straatman52 Posted August 2, 2021 Share Posted August 2, 2021 (edited) Aanvankelijk groeiden de druiven heel mooi. De laatste 3 weken beginnen er steeds meer verdroogde druiven in de trossen te komen. Veel kleinere trossen bevatten al bijna geen groene vruchten meer. Ik heb ca. 3 weken nog wat druivenvoeding van DCM en wat bentoniet van DSM gestrooid. Zou het daarvan kunnen komen of zijn er andere redenen die jullie kennen. Edited August 2, 2021 by straatman52 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fre3ke Posted August 2, 2021 Share Posted August 2, 2021 Ik zie veel trossen en weinig blad. De norm is wel een aantal bladeren na de tros aanhouden en dat is hier niet gebeurd. Ik denk te weinig fotosynthese, te weinig blad, en dan kan er weinig rijpen. De plant stoot zelf de vruchten af Daarbij kan komen dat de trossen te onbeschermd zijn, maar het is niet zo heet/zonnig geweest de afgelopen periode dus dat denk ik niet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roland Posted August 2, 2021 Share Posted August 2, 2021 Zou dit lamsteligheid zijn? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkg Posted August 2, 2021 Share Posted August 2, 2021 Lamsteligheid, daar dacht ik ook even aan. Maar de trosaanzetten vanaf de rank zien er nog prima uit. Prachtige foto, die tweede. Op het eerste gezicht: Wat een trossen. Jaloers! Maar daarna: inderdaad veel te veel trossen voor het aantal bladeren. Ik zou zeggen: de helft van de trossen eraf snoeien, en in de kliko ermee. Maar: Forumlid @Franshanteert ook zo een snoei (veel gesteltakken van één druivenstok). Hij zal wellicht beter advies kunnen geven. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
rorror Posted August 2, 2021 Share Posted August 2, 2021 Even gegoogled hoeveel bladeren per druiventros nodig zijn. Quote Elke druiventros heeft minimaal 7 bladeren nodig. bron: http://www.bilderhof.nl/werkzaamheden.htm#:~:text=Elke druiventros heeft minimaal 7,de 10 cm van elkaar. Quote Gebreksverschijnselen in paprika of pepers 18 gewassen gebreksverschijnselen (english only) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted August 3, 2021 Share Posted August 3, 2021 @straatman52 Je hebt met de beste bedoelingen je druivelaar toch wel behoorlijk 'geplaagd' . Niet alleen moeten er voldoende bladeren aan de plant blijven, minstens zo belangrijk is dat er t.b.v. de trossen een goede sapstroom blijft bestaan. Doordat je alle loofgroei achter de trossen hebt verwijderd is die goede sapstroom er niet meer. Zorg daarom dat er achter een tros altijd nog een groeipunt aanwezig is waar de plant kan uitlopen. Als de uit dat groeipunt ontstane scheut na verloop van tijd wat groot wordt breek je hem af waarbij je er rekening mee houdt dat de plant via een nieuw groeipunt weer kan uitlopen. Loofgroei kan snel gaan. In de loop van het seizoen loop ik toch zeker zo'n 3 keer mijn planten na om te grote uitlopers af te breken. Een paar weken voor het afrijpen kun je de trossen wat meer vrij maken van bladeren. Niet alle bladeren rond de tros verwijderen want hoewel het vreemd klinkt bij een druif kan een kale tros in felle zon zelfs gedeeltelijk verbranden. Meer rechtstreeks zonlicht op de tros komt de smaak echter wel ten goede. 1 Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted August 3, 2021 Share Posted August 3, 2021 18 uren geleden, henkg zei: Ik zou zeggen: de helft van de trossen eraf snoeien, en in de kliko ermee. Mee eens. Gezien de dikte van de ranken is de plant er nu nog niet klaar voor. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
straatman52 Posted August 4, 2021 Author Share Posted August 4, 2021 Ik denk inderdaad dat ik te veel blad heb weggehaald in mijn poging de trossen zo veel mogelijk zon te geven. Toch post ik nog even twee foto's omdat ik me afvraag of het geen schimmel kan zijn (wellicht onstaan door wegnemen blad?). Met de vraag of dit nog met een natuurlijk middel te bestrijden is. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rorror Posted August 4, 2021 Share Posted August 4, 2021 Volgens mij is dat Valse Meeldauw. Quote Gebreksverschijnselen in paprika of pepers 18 gewassen gebreksverschijnselen (english only) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts