Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Hazelnoten doppen

annaelizabeth

Recommended Posts

Weet iemand een handige manier om een grotere hoeveelheid hazelnoten te doppen? Ik heb het op verschillende manieren geprobeerd (tussen twee planken, met een hamer etc) maar dat geeft geen resultaat of alleen maar extra gruis. De enige oplossing die ik nu nog kan bedenken is een REUS met HELE sterke handen.

Net 400 stuks met een hamertje gepeld. Gewoon met de lichte kant onder houden (punt naar boven) en een rustige tik op de kop. Na een stuk of 10 weet je hoe hard je moet tikken en soms een tweede tikje na. De schil breekt mooi in stukken en alle noten bleven heel.

• Like 1

Groetjes,

Bram

Deze maakt ook een degelijke indruk, vergelijkbaar met de waterpomptang:

https://www.hermie.com/nl/165467/notenkraker-in-gietijzer

Maar het probleem blijft natuurlijk het één voor één.

Bij wat zich aanbiedt als pletter waar meer tegelijk in kunnen zie ik geen goed systeem voor het scheiden van doppen en noten.

Edited by annaelizabeth
aanvulling
  • Like 1

• 2 weeks later...
Op 12-11-2021 om 10:33, annaelizabeth zei:

Héééé.... die heb ik ook!

Is een semi-antiek ding en ik dacht dat die uit de boedel van een klokkenmaker kwam 🤣

Al hadden we wel een vaag idee over notenkraker, maar zó onhandig! Dan beter een waterpomptang.

Maar leuk om te weten wat het nu is. Dank Anna voor het oplossen van dit raadsel en sorry voor off-topic ;-)

DSCF9109.JPG

Edited by speets
Plaatje vergeten...

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Ik keek net een filmpje over het rapen, verwerken en eten van eikels, en daar kwam deze kraker voorbij:

https://davebilt.com/shop/ols/products/43-nutcracker Ook geschikt voor hazelnoten. 

Ik weet niet waarom ik daar een beter gevoel bij heb dan bij die van Amazon die hier eerder genoemd werd, maar ik post het toch maar even. 

Ook hebben wij bijv. een mooi gietijzeren(?) ding waar we korrels van droge maïskolven af kunnen draaien, zoiets zou er toch ook moeten zijn voor kleinere noten. De man waar we het ding kochten had een soort mini museum met van allerlei mooie ouderwetse molens en snijders en krakers. Ik weet alleen niet of er wat bij zat voor noten. Hij verkocht alles omdat hij er mee stopte, en dat is al jaren geleden.