Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wel of niet afdekken karton voor permacultumoestuin??


Brutus

Aanbevolen berichten

Hallo!

 

Ik ben nieuw hier op het forum en qua praktijk een beginner.

 

Sinds enkele maanden bezit ik over een huis met een ruime tuin. De tuin bevatte veel gras, onkruid, bomen en in de grond stenen, hout, ophoogzand en afdekzeilen. Een deel van de tuin (ongeveer 50m2) heb ik gereed gemaakt voor mijn moestuin.

 

Omdat op dit deel gras met zeilen eronder en tegels met ophoogzand zaten heb ik flink moeten zwoegen. Ook kwam ik veel stenen, kiezelstenen en hout tegen. Alsof er een tuin op een tuin is geplaatst hehe.

 

Ik heb flink lopen graven en er is nu ong.  20 cm gegraven.

 

Nu ben ik zover dat ik een paar kuub zwarte aarde heb gekocht wat volgens de webshop zo goed als vrij is van onkruid en -zaden. 

 

Ik heb de boeken van o.a. Frank Anrijs (Yggdrisal) gelezen en wilde de methode met karton en stro toepassen.

 

Graag wil ik volgend jaar wel beginnen met planten en oogsten. 

 

Mijn vraag is of jullie zouden adviseren om nog karton te leggen het komende half jaar?

Of dat dit overbodig is omdat er voorheen op een groot deel ophoogzand en afdekzeil lag onder de betegeling en gras?

 

Andere adviezen ook helemaal welkom!

aangepast door Brutus
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je karton hebt of kan aankomen, waarom niet? Karton en dan laag compost, je kan altijd nog met landbouwlastick afdekken tot beplanten

tenminste dat doen wij, eerst goed water geven of na regen opleggen. Dan kiemt het onkruid en gaat kapot, klaar voor planten. Tussen de gewassen door doen we het ook, oogsten, bed klaarmaken, afdekken en nieuwe gewas of groenbemester of bloemen.

Zoveel karton hebben we niet en kunnen we niet aanslepen, vandaar is afdekken voor ons de oplossing. Maar in de kas heb ik nu als proef de papieren voerzakken. Afwachten hoe dat zal werken, beter in de tuin dan ton vol.

Succes! Weet je al wat je gaat zaaien, poten en planten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De zwarte aarde bevat misschien geen bodemleven. Je kan er een groenbemester op zaaien, en in het voorjaar onderschoffelen. Ik denk dat je daarmee een gezonde start maakt. Braakliggende grond is niet goed, zo heb ik begrepen, het bodemleven holt achteruit. Dus groenbemester, of karton (en daarop je keukenafval?), maar van werken met karton weet ik weinig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Karton wordt emestal gebruikt om onkruidgroei te remmen. In dit jaargetijde groeit er weinig onkruid, dus zelf zou ik het niet afdekken. Wel eventueel groenbemesters erop doen en heeeeeeeeel veel bladeren. Groenbemesters groeien nu overigens ook niet zo snel.

 

Mijn tuin is ook een stortplaats voor bouwafval geweest helaas, maar ik heb destijds wel wat dieper dan 20 cm afgegraven. Of 20 cm voldoende is, weet ik niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat oud zeil heeft niets van nut voor jou aangezien er al terug een laag aarde op lag waarin terug onkruidzaden zitten. Dat is ook het probleem indien je worteldoek niet proper houdt, onkruidzaden kiemen gemakkelijk in zeer weinig aarde en na enkele jaren zit je met ingegroeide worteldoek.
Ik veronderstel dat de afdekzeilen nu uitgegraven zijn.

 

Zoals Flup aanhaalt, wordt karton gebruikt om de onkruidgroei te remmen. Dit werkt niet voor alles bijvoorbeeld de bramen komen hier nog door 2 lagen karton met 20cm compost op, echter wel goed tegenover vele grassen en andere onkruiden.
Ik zou het gebruiken indien je er bovenop 10 - 20 cm compost kunt leggen. Ben je tegen volgend voorjaar van je gras vanaf en kun je gewoon beginnen zonder dat je hoeft te spitten.
De winterrogge die ik de eerste helft van november heb gezaaid, is hier helaas niet meer opgekomen. Vraag me af welke groenbemesters nu nog groeien?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Super bedankt voor alle nuttige reacties! Voor nu hebben we een deel waar gras lag met karton stro en bladeren afgedekt. We kwamen er al snel achter te weinig karton en stro te hebben hehe. Zie afbeelding.

 

De rest ben ik van plan alleen met stro en bladeren te doen en dan in het voorjaar een laag van ongeveer 15cm compost.

 

IMG-20211124-WA0008.thumb.jpg.0ce6ef058b607583f3d888f16cb01cba.jpg

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 24-11-2021 om 11:02, Flup zei:

Karton wordt emestal gebruikt om onkruidgroei te remmen.

 

Op 23-11-2021 om 19:21, Jane Doe zei:

, je kan altijd nog met landbouwlastick afdekken tot beplanten

tenminste dat doen wij, eerst goed water geven of na regen opleggen. Dan kiemt het onkruid en gaat kapot, klaar voor planten

 

Ik dacht dat een groot deel van de onkruidzaden lichtkiemers waren . Waardoor ze vele jaren in de grond konden bewaren eer ze kiemde maar als ze licht zagen dan gingen kiemen . Dat er een kweekbed leeg ligt in de tuin probeer ik te vermijden maar als er toch een leeg ligt dek ik het zeker niet af met plastiek of karton  . Met de gedachte liever dat het onkruid dan kiemt. Begint het te groeien even flink harken op zonnige dag dat het kan verdrogen . Alle zaden dat op dat moment kiemen zijn uit de grond en liever dat het dan opkomt of tussen een juist uitkomende rij met groenten veel moeilijker te verwijderen . 

 

Dus ik gebruik geen afdekking van de grond als deze leeg is en zuiver maar eerder tussen de beplanting omdat het verwijderen van het onkruid dan een stuk moeilijker is . 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 24-11-2021 om 11:39, simonvb zei:

De winterrogge die ik de eerste helft van november heb gezaaid, is hier helaas niet meer opgekomen. Vraag me af welke groenbemesters nu nog groeien?

Ik vermoed dat je nog wat geduld moet hebben Simon . Ik dacht dat hier naast (op de akker) deze vorig jaar maar eind november begin december gezaaid is . En is blijven staan voor het graan dus niet als groenbemester.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...