Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Jam van kiwibessen

Bertus

Recommended Posts

33 minuten geleden, AshaiRey zei:

de jam vond ik niet smakelijk

Oh ... had ik niet verwacht obv de smaak van de bessen. 

Als ik ga proberen dan maar een klein potje, beetje zonde van de bessen als het mislukt. Bram, heb je gelei-suiker gebruikt?

1 uur terug, AshaiRey zei:

Mijn ervaring is dat jam maken van kiwibessen moeizaam ging en de jam vond ik niet smakelijk

Ik maak er graag jam van. Maar meng dat met bijvoorbeeld appelstukjes, krusibes of zelfs rode bessen(sap).  Het wat zoete meer exotische/aromatische van de kwiwbessen vraagt om wat aanvulling van iets fris-zurigs. Citroensap ook zeker nodig voor wat pit. Diverse rassen smaken ook wat verschillend. Te rijpe of onrijpe vruchtjes maken de jam meteen minder lekker. Je moet er echt op letten dat je aan elk vruchtje voelt dat het voldoende zacht en niet te zacht is (ook als je ze uit de hand eet).

Pectine weet ik niet goed aangezien mijn meng-ingredienten (appel, kruisbes, rode bessen) allemaal vrij veel pectine bevatten en ook citroenzuur helpt bij de  werking van pectine. Ik schat dat er gemiddeld pectine is omdat de jam altijd voldoende stijf was, maar ben niet 100% zeker. Ik heb nooit nog extra pectine hoeven bijvoegen. Oh ja...misschien goed om te weten is dat ik of met geleisuiker 1:2,5 of 1:3 werk en/of zelf pectine en ook nog wat citroenzuur (naast citroenvrcuht of sap). Die kun je verkrijgen bij de webshop van Leven van het land. Het maakt me heel flexibel in de zoetheid van jams e.d. en geleisuiker heb ik niet altijd voldoende op voorraad. (De 1:3 komt uit Duitsland en dat is een 200 km. van huis voor mij).

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

20 uren geleden, weknow zei:

Maar meng dat met bijvoorbeeld appelstukjes, krusibes of zelfs rode bessen(sap).  Het wat zoete meer exotische/aromatische van de kwiwbessen vraagt om wat aanvulling van iets fris-zurigs

Dank voor de tip

Ik heb vorig jaar jam gemaakt van kiwibessen. Mijn ervaring was dat de jam erg dik en stroperig werd, ik vermoed dus dat er aardig wat pectine in zit. Ik heb weliswaar geleisuiker gebruikt, maar het was dikker dan andere jammen die ik ooit gemaakt heb. Wel kan ik je aanraden om, als je genoeg vruchten hebt, in ieder geval een deel te zeven. De schil bleef vrij hard en er zaten veel pitjes in waardoor de jam niet lekker smeerde. De smaak vond ik dan weer wel lekker. Het had een iets medicinale bijsmaak, maar dat stoorde mij niet. Ik heb wel de vruchten goed rijp laten worden voor ik jam ging maken. 

@marjoleinvdh dankje voor de info. Die medicinale smaak krijg je volgens mij als je te rijp fruit gebruikt. In (over)rijp fruit worden esters gevormd, hoe rijper hoe meer. Esters zijn natuurlijke maar ook chemisch bereide smaak-/geurstoffen. Chemisch bereide esters (reactieproduct van een alcohol en een organisch zuur) worden veelal gebruikt als oplosmiddel ... o.a. in thinners.

Ik ga wel selecteren ... zoals @weknow al aangaf niet onrijp maar ook niet te rijp. Genoeg te proberen dus ...

Edited by Bertus
  • Like 1

• 1 month later...

Gisteren heb ik mijn eerste jam van kiwibessen gemaakt.

Obv de adviezen hierboven heb ik het volgende gedaan.
Ik heb een gedeelte van de Issai kiwibessen geoogst, de meeste waren net/bijna rijp (lekker zoet met nog een "vast kontje"), er zaten ook rijpe bessen tussen.
Na schoonmaak had ik 540 gr bessen.
  • Appelmoes gemaakt van:
  • 130 gr appel fijn gesneden (ik had RedLane rood generfde mini-appel; friszuur en verder niet veel smaak)
  • 50 gr appelsap
  • 1 eetlepel citroensap (had geen verse dus uit flesje)
  • Daarna
  • 540 gr Kiwibessen toegevoegd en 10 minuten gekookt
  • 400 gr geleisuiker (60% tov fruit) en 10 minuten gekookt
  • Heel even met staafmixer "geraakt" om de bessen wat kleiner te maken.
In potjes: 2 volle potjes en eentje 3 kwart voor direct gebruik.

Ik vind de smaak erg goed, geen "chemisch overrijp kiwi-smaakje" 
Het uiterlijk ....tja... de kleur tussen groen en bruin is ff wennen. Dat bruinige komt door de rode appeltjes. Volgende keer toch maar appel met wit vruchtvlees.
De jam staat niet stijf in het potje, is nog een beetje vloeibaar en dat was ook de bedoeling,.
Al met al ben ik heel tevreden met het resultaat. 

20211019_173501.thumb.jpg.3fe83e7b07f345bc737b7a9e921ad271.jpg

• Like 2

Vruchtjes van de Issai kiwibes combineren inderdaad heel erg goed met friszurige appel is ook mijn ervring. Wat citroensap versterkt van alle jam de smaak nog eens.

Sjem is alleen sjem als er Sjem opstaat!! 😜🤣

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.