidelijk niet genoeg licht ofzo De moestuin verder is zo goed als klaar, en er begint al een hele hoop boven te kieken. De radijsjes komen eindelijk boven, de spinazie is goed aan het groeien, de rucola en zoete erwten zijn aangeslagen en de - als jonge planten gekocht - spitskool en bloemkool beginnen ook vorm te krijgen. Laatste nog pluksla, rode sla, snijbiet en stokbonen gezaaid. Plantuitjes gezet. Chinese boontjes in kleine kas gezaaid en in de hangbak en potjes op de tuintafel goudsbloemen en afrikaantjes gezaaid. Voor het huis nog een rijtje aardbeien en zonnebloemen. Wat me overigens opvalt is dat de wilgentakken (rijs voor de erwten) gezellig doorgaan met knotten en bloeien. Toch maar oppassen dat die niet gaan wortelen, anders heb ik straks bomen in de tuin staan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rantje Posted March 25, 2012 Share Posted March 25, 2012 Super gezellig zeg! Het ziet er erg leuk uit en het groeit ook wel best Wat heb je onder het tunneltje staan? http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sovreze Posted March 25, 2012 Author Share Posted March 25, 2012 (edited) Onder de tunnel staan de spinazie en de slaatjes. Flappert een beetje los, dus echt warmer zal het niet wezen daaronder Edit: Oja, en de snijbiet. Edited March 25, 2012 by Guest Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rantje Posted March 25, 2012 Share Posted March 25, 2012 Is buiten nu gelukkig ook lekker warm! Anders krijg je spinazie die alvast gestoomd is http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
annemiek123 Posted March 25, 2012 Share Posted March 25, 2012 ziet er echt leuk uit zo, mooie indeling. Groetjes Annemiek http://moestuintjeaandedommel.blogspot.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sovreze Posted March 26, 2012 Author Share Posted March 26, 2012 Dankjewel dames Ik ga ook verder via de blogpaginablog/Sovreze/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts