Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Pootaardappels lopen uit

Hanneke91

Aanbevolen berichten

Tegen het eind van de zomer vorig jaar, heb ik van iemand paarse pootaardappelen gekregen. Geen idee wat voor soort, ik weet dus ook niet of het vroege of late zijn. Mijn probleem is nu dat ze al flinke uitlopers hebben, sommigen minimaal 10 cm (dat krijg je als je niet regelmatig kijkt ). Wat raden jullie aan, uitlopers er af halen of ze er aan laten zitten. Ik heb ze tot nu toe in een kelder bewaard, maar ik las ook iets over in de koelkast bewaren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zou er niks mij doen en hopen dat goed gaat, tenzij je nog koeler kan leggen maar toch vorstvrij.

zou uitlopers er enkel van afhalen als ze rotten gaan, mischien wat verder je aardappelen nog uit elkaar leggen dat waneer er 1 rotten gaat hij geen andere aansteekt.

Zal ook eens mijn pootaardappeltjes controleren

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de antwoorden!! Ik heb ze nu verdeeld. Een deel onderin de koelkast, daar heb ik de uitlopers vanaf gehaald. Een deel in de kelder met de korte uitlopers er nog aan en een deel waar ik de uitlopers vanaf heb gehaald. In de kelder vriest het in ieder geval nooit. Ik ben benieuwd welke nu het beste bewaard blijven!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had vorig jaar mijn pootaardappelen veel te vroeg gekocht.

Dus dilemma, waar opslaan.

Had er gewoon in de te warme kelder en in de ijskast.

Die in de ijskast waren er het slechtst aan toe vochtig en somigen al rot en steken andere aan, het is er te vochtig

Die van de kelder hadden te vroeg scheuten, gewoon eraf geveegd en dan op de juiste datum laten voorkiemen, was niks mis mee.

De groothandels van pootgoed hebben hiervoor speciale koude droge schuren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik eerlijk ben zien de aardappels er in de koelkast wel het beste uit nu! Ze waren al wat rimpelig, maar dat proces lijkt bij de koelkastaardappels te zijn gestopt? De kelderkasfaardappels doen het opzich ook nog wel prima, die zijn alleen wel zachter en rimpeliger?

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 maanden later ...
ik heb wat teelt aardappelen maar die beginnen al uit te lopen,

maar ik had ze graag als late aardappelen willen zaaien.

kan ik ze zo nog wel bewaren tot mei?

groeten Edo

Gewoon de uitlopers eraf halen. En koud en donker bewaren. Koeling?

Heilige boontjes, ik eet ze rauw!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...