Geplaatst: 25 mei 20241 j @Tony75 @EdelSpint ik heb net Marjan gesproken en ze heeft nog 2 michurinska 10 planten te koop gezet, deze staan wel in 5L potten en kosten 35 euro per stuk zijn wel aardige planten je kan zelfs een foto vragen dan stuurt ze een foto van de plant. De planten in 5L potten kunnen dit jaar al vruchten gaan dragen en anders opotten als ze doorworteld zijn of in de winter en dan gaan ze volgendjaar vrucht dragen is mijn ervaring met de 5L pot varianten, enige nadeel is dat ze normaal pas verstuurd vanaf 40 euro maar vermoed dat als je even overlegt ze dit ook wel voor een plant van 35 euro wilt doen. Er komen uiteraard nog verzendkosten bij.
Geplaatst: 25 mei 20241 j @Kevins Moestuin Dank voor de tip. Ik denk dat ik dit jaar even afwacht wat die van mij gaat doen. Heb dit jaar aardig wat geld uitgegeven aan nieuwe soorten plus toebehoren aan potten en potgrond en meststof en dergelijke. Even dit jaar afwachten en pakken volgend jaar de draard weer op , hopelijk met de soorten die in mijn verlanglijst staan.
Geplaatst: 25 mei 20241 j @Tony75 Heel verstandig ik ken de uitgaves maar al te goed🙈 25 mei 20241 j aangepast door Kevins Moestuin
Geplaatst: 25 mei 20241 j Oeh ja, pijnlijk.. maar het is een hobby dus geoorloofd. Bovendien krijg je er lekker fruit voor terug. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 26 mei 20241 j @acpronk als ik dit jaar lekker fruit voor terugkrijg dan zal ik zeker volgend jaar nog meer investeren
Geplaatst: 26 mei 20241 j @Tony75 Slim eerst maar eens goede vijgen proeven en dan verder investeren, of even wachten tot ik straks airlayers ga maken van mijn beste soorten en die tegen lage prijs overnemen, is een stuk goedkoper dan als van een webshop al moet ik zeggen de soorten die ik overnam van een verzamelaar ook niet bepaald goedkoop waren🙈
Geplaatst: 26 mei 20241 j @Kevins Moestuin Ik wacht sowieso op de airlayers van jou beste soorten . ook ( we hebben het eerder over gehad) omdat jij soorten hebt die ik in mijn verlanglijst heb staan, maar bij jou ook nog geen vruchten geven om dit te checken of het inderdaad om hetzelfde soort gaat. Nu genieten van onze verzameling en hopen dat het weer goed blijft en niet te nat wordt zodat we een goede oogst kunnen verwachten.
Geplaatst: 26 mei 20241 j @Tony75 jah het weer mag wel even wat zonniger worden, maar als de vruchten afrijpen en het zoveel regent dan zet ik ze in de tunnel zodat er minder gaan splitten😇
Geplaatst: 26 mei 20241 j Ik heb gisteren nog even mijn laatste bare root planten opgehaald omdat er in maart wat mis was gegaan met de levering. Toen klopte 29/36 bare roots maar de andere 7 waren verkeerd gelabeled nu alsnog de juiste gekregen. Nu hopen dat wanneer ze vrucht dragen volgendjaar of het jaar erop dat ze ras echt zijn het gaat om de volgende soorten. Black Ischia Uc Davis Ondata Pellegrino Pissalutto Cosme Manyo Squeglia Angelito
Geplaatst: 26 mei 20241 j Op de Black Ischia na, ken ik de andere soorten niet. Aan de naam te zien zijn het spaanse en italiaanse soorten. klopt dat?
Geplaatst: 26 mei 20241 j @Tony75 Angelito is een Californische zaailing, Ondata uit Frankrijk, Cosme Manyo Spanje en de andere komen indd uit Italie, mijn leverancier komt ook uit Italie daarom vertrouw ik itiliaanse rassen het meest bij de andere rassen nog maar eens zien of het allemaal straks klopt 🙈😇 26 mei 20241 j aangepast door Kevins Moestuin
Geplaatst: 26 mei 20241 j @Kevins Moestuin klinkt goed, we zullen jou ervaring met deze rassen volged jaar of het jaar erop wel horen
Geplaatst: 26 mei 20241 j @Tony75 zeer zeker ik zal af en toe eens een post maken, dit jaar zal dat zijn met de planten die nu 2 en 3 jaar oud zijn. Dit jaar veel stekken en bare roots op te laten groeien die dan volgendjaar of het jaar erop vrucht gaan dragen en dan komt in dat jaar weer een update😇💪
Geplaatst: 3 juni 20241 j Ik snap dat het moeilijk is een vijg te determineren aan de hand van twee fotootjes maar willen jullie toch een poging doen? Is voor een vriend. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 12 juni 20241 j Op 29-5-2023 om 09:56, tielse flipje zei: "Onze" vijgen zijn parthenocarp en worden niet bevrucht. Vormen dus geen zaad. De vijgenwesp komt hier niet voor. Dat klopte op het moment dat tielse flipje dit schreef, maar inmiddels is er een waarneming gedaan in Nijmegen. Een jaar eerder al in Gent dus het is een kwestie van nog maar enkele jaren voordat meer liefhebbers in Nederland kunnen profiteren van de natuurlijke bestuiver met een bijzondere levenscyclus: de vrouwtjes offeren zich op direct na het leggen van eieren.
Geplaatst: 12 juni 20241 j Kleine update met fotos van mijn huidige situatie, voor de duidelijkheid het is nog onbekend of de soorten ras echt zijn hier ga ik pas achter komen als ik rijpen vijgen krijg, al lijkt het blad en de manier hoe de vijgen hangen al wel goed overeen te komen. Alle soorten die gekocht zijn bij een winkel of bouwmarkt staan niet op de foto of in mijn variteiten lijst. Van mijn stekken en bareroots verwacht ik dit jaar geen vijgen, nog beter gezegd als ze eraan komen verwijder ik deze zodat de energie naar de groei gaat. Van de meeste andere variteiten verwacht ik wel productie sinds de figlets daar al enige tijd in zitten sommige begonnen al 1 mei met aanmaken van maincrop. 8 maanden oude gewortelde stekken vanuit 3L pot: Ronde de Bordeaux, Brown Turkey, GP Delicious[UNK], Khalid [UNK], Dalmatie, Desert King, Michurinska Green, Smith, Lsu Hollier, Lsu Champagne, Lsu Improved Celeste, Pastiliere. Zijn in mei overgepot naar 14L of 35L boompotten / boomkuipen. 1 tot 2 jaar oude planten die in 5 tot 20L potten stonden zijn in mei allemaal naar 35L boomkuipen gegaan. Azores Dark, Michurinska 10, Goutte d'Or, Stanley Dalmatie, Noir de Nice Sultane, CDD Noir, Lsu Scott's Black, Verdino Del Nord[VR] and Campaniere. 4 jaar oude bomen die in 45L potten stonden en nog steeds staan. Figo Preto, Chicago Hardy and M10[UNK]. Stekken die succesvol geworteld zijn deze winter en nu in 14L potten staan. Sweet diana, BI-39, Lsu scotts yellow, Lsu Jack Lily, Nordland, Izbat An Naj, Sweet Joy, LSU Strawberry, Red Lebanese Bekka Valley, Col De Dame Gris[Baud], Swiss candy, Peduncula Negra, Peicho de Reina, Castelo Branco, Lsu Purple, Bordissot blanca Rimada, De La Reina, Das Capelas, Sucrette, Brevera Blanca, White Madeira #1, Asali, Sultane, Grande, EBT, RdB, and Sucre Verte. Lijst van bareroots van Marjan staan nu in 35L boomkuipen. Black Beauty 10, Monaco, Black ischia uc davis, Black Celeste, Borda Barraquer, CDD Mutante, CDD Rimada, Calderona, Cavaliere, Crozes, Ponte Tresa, De La Senyora [hivernenca], Del Sen Juame Gran, Green Michurinska , Hative d'Argentueil, Iranian Candy, Lsu Hollier, Lsu Tiger, Little Ruby, Nerucciolo d'Elba, Ondata, Pellegrino, Pissalutto, Proscuitto, Paradiso, Paratjal Rimada, Rossellino, Cosme Manyo, Squeglia, Salem Dark, Angelito, Verdolino, Violet Sepor, White Madeira #1, Zaffiro. Lijst bareroots van Francesco Lorusso: Firone Oro Rosato, Vanessa 2, Italian 258, Moro de Caneva, Pallingialla, Diamante, Iride, Gentile Piatto Giallo, Della Signora, Bella di maria, Assunta, MF 11, Drago Bianco, Sangue Drago Gigante. Deze staan op de test om te kijken welke van het common type zijn. 12 juni 20241 j aangepast door Kevins Moestuin
Geplaatst: 12 juni 20241 j @Kevins Moestuin Mooie verzameling, als ze straks groot worden en allemaal vijgen gaan produceren dan valt er niet tegen op te eten Ik heb een kleinere verzameling maar nu al merk ik dat het te vol wordt qua ruimte maar uiteindelijk zal ik alleen de lekkere soorten overhouden en alles wat een late soort blijkt, zal ik wegdoen aangezien ik geen kas heb en ook geen ruimte heb voor een eventuele kas, middensoorten is de beste optie voor mij denk ik, maar tijd zal het leren
Geplaatst: 12 juni 20241 j @acpronk @Kevins Moestuin enkele weken terug kwam ik erachter ( via jullie en andere vijgen experts) dat mijn vijgenbomen last hadden van vijgenskelettermot. Ik heb van jullie het advies gekregen dat de beste en goedkoopste is om ze weg te wrijven. Dat doe ik nu elke dag in de ochtend voordat ik naar mijn werk ga en ook in de avond, iedere dag denk ik dat het afgelopen is maar de volgende dag vind ik weer 20 tot 30 stuks en het lijkt er geen einde aan te komen. Is dit bij jullie ook zo? duurt het echte de hele seizoen? werkelijk bijna al mijn bomen zijn nu besmet hiermee van groot tot klein en hoe meer je hebt hoe meer werk en controle.
Geplaatst: 12 juni 20241 j @Tony75 dan is het daar wel heel extreem, ik heb af en toe enkele rupsen in mijn boom zitten maar tot nu toe pas 10 weg hoeven wrijven. Met zo extreme plaag zou ik toch naar alternatieve gaan kijken. tegen op eten gaat indd straks geen optie meer zijn maar dan kan ik ze altijd nog weg geven / confituur / jam enzo ervan maken. Ken ook al enkele mensen die interesse hebben in verse vijgen en daar voor willen betalen. Uiteindelijk zal ik 150 variteiten hebben en vanuit daar downgraden naar degene die het best smaken en produceren.
Geplaatst: 12 juni 20241 j @Kevins Moestuin In dit geval zoals je het aangeeft dat jij niet zoveel last van hebt , heb ik het vermoeden dat de overlast van de vijgenskelettermot komt doordat ik dit voorjaar veel planten heb gekocht en hoogswaarschijnlijk waren die dus al besmet. Mijn zwager ( die in de wijk woont) heeft 1 boom en heb gezien dat hij geen last heeft, mijn vader ( woon ook in dezelfde wijk) heeft 2 bomen die al 4 jaar in de grond staan, de boom in de achtertuin heeft enkele rupsen in de afgelopen 3 a 4 weken gezien en daarvoor had hij geen enkele rups gezien, en de boom in de voortuin heeft geen enkele rups gezien. Vandaar dat ik nu de conclussie trek dat mijn aangekochte bomen bij aankoop al besmet waren. Anders weet ik het niet, vond het al vreemd dat ik iedere dag een hoop tegenkom Volgens de info op Google, legt een vijgenskelettermot eiren op het blad, na 1 week komen de rupsen eruit en binnen 3 a 4 weken ontstaat een mot en die gaat weer eiren leggen en het cyclus kan zich weer herhalen, echter ik heb geen enkele mot gezien, alleen rupsen, dus hoe het kan dat er weer rupsen komen is mij dan een raadsel, we blijven hoop houden dat het binnekort minder wordt 12 juni 20241 j aangepast door Tony75
Geplaatst: 12 juni 20241 j @Tony75 het lijkt mij heel sterk dat ze meegekomen zijn met de planten sinds U ze al best een tijd heeft, en als ze al meegkomen waren had je dat direct al gezien aan de bladeren die dan al vraat schade gehad moeten hebben, de mot zelf zal direct opgevallen zijn ook voor de leverancier, de eitjes wellicht iets minder maar die zouden zeer snel uitkomen en de schade daarvan had je dan al binnen de eerste 1 a 2 weken na aankoop moeten zien. Maar met de hoeveelheid die U in de vijgen hebt zou je wel vermoeden dat er ergens in de buurt een broedplek is waar alle nieuwe motten vandaan komen die eitjes leggen in uw bomen. Want zelf doorbreekt U de cyclus door elke keer de rupsen te verwijderen. 12 juni 20241 j aangepast door Kevins Moestuin
Geplaatst: 12 juni 20241 j Dat is inderdaad heel erg extreem. Ik heb er dit jaar nog geen 10 gezien. Vorig jaar was het ook wel veel, maar niet zo veel als jij had. Wellicht dat er bij Kevin en bij mij in de buurt niet zo veel vijgen staan, en bij jou in de buurt een heel bos. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 12 juni 20241 j @Kevins Moestuin Je mag je, jij en jouw zeggen hoor ik voel me zo oud als iemand U tegen mij zegt Ik moet je weer gelijk geven want dit had ik ( op enkele planten na met vraatschade) niet aangetroffen toen ik de planten aantrof. Ik blijf het in de gaten houden en loop dagelijks alles bij langs. hierbij een aantal fotos van mijn achtertuin met inmiddels een bos aan vijgenplanten 22 april22 Apr aangepast door Tony75
Geplaatst: 12 juni 20241 j 8 minutes ago, acpronk said: Dat is inderdaad heel erg extreem. Ik heb er dit jaar nog geen 10 gezien. Vorig jaar was het ook wel veel, maar niet zo veel als jij had. Wellicht dat er bij Kevin en bij mij in de buurt niet zo veel vijgen staan, en bij jou in de buurt een heel bos. @acpronk Ik moet binnenkort ( als het weer het toelaat) een flinke wandeling in de buurt gaan maken om te kijken waar het bos met de vijgebomen is in mijn buurt
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.