Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Ervaringen met kwekerij en veredelaar Lubera uit Zwitserland?

Stan W

Recommended Posts

Beste medemoestuiniers, 

Een tijd geleden kwam ik per toeval op de website van Lubera terecht. Hier heb ik toen een aantal interessante rassen kruisbessen en zwarte bessen gevonden. Echter kan ik deze rassen nergens bij een kwekerij in Nederland vinden. Verder lees ik hier op het forum ook berichten dat Lubera berucht is in het geven van andere (commerciële) namen aan al bestaande oudere veredelingen. 

Weet er iemand of bijvoorbeeld de zwarte bes variëteiten zoals Noiroma en Neva ook echt hun eigen veredelingen zijn en wat de behaalde resultaten met deze rassen zijn?

Dezelfde vraag heb ik over de kruisbessen rassen Darling, Goldling en Nibbling.

De omschrijvingen van deze variëteiten klinken namelijk erg interessant, deze zouden een mooie aanvulling vormen op de rassen welke ik al heb staan. De beoordelingen op hun eigen website zijn erg positief, maar ik weet niet hoe betrouwbaar die zijn.

Alvast bedankt!

Lubera ken ik vooral van de vijgen. Zij verkopen bestaande vijgenrassen en geven die een mooie fantasienaam! Dat is gelijk ook de reden dat je die Luberarassen nooit bij een andere kweker kunt vinden. En mocht je ooit in de verleiding komen om stekken van die Luberaplant te verkopen, dan krijg je de juridische afdeling van Lubera achter je aan.

Vanwege die fantasienamen voor bestaande rassen, zal ik daar nooit kopen. Hoe interessant die planten ook mogen zijn.

46 minuten geleden, Flup zei:

Vanwege die fantasienamen voor bestaande rassen

Bedoel je dat ze zich rassen die niet kweekrechtelijk beschermd zijn toe-eigenen en vervolgens als die van hen verkopen, Flup?

Heb je hierover meer informatie of is het meer een indruk van jou?

Als het namelijk hetzelfde is genetisch, kan de juridische afdeling jou niks maken als je die vermeerdert en verkoopt (niet onder de naam die Lubera dan gebruikt natuurlijk, want die kunnen ze wel vastleggen, maar onder de oorspronkelijke naam.....)

Als het ras dat ze hebben genetisch wat afwijkt, kunnen ze het inderdaad juridisch beschermen (kwekersrecht bijvoorbeeld) en mag je het dan niet meer vermeerderen (dat is moeilijk aan te tonen!)  en/of verspreiden en verkopen. Door zaailingen te maken van goede rassen is het zeker mogelijk om gelijkwaardige, (wel wat gelijkende, afhankelijk van de genetische doorkweek) nakomelingen te maken en die als jouw product te registreren en (beschermd tegen verspreiding door anderen zonder toealting) te verkopen. 

Aan de andere kant zou het ook wel erg flauw zijn en zie ik niet hoe ze daar mee kunnen verdienen en als bedrijf voortbestaan op langere termijn als je varieteiten in de markt zet en (duur!) laat registreren en beschermen, die niet bij de beste op de liefhebbersmarkt horen. 

Je merkt...ik ben nieuwsgierig en het roept allerlei vragen bij me op. Daarom zou ik graag meer weten en begrijpen van hoe het zit en hoe het werkt.  k heb in het verleden wel gekeken naar welk pitfruit (appels, peren) en steenfruit zij zoal hebben en er zijn zeker dingen die me echt nieuwsgierig maken. De relatief hoge prijzen hielden me tegen. Mijn indruk was vooral dat ze daar toch het een en ander aan nieuwe rassen/varieteiten hebben die vooral uit Oost-Europa komen....niet het kweekwerk van Lubera, maar van instituten en bedrijven waarmee zij (ook) samenwerken. Heel veel van de betere vernieuwingen komen sowieso daarvandaan de laatste decennia. Ik kan me voorstellen dat zij als groot en internationaal werkende plantenverkopers/kwekers, die per vermeerdering een bedrag moeten afstaan aan de bezitter van de kwekersrechten, contractueel actief moeten voorkomen dat anderen die geen afdracht doen illegaal gaan verder aan de man brengen. Want Lubera verkoopt via sites in verschillende landen, denk ik. 

Ik ben geen voorstander van kwekersrechten op voedselgewassen...Het systeem veroorzaakt veel misbruik en ellende (letterlijk: honger!!) doordat je bedrijven e.d. het recht geeft te verdienen, liefst veel winst te maken, op wat essentieel is voor de gezondheid van mensen. Het sprookje dat vrije concurrentie zou leiden tot het grootste geluk voor iedereen..."waanzin"! Maar binnen die gangbare en toegestane praktijk, zie ik met wat ik tot hier weet, Lubera niet als een extremer en afkeurenswaardiger bedrijf dan heel veel andere,,,,,,,, 

• Like 1

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Ik heb een aantal appel en perenrassen staan die ik heb gekocht bij Lubera.  Gezien hun prijzen is het voor de meeste liefhebbers veel interessanter om hun fruit bij bijvoorbeeld de batterijen of fruittuin.com te bestellen, maar als je daar al uitgekeken bent heb je hier nog wat meer. Over een aantal soorten ben ik best tevreden. Daarom later ook besloten zwarte bessen en kruisbessen bij hun te bestellen. De kruisbessen vallen mij erg tegen beetje weeïg zoet van smaak. Daarnaast heb ik als oud ras ook Achilles  (denk ik) staan En die is in grootte en smaak en opbrengst veruit beter, maar heeft inderdaad wel een dikke schil. De Lubera kruisbessenstruiken vallen ook snel uit door een soort van kroonrot of hoe het ook heten mag. De zwarte bessen: Neva heeft de betere smaak, Noiroma is vroeg en geeft wel lekker sap. Beide heb ik nu twee jaar staan en de bessen barsten erg makkelijk, en dat gaf dit jaar veel schimmel, en geen oogst. Als je alleen zwarte bessen voor de sap/jam wilt dan heb je veel meer aan Obeyin. Ik heb deze bessen staan op een droogtegevoelige niet al te beste zure zandgrond, waar ik niet veel aan heb verbeterd. 

• Like 1
  • Thanks 1

13 hours ago, weknow said:

Bedoel je dat ze zich rassen die niet kweekrechtelijk beschermd zijn toe-eigenen en vervolgens als die van hen verkopen, Flup?

Heb je hierover meer informatie of is het meer een indruk van jou?

Als het namelijk hetzelfde is genetisch, kan de juridische afdeling jou niks maken als je die vermeerdert en verkoopt (niet onder de naam die Lubera dan gebruikt natuurlijk, want die kunnen ze wel vastleggen, maar onder de oorspronkelijke naam.....)

Als het ras dat ze hebben genetisch wat afwijkt, kunnen ze het inderdaad juridisch beschermen (kwekersrecht bijvoorbeeld) en mag je het dan niet meer vermeerderen (dat is moeilijk aan te tonen!)  en/of verspreiden en verkopen. Door zaailingen te maken van goede rassen is het zeker mogelijk om gelijkwaardige, (wel wat gelijkende, afhankelijk van de genetische doorkweek) nakomelingen te maken en die als jouw product te registreren en (beschermd tegen verspreiding door anderen zonder toealting) te verkopen. 

Aan de andere kant zou het ook wel erg flauw zijn en zie ik niet hoe ze daar mee kunnen verdienen en als bedrijf voortbestaan op langere termijn als je varieteiten in de markt zet en (duur!) laat registreren en beschermen, die niet bij de beste op de liefhebbersmarkt horen. 

Je merkt...ik ben nieuwsgierig en het roept allerlei vragen bij me op. Daarom zou ik graag meer weten en begrijpen van hoe het zit en hoe het werkt.  k heb in het verleden wel gekeken naar welk pitfruit (appels, peren) en steenfruit zij zoal hebben en er zijn zeker dingen die me echt nieuwsgierig maken. De relatief hoge prijzen hielden me tegen. Mijn indruk was vooral dat ze daar toch het een en ander aan nieuwe rassen/varieteiten hebben die vooral uit Oost-Europa komen....niet het kweekwerk van Lubera, maar van instituten en bedrijven waarmee zij (ook) samenwerken. Heel veel van de betere vernieuwingen komen sowieso daarvandaan de laatste decennia. Ik kan me voorstellen dat zij als groot en internationaal werkende plantenverkopers/kwekers, die per vermeerdering een bedrag moeten afstaan aan de bezitter van de kwekersrechten, contractueel actief moeten voorkomen dat anderen die geen afdracht doen illegaal gaan verder aan de man brengen. Want Lubera verkoopt via sites in verschillende landen, denk ik. 

Ik ben geen voorstander van kwekersrechten op voedselgewassen...Het systeem veroorzaakt veel misbruik en ellende (letterlijk: honger!!) doordat je bedrijven e.d. het recht geeft te verdienen, liefst veel winst te maken, op wat essentieel is voor de gezondheid van mensen. Het sprookje dat vrije concurrentie zou leiden tot het grootste geluk voor iedereen..."waanzin"! Maar binnen die gangbare en toegestane praktijk, zie ik met wat ik tot hier weet, Lubera niet als een extremer en afkeurenswaardiger bedrijf dan heel veel andere,,,,,,,, 

@weknow

Ik weet niet welke merken bij vijgen kweekrechtelijk beschermd zijn en welke niet. Maar de gangbare soorten (LdA, RdB bv) verkopen zij onder andere namen.

Ronde de Bordeaux = Rosso Rotonda bijvoorbeeld, Dauphine = Rosetta.

Stond in het verleden, toen ze die fantasienamen nog niet gebruikten als hoofdnaam, ook gewoon op hun website, hieronder een oude screenshot van hun website van de RdB:

Ronde_de_Bordeaux1.thumb.png.e3199716a4a48041b463b344d003eeba.png

Deze fantasienamen staan tussen de andere vijgen in, dus het wordt dan voor een niet-kenner al snel onduidelijk wat een bestaande soort is en wat een bestaande soort met fantasienaam is. Volgens Lubera zijn deze fantasiesoorten ontstaan uit eigen kweek en selectie (staat op hun website).

Om vijgen via zaailingen te kweken is lastig, de meeste zaailingen zullen uitgroeien tot bomen die geen vruchten geven, dus dat lijkt mij in dit geval sterk, dat deze fantasiesoorten door eigen zaailingen opkweek zijn ontstaan. Er zijn wel vijgensoorten, waarvan de zaden onbevrucht uitgroeien tot vijgenbomen die ook vruchten geven, maar dat zijn bij mijn weten alleen soorten uit Azi"e (Kazachstan, Afghanistan, uit de bergachtige regio's), maar dat geldt niet voor de bekende standaardsoorten. Bij mijn weten dan. 

Het is geen indruk van mij, maar iets wat op de Duitstalige vijgenfora en groepen regelmatig wordt besproken. Zelf heb ik nog nooit iets bij Lubera gekocht, maar heb, vanwege de soorten daar wel op de website gekeken. De kwaliteit van wat ze verkopen is goed (dat lees ik overal wel), maar je mag dus geen stekhout verkopen van de Lubera soorten. Dan krijg je dus de juridische afdeling op je dak. En ik ken iemand die dat heeft meegemaakt, gewoon een particuliere vijgenliefhebber.

• Like 1

Zwarte bes heb ik ook. Stond er al van de vorige eigenaar, dus geen idee van het ras. Maar ik zit op zure, arme zandgrond en de struik doet het daar heel goed op. Zwarte bessen kun je ook makkelijk stekken, dus zo kun je ook aan goede planten komen. Kruisbessen had ik in de tuin, die heb ik eruit gehaald, te stekelig.

Bedankt voor jullie reacties! De kruisbessen en zwarte bessen rassen van hen, welke ik hierboven noemde kunnen dus bestaande rassen met fantasienamen zijn? En gezien het bericht van janterharmsen vallen deze ook nog eens tegen?

Het klinkt wel erg twijfelachtig als ik de berichten zo lees. 

Ik kan alleen over de vijgen spreken, daar worden fantasienamen gebruikt. Omdat het daar gebruikt wordt, zou het mij niets verbazen als ze dat ook bij ander fruit doen. De kwaliteit van de vijgenplanten die verkocht worden is wel ok, wat ik lees. 

Zelf geen ervaring mee, want ik koop liever soorten die niet kweekrechtelijk beschermd zijn, zodat ik geen problemen krijg als ik eens stekhout wil verkopen of een plant wil verkopen. Gebeurt zelden overigens, maar toch, juridisch gezeur hoef ik niet.

Op 3-10-2021 om 22:07, janterharmsel zei:

Ik heb een aantal appel en perenrassen staan die ik heb gekocht bij Lubera.  Gezien hun prijzen is het voor de meeste liefhebbers veel interessanter om hun fruit bij bijvoorbeeld de batterijen of fruittuin.com te bestellen, maar als je daar al uitgekeken bent heb je hier nog wat meer. Over een aantal soorten ben ik best tevreden. Daarom later ook besloten zwarte bessen en kruisbessen bij hun te bestellen. De kruisbessen vallen mij erg tegen beetje weeïg zoet van smaak. Daarnaast heb ik als oud ras ook Achilles  (denk ik) staan En die is in grootte en smaak en opbrengst veruit beter, maar heeft inderdaad wel een dikke schil. De Lubera kruisbessenstruiken vallen ook snel uit door een soort van kroonrot of hoe het ook heten mag. De zwarte bessen: Neva heeft de betere smaak, Noiroma is vroeg en geeft wel lekker sap. Beide heb ik nu twee jaar staan en de bessen barsten erg makkelijk, en dat gaf dit jaar veel schimmel, en geen oogst. Als je alleen zwarte bessen voor de sap/jam wilt dan heb je veel meer aan Obeyin. Ik heb deze bessen staan op een droogtegevoelige niet al te beste zure zandgrond, waar ik niet veel aan heb verbeterd. 

De Batterijen is trouwens een hele leuke kwekerij. Ben daar afgelopen voorjaar nog geweest. Heel uitgebreid assortiment aan fruitsoorten, ook leuke zoals bijvoorbeeld appels met rood vruchtvlees. Voor kleinfruit kan ik daar echter geen nieuwe interessante rassen meer vinden. Vandaar dat ik bij het tegenkomen van Lubera meteen aandacht had voor hun eigen veredelingen.

@Flup Ik heb even goed gekeken, heb zelf geen ervaring met vijgen dus weet ook niet welke rassen daar voor bestaan (buiten brown Turkey). Van het kleinfruit hebben ze naast veel eigen veredelingen en/of fantasienamen ook redelijk wat conventionele rassen. Zoals Tulameen bij de frambozen, Bluecrop, Duke et cetera bij de blauwe bessen en Ken's Red, Jumbo en Issai bij de kiwibessen.

Verder vind ik het wel opvallend dat ze bij de bessen van de Ribesfamilie vrijwel uitsluitend eigen veredelingen verkopen. Dus geen Mucurines, Pax of Hinnonmaen kruisbessen, geen Titania of de Ben-rassen bij zwarte bessen en geen JvT, Rovada, Roodneus et cetera bij de rode bessen.

Desondanks ga ik waarschijnlijk wel enkele van hun zwarte bes variëteiten bestellen, hebben interessante kenmerken zoals grote bessen, een mild cassisaroma en een hoog suikergehalte. Of dat waar is moet natuurlijk nog blijken, maar ik zag in ieder geval dat enkele Britse kwekerijen een aantal van hun zwarte bessen te koop hebben staan. Naast de in Engeland veel voorkomende rassen.

Je zou misschien eens op proeftuin(.)EU kunnen kijken. Heb er nooit wat besteld maar ze hebben een interessante site 

Van lubera heb ik rode bessen in 4 soorten. Waarvan 2 goed bevallen. Daarnaast doet hun braam Big And Early het erg goed, lekkere smaak. Ook framboos naschmich doet het goed.

1 uur geleden, janterharmsel zei:

Je zou misschien eens op proeftuin(.)EU kunnen kijken. Heb er nooit wat besteld maar ze hebben een interessante site 

Terzijde: Doe het dan snel, want Marc Geens van wat voorheen de kruisbessenproeftuin was stopt er binnenkort mee. Toch wel een goede reputatie en gewaardeerde persoon in ecologisch denkend fruitliefhebbersland! 

Handige website, kende deze tot vandaag alleen voor de betrouwbare teeltinformatie die je daar kan vinden. Nooit geweten dat de proeftuin ook een webwinkel heeft. Echter is het overgrote deel van de catalogus uitverkocht.

46 minuten geleden, Stan W zei:

het overgrote deel van de catalogus uitverkocht

Misschien omdat hij stopt??

Misschien omdat het late najaar en voor kleinfruit ook het vroege voorjaar de beste tijd is om te planten....zeker voor zogenaamd "wortelgoed"?  (planten met blote wortel en dus niet in een - meestal te kleine -pot geperst om in het tuincentrum verkocht te worden...in veel gevallen is dit wortelgoed een betere start). Veel boomkwekers verkopen alleen tussen november en maart. Ik ken er zelfs een die na december niets meer verkoopt.

Als ik me niet vergis is een deel van de collectie (moederbomen/struiken ) van de kruisbessentuin wel overgenomen door andere kwekerijen en zullen sommige rassen op die manier toch wel te koop blijven links of rechts. 

1 uur terug, weknow zei:

Misschien omdat hij stopt??

Ja dat vermoeden had ik al bij het zien van de grotendeels uitverkochte catalogus en jouw bericht van gisteravond. 

Ben zelf ook groot voorstander van bloot wortelgoed, al het kleinfruit uit in mijn moestuin heb ik ook gekocht als wortelgoed bij Floris Bomen in Den Dungen + een roze bes van Eetbaargoed. Deze slaan sneller aan en groeien ook sterker dan planten uit die langwerpige smalle potjes (13x13x25) of iets dergelijks.

Voor fruitbomen is er voor mij nog genoeg interessants te vinden bij lokale Nederlandse kwekerijen, dus die zal ik ook nooit online bestellen. 

Verder lijkt het mij wel een leuk experiment om een paar veelbelovende bessenstruiken (volgens de omschrijving) van Lubera te kopen en vervolgens mijn ervaringen te delen.

• Like 1

• 1 month later...

Ik krijg altijd ontzettende jeuk van die fantasienamen van Lubera!

Paar jaar geleden gesproken met een vertegenwoordiger van Lubera op GrootGroen in Zundert en gevraagd waarom zij toch die fantasienamen gebruiken. Antwoord: 90% van de mensen heeft een schurfthekel aan Latijnse namen, die fantasienamen verkopen beter. Dus geen Elaeagnus umbellata maar Pointilla.

Op een klein deel van de planten van Lubera zit kwekersrecht. Deze mogen niet commercieel vermeerderd worden. Of op een plant kwekersrecht ('PBR') zit kun je nagaan in de CPVO database van de EU. CPVO staat voor Community Plant Variety Office. Beetje lastige database maar met wat zoeken kom je er wel uit. Deze database kun je alleen gebruiken als je je registreert maar dat gaat in de regel probleemloos.

Wat soms ook wordt gedaan is dat de naam van een plant wordt beschermd door het merkenrecht. Dit wordt in de VS veel gedaan omdat het veel goedkoper is dan het verkrijgen van PBR op een plant. Het gaat dan natuurlijk om specifieke cultivars.

• Like 1
  • Thanks 1

90% Dat is wel erg veel. Dan hebben ze mij waarschijnlijk in hun marketingtruc laten trappen. Ben benieuwd hoe het dan zit met deze kruisbes en zwarte bes. 

Bij de kruisbes staat er wel een ® achter de cultivarnaam en bij de zwarte bes niet. Bij een andere van hun zwarte bessen cultivars bijvoorbeeld weer wel. Heel verwarrend nu ik er over nadenk. 

IMG_20211108_142352.jpg

IMG_20211108_142405.jpg

IMG_20211108_142628.jpg

IMG_20211108_142638.jpg

IMG_20211108_142653.jpg

Edited by Stan W

@Brabantse Tuinprins Ik heb even een account aangemaakt bij de CVPO en in hun database kan ik alle cultivars welke ik bij Nederlandse kwekerijen heb gekocht gewoon vinden. Zelfs antieke cultivars zoals Jonkheer van Tets en Whitesmith.

Van mijn Lubera 'cultivars' echter geen enkele. Dus ik vermoed dat het inderdaad fantasie namen zijn. Helaas in de mooie verhalen op hun website getrapt.

Ik voel mijzelf nu echt keihard genaaid en zit te kijken met 8 niet bestaande rassen, die ook nog eens veel te duur waren. 10 Euro per stuk... 

Screenshot_2021-11-08-15-08-24-725_com.sec.android.app.sbrowser.jpg

Screenshot_2021-11-08-15-10-28-173_com.sec.android.app.sbrowser.jpg

Screenshot_2021-11-08-15-11-19-271_com.sec.android.app.sbrowser.jpg

Screenshot_2021-11-08-15-11-58-067_com.sec.android.app.sbrowser.jpg

Screenshot_2021-11-08-15-12-23-211_com.sec.android.app.sbrowser.jpg

Screenshot_2021-11-08-15-13-18-366_com.sec.android.app.sbrowser.jpg

Screenshot_2021-11-08-15-13-57-564_com.sec.android.app.sbrowser.jpg

Screenshot_2021-11-08-15-07-58-374_com.sec.android.app.sbrowser.jpg

Screenshot_2021-11-08-15-18-40-438_com.sec.android.app.sbrowser.jpg

Screenshot_2021-11-08-15-09-07-284_com.sec.android.app.sbrowser.jpg

Screenshot_2021-11-08-15-10-55-017_com.sec.android.app.sbrowser.jpg

Screenshot_2021-11-08-15-12-56-756_com.sec.android.app.sbrowser.jpg

Screenshot_2021-11-08-15-48-27-446_com.sec.android.app.sbrowser.jpg

Edited by Stan W
  • Like 1

Excuses voor de vele berichten in dit topic, kon het wel samenvoegen maar dit vind ik overzichtelijker. 

Door de Latijnse soortnaam open te laten heb ik de Lubera 'cultivars' wel kunnen vinden. Ze hebben alleen een handelsmerk aangevraagd op het woord van de naam. Dus geen PBR, dat kan waarschijnlijk niet eens omdat deze geen onderscheidend vermogen hebben. 

Het handelsmerk op Noiroma verloopt bijvoorbeeld over 10 dagen op 18 november aanstaande. Op de andere hebben ze nog een handelsmerk tot december 2029. Twee zogenaamde rassen heb ik overigens niet eens kunnen vinden. 

Screenshot_2021-11-08-16-21-21-609_com.sec.android.app.sbrowser.jpg

1888444574_HandelsmerkNoiroma.thumb.png.45abb44e096b53a2d47bc2422ac71e44.png

Screenshot_2021-11-08-16-22-48-221_com.sec.android.app.sbrowser.jpg

386753916_HandelsmerkGoldling.thumb.png.e3be1cde1922d75fcd7310dc492b8e9c.png

Bij echte onderscheidende cultivars zoals Ribes rubrum 'Augustus' en 'Roodneus' of Ribes uva-crispa 'Pax' ziet het er zo uit. Dan staat er ook duidelijk PBR bij vermeld. 

Screenshot_2021-11-08-16-45-22-281_com.sec.android.app.sbrowser.jpg

Screenshot_2021-11-08-16-46-06-391_com.sec.android.app.sbrowser.jpg

Screenshot_2021-11-08-16-47-27-909_com.sec.android.app.sbrowser.jpg

Roodneus.png

Edited by Stan W

Het zijn, denk ik, waarschijnlijk gewoon bestaande soorten onder een fantasienaam. Net zoals bij de vijgen. En dat maakt het alleen maar extra verwarrend. Je denkt iets speciaals te kopen, maar het is gewoon oude wijn in nieuwe zakken.

Ja daar ga ik ook vanuit nu ik dankzij de hulp van Brabantse Tuinprins achter het Europees register voor cultivars ben gekomen. Helemaal aangezien ze niet als cultivars geregistreerd, laat staan met Plant Breeders' Rights. Er staat niet voor niets "false" bij "verkregen onderscheidend vermogen".

Mocht iemand ze willen komen ophalen, stuur maar een pb. Ik hoef er niks voor, heb mijn verlies vandaag al genomen. Retourneren kan denk ik niet meer ze zijn al langer dan drie weken geleden binnen gekomen. Ook de doos waarin ze geleverd werden is al met het oud papier meegegaan. 

Bestellen ga ik bij Lubera nooit van mijn leven meer doen. Semi-oplichters gun ik mijn geld niet. Zou iedereen wie originele onderscheidende cultivars in zijn of haar tuin wil ook stellig afraden om daar te bestellen. Maar goed dat mag een ieder voor zichzelf bepalen. 

Edited by Stan W

Ik zou ze nog niet weg doen. Dat een plant geen kwekersrecht heeft wil nog niet zeggen dat het geen unieke soort is die door Lubera zelf is gemaakt/ontdekt. Het aanvragen van kwekersrecht is omslachtig en kost redelijk wat €€€ (denk aan € 2500 tot €4000 per cultivar). Daar moet je heel wat planten voor verkopen wil dat renderen. Dan is het merkenrecht een stuk goedkoper en veel gemakkelijker want je hoeft niet te bewijzen dat een plant uniek is, alleen de naam moet dat zijn en dat kun je met wat gegoogel heel snel te weten komen.

Lubera is in de eerste plaats verkoper van planten en dat kun je bij al die beschrijvingen van hun 'eigen' soorten goed merken. Met een flinke korrel zout nemen.

Hoe kan ik er achter komen of het wel unieke soorten zijn? Ben er voornamelijk ingetrapt omdat ik op hun YouTube account filmpjes zag staan van de eigenaar in een selectie- en proefveld met zwarte bessen en kruisbessen. Vandaar dat ik in eerste instantie het idee had dat het wel unieke soorten waren. 

Voor zo'n groot bedrijf lijkt mij het aanvragen van kwekersrecht ook geen probleem qua kosten. 

Edit: Hun kruisbes Nibbling zou een kruising moeten zijn tussen Redeva (Rode Eva, Nederlands ras?) en Hinnonmaki geel. Volgens de beschrijving op de Britse en Duitse websites. Dus dat zou mogelijk een echte cultivar kunnen zijn. Kon die daarentegen niet vinden bij CVPO en het Europese handelsmerken register. 

Deze video's waren het volgens mij:

Edited by Stan W