Hanneke91 Geplaatst: 27 januari 2012 Share Geplaatst: 27 januari 2012 Tegen het eind van de zomer vorig jaar, heb ik van iemand paarse pootaardappelen gekregen. Geen idee wat voor soort, ik weet dus ook niet of het vroege of late zijn. Mijn probleem is nu dat ze al flinke uitlopers hebben, sommigen minimaal 10 cm (dat krijg je als je niet regelmatig kijkt ). Wat raden jullie aan, uitlopers er af halen of ze er aan laten zitten. Ik heb ze tot nu toe in een kelder bewaard, maar ik las ook iets over in de koelkast bewaren? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
hansm Geplaatst: 27 januari 2012 Share Geplaatst: 27 januari 2012 ik zou er niks mij doen en hopen dat goed gaat, tenzij je nog koeler kan leggen maar toch vorstvrij.zou uitlopers er enkel van afhalen als ze rotten gaan, mischien wat verder je aardappelen nog uit elkaar leggen dat waneer er 1 rotten gaat hij geen andere aansteekt.Zal ook eens mijn pootaardappeltjes controleren Quote Players only love you when they're playing. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
jeanne-heijmans Geplaatst: 27 januari 2012 Share Geplaatst: 27 januari 2012 In een van mijn boeken staat, de oude uitlopers eraf halen en dan opnieuw uit laten lopen Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
greetje11 Geplaatst: 28 januari 2012 Share Geplaatst: 28 januari 2012 Dan liggen ze zowiezo te donker.Ze moeten in het licht dan krijg je korte gedrongen uitlopers. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Borsalino Geplaatst: 28 januari 2012 Share Geplaatst: 28 januari 2012 Jeanne heeft het bij het juiste eind.Eraf halen, een pootaardappel heeft nog slapende ogen, die lopen dan uit.En uiteraard lichter wegleggen. En met vriesweer opkomst zien dat ze waar ze liggen het niet vriest! Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Hanneke91 Geplaatst: 28 januari 2012 Auteur Share Geplaatst: 28 januari 2012 Bedankt voor de antwoorden!! Ik heb ze nu verdeeld. Een deel onderin de koelkast, daar heb ik de uitlopers vanaf gehaald. Een deel in de kelder met de korte uitlopers er nog aan en een deel waar ik de uitlopers vanaf heb gehaald. In de kelder vriest het in ieder geval nooit. Ik ben benieuwd welke nu het beste bewaard blijven! Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
hansm Geplaatst: 28 januari 2012 Share Geplaatst: 28 januari 2012 Ja je hebt gelijk, koelkast lijkt mij niet droog genoeg, maar zo leer je vanzelf wat beste is. Quote Players only love you when they're playing. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Borsalino Geplaatst: 28 januari 2012 Share Geplaatst: 28 januari 2012 Ik had vorig jaar mijn pootaardappelen veel te vroeg gekocht.Dus dilemma, waar opslaan.Had er gewoon in de te warme kelder en in de ijskast.Die in de ijskast waren er het slechtst aan toe vochtig en somigen al rot en steken andere aan, het is er te vochtig  Die van de kelder hadden te vroeg scheuten, gewoon eraf geveegd en dan op de juiste datum laten voorkiemen, was niks mis mee. De groothandels van pootgoed hebben hiervoor speciale koude droge schuren. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Hanneke91 Geplaatst: 28 januari 2012 Auteur Share Geplaatst: 28 januari 2012 Ah, dan toch maar weer wat uit de koelkast halen. Ik had daar het grootste deel in gelegd, maar nu dan maar weer verkassen naar de kelder. Ik hoop dat ze nog even goed blijven! Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Dennis29 Geplaatst: 28 januari 2012 Share Geplaatst: 28 januari 2012 Oke, dan zal ik ze wat lichter zetten en de grootste scheuten afbreken? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Hanneke91 Geplaatst: 30 januari 2012 Auteur Share Geplaatst: 30 januari 2012 Als ik eerlijk ben zien de aardappels er in de koelkast wel het beste uit nu! Ze waren al wat rimpelig, maar dat proces lijkt bij de koelkastaardappels te zijn gestopt? De kelderkasfaardappels doen het opzich ook nog wel prima, die zijn alleen wel zachter en rimpeliger? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Eva Geplaatst: 1 februari 2012 Share Geplaatst: 1 februari 2012 dat komt omdat het in de koelkast vochtiger is.als ze rimpelig worden zijn ze gewoon droger. als mijn moeder vroeger rimpelige aardappelen had liet ze ze een dag in water weken (met schil en al)ze trokken dan snel bij... Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Hanneke91 Geplaatst: 1 februari 2012 Auteur Share Geplaatst: 1 februari 2012 Oh, haha, logisch eigenlijk. En ik maar denken dat het niet zo vochtig was in de koelkast omdat er geen condensvorming is... Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
hansm Geplaatst: 1 februari 2012 Share Geplaatst: 1 februari 2012 Door de scheuten zullen ze ook best vocht kwijt raken uit de aardappel, mischien toch echt wel verstandig om de spreuten eraf te halen, duurt ook nog best lang voor ze gepoot kunnen worden. Quote Players only love you when they're playing. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
tnauta Geplaatst: 3 april 2012 Share Geplaatst: 3 april 2012 ik heb wat teelt aardappelen maar die beginnen al uit te lopen,maar ik had ze graag als late aardappelen willen zaaien.kan ik ze zo nog wel bewaren tot mei?groeten Edo Gewoon de uitlopers eraf halen. En koud en donker bewaren. Koeling? Quote Heilige boontjes, ik eet ze rauw! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
edosmit Geplaatst: 3 april 2012 Share Geplaatst: 3 april 2012 ik heb ze donker, maar niet koel bewaard. ik ga ze nu in de koeling leggen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Kamilla Geplaatst: 3 april 2012 Share Geplaatst: 3 april 2012 Mijn vader bewaart ze altijd in de koelkast bij 4 graden. Als je ze er dan uit haalt, duurt het zo'n 2 weken voordat er weer "leven" in komt. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
edosmit Geplaatst: 3 april 2012 Share Geplaatst: 3 april 2012 het zijn er te veel om ze in de koelkast te stoppen,dus heb ik ze onder de fundering van het huis gezet.ongeveer 8 graden heb ik gemeten. groetjes Edo Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Kamilla Geplaatst: 4 april 2012 Share Geplaatst: 4 april 2012 Ik vrees dat de aardappels in het donker bij 8 graden er stevig de sokken in gaan zetten. Hou ze maar goed in de gaten. Beter vroeger gezet dan te laat. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.