Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Welke worteltjes in makkelijke moestuin


Aanbevolen berichten

HAllO ALLEMAAL,

 

Ik heb sinds vorig jaar een makkelijke moestuin waar ik o.a. worteltjes in had staan. De tomaatjes en sla hebben het goed gedaan maar met de worteltjes lukte het niet. Ze groeiden niet goed en hadden zwarte vlekjes en gaatjes... Het zaadjes waren over datum toen ik de worteltjes zaaide maar ik dacht dat het nog wel kon . Een mislukking die ik volgend jaar wil voorkomen.

 

Ik wil komende week nieuwe zaadjes gaan bestellen dus mijn vraag is: welke wortels raden jullie aan voor in een makkelijke moestuin?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet nog niet zoveel van de diverse rassen maar misschien zijn die parijse worteltjes (rond) wel goed voor de makkelijke moestuin, deze hebben niet zoveel diepte nodig. Ik heb voor het komende seizoen 3 soorten besteld, gewone Amsterdamse bak, een vliegrestistente soort en winterwortelen.

Ben ook benieuwd naar andere reacties.

 

grtjs Wout

People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it !

Link naar reactie
Delen op andere sites

In principe moet het met elke soort wortelen lukken, amsterdamse bak is prima.

Zoals wout zegt kun je eventueel ook kiezen voor wat kleinere soorten wortels (ook wel met de denigrerende naam dwerg-soorten) maar nodig is het niet!

In een Engels boekje ben ik deze dwerg soorten tegengekomen maar of ze ook hier te koop zijn weet ik niet? Little Finger, Red-Cored Chantenay, Thumbelina, Short ’n’ Sweet.

 

Je geeft trouwens aan dat de worteltjes zwarte plekken met gaatjes hebben. Dit zou kunnen wijzen op de wortelvlieg.

Enkele tips:

- Probeer dit jaar is om, zoals wout zegt, eenresistent ras te kiezen.

- De grond moet zoveel mogelijk gesloten blijven.

- Insectengaas rond de bak (weet zo uit mijn hoofd niet tot welke hoogte, iemand )

- Insectengaas in een boog over de bak

- Wortelvlieg houdt niet van een winderige locatie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wortels kun je best afwisselen met uien, de geur van uien houdt de wortelvlieg weg (oude wijsheid). Met zomer wortels heb ik voorheen ook enkele jaren veel problemen met aantasting door de wortelvlieg gehad. Absoluut geen verse mest dat trekt aan.

Amsterdamse bak is een vroege wortel, in mijn ervaring hebben vroege soorten minder kans op aantasting.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toevallig heb ik afgelopen seizoen knoflook naast een rij (winter)wortels gezet, sommige wortels waren toch aangetast. Niet zoveel als ik verwacht had dus het kan zijn dat knoflook ook helpt.

Ik zelf houdt het bij vroege wortels dan is de wortelvlieg nog niet zo actief en heb je er het minste last van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 years later...

Ik heb al heel wat verschillende wortels in de makkelijke moestuin gehad. Ronde, vingerlange, stompe.. Bij mij staat stipt op nummer een: Harlekin mix (Sluis Garden, voor zomer en herfst - febr t/m juni zaaien) een erg lekkere grote wortel in allerlei kleurtjes. Paars, geel, oranje, wit. Mini wortels doe ik niet meer. Zien er heel leuk uit maar is ook in een hap op. Gezien de lange tijd die 16 wortels in een vak nodig hebben om te groeien, wil ik dan vooral de grootste wortel krijgen Leuk verhaal achter deze wortel is, dat ik ooit bij vreeken naar zaad aan het snuffelen was. Ik wilde net naar de kassa lopen en er een vrouw met grote zwier om de hoek kwam, direct naar een schap liep, een zakje zaad uit het rek griste en trots naar haar man liep en met overduidelijke tevredenheid zei: ik heb ze. Ze zuchtte zelfs. Ik heb me toen niet kunnen inhouden, ik moest weten wat ze te pakken had, ik gluren in haar mandje. Dat waren deze wortels Ik moest natuurlijk ook zo'n zakje wortels hebben. En inderdaad die wortels gaan als de brandweer! Ik ben al door dat zakje zaad heen en een vers zakje zaad ligt klaar om als eerste in februari de grond in te gaan. Dit keer ga ik heel veel vakken wortels zetten, succes

 

PS: balkontuinder schreef laatst:

Parijse worteltjes zijn lekker, maar ze zijn ook veel te klein. Kijkend naar de groeitijd van wortelen, kan ik op die plek net zo goed gewone wortelen zaaien, dat is "productiever" want dan heb je uiteindelijk meer wortel uit hetzelfde vak. Nu moet ik nog wel even uitvinden of ik de smaak van gewone wortelen ook even lekker al dan niet lekkerder vind dan die korte stompjes, maar als dat zo is is het einde oefening voor de Parijsjes.
het-algemene-grote-sfg-potten-teelt-topic-t18317.html?sid=304b5991906cdbbd5c1ceaafd5fc8a7b#p285379
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...