Walnot Posted August 31, 2021 Share Posted August 31, 2021 Hallo allemaal, Bij mij in de buurt is een walnootboom omgehakt (de boom stond naast een heuvel en door een verzakking van de grond was de boom instabiel geworden). Deze walnootboom ligt nu op de grond. Er zitten heel veel groene vruchten aan de boom. Gaan deze noten nog uitrijpen aan de boom? Of kan ik de groene vruchten van de boom plukken en verder in de zon laten rijpen? De vruchten zijn nu groen met wat kleine bruine vlekjes, en ze zijn al iets zacht en gerimpeld, en kunnen worden ingedeukt met je vinger. Ik heb de groene schil van een walnoot afgehaald (dit ging zonder heel veel moeite, maar hij ging er ook niet vanzelf af). Hebben jullie adviezen voor deze boom? Kan ik de walnoten gewoon plukken, schillen en drogen? Ik weet dat ze nog niet helemaal rijp zijn maar ik vind het zo zonde om ze maar weg te laten rotten aan de omgehakte boom. Groetjes, Lisa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fre3ke Posted August 31, 2021 Share Posted August 31, 2021 Er zijn ook recepten met de groene noten, in ieder geval een likeur. Het kan wel dat ze daarvoor dan net te oud zijn. Maar ik denk niet dat je ze als noten kunt eten. Ze zullen waarschijnlijk gaan schimmelen. Zonde is het niet want de noten composteren en geven voeding aan dieren en bodem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roelie Posted September 1, 2021 Share Posted September 1, 2021 Hier in het noorden vallen de groene noten met bruine vlekken nu al een aantal dagen van de boom. Dezen laten we gewoon in de serre liggen en daar drogen ze tot de bolster zwart verdroogt. Daarna de noten drogen en dan zijn ze gewoon te eten. Ik zou dus gewoon zoveel mogelijk noten plukken en de gok wagen. Ik denk dat het goed gaat komen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AshaiRey Posted September 1, 2021 Share Posted September 1, 2021 Schillen in een afgesloten pot bewaren. Dit wordt dan vanzelf een notenolieachtige kleurstof Quote Groetjes,Bram Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted September 1, 2021 Share Posted September 1, 2021 (edited) Moet je meteen plukken? Anders even een weekje wachten. Als je de bolster er al gemakkelijk af kunt “pellen” zijn ze al een eind op weg. Soms kun je met duim en wijsvinger de bolster al in tweeën breken, dan kan je de noot eruit halen en die verder laten drogen, op een krantje oid. Voor likeur met bolster is het te laat. Er zijn vast andere recepten met jonge walnoten. Maar ik denk dus wel dat de noten nog genoeg afrijpen aan de omgehakte boom. Edited September 1, 2021 by appelvrouw Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roelie Posted September 1, 2021 Share Posted September 1, 2021 Je kunt na drogen er evt ook olie uit persen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flup Posted September 1, 2021 Share Posted September 1, 2021 Ik haal de bolster er wel altijd met handschoenen af, want anders worden je handen zo groen. Dat vind ik geen probleem, maar dit gaat er niet zo makkelijk vanaf. En dat is wel een probleem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arja Posted September 1, 2021 Share Posted September 1, 2021 Ja, de kleurstof van de bolsters hecht enorm goed aan je huid. Daardoor kwam ik ooit op het idee om er sokkenwol mee te verven. Het resulteerde in een prachtige, warme, kastanjebruine kleur. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jootje Posted September 2, 2021 Share Posted September 2, 2021 Oohh…Arja…..en daar dan sokken van! Moooooi! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts