Bartoh Posted September 15, 2021 Share Posted September 15, 2021 We wonen buitenaf en hebben achter het huis een stuk grond van ca 70*40 meter. Het is 5 jaar geleden natuurlijk ingericht. Het is omzoomt met een houtsingel van ca 5m breed. Verder staan er ca 15 hoogstam fruitbomen en er is een vijver zonder vis, met amfibien. Elk jaar frees ik met de trekker de grond wat om en zaai dan wat bloemen. Nu wil ik in de hoek twee stukken (eentje 10*10m en eentje 5*10m) Wat permanenter inrichten, zonder telkens te frezen. De grond is daar echter heel schrale zandgrond en er staat nu veel Canadese fijnstraal en kweekgras. Hoe kan ik daar de grond vruchtbaarder maken en dan niet telkens in de grond frezen/ploegen etc. Ik dacht aan: - vruchtbare zwarte aarde / es-grond aanvoeren en daarvan een laag erover heen doen van ca 20 cm. Nadien dan vanaf 2022 gebruiken/inplanten of - de plek nu nog 1x frezen (oa Canadese fijnstraal eronder krijgen) en na het frezen er paarden/koeienmest overheen doen in een dikke laag (ca 15 cm). Vervolgens volgend jaar met rust laten en vanaf 2023 gebruiken/inplanten Ik hoor graag de extra inzichten van kenners.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted September 15, 2021 Share Posted September 15, 2021 Ik kan heel kort zijn: Compost, compost, compost....jaarlijks een laagje van enkele centrimeters aanvankelijk en na een paar jaar nog ca. nog 1 centimeter p.j. is de oplossing. Inwerken niet gewenst...eenvoudigweg mee mulchen. De vrcuhtbaarheid, watervasthoudend vermogen en gezondheid van je bodem gaat met sprongen omhoog, zuurgraad gecorrigeerd (zandgrond vaak zuur, compost maakt PH stabiel en hoger) en je krijgt een actief bodemleven waardoor planten gaan samenwerken daarmee. 2 Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JdS Posted September 16, 2021 Share Posted September 16, 2021 (edited) Duidelijke uitleg, @weknow! Dat was ook mijn idee. Het riep bij mij ook meteen een verwante vraag op: kan ik van elke soort zand vruchtbare zwarte grond maken? Ik heb bijv een perceel met een zwarte bovenlaag maar geel zand eronder (op ongeveer 1 meter diepte). Dat gele zand komt wel eens boven. Bijvoorbeeld bij paal zetten met grondboor. Is het zo simpel als het (gele) zand voeden met biomassa/compost/mulch en het houdt steeds meer voedingsstoffen en vocht vast? Ben benieuwd naar je mening! Groeten jds Edited September 16, 2021 by JdS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fre3ke Posted September 17, 2021 Share Posted September 17, 2021 Nee. Het blijft zand. Maar door er compost door te mengen houdt het beter vocht en voeding vast. De grootte en vorm van de zandkorrel blijft echter zoals hij is. Als je compost door een laag kiezel mengt, wordt het ook geen zwarte grond, het blijft kiezel, gemengd met compost. Als je bij 20:1 voor massaverhouding compost:zand uitkomt, heb je misschien wel zwarte aarde bereikt, maar dan moet je wel plaats hebben voor een berg in je tuin. Ook het advies van Weknow onderschrijf ik niet helemaal. Als de compost niet wordt ingewerkt, kan de zandlaag eronder nog steeds uitdrogen. Ik zit op hoge zandgrond, bij jou is er misschien nog grondwater. Ik moet bij aanplant compost inbrengen tot de diepte van de wortels. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted September 17, 2021 Share Posted September 17, 2021 Ik ga met @fre3ke mee, ik heb dezelfde ervaring op zandgrond. Zelfs in het hier aangeplante bos in de duinen zie je na ruim honderd jaar een dunne laag organisch materiaal bovenop, en die is maar een paar cm. Eronder zit nog steeds zand. Ook op mijn tuin zie ik dat ook als ik materiaal bovenop aanbreng. Ik moet het zelf inwerken want wormen e.d. in zandgrond zijn een zeldzaamheid. De gemeente brengt hier bij nieuwe aanplant gewoon een flinke laag teeltaarde aan en zet daar de aanplant in. En dan maar water geven! Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Brabantse Tuinprins Posted September 18, 2021 Share Posted September 18, 2021 Er zijn veel verschillende soorten 'zandgrond'. Als je aan mensen vraagt wat voor soort grond ze hebben en ze zeggen 'zandgrond' dan weet je nog niets. Je hebt goede vruchtbare zandgrond, arme zandgrond ('klapzand' wordt dat hier genoemd), leemachtige zandgrond, gele grond etc. Gele grond is weinig vruchtbaar en daar groeien eigenlijk alleen onkruidachtige planten en pioniersplanten zoals berk. Aanbrengen van compost maakt deze grond vruchtbaarder maar verwacht geen wonderen op korte termijn. Als je ieder jaar een laagje compost aanbrengt dan ben je een paar honderd jaar tot duizend jaar verder aleer je goede vruchtbare zandgrond hebt tot een behoorlijke diepte. Afgraven van gele grond en vervangen door goede zwarte grond ('teelaarde') is de snelste oplossing maar ook prijzig en dat hebben de meeste mensen er niet voor over. Als gele grond op 1 meter diepte zit dan betekent dat je een behoorlijke laag hebt met zwarte grond. Deze kun je relatief makkelijk verrijken met compost. Dit verbetert het vochtvasthoudend vermogen van de grond en daar heb je vooral in droge zomers profijt van. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted September 18, 2021 Share Posted September 18, 2021 (edited) Op 16-9-2021 om 11:50, JdS zei: Het riep bij mij ook meteen een verwante vraag op: kan ik van elke soort zand vruchtbare zwarte grond maken? Ik heb bijv een perceel met een zwarte bovenlaag maar geel zand eronder (op ongeveer 1 meter diepte). Dat gele zand komt wel eens boven. Bijvoorbeeld bij paal zetten met grondboor. Is het zo simpel als het (gele) zand voeden met biomassa/compost/mulch en het houdt steeds meer voedingsstoffen en vocht vast? 1. Aangezien zowat alle groenten hun voeding vooral halen uit een zogenaamde teeltlaag werkt dat zeker in een moestuin prima. Je vormt en voedt er immers de teeltlaag mee. 2. Niet alle groenten zullen het ideaal hebben op die zandgrond, zelfs met een sterke en voedzame teeltlaag. Zand heeft veel minder elementaire en ondersteunende voedingstoffen dan klei van nature bevat, houdt voeding ook veel minder vast (uitspoelen en erosie van stikstof en vooral fosfaat in de vormen die in chemische mest gebruikt worden is extreem hoog). Sluitkolen en prei zijn voorbeelden van veelvraat-gewassen die op puur zand nooit geweldig zullen worden. Knolselderij is een voorbeeld die ook vanwege structuur klei zal verkiezen. Maar zowat alle andere kunnen prima en sommige zlefs beter op zand op deze manier. 3. Voor fruitstruiken/-bomen en vaste planten zal vaak gelden dat ze dieper wortelen. Maar die hebben een veel lagere voedingsbehoefte. Groeikracht van fruitbomen zal wel veel minder zijn, maar dat kun je dan ondervangen door geschikte onderstammen te kiezen. Dus ja: Vruchtbare grond kun je er best redelijk van maken. De kleur zwart....weet ik niet, want zand zal van nature vaak zwarter zijn dan klei. Maar kleigrond geeft wel iets makkelijker goede resultaten...kent ook wat beperkingen, die eveneens met compost goed te verbeteren zijn. Edited September 18, 2021 by weknow Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kruidje Posted September 27, 2021 Share Posted September 27, 2021 De herfst komt er nu aan: als je toegang hebt tot gemengd (!) herfstblad, is het een overweging om een laag blad op de grond te leggen. Over de winter zal dit voor een deel verteren en de grond verrijken met organische stof. Haal resterend blad weg (groente - behalve misschien bonen - vinden het groeien in herfstblad niet zo fijn (zelf uitgeprobeerd...)) dan flinke laag compost erop en telen maar. Quote Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts