Gerard12345 Geplaatst: 20 juli 2021 Geplaatst: 20 juli 2021 (aangepast) Hallo allemaal. Ik kon even niet op dit forum vinden wat ik zocht dus bij deze een nieuwe topic. Heb een kas zie foto en pas gezaaid 4 weken geleden maar krijg niet de ideale temperatuur en vochtigheid die ik op internet lees. Doe ik iets fout? Ik heb gemiddeld 34 graden en vochtigheid van 52% heb alles open staan en het groeit wel maar de vochtigheid krijg ik niet omhoog. Ik lees namelijk overal dat de temperatuur niet boven de 32 mag komen omdat ze dan niet meer groeien en de vochtigheid rond de 65% moet zijn. Hebben jullie tips? 20 juli 2021 aangepast door Gerard12345 Quote
redzebra Geplaatst: 20 juli 2021 Geplaatst: 20 juli 2021 Het is een beetje afhankelijk van waar je meet en gemiddeld zegt niet veel, de groenten die je normaal ook buiten teelt zijn vaak niet echt geschikt om in de zomer in een kas te telen, wel in het na of voorjaar. Zijn het boontjes op de achtergrond ?, de bovenste bladeren lijken verbrand te zijn (de temperatuur bovenaan is dan ook een pak hoger, daarom zitten ook de dakvensters daar). Vochtigheid gaat omhoog met sluiten van ramen en veel volume van bladeren (verdamping). De hoeveelheid blad regelt ook wat de temperatuur in een serre gedurende de dag (door verdamping daalt bv de temperatuur). In een serre met weinig planten is het altijd een stuk moeilijker. Quote
Gerard12345 Geplaatst: 20 juli 2021 Auteur Geplaatst: 20 juli 2021 (aangepast) Ja stokbonen staan achteraan en die doen het super goed 2 bladeren zijn wat minder maar alleen op 1 plant. Ook als ik alles sluit blijft het maximaal 54 %. Het zijn inderdaad nog niet veel planten, volgend jaar heb ik 2x zo veel. Dus eigenlijk niets aan te doen gewoon afwachten of het lukt of niet? 20 juli 2021 aangepast door Gerard12345 Quote
redzebra Geplaatst: 20 juli 2021 Geplaatst: 20 juli 2021 (aangepast) Dat komt wel naarmate je meer in de kas hebt staan, ik zou er hier voor tekenen voor die lage luchtvochtigheid 😀 . Stokbonen heb ik lang geleden ook al eens geteeld in de serre en dat ging wel, maar in verhouding met buiten wat uitgerekter en minder bonen. Kousenband bv heeft dan wel weer een voordeel met de hogere temperaturen. Je moet er wel rekening mee houden dat stokbonen algauw een metertje of 2 of meer nodig hebben en vertrekken uit een verhoogde bak lijkt me niet ideaal voor die. Waar woon je ?, hier is gewoon buiten de luchtvochtigheid heel hoog geweest de laatste weken met heel weinig zon en met open ramen/deuren heb je dan minimum even hoog als buiten. Nu is het wel aangenaam en droog, de serre krijgt ook nog nauwelijks water (42%) en dat hoop ik zo lang mogelijk laag te houden, dit weekend is het vrees ik weer echter prijs 20 juli 2021 aangepast door redzebra Quote
Gerard12345 Geplaatst: 20 juli 2021 Auteur Geplaatst: 20 juli 2021 2 uren geleden, redzebra zei: Dat komt wel naarmate je meer in de kas hebt staan, ik zou er hier voor tekenen voor die lage luchtvochtigheid 😀 . is dat wel goed dan zo laag ivm ziektes? 2 uren geleden, redzebra zei: Stokbonen heb ik lang geleden ook al eens geteeld in de serre en dat ging wel, maar in verhouding met buiten wat uitgerekter en minder bonen. Maar dan kan je hem toch ook uit toppen dan gaat hij niet meer in de lengte maar in de breedte en het maken van de bonen? 2 uren geleden, redzebra zei: Waar woon je ? Oost Nederland bij Enschede 2 uren geleden, redzebra zei: Nu is het wel aangenaam en droog, de serre krijgt ook nog nauwelijks water (42%) en dat hoop ik zo lang mogelijk laag te houden, dit weekend is het vrees ik weer echter prijs Hoe bereken je dat heb namelijk wel auto irrigatie maar nog geen vocht meter, neem aan dat je dit doet met een vocht meter? welke enz? Quote
redzebra Geplaatst: 20 juli 2021 Geplaatst: 20 juli 2021 (aangepast) Ik heb voornamelijk tomaten staan en ivm met schimmels wil ik de luchtvochtigheid nu zo laag mogelijk houden. Voor die bonen, geen idee nog niet geprobeerd, maar ik denk dat je je beter af bent met lagere soorten. 42% was de toen geldende luchtvochtigheid, 64% nu, ik heb een meetstation in de serre staan. De grond bij mij is afgedekt om extra verdamping tegen te gaan. Voor de grond gebruik ik normaal de aloude methode, vinger erin steken en kijken of het een aantal centimeters diep nog vochtig is, alvorens water bij te geven. Nu is het bekijken of de planten ok zijn en in het uiterste geval geef ik water bij. 20 juli 2021 aangepast door redzebra Quote
Gerard12345 Geplaatst: 20 juli 2021 Auteur Geplaatst: 20 juli 2021 32 minuten geleden, redzebra zei: Voor de grond gebruik ik normaal de aloude methode Dat doe ik nu ook zoek nog een bodemvochtmeter maar zijn allemaal uitverkocht van Gardena. Mijn automatische bewatering is al wel aangelegd. heeft iemand anders nog ervaring ivm temperatuur en vochtigheid tav mijn groente die ik in mijn kas/serre heb staan? Quote
RobO Geplaatst: 21 juli 2021 Geplaatst: 21 juli 2021 hier wordt het ook behoorlijk warm, ik heb deur en 1 raam open in de kas, de ramen zijn allemaal wit gemaakt met temperzon, dat scheelt 5 graden vochtigheid was heel hoog, ivm buiten, water geven doen we in potten in de grond maar door de idiote neerslag komt er veel grondwater omhoog dus fingers crossed Quote
Gerard12345 Geplaatst: 22 juli 2021 Auteur Geplaatst: 22 juli 2021 Ik heb het idee dat de temperatuur veel te hoog is ten aan zien van de luchtvochtigheid maar die luchtvochtigheid krijg ik maar niet om hoog zie ook onderstaande foto's ze zien er wat slap uit namelijk: Ook zie ik de laatste dagen vlekken ontstaan op het blad iemand enig idee wat dit is op de tomaten en stokbonen? Quote
donaldk Geplaatst: 22 juli 2021 Geplaatst: 22 juli 2021 Gooi de deur dicht en je houd vocht vast. Hogere temp compenseert iets. Even met een sproeier rondlopen en vernevelen helpt. Meestal klagen we over te veel vocht. Vorige week nog hadden we buiten tot 99% relatieve vochtigheid. Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Gerard12345 Geplaatst: 26 juli 2021 Auteur Geplaatst: 26 juli 2021 Wat ik ook deed al legde ik de hele kas vol water vochtigheid nam niet toe. Kon de kas ook niet dicht houden want dan werd het te warm. Heb nu een zeil gespannen boven de kas zodat de temperatuur tussen de 24 en 26 graden blijft al staat de volle hete zon er op. Vocht heb ik nu ook super in balans met een bevochtiger tussen de 60 en 70% vanaf 65 slaat hij af en bij 60 slaat hij aan. Tot zo ver allemaal bedankt voor het mee denken. Nu maar afwachten wat het doet als het naar de 30 graden gaat buiten. Quote
donaldk Geplaatst: 29 juli 2021 Geplaatst: 29 juli 2021 Wow hier hangt er een hele laag vocht aan het glasdak. Voor 30 graden hoef je in Nederland de komende weken niet net vrezen. Hier is de verwachting voor 14 dagen alleen maar regen, regen en regen. Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Gerard12345 Geplaatst: 9 augustus 2021 Auteur Geplaatst: 9 augustus 2021 1] Varenrouwmuggen Na het toevoegen van roofmijten en plakstrips ben ik af van de varenrouwmuggen. 2] Verkleuringen in de bladeren De verkleuringen in het blad lijkt nu ook een halt toegeroepen. 3] Vocht in kas/serre Tot zo ver moet ik vocht blijven toevoegen d.m.v. een bevochtiger anders houd ik hem niet op 55 tot 65% overdag de avond is geen probleem altijd 65% tot 70. Overdag dus niet omdat het warm wordt, ik heb tot zo ver heb steeds rond de 20 a 24 graden kunnen houden met vochtigheid 55 tot 65 maar niet als het warmer wordt. Het begint al lekker te bloeien 4] Foto van de groei nu update: Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.