Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Bloembollen uit de supermarkt… prima of schadelijk?

Volkstuin83

Recommended Posts

Ik heb een aantal zakjes met bloembollen liggen, tulpen, krokussen, narcissen, blauwe druifjes, dahlia’s en meer. Deze komen bij de Lidl en Kruitvat vandaan.

Prachtig en ze zijn heel gewenst, alleen twijfel ik of ik ze wel de grond in moet stoppen, dit omdat het geen biologische bollen zijn. Ik zou het heel erg vinden als door mijn toedoen, bijen, vlinders en andere diertjes schade of erger ondervinden! 

Wat is jullie advies? Alvast bedankt :)

gewoon planten, elke bloem is meegenomen voor bijtjes, vlinders en dergelijke.  De resten van eventuele bewaar of insecticides gaan niet opwegen tegen het feit dat je nu meer bloemen hebt om hun te ondersteunen.  Veel belangrijker is om zelf geen giffen  te gebruiken, wil je in heel de keten voor biologisch gaan des te beter. 

• Like 1

Biologisch geteelde bollen zijn niet per definitie gifvrij! En de giffen die gebruikt worden in de biologische teelt zijn vaak net zo schadelijk voor het milieu als bij de niet-biologische teelt. Ik zou die bollen zo poten, zeker omdat je ze poot. Bloemen die je in het hele vroege voorjaar koopt (in het tuincentrum of in de supermarkt) voor in de tuin zijn veel schadelijker, daar zit veel meer gif in en dat doodt de insecten wel.

Ik zou het niet doen, sommige pesticiden blijven zolang werkzaam vanuit de bol, dat deze via het stuifmeel nog jaren worden doorgegeven. 

De resten van eventuele bewaar of insecticides gaan niet opwegen tegen het feit dat je nu meer bloemen hebt om hun te ondersteunen. 

Die vlieger gaat dus niet helemaal op. 

https://www.pan-netherlands.org/gif-in-bloembollen/

https://www.trouw.nl/duurzaamheid-natuur/verboden-en-voor-insecten-schadelijk-gif-aangetroffen-op-tulpenbollen-narcissen-en-krokussen~b04bd2882/

M.i. Help je insecten er dus niet mee. 

biologische bollen koop je oa bij https://huibertsbloembollen.nl/natuur-bij-huiberts/

@redzebra ik betwijfel of elke bloem een meerwaarde is, verschillende bloemen uit tuincentra bevatten neonicotinoïden. Deze zijn wel schadelijk. Zolang het enkele bloemen betreft, zal dit naar mijn gevoel niet zo erg zijn, maar hetgeen buren, boeren, overheid in de buurt aanplanten, bespuiten heb je geen zicht op waardoor de bijen zo misschien toch veel te veel giffen opnemen. Dus ik vind niet alle bloemen een meerwaarde.

Kwekerijen van bloembollen gebruiken dan ook nog veel gifstoffen per hectare tegenover de gangbare teelten.

Vond ik onlangs op tv interessant maar helaas geen feel good tv:  keuringsdienst van waarde bij-vriendelijk. 

Ik zou ze ook planten, je hebt ze nu. Als je veel moeite wilt doen, kun je het eerste jaar de bloemen eruit knippen. De meeste gifstoffen nemen af in de tijd. Het voornaamste is inderdaad om zelf geen giffen te  gebruiken.

Ik bestel mijn biobloembollen via Velt: jaarlijkse actie sinds een aantal jaren.

Hoewel het onomstreden vast staat dat gif in/op de bloembollen aanwezig zijn bij aankoop, kan ik nergens een betrouwbare bron vinden dat deze stoffen na jaren ook nog aanwezig zijn, laat staan in waardes dat ze schadelijk zijn. Of ik kan niet goed zoeken, of daar is nog nooit succesvol onderzoek naar gedaan. Op de website van Velt lees ik dat zelfs biologische bloembollen 13(!) jaar later nog sporen van herbiciden bevatten die al sinds 2007 niet meer zijn toegestaan. Vervolgens wordt dat afgedaan als dat dat in dusdanige lage concentraties is dat het niet uitmaakt. Ik baseer me graag op feiten en pas als die niet aanwezig zijn op mijn gevoel. In dit geval ga ik er vanuit dat het niet veel kwaad kan, al gaat mijn voorkeur uit naar bio omdat die wel minder belastend geteeld worden. De effecten op insecten zijn mijn inziens nog niet duidelijk genoeg om gangbaar geteelde bloembollen volledig in de ban te doen. Sowieso is het verstandiger als je voor de insecten iets wilt doen om specifiek op zoek te gaan naar inheemse planten en vaak zijn de doorgekweekte bollen er vooral voor ons mensen en heeft de vroege bij, hommel of zweegvlieg er niet zoveel aan. Tot zover mijn bijdrage, hopelijk helpt het je in je keuze. :)

• Like 2

Er zijn genoeg wetenschappelijke onderzoeken te vinden over pesticiden met langetermijnwerking. Wellicht biedt dit rapport van WUR handvatten: 

213705#page25

Ieder maakt de keuze natuurlijk voor zich of ‘die paar zakjes bollen van de supermarkt’ wel of geen kwaad kunnen in het grote geheel. Hetzelfde geldt uiteraard voor niet-biozaden.

Hierbij nog een link naar wat uitzendingen van Zembla, voor wie het interessant vindt. 

https://www.bnnvara.nl/zembla/artikelen/dit-zijn-de-uitzendingen-die-zembla-eerder-maakte-over-landbouwgif

Interessante conclusie:

.Voor honingbijen is nectar de gevaarlijkste bron van blootstelling aan neonicotinoïden, omdat ze daar erg veel van gebruiken; vooral de werksters die nectar verzamelen zijn grootverbruiker. De uitgerekende langzaamaan opgebouwde dosis via nectar geeft op basis van de gevonden concentraties in nectar (0- 5 μg/kg) geen reden te
vrezen voor chronische letaliteit. Dat zou anders kunnen zijn als blijkt dat bij sommige andere gewassen, waar nog geen (openbare) gegevens van zijn, veel hogere concentraties in de nectar zouden voorkomen. De door het Ctgb in de toelatingsdossiers gebruikte kengetallen over giftigheid (LD50) en over de laagste concentraties waarbij nog schade optreedt, zijn dezelfde of overeenkomend met die in de open peer gereviewde
literatuur. Hier zijn derhalve geen discrepanties gevonden en blijkt de toelating door het Ctgb te berusten op adequate gegevens. Het risk assessment schema waarop de toelatingsbeoordeling door het Ctgb berust is bruikbaar om systemische insecticiden te beoordelen. Tenslotte wijzen een aantal uitgevoerde grote monitor studies in het buitenland er niet op dat, ondanks aanwezige residuen in bijenvolken, massale sterfte van bijenvolken oorzakelijk verbonden is met de neonicotinoïden (hoewel het op grond daarvan ook niet pertinent uit te sluiten is), maar wel op de rol van een aantal andere factoren, zoals parasieten (waaronder de varroa-mijt) en de voedselvoorziening van bijenvolken.

Eigenlijk stellen de onderzoekers dus dat de residuen geen groot effect hebben, op lange termijn sluiten ze dit niet uit. Helaas ook hier geen duidelijke aanwijzing hoe lang de pesticiden dan ook actief blijven. :( Ik vind zeker dat het gebruik van chemicaliën drastisch verminderd moet worden omdat we de gevolgen lang niet altijd overzien, het stelt me alleen teleur dat er zo weinig wetenschappelijk bewijs is terwijl er wel overal in de media wordt geroepen dat het zeer schadelijk is. Ik hoop dat we er niet achterkomen over een paar jaar dat het een bio-lobby was.

Los daarvan is het zo verrekte moeilijk om als consument de juiste keuze te maken, alleen al omdat je helemaal niet weet wat er op je bloembol gespoten wordt! Als dat nou al eens inzichtelijk wordt net als bij voedingsmiddelen dan kan je nog eens bewust kiezen. Nu bepaald de prijs vooral.

• Like 3

Helemaal mee eens, MSDG. Maar ook op biologische producten (dus ook bloembollen!) wordt gespoten. En dat is ook niet bepaald onschadelijk, alleen weten de meeste mensen dat niet. Die denken dat biologisch gelijk staat aan onbespoten en dat is lang niet altijd waar.

Deze gifstoffen (ook gevaarlijk voor bijen!) mogen en worden in de bio-plantenindustrie gewoon gebruikt worden:

EU-Öko-Verordnung
  • Synthetische Pyrethroide und natürliche Pyrethrine (inklusiv Synergist Piperonylbutoxid) dürfen eingesetzt werden.
  • Kupfereinsatz gemäß den Pflanzenschutzbestimmungen. D.h. 4 kg Kupfer/ha /Jahr im Hopfen, 3 kg in Wein-, Obst- und Gemüsebau.
  • Das bienengefährdende Mittel Spinosad darf eingesetzt werden
  • Hydrolisiertes Eiweiß ist zulässig.

Bron: https://www.demeter.de/unterschied-bio-demeter#tab3

Sommige keurmerken zijn nog veel strenger, zoals Demeter of Dreschflegel in Duitsland bijvoorbeeld. Is natuurlijk wel een stuk duurder.

Zelf ben ik ook lid van een zaadgoedvereniging die zich inzet voor het behoud van oude soorten en die ook zaadgoed verkoopt. Daar weet ik dat iedereen helemaal biologisch EN compleet gifvrij tuiniert, maar dat is niet standaard. Ik gebruik ook geen gif meer sinds jaren. Jaren geleden gebruikte ik nog wel eens mierengif, want mijn tuin is vreemd genoeg een eldorado voor grote bosmieren en van die rode bijtende mieren. Gewone mieren ook, maar daar heb ik geen last van. Nu heb ik nog steeds bosmieren en die vervelende rode mieren in de tuin, maar ook flink wat vogels, want ik heb mijn tuin gewoon een stuk vogel en insectenvriendelijker gemaakt. Het is omdenken, maar wel leuk om te doen. En met al die verschillende mooie bloemen ziet de tuin er ook een stuk fleuriger uit. 

• Like 1