Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Zelf Zaden Kweken

appelvrouw

Recommended Posts

Ik heb even een tijdje zitten zoeken naar een topic die deze lading dekt maar niet gevonden. Wel een project waarin we met elkaar zaden kweekten en dan lieten verdelen door een van de leden.

Ik start dit topic omdat ik een prachtige link heb gevonden met uitgebreide uitleg en alles ondersteund met filmpjes in meerdere talen en dus ook in het Nederlands. Daar kunnen wij moestuinierders die bv eigen tomaten zaden kweken veel aan hebben.

Een enorme aanrader want zeer uitgebreid, met filmpjes over botanische classificatie, wat is handbestuiving, isoleertechnieken, oogsten drogen en selecteren van zaad, enz. En daarbuiten iedere groente nog een eigen filmpje, alles bij elkaar iets van 4 uur gratis video.

Het is een beetje laat in het seizoen, maar lang niet voor alle soorten, bijvoorbeeld bieten en wortels voor zaad kunnen we nu selecteren. Ook het drogen en bewaren van zaad kan altijd beter. 

Ik heb er in ieder geval na het kijken van enkele filmpjes al een hoop van geleerd. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en welke groente soorten je zelf gaat vermeerderen.

Kijken dus!

https://www.diyseeds.org/nl/home/

Deze snijbiet Rhubarb Chard was mijn zaden project van dit jaar.

2F07830F-60CA-4286-A889-BE258DF52FAA.thumb.jpeg.b27cd92f2ab9fee7d54e0e7d651df3e5.jpeg

• Like 4

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Wat een leuke website. Die ga ik eens goed bestuderen.

Alleen de plantafstand om kruisbestuiving door insecten te voorkomen snap ik niet. Bijen vliegen kilometers ver en bv bij bonen spreken ze over 10 meter plantafstand om kruisbestuiving te voorkomen?

Inderdaad, voor dwerg bonen 5 tot 10 meter, voor stambonen 50 meter en voor pronkbonen zelfs 500 meter afstand om kruisbestuiving te voorkomen. Je kunt ook met insectengaas werken om de bloemen af te schermen voor bestuivers.

Interessante site ben al een tijdje aan het denken om dit ook eens te proberen doelbewust dan . Mijn gedachtig was bloemkool/broccoli eens te proberen volgend  jaar . 

Video van bloemkool even bekeken en daar geven ze toch net andere betekenis aan kruisbestuiving van wat ik dacht wat het was .

Ik dacht dat kruisbestuiving was dat een bloem haar eigen niet kon bestuiven . Maar er staan vele bloemen op een kool en dacht dat 2 verschillende bloemen op zelfde plant elkaar wel konden bestuiven . Hier zegt me dat een bloem van een plant niet bevrucht kan worden door een andere bloem van zelfde plant . Dus dat je minimum 2 planten moet staan hebben om tot bevruchting te komen ? 

22 uren geleden, appelvrouw zei:

Deze snijbiet Rhubarb Chard was mijn zaden project van dit jaar.

Even hun video bekeken en snijbiet spreken ze ook dat men 2 planten moet staan hebben voor bevruchting . Van plant A naar plant B . En dat bloemen van een plant onderling niet bevrucht kunnen worden. 

Had jij 1 of meerdere planten staan  en bij 1 plant heb je vruchtbare zaden?

Die link ga ik eens rustig bekijken als ik tijd heb, dank je wel.

Zelf win ik al jaren eigen zaden voor de moestuin en voor de zaadgoedvereniging waar ik lid van ben. Dat is leuk om te doen en gaat relatief makkelijk. 

Vorig jaar heb ik ook snijbietzaden geoogst. Heb een heel rijtje laten staan en dacht dat ik alleen de grootste zaden moest oogsten. Dat heb ik gedaan, want die vond ik er het beste uitzien. Nou, dat heb ik geweten voor dit jaar, want ook de kleine zaden zijn zeeeeeeeeeeer kiemkrachtig! Mijn hele tuin staat nu vol met snijbiet (Lucullus, de witte variant). Dus ik heb eeins de zaden bekeken van snijbietsoorten die ik heb gekocht in het verleden. Dat zijn ook niet allemaal grote zaden. Kortom, ik hoef niet zo kieskeurig te zijn met mijn snijbietzaden, als ik die weer eens ga oogsten.

Ben benieuwd naar de website, het is nooit te laat om wat bij te leren!

58 minuten geleden, Waaslander zei:

Had jij 1 of meerdere planten staan  en bij 1 plant heb je vruchtbare zaden

Ik had drie planten staan, zo heb ik het ooit voor de gele biet golden crux gedaan en dat leverde mooie en vruchtbare zaden op die lang kiemkrachtig bleven. Als je de tekst leest die bij de bieten staat zie je dat ze eigenlijk een dozijn planten aanraden om de goede eigenschappen te behouden. 
Ik heb alle zaden geoogst van de drie planten en moet nog een kiemtest doen. 

15 minuten geleden, Flup zei:

niet zo kieskeurig te zijn

Dat vraag ik me af. Misschien niet voor groot of klein maar wel voor kwaliteit.

• Like 1

Nou ja, ik selecteer de zaden niet alleen op grootte, de zaden moeten ook vrij van gekkigheden zijn. Vlekken, deuken, verkleuringen of beschadigingen. Maar ik had nooit verwacht dat die kleine snijbietzaden ook net zo vruchtbaar waren als de grote. Was een mooi leermoment.

• Like 1

• 2 weeks later...

Hier doen we op verschillende manieren, het voorkuimen van kruisbestuiving. Per soort en familie 1 soort, ver genoeg uit elkaar, verschillende perselen, in de kas apart, isoleren en de tijd van bloeien. 

Selectie doen wij vanaf het begin, maar de luxe seletie pas als er genoeg zaadgoed is. Maar vanaf het begin planten we de kleine en grote etc. gescheiden van elkaar. Zodra er dan genoeg is, selecteren we de mooiste en beste uit. En dat zaadgoed gaat weer terug naar de zaadgoed- en genenbanken. Die de selectie niet doorkomen, worden automatisch geoogst en zullen goed smaken.

Denk dat het belangrijk en goed is als de hobbymoestuinierders ook mee willen doen, maar dat zaadgoed wel gescheiden moet houden van de zaadgoed- en genenbanken voor de zekerheid van zuiverheid. Maar met de hulp van de hobbymoestuinierders is de zekerheid van het behouden van de soorten die er nu nog zijn meer kans maakt. Dus ik kan het alleen maar toejuigen en ondersteunen.