Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Tomatenplant na oogsten

rickvisser86

Recommended Posts

Hallo tomatenplantenliefhebbers,

een paar maanden geleden ben ik begonnen, voor t eerst in m'n leven, tomatenplanten te groeien.

De planten groeien supergoed alleen was er helaas geen oogst. Alleen een paar kleine bloemetjes.

Dus ja, m'n vraag is eigenlijk, wat moet ik straks doen met de planten?

Groeien ze gewoon door (binnenshuis) in winter, en zijn ze dan klaar voor de zomer?

Of moet je ze snoeien, of compleet opnieuw poten?

Heb geen idee wat te doen. Kan alleen maar zeggen dat t echt leuk is om te doen :D

Dank voor de reacties,

met vriendelijke groeten

Rick

Denk dat je de huidige planten best op de composthoop gooit, bij ons overwinteren ze niet, te donker, te koud. Opnieuw zaaien in maart op een vensterbank op het zuiden of op een warme plek. Daarna veel licht en niet te warm wanneer de plantjes gekiemd zijn. Vanaf mei buiten planten of in een serre, liefst onder een dak dat licht doorlaat.

Wat Simon zegt. De planten proberen te overwinteren is over het algemeen vragen om problemen. Te weinig licht, te koud, waardoor de plant ook te kwetsbaar wordt. Als die de winter al doorkomt. De huidige planten op de composthoop gooien en volgend jaar vol goede moed opnieuw beginnen. Elk jaar leer je meer!

Het beste in maart / april binnen voorzaaien en dan half mei buiten planten. 

Tomaten zaaien (en oogsten!) is hartstikke leuk, zeker als je de wat minder gangbare soorten kiest. Die smaken vaak veel beter ook! In mijn eerste moestuinjaar zaaide ik "Moneymaker", een hele bekende, maar niet zo smakelijke soort. Had ik gekocht omdat die een goede opbrengst gaf. Toevallig was in dat jaar ook een moestuinruilbeurs in de buurt waar ik een tomatenplant van het soort "Tigerella" ruilde. Heb van beide soorten tomaten kunnen oogsten en het verschil in smaak was groot! Kortom, mocht je nog geen bijzondere soorten hebben, probeer die dan toch te kopen of te ruilen. Proef je volgend jaar gelijk het verschil en dan ben je ook meteen verslaafd aan de tomatenteelt!

Herkenbaar verhaal…. Ook ik wou het eerste jaar lekker doorgaan (enthousiasme). Maar ook het idee dat je dan een voorsprong hebt het volgende jaar; dat schijnt allemaal inderdaad niet zo te zijn. 

Dus, wat de anderen ook zeggen: Op De composthoop. Je zou inderdaad, als je dat echt wilt, een test kunnen doen met lampen, temperatuur, etc. Net als met een wietplant binnen zou je dan zo’n hele soort van setup moeten maken. 

• 3 weeks later...

Hallo,

Veel dank voor de reacties! Heel leuk om te lezen en ze gaan zeker helpen.

Het hele planten kweken en verzorgen is een hele ontdekkingsreis en echt heel gaaf.

Net ook 3 Aloe Vera gehaald van de Duitse Marktplaats en die groeien heel goed in een 3:1 aarde-zand mengel

Oke gaan de nieuwe planten van t voorjaar mooi op het balkon als ze stevig genoeg zijn, en ga de andere soorten zeker proberen.

Tis echt een verbinding aangaan met de planten... Heel mooi werk en heb reuze zin om er meer van te leren.

Ja de tomatenplanten die nu op het balkon staan gaan dan in de compostbak, en probeer het nog met een paar planten door ze binnen te zetten.

Kijken hoe ze zich houden. Mocht er toevallig nog iets van komen zal ik het posten.

Nou beter verslaafd aan tomaten dan aan de wiet... en ga dan ook maar tomatenplanten kweken :)

Ja veel succes en plezier ook met de planten en fijne avond

• 3 weeks later...

Je kan ze best overwinteren tot 3 keer toe zelfs, maar dan houd het wel op tenzij je echt je best doet met belichten dan kan je ze voorzien van het eeuwige leven. Ik doe dit met diverse planten (pepers, paprika en ook tomaten). Je moet je er wel voor zorgen dat ze het liefst 16 maar minimaal 12 uur licht krijgen en ik zou er een ventilator bij zetten, zorg ervoor dat de temperatuur snachts en overdag ongeveer 5 graden verschil hebben. Gewoon een felle spaarlamp voor de momenten dat ze geen licht kunnen krijgen en een ventilator of een paar moet genoeg zijn. Ik denk dat je hier best makkelijk meer info over kan vinden als je ff googled