Roland Posted October 17, 2021 Share Posted October 17, 2021 Vanaf heden heb ik de beschikking tot 100m2 moestuin. De grond is vorig jaar in de herfst bemest met koemest en dit jaar hebben er aardappelen, pompoenen en kolen op gestaan. Vanuit de vereniging hebben we allemaal 8 kruiwagens koemest gemengd met stro gekregen om deze 100m2 te bemesten. De meeste verspreiden de mest en spitten deze gedurende winter en voorjaar onder. Nu vraag ik mij af of het niet beter zou zijn de koemest op een hoop te gooien zodat hij zichzelf warm kan houden en beter zal composteren. In het voorjaar zou ik de gedeeltelijke gecomposteerde mest kunnen onderspitten of verspreiden over het oppervlak. Wat adviseren jullie? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
janterharmsel Posted October 17, 2021 Share Posted October 17, 2021 Hangt er van af😁. Vanuit het gezichtspunt van behoud van mineralen kun je er van uit gaan dat je mest het beste op een hoop kunt zetten. En dan in het voorjaar inwerken. Zo doe ik het in de moestuin. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hoekman Posted October 23, 2021 Share Posted October 23, 2021 Er is ook een tussenweg. Ik zal ook spoedig weer koemest op het land brengen. Ik laat de hopen mest gewoon verdeeld over mijn perceel liggen. Het spoelt dan minder uit dan direct verspreiden en je hoeft het in het voorjaar niet opnieuw verplaatsen. In de winter zal de mest van 8 kruiwagens echt nauwelijks broeien. Daarvoor zijn de temperaturen spoedig te koud. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
D_SDennis Posted October 24, 2021 Share Posted October 24, 2021 Uitspoelen is alleen een probleem als je bodem te weinig organische stof en/of lutum bevat. Daar zou de eerste focus moeten liggen. Als dat op orde is, is mest opbrengen in het najaar het beste. De mest kan dan perfect verteren zonder dat je de gevolgen hebt van eventueel te verse mest. Want immers in het najaar staat er niets meer op de tuin. Mest opgebracht in het najaar is in het voorjaar meestal helemaal verteerd, op de grovere delen na. Die kun je dan in het voorjaar nog onderwerken en in de loop van het seizoen vind je dar niets meer van terug. Alles wat uitspoelt wordt opgevangen en gebonden door de humus en de lutumdelen in je bodem. En komt gewoon beschikbaar voor je planten in het voorjaar. Er is wel zoiets als stikstof die vervliegt als je het op de grond legt in plaats van onderspit, maar volgens mij is dat verwaarloosbaar. Ik laat me leiden door een natuurlijk principe: in de natuur vallen uitwerpselen gewoon op de grond en worden daar door allerlei organismen verwerkt. Bij mij op de zandgrond werkt dit al vele jaren naar alle tevredenheid. Of het op andere gronden ook zo fijn werkt, weet ik niet. Maar dit is mijn ervaring. Ik breng dus wel elk jaar compost op de tuin (dat doe ik altijd in het voorjaar), een best goede hoeveelheid en 1 x per twee jaar een goede vracht stalmest in het najaar, zo ongeveer begin november. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hoekman Posted October 24, 2021 Share Posted October 24, 2021 @D_SDennis Aan dat natuurlijk principe is wel wat op af te dingen. In de natuur heb je een begroeide bodem. Het gebruik van een groenbemester kan dan niet meer als je de mest in het najaar al verdeelt over de grond Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts