Ruderalis Geplaatst: 24 oktober 2022 Geplaatst: 24 oktober 2022 Op 22-10-2022 om 23:06, Jeanne heijmans zei: Heeft iemand weleens de Carolina Reaper gezaaid? En zo ja wat waren jullie ervaringen? De Carolina Reaper is met alles traag dus op tijd beginnen, de CR houdt niet van van continu te natte voeten dus af en toe je pot echt even droog laten worden als je de pot optilt voel je het wel.(is ook goed voor de hitte ontwikkeling in de vrucht!) De CR is als je m uit laat groeien een grote struik dus beter 1 grote plant in een grote pot dan 3 kleintjes. De CR is een plant die veel voeding nodig heeft, regelmatig voeden dus. Het is een lang proces van zaadje tot gerijpte vrucht, bij ons staan ze nu nog en rijpen nog steeds af. Het beste laat je als de planten jong zijn de plant gewoon z’n gang gaan dus niet snoeien en niet de eerste bloemen weg plukken want die bloemen stoot de plant zelf wel af, pas bij de tweede bloei van dikkere grotere bloemen ontstaan er vruchten Als de plant een beetje vol vruchten hangt en uit gegroeid is kan je af en toe wat snoeien als je plant daar groot genoeg voor is geworden dit beïnvloedt ook weer de hitte ontwikkeling in de vrucht. Bloemen plukken raad ik af in het hele proces met de CR omdat het zo ie zo al een lang proces is en je dan in tijd nood komt Als laatste is het eerder een kunst om zo veel mogelijk bloemen in de plant te houden, de bloemen hebben dunne stelen en de plant stoot ze makkelijk af, dus de plant af schermen op hete zonnige dagen. Ik kweek de CR aankomend seizoen ook weer dus je kan altijd kijken hoe ik t doe.😉 2 Quote
rorror Geplaatst: 24 oktober 2022 Geplaatst: 24 oktober 2022 (aangepast) We oogsten rustig verder, maar het einde begint nu wel in zicht te komen. Heb nog 14 van de 27 planten van dit jaar staan. edit; 24 oktober 2022 aangepast door rorror 10 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Erny Geplaatst: 25 oktober 2022 Geplaatst: 25 oktober 2022 Op 22-10-2022 om 23:06, Jeanne heijmans zei: Heeft iemand weleens de Carolina Reaper gezaaid? En zo ja wat waren jullie ervaringen? De omstandigheden bij Jeanne zijn natuurlijk anders dan in Nederland qua kweken, zij zit een stuk warmer dan wij. Erg goed voor de warmteminnende hete pepers dus. Quote
jootje Geplaatst: 25 oktober 2022 Geplaatst: 25 oktober 2022 Wat een prachtige collage Rorror! 🌶 1 Quote
Indy Geplaatst: 26 oktober 2022 Geplaatst: 26 oktober 2022 Ik heb de Carolina reaper gezaaid, en over gehouden . Afgelopen voorjaar opnieuw verpot, en buiten gezet,Het was natuurlijk een superjaar qua warmte, en mijne heeft leuke pepertjes gegeven.Er hangen nu nog een paar aan, maar hij staat alweer op een wat koudere slaapkamer,om weer te overwinteren. 1 Quote
rorror Geplaatst: 26 oktober 2022 Geplaatst: 26 oktober 2022 Experiment om te zien of een verhouten stammetje kan wortelen in een glas water. Als dit lukt, wil ik een top uit de bonsai peper knippen en die laten wortelen. Je kan zien dat de tak te recht is met te weinig beweging, in vergelijking met de tak er achter. Ik denk dat het de vormgeving ten goede komt. Nu eerst even wachten tot deze hersteld is van verpotten, je kan zien dat uit stress all het blad is afgevallen. Afgelopen dagen heb ik de eerste groeipunten en nieuwe blaadjes al zien komen. Dus even duimen dat het goed gaat. 1 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
acpronk Geplaatst: 26 oktober 2022 Geplaatst: 26 oktober 2022 @rorror interessant, normaal gooi je die stammen met plant en al toch weg.Maar waarom in water en niet rechtstreeks in medium? Alleen om te kijken of er wortel vorming komt? Lukt dat ook met groene delen van de plant? Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Ruderalis Geplaatst: 26 oktober 2022 Geplaatst: 26 oktober 2022 Hier bijna de laatste reaper oogst waarna ze uiteindelijk na zo’n 10 maanden om gaan en er een einde komt aan dit seizoen, helaas zullen niet alle nog hangende vruchten afrijpen! 2 Quote
rorror Geplaatst: 26 oktober 2022 Geplaatst: 26 oktober 2022 @acpronk Groene takken wortelen gemakkelijk, makkelijk kloonbaar. Ik weet alleen niet of de verhouten delen dus ook wortels kunnen aanmaken. Ik heb de onderkant wat gekrast zodat groene cambium zichtbaar wordt. Tevens wat stekpoeder op de wonden. Waarom niet direct in een medium. Niet aangedacht heb nog meer planten die ik nog de nek om moet draaien, dus kan dat ook wel testen. @Ruderalis Mooie vruchten! Hoeveel hangen er nog in denk je? Het bovenste verhoute stammetje is trouwens de Jalapeno Black Magic. Van die hoop ik wel dat die worteld, want dan heb ik een exacte cloon. Mijn peper bonsai, die ik uit de winkel heb gezaaid uit een groene jalapeno (die rood werd), geeft rode pepers. De zaden die bonsai geeft, is gok ik 1 op de 4 rood. 3van de 4 worden geel. Zonder kruisbestuiving. Vandaar dat ik meer gele jalapeno's hier op het form toon, dan rood. Ik zaai elk jaar, 3x rood, 3xgeel, 3xoranje. De gele jalapeno's die ik nu elk jaar zaai, wat een nazaad was van de bonsai, die blijven wel 3jaar 100%consistent geel. Mag ik dat al F3 zaad noemen? Oranje is trouwens weer niet stabiel, geeft 2 vormen vruchten, 1lijkt op jalapeno, ander op een wortel. Hoop wel dat door door selecteren dat die ook stabiel wordt. 2 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
rorror Geplaatst: 27 oktober 2022 Geplaatst: 27 oktober 2022 (aangepast) Na het opruimen van afgedragen planten. Gaan we weer wat proberen over te houden deze winter. 27 oktober 2022 aangepast door rorror 3 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
rorror Geplaatst: 27 oktober 2022 Geplaatst: 27 oktober 2022 @Lia56 Hoop het ook, vooral het ronde potje heeft maar weinig wortels. Heb ze nu op een lichte plek gezet in een afgesloten zip zakje, elke dag even 30min luchten. Ook de stekken in water zitten in een zip zakje, om vocht verlies te voorkomen in de eerste paar weken. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Lia56 Geplaatst: 27 oktober 2022 Geplaatst: 27 oktober 2022 @rorror met hydrokorrels? of alleen ziplock? Quote
rorror Geplaatst: 27 oktober 2022 Geplaatst: 27 oktober 2022 (aangepast) @Lia56 Bedoel je de korreltjes wat je ziet in het potje? Dat zijn gebakken kleikorrels, gezeefd op 1tot3mm. Of bedoel je dat je b.v. hydrokorrels om het potje heen legt? Edit: 27 oktober 2022 aangepast door rorror 1 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
mdubbelm Geplaatst: 28 oktober 2022 Geplaatst: 28 oktober 2022 Naar goed voorbeeld van @Mellie, van haar gekregen Ethiopian Browns en Brazilian Starfish in de voedseldroger gelegd voor chiliflakes. 2 Quote
mdubbelm Geplaatst: 28 oktober 2022 Geplaatst: 28 oktober 2022 @rorror - Wat is voor jou het idee achter planten stekken/overhouden? Eerdere/rijkere oogst? Of gewoon omdat het kan? Of...? Quote
rorror Geplaatst: 28 oktober 2022 Geplaatst: 28 oktober 2022 Gewoon voor de fun. De twee in de kleine potjes worden als ze het overleven twee kleine bonsai's. 3 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Arja Geplaatst: 28 oktober 2022 Geplaatst: 28 oktober 2022 Ik heb mijn pepers nu al een poosje binnen staan, en ze stikken van de nieuwe bloemen. Nu bedacht ik vandaag dat ik binnen natuurlijk geen wind of insecten heb om die bloemen te bestuiven. Dat gaat zeker niet vanzelf? Moet ik er nu dagelijks met een kwastje langs? Quote
fre3ke Geplaatst: 28 oktober 2022 Geplaatst: 28 oktober 2022 Ze moeten nu geen pepers gaan maken, tenzij je ze onder een lamp gaat zetten. Dus niet bestuiven, eventueel bloemen verwijderen, en in ieder geval jonge vruchten verwijderen is wat ik nu doe. Quote
rorror Geplaatst: 28 oktober 2022 Geplaatst: 28 oktober 2022 28 minuten geleden, Arja zei: Moet ik er nu dagelijks met een kwastje langs? Elke dag een keer aan de plant schudden is voldoende. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Arja Geplaatst: 28 oktober 2022 Geplaatst: 28 oktober 2022 Ah mooi, dankjewel. Betekent dat dat ze vrij gemakkelijk bevruchten? En manlief vraagt of we daar ook bzzzz bij moeten zeggen 😆 2 Quote
fre3ke Geplaatst: 29 oktober 2022 Geplaatst: 29 oktober 2022 De bird's eye buiten zijn nog volop aan het rijpen. Ik wil hiervan een plant overwinteren. De smaak is niet bijzonder, maar het formaat is handig voor een klein huishouden. Ik eet het liefst verse peper, en hier zit altijd een rijpe aan. Ze drogen ook makkelijk, gewoon in huis. Verder is het een aflopende zaak buiten. Ethiopian brown geeft nog een rijpe peper, adjuma gaat niet meer rijpen. De rest staat alleen nog een beetje mooi te zijn. 2 Quote
Ruderalis Geplaatst: 31 oktober 2022 Geplaatst: 31 oktober 2022 Op 26-10-2022 om 19:19, rorror zei: @Ruderalis Mooie vruchten! Hoeveel hangen er nog in denk je? Ik heb vandaag nog onderstaande oogst eraf gehaald en nu wachten we nog op een paar vruchten die bijna geheel rood zijn. Als het om gaat gaan er nog een stuk of 10 tot 15 groene vruchten verloren, het is niet anders. 1 Quote
woldistel Geplaatst: 31 oktober 2022 Geplaatst: 31 oktober 2022 @Ruderalis met het risico dat ik een open deur intrap, zijn groene reapers niet te eten (of te drogen)? Of hou je er zelf niet van? Ik vind bijvoorbeeld het bittere in onrijpe groene paprikas ontzettend lekker, terwijl ik de rijpe rode variant ook heel lekker vind. 2 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.