annaelizabeth Posted November 10, 2021 Share Posted November 10, 2021 Weet iemand een handige manier om een grotere hoeveelheid hazelnoten te doppen? Ik heb het op verschillende manieren geprobeerd (tussen twee planken, met een hamer etc) maar dat geeft geen resultaat of alleen maar extra gruis. De enige oplossing die ik nu nog kan bedenken is een REUS met HELE sterke handen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jootje Posted November 10, 2021 Share Posted November 10, 2021 Ook ik heb erg lopen zoeken voor een oplossing hiervoor. EN..gevonden. De waterpomptang…die kun je ook stellen dus je knijpt ze niet aan gruis. gaat nog snel ook! Succes! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AshaiRey Posted November 10, 2021 Share Posted November 10, 2021 Net 400 stuks met een hamertje gepeld. Gewoon met de lichte kant onder houden (punt naar boven) en een rustige tik op de kop. Na een stuk of 10 weet je hoe hard je moet tikken en soms een tweede tikje na. De schil breekt mooi in stukken en alle noten bleven heel. 1 Quote Groetjes,Bram Link to comment Share on other sites More sharing options...
rorror Posted November 10, 2021 Share Posted November 10, 2021 Je zoekt zoiets? https://www.amazon.com.au/Nutcracker-Almonds-Hazelnuts-Pistachios-Walnuts/dp/B076X2M98P 3 Quote Gebreksverschijnselen in paprika of pepers 18 gewassen gebreksverschijnselen (english only) Link to comment Share on other sites More sharing options...
AshaiRey Posted November 11, 2021 Share Posted November 11, 2021 Mooi ding zeg.! Quote Groetjes,Bram Link to comment Share on other sites More sharing options...
annaelizabeth Posted November 11, 2021 Author Share Posted November 11, 2021 Allen bedankt voor de voorstellen. Voorlopig gebruik ik de waterpomptang: is inderdaad effectief. Ik beschouw het maar als een vorm van meditatie... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted November 11, 2021 Share Posted November 11, 2021 Ik ben toch wel benieuwd of dat ding daar van Amazon wel goed werkt. Ik ga hem zeker niet bestellen want ik vrees dat het een onding is. Maar als iemand er ervaring mee heeft...? Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
rorror Posted November 11, 2021 Share Posted November 11, 2021 Er bestaan verschillende modellen, dit was zo één van de eerste resultaten die ik zag staan. Even googlen op die term dan krijg je versies te zien voor hobbyisten, tot versie die in de noten industrie worden gebruikt. Quote Gebreksverschijnselen in paprika of pepers 18 gewassen gebreksverschijnselen (english only) Link to comment Share on other sites More sharing options...
annaelizabeth Posted November 12, 2021 Author Share Posted November 12, 2021 (edited) Deze maakt ook een degelijke indruk, vergelijkbaar met de waterpomptang: https://www.hermie.com/nl/165467/notenkraker-in-gietijzer Maar het probleem blijft natuurlijk het één voor één. Bij wat zich aanbiedt als pletter waar meer tegelijk in kunnen zie ik geen goed systeem voor het scheiden van doppen en noten. Edited November 12, 2021 by annaelizabeth aanvulling 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arja Posted November 12, 2021 Share Posted November 12, 2021 Ik vind deze ook wel inventief: https://www.hazelnoten.com/nieuws/het_kraken_en_schonen_van_hazelnoten 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mdubbelm Posted November 20, 2021 Share Posted November 20, 2021 @annaelizabeth - Esschert is doorgaans Chinese meuk, niet echt een duurzame keuze. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted November 20, 2021 Share Posted November 20, 2021 (edited) Op 12-11-2021 om 10:33, annaelizabeth zei: https://www.hermie.com/nl/165467/notenkraker-in-gietijzer Héééé.... die heb ik ook! Is een semi-antiek ding en ik dacht dat die uit de boedel van een klokkenmaker kwam 🤣 Al hadden we wel een vaag idee over notenkraker, maar zó onhandig! Dan beter een waterpomptang. Maar leuk om te weten wat het nu is. Dank Anna voor het oplossen van dit raadsel en sorry voor off-topic Edited November 20, 2021 by speets Plaatje vergeten... Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted November 23, 2021 Share Posted November 23, 2021 Ik keek net een filmpje over het rapen, verwerken en eten van eikels, en daar kwam deze kraker voorbij: https://davebilt.com/shop/ols/products/43-nutcracker Ook geschikt voor hazelnoten. Ik weet niet waarom ik daar een beter gevoel bij heb dan bij die van Amazon die hier eerder genoemd werd, maar ik post het toch maar even. Ook hebben wij bijv. een mooi gietijzeren(?) ding waar we korrels van droge maïskolven af kunnen draaien, zoiets zou er toch ook moeten zijn voor kleinere noten. De man waar we het ding kochten had een soort mini museum met van allerlei mooie ouderwetse molens en snijders en krakers. Ik weet alleen niet of er wat bij zat voor noten. Hij verkocht alles omdat hij er mee stopte, en dat is al jaren geleden. Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts