Geplaatst: Dinsdag om 10:455 d Op zoek naar een topic over zelf zaden oogsten, vond ik deze. Al wel ouder, maar nog steeds actueel. Ik vind het ieder jaar een uitdaging om hier en daar zaden over te houden, voor mijzelf en om uit te delen. De zaadjes van calendula, cosmea etc. zijn uiteraard altijd makkelijk en leuk. Interessanter wordt het bij groentes, en om maatregelen te nemen om kruisbestuiving te voorkomen. Tomaten doe ik altijd. Maar ik probeer ook andere groentes door te laten schieten voor zaad. Dit jaar heb ik al zaad gewonnen van mariadistel (om op te eten!), russiche boerenkool (die had ik vorig seizoen en heb ik dus laten staan), andijvie (ook van vorig seizoen), spinazie winterreuzen en doperwten. En enkele broedbolletjes (‘zaad’, lol) olifantenknof. Zaad van tuinkers en eetbare hosta is in de maak, ik hoop ook op zonnebloempitten tzt.Wat houden jullie allemaal over voor zaad? En gebruik je het zaad als zaaigoed, of doe je er ook andere dingen mee? Dinsdag om 10:575 d aangepast door Tanja65
Geplaatst: Dinsdag om 12:315 d Ik zou wel willen proberen om zelf wat tomatenzaadjes te gaan bewaren voor volgend seizoen, en ik moet dan de hybride F1 soorten vermijden. Dus ik denk aan de vleestomaat Marmande die ik heb. Ik dacht eigenlijk dat het even een kwestie was even de zaadjes eruithalen, maar je moet de zaadjes dus eerst fermenteren om het buitenste laagje van de zaades te verwijderen ? Klopt dat ? Komen de zaadjes niet uit anders ? Ik lees ook termen als kruisbestuiving, en mijn marmande plant staat dus momenteel omringd met F1 tomaten, kan dat kwaad of is het dan afwachten wat voor soort tomaat eruit voortkomt ?
Geplaatst: Dinsdag om 13:405 d De zaden gewoon drogen op keukenpapier oid werkt ook, alleen dan plakken ze aan het papier en zien ze er niet zo mooi uit.Als je die harige zaadjes wilt, dan moet je de zaden dus wel fermenteren.Gaat eigenlijk best makkelijk. Zaden in een bekertje met wat water doen, paar dagen wachten (je moet niet schrikken van schimmel), daarna de zaden afspoelen (kort gezegd) en dan drogen.Maar als ze vlak naast een andere tomatenplant staan, is niet heel erg handig inderdaad.Wat je ook kunt doen, een gaaszakje om het bloemtrosje doen, wel eerder dan de bloemen open gaan.
Geplaatst: Dinsdag om 14:005 d Ik heb voor dit jaar alvast Russische bladkool (planten van vorig jaar op de moestuin), hon tsai tai en Shanghai paksoi uit de achtertuin (bij die laatste de eerste bloemen verwijderd om zo weinig mogelijk overlap in bloeitijd te hebben, en ze staan een paar meter van elkaar vandaan). Nu staat er mizuna, maar dat gaat niet zo goed. Slechte bestuiving, en er zaten ook wat larfjes bij de basis van de plant waardoor er nog maar een paar takken over zijn.En ik heb erwten zaden. En iets eerder ook nog winterpostelein. Straks ook groot kaasjeskruid. Zaden verzamelen is een van de leuke dingen van het moestuinieren. Het schonen iets minder, ik heb bv nog een hele berg takjes van de zomeralsem. Veldsla van dit jaar moet ook nog geschoond worden.
Geplaatst: Dinsdag om 14:055 d Auteur Haha ja dat is soms flink doorzetten, zoals met de Mariadistel waar ik het gisteren met Tanja over had . Ik heb nu de zaden van de palmkool in een papieren tasje zitten en de eerste tomatenzaden fermenteren in een glas.
Geplaatst: Dinsdag om 16:505 d 2 uren geleden, appelvrouw zei:dat is soms flink doorzettenIk herinner me ook nog de zaadjes van mosterd - wat een hel. Dat doe ik echt niet meer.
Geplaatst: 5 uren geleden5 u Ik heb een dilemma en hoop dat iemand een advies heeft. Een tijdje geleden heb ik wat amsoi laten doorschieten omdat ik graag wat zaden wil oogsten. Nu zijn ze bijna zo ver. De zaadpeultjes zijn nog niet helemaal droog. Hieronder 2 foto’s van hoe ze er nu uitzien.Het liefst zou ik ze aan de planten verder willen afrijpen alleen zit er iets meeldauwachtigs in. Blad en ook wat stelen zijn aangetast. De zaadpeultjes zelf nog niet. Foto van de huidige toestand:Omdat ik bang ben dat de zaadpeulen ook aangetast gaan worden, is het misschien handig om de peulen nu te oogsten en verder te laten afrijpen in een papieren zak. Wat denken jullie? Of zijn de peulen nog niet ver genoeg om van de plant te halen en gaat afrijpen dan waarschijnlijk niet lukken?
Geplaatst: 4 uren geleden4 u Je zou nog een poging kunnen doen met neemolie in warm water (en een drupje zeep) om de meeldauw of schimmel te bestrijden. Onze voormalige moestuinbuurman gebruikte daar baking soda voor. Met deze temperaturen lukt het wellicht de schimmel te verdelgen of minimaal tot staante brengen. Als dat niet helpt, dan zou ik zelf de takken met schimmel wegknippen, als je dan tenminste zaad voldoende overhoudt. Ik deed dat met de Russische boerenkool die luis en schimmel had, en bewerkte de resterende plant daarna met neemolie. Werkte goed, en ruim voldoende zaad (die kruisbloemigen produceren zoontzettend veel zaad!). Heb je ook luis? Vaak vinden die een verzwakte plant lekker. Een pot met OI-kers erbij deed bij ons de rest.Als niets helpt dan zou ik zelf de plant te drogen hangen. Je hebt naar mijn idee niets aan beschimmelde peultjes. Maar dat is niet per se een advies, maar gewoon wat ik op gevoel zou doen. Ik zou eerst al het andere er op loslaten. 4 uren geleden4 u aangepast door Tanja65
Geplaatst: 3 uren geleden3 u Dank je @Tanja65 . Neemolie heb ik niet, wel baking soda. Er zit gelukkig geen luis in. De planten staan in een kweektafel en daar onderdoor en links van groeit volop OI-kers. Dus dat komt wel goed.Ik ga het proberen en mocht het niet verminderen, dan knip ik de planten af en laat ze drogen. Ze zijn al best ver.
Geplaatst: 2 uren geleden2 u Ik weet niet of de peulen nou zo'n last gaan hebben van dat beetje meeldauwachtige-gebeuren. En dan zeker niet de zaden. Zou dat met de komende warme dagen ook wel echt verder gaan? Het lijkt me dat de zaden nu juist nog even goed rijpen en drogen, deze week.
Geplaatst: 2 uren geleden2 u 24 minuten geleden, Jorieke123 zei:Ik weet niet of de peulen nou zo'n last gaan hebben van dat beetje meeldauwachtige-gebeuren. En dan zeker niet de zadenIk had ooit radijs laten doorschieten, die kreeg ook (flink) schimmel. En waarschijnlijk was het bij mij destijds vergevorderder. Maar ik dacht ook dat de zaden wel beschermd zouden zijn tegen de schimmel. Niets bleek minder waar, ik kon alles zo weggooien.
Geplaatst: 1 uur geleden1 u Ik kijk het gewoon nog even aan. Als ik het zie optrekken naar de peulen ga ik eventueel actie ondernemen. 🤞
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.