EdelSpint Posted November 14, 2021 Share Posted November 14, 2021 (edited) Beste moestuinvrienden, Hoe komen jullie erachter of bijv de eerste nachtvorst al geweest is? Of gaat komen? Moet je daarvoor elke dag het weerbericht in de gaten houden (doe ik liever niet) of kun je dat ergens opzoeken? Als ik google op eerste nachtvorst bijv, dan vind ik wel bepaalde nieuwsberichten over bepaalde gegevens.. maarrrrr.. Mij is dan bijv nog steeds niet duidelijk of ik hier mijn dahlias uit hun potten moet halen :) dus hoe doen jullie dat? Edited November 14, 2021 by EdelSpint Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rorror Posted November 14, 2021 Share Posted November 14, 2021 14 minuten geleden, EdelSpint zei: Moet je daarvoor elke dag het weerbericht in de gaten houden (doe ik liever niet) of kun je dat ergens opzoeken? Iedere dag het weer in de gaten houden hoeft niet altijd. Je kan bij buienradar b.v. 14dagen voor uit kijken voor jouw woonplaats. (tot 7 dagen redelijk naukeurig). Dus als je ziet dat het de komende week niet gaat vriezen, dan kijk je b.v. 3 a4dagen later nog eens. Maar zie je b.v. in de week vooruitzichten dat het wel gaat vriezen, dan kijk je dus elke dag tot het moment dat het gaat gebeuren. 19 minuten geleden, EdelSpint zei: Hoe komen jullie erachter of bijv de eerste nachtvorst al geweest is? Als je een goede nachtvorst gehad hebt, dan is het blad van van de Dalia zwart geworden. Zo kan je ook zien of je nachtvorst gehad hebt. Op dat moment kan je ze dus meteen uitgraven. https://nl.wikihow.com/Dahlia's-overwinteren Quote Gebreksverschijnselen in paprika of pepers 18 gewassen gebreksverschijnselen (english only) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amrutten Posted November 14, 2021 Share Posted November 14, 2021 Dahlias weten wanneer het gevroren heeft.😀 Hun bladeren worden dan donker en slap. Dus zodra je dat ziet, weet je hoe laat het is. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted November 14, 2021 Share Posted November 14, 2021 De eerste nachtvorsten zijn vaak zeer plaatselijk en op verschillende hoogten. Zo lag er al ijs op het water op het platte dak hier bij huis op het noorden, maar leven de niet winterharde planten op mijn tuin nog wel. Een hulpmiddel is een minimum-maximum thermometer. Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Waaslander Posted November 14, 2021 Share Posted November 14, 2021 2 uren geleden, rorror zei: Je kan bij buienradar b.v. 14dagen voor uit kijken voor jouw woonplaats. (tot 7 dagen redelijk naukeurig). Na dit voorjaar 3 dagen na elkaar vanaf dat ik buiten keek tot dat ik vertrok naar mijn werk om 13U . Volgens buienradar droog zou zijn ook op de 3 uur voorspelling (zou betrouwbaarder zijn dan 24 uur) en steeds aan het regenen was . Is mijn vertrouwen volledig weg . 2 uren geleden, Amrutten zei: Dahlias weten wanneer het gevroren heeft.😀 Hun bladeren worden dan donker en slap En dan weten ze dat het winter is weten ze nu dat het zo goed als winter is ? Dus dat ze in groeistilstand moeten gaan en geen kracht meer moet steken in bloemen ? wortels en knollen gaan niet vervriezen door de eerste nachtvorst. Gisteren nog per toeval over gehad met mijn broer . Zijn gebuur verwacht blijkbaar ook eerste nachtvorst . Olijfboom volledig ingepakt en pot mee op het zicht met een soort plastiek . Olijfboom kan wel tegen enkele graden vorst . Is deze al volledig in rust ? Regenwater kan niet bij de wortels als deze nog niet volledig in rust is en dus nog water verbruikt . En als deze tot maart/april ga blijven ingepakt te zijn ga deze niet verdroogt zijn i.p.v. vervroren ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amrutten Posted November 14, 2021 Share Posted November 14, 2021 (edited) @Waaslander oeps, opmerking betreffende dahlias uit potten halen heb ik gemist. Na een eerste nachtvorst hoef je inderdaad niet meteen te gaan graven en afdekken en inpakken. Kwestie van de boel bekijken en in de gaten houden. En inderdaad, een max-min thermometer helpt. Edited November 14, 2021 by Amrutten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EdelSpint Posted November 15, 2021 Author Share Posted November 15, 2021 (edited) Het gekke is dat een deel vd dahlias inderdaad bruin en dor zijn geworden terwijl anderen nog springlevend groen. Buienradar niet betrouwbaar dus.. maar hoe doe je dat met planten waarbij je de eerste nachtvorst wil voorkomen en bijv naar binnen halen.. is daar een standaard veilige datum voor (zoals dat met 15 mei is)... misschien 15 nov? Of ben je dan al te laat soms? Edit: de dahlias staan naast elkaar Edited November 15, 2021 by EdelSpint Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted November 15, 2021 Share Posted November 15, 2021 De natuur is nu eenmaal 'onbetrouwbaar'. Het kan zelfs in juni/juli vriezen. Hangt ook af van of je aan de kust woont of tegen de oostgrens. Bij mij zijn de dahlia's - vorige jaar geloof ik - op 17 november bevroren. Ik laat ze zitten (in de volle grond). Maar gevoelige planten staan hier al een week in de kas en - deels - binnen. Geen risico nemen als je planten je lief zijn. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Waaslander Posted November 19, 2021 Share Posted November 19, 2021 Op 14-11-2021 om 20:40, Amrutten zei: @Waaslander oeps, opmerking betreffende dahlias uit potten halen heb ik gemist. Was zeker niet slecht bedoeld dat ik u citeerde. Maar eigenlijk hoe ik beschrijf met voorbeeld van de olijfboom dat ik me afvraag dat planten te vroeg naar hun winterrustplaats te brengen of af te dekken juist slecht is voor de plant . Zeker met planten met knollen waaruit in het voorjaar nieuwe planten komen . Ik ben soms wel lui op het vlak van planten klaar te maken voor de winter . Vb https://www.moestuinforum.nl/topic/2924-afdekken-artisjokken/?tab=comments#comment-45855 Te vroeg afdekken lijkt me dat plant nog zwakke bladeren ga ontwikkelen dat bij het verwijderen van het afdekmateriaal de bladeren te zwak zijn voor recht te blijven staan zeker bij wind en zo . Ongedierte dat aangetrokken kunnen worden door de dikke laag mulchem , mogelijke schimmel ? Dus mijn idee eerst de bladeren laten vervriezen en dan bij vorstdagen de wortels afdekken . Maar hoe ik op 19 maart 2019 schreef in het topic hadden zelf de bladeren het overleeft tijdens de winter zonder enige afdekking . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts