Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Het grote vijgen topic

Featured Replies

Geplaatst:
6 uren geleden, Lsjr33 zei:

Als jullie 1 of 2 vijgen in potten zouden houden aan huis, welke soorten zou je dan kiezen? Ik kan niet kiezen haha 

@Lsjr33
Ik heb vorige jaar voor het eerst van de ronde de bordeaux vijg mogen proeven. Het is een heerlijke vijg  (vind ik tenminste).
Deze staat bij mij in de pot, dus weet ik dat het geslaagd is om in een pot te houden.

Van de andere soorten die ik in de potten heb staan kan ik nog niks zeggen omdat ze nog geen vijgen hebben gegeven, hoop dit jaar dat er wel vijgen aan komen zodat ik een beetje kan genieten van de investering die ik gedaan heb de afgelopen 2 a 3 jaar.

Geplaatst:
5 uren geleden, Lsjr33 zei:

Ja alles nog in pot, en ook nog kleine potten. Een aantal oudere planten (maar saaiere rassen) hebben het overleefd en staan inmiddels in de grond. Maar de hele Jesus bestelling 😭

Oh jee!

Ik heb weleens heeeeel lang moeten wachten voor mijn doodgewaande struik weer een teken van leven gaf. Echt zekerste weten helemaal kapot? Ook vanuit de wortel niks meer mogelijk?

Wat balen zeg!

Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017

Geplaatst:
  • Auteur

Ha @SuusP 

Nee dit was echt een kerkhof 😂 Het waren allemaal jonge net gewortelde stekken die voor het eerst buiten waren. Die hadden niet buiten moeten staan in de winter. Maar goed, we hebben er een heel schattig kind voor terug gekregen zullen we maar zeggen 😁

Nou kruipt het bloed waar het niet gaan kan en heb ik voor mijn verjaardag donderdag een kleine bomen bestelling geplaatst in Frankrijk. 

Figuier "Italian Everbearing", Ficus carica 1  
Figuier "Petrovaca bijella", Ficus carica "Petrovaca" Bijella 1  
Figuier nain "Bleu Tchèque", Ficus carica 1  
Figuier nain, Ficus carica "Black Jack" 1  
Figuier Goutte d'Or, Ficus carica "Goutte de Miel" 1  
Figuier Kadota Black, Ficus carica "Tauro" 1  
Figuier Zuccherina, Ficus carica "Zuccherina" 1  
Figuier "Black Ischia", Ficus carica "Black Ischia" 1  
Figuier Black Mission, Ficus carica "Albacor"
  • 4 weken later...
Geplaatst:

Onze vijgenboom begint uit te lopen, gelukkig want we hebben hem begin maart echt fors teruggesnoeid en maar een paar takken met groeipunten laten zitten. Die groeipunten lopen nu uit met wat vijgengroei. Is dit nu wat ze brebas noemen? Op de gesnoeide takken verschijnen gelukkig ook allemaal nieuwe scheuten.

IMG_7374.jpeg

Geplaatst:

@Dahli
Klopt, Vijgen die op het oude hout groeit van vorig jaar worden brebas genoemd. Bij mij begint het ook lekker te groeien op een paar na die misschien een late soort zijn of schade hebben opgelopen in de winter, over een paar weken zal het duidelijk zijn.

Geplaatst:

Stekje van een Ronde de Bordeau is wakker geworden....

Stam als stek.JPEG

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Ik had laatst hardy yellow besteld

On 12/11/2021 at 1:08 PM, Lsjr33 said:

De lijst op het moment! 

Bomen (jong)  

Brown Turkey

Brunswick

Bursa Brown 

Chicago Hardy 

Red Zebra's vijg / onbekend 

Petrovaca

Dalmatie

Dauphine

Fiorone Bianco

Goldfeige / Doré / Gautte D'or

Kadota

Lisa

Longue D'aout

Nazareth 

Osborne

Pingo de mel

Rouge de Bordeaux / Pastiellere

Sultane

Gris de Tarascon

Assal

Briogiotto Blanco

Briogiotto Nero

Col de dame Blanc

Goklop Green

Gris de St Jean

Noir de caromb

Piccolo Nero

Signora

St Pierre

Stekken (nog geen garanties) 

Zafiro

Schifo

A Sangue

Melanzana Rossa

Dolce Calderai

Giudu

7 Caramelo

27 sucrette

35 victoria

78 black winter

86 miranda

88 mary lane seeds leeds

220 mormón

300 I-258

317 coll dama negra

330 champagne golden celeste

O'Rourke 

360 peter´s honey

370 martinenca rimada

372 black madeira

395 golden riverside

397 breva blanca de madeira

505 coll dama roja

Hardy Chigaco 

641 franciscano xxl

nero fumo

560 Adler

584 sicilian white

641 franciscano xxl

646 figo preto das torres novas

650 coll de dama blanca/negra

711 orak siyah

712 hijosa

714 ponte tresa

Smith 

Mega Celeste 

Joualle Amber 

Sals Fig 

Red Libanese 

Strawberry 

Kirilovo 

Sbayi
Witte madeira 

Improved Celseste 

Michurinska -10 

Janice 

TK 606 

White Adriatic 

Brunswick Volker 

Moge de stekgoden me maar goed gezind zijn dit jaar 😅😂

Enig idee waar ik vijgen kan kopen? Ik kocht een hardy yellow fig maar blijkt heel slecht te zijn en nu ben ik weer op zoek naar nieuwe vijgen planten of stekjes.

Geplaatst:

De Hardy Yellow fig zou net heel lekkere vruchten dragen lees ik, en het is een boom welke goed tegen onze winters kan. Wel zijn ze de vruchten niet lang te bewaren.

Waar woon je ergens? Indien niet al te ver van Brussel dan hebben deze mensen een leuk assortiment, wel enkel afhalen zo ver ik weet: www.boisderodebos.be

Let op met nu boompjes planten, het kan zeker en vast wel, maar het vraagt wat meer aandacht omwille van de warmte de volgende maanden: Wekelijks bewateren en goed veel mulch om het vocht in de grond te houden. Bij hitte golf om de 3 dagen een emmer water.

Geplaatst:

Ik woon in Nederland Swa. Ik heb die website inderdaad voorbij zien komen, maar helaas leveren ze niet naar Nederland. Ben echt jaloers....

Geplaatst:

Dat is een goeie website inderdaad maar niet de soorten die ik zoek. Had vroeger wel wat besteld hier

• 3 weken later...
Geplaatst:

Hoi,

Ik ben een tijdje weggeweest van het moestuinforum. Heb wegens uit elkaar gaan en verhuizen mijn tuin verloren, maar wel bijna al mijn bomen meegenomen. Eerst naar een moestuin om te tijd te overbruggen, daarna mee naar mijn nieuwe huis. De meeste bomen waren boos, dus het was nogal een deprimerende zooi de afgelopen jaren. Ik heb besloten dit gewoon te negeren en me op andere dingen te focussen. Inmiddels is een deel van de bomen niet zo heel boos meer, en wordt mijn tuin weer een paradijsje. Dit huis is helemaal van mezelf dus ze hoeven nooit meer te verhuizen.

Ik heb een paar soorten vijgen, namelijk Madeleine des deux Saisons, Bert van de Kempen (uit België meegenomen), en uiteraard Brown Turkey aangezien ik net als bijna iedereen daarmee begonnen ben. Ook staat er nog een Hardy Fig van de Lidl, dus de vraag is of dat echt dat ras is.

Vooralsnog heb ik nog niet veel vijgen kunnen proeven, alleen van Bert van de Kempen, en die waren lekker, maar ik ben geen expert dus wellicht vind ik alle vijgen lekker.

Nou ben ik dus gek op vijgen en ik zou er graag meer zetten. Ik heb geen kas en ik moet echt alles in de volle grond, omdat ik vaak reis. Wat ik zoek:

• BELANGRIJK: Productief en oogstzeker, elk jaar veel vijgen

• Lekker

• Makkelijk

• Idealiter verschillend van elkaar (dus niet alleen maar groene bijvoorbeeld)

• Geen risico gevallen die 9 van de 10 keer niet afrijpen in Nederland

• Geschikt voor minder ideale plekken. Ik heb een hele grote tuin maar heb geen zuidmuur meer over. Ze moeten het dus ook kunnen doen in de halfschaduw of wel in de zon maar niet beschut

Ik hoef dus geen hele bijzondere ofzo, alleen als ze aan de bovenstaande eigenschappen voldoen. Zo'n mooie gestreepte soort ertussen lijkt me bijv wel leuk.

Welke soorten zouden jullie me aanraden? Makkelijke, oogstzekere, productieve, lekkere, qua standplaats niet kieskeurige rassen

• 4 weken later...
Geplaatst:

Ik ga volgende de winter stekken nemen van mijn 'Cuello de Dama Blanco' en 'Desert King' beide groene soorten. Een gedeelte van die stekken wil ik wel graag volgend jaar ruilen met mensen die mij leuke andere rassen kunnen aanbieden. Het bos naast mijn tuin werd gerooid en nu heb ik 80 meter zuidzijde bij waar vijgen kunnen groeien. Eerst nog wat zwarte vlier weghalen.

Ik heb ook nog 3 zaailingen van vijg waarvan ik nog niet weet wat het zal worden. Zijn op een terrein in Gent gekomen door zaden in vogelpoep en kunnen dus van vijgen in een tuin of van gekochte vijgen uit een winkel zijn.

desert king 01.jpg desert king 02.jpg

Geplaatst:

Geeft jouw Dessertking 1 of 2 oogsten per jaar?

Geplaatst:

Desert king geeft alleen een breba oogst, main crop kan niet zonder de vijgen wesp. Wel top kwaliteit breba oogst

Geplaatst:

Ja enkel breba nu, maar toch 10-15 kg vruchten. De rest ontwikkelt niet en valt later af. Is de vijg op de foto's.

Andere soort heeft 2 oogsten en geeft meest vijgen de 2de oogst.

Geplaatst:

Ik wil dit ras ook heel graag. Staat als 1 van de bovenste op mijn lijstje. Nog andere aanraders die ook zo productief en lekker zijn?

En staat jouw desert king vijg de hele dag in de volle zon?

Geplaatst:

@Fruittuin17 Ik verkoop momenteel de ronde de bordeaux. (niet rouge) het zijn 2 verchillende soorten. Het zijn vroeg rijpende vijgen (denk een van de snelste) 2 oogsten per jaar.

Geplaatst:

12 uren geleden, Fruittuin17 zei:

En staat jouw desert king vijg de hele dag in de volle zon?

Mijn Desert King staat 2/3 van de dag in de zon, dus tussen volle zon en half-schaduw. Nog nooit vorstschade gehad sedert aanplant 2014, wel eens stormschade door voorjaarstorm in combinatie met gewicht vijgen. Top van boom toen afgebroken.

Ik ga nog naar Italië en Frankrijk en ga daar ook eens uitkijken voor vijgenstekken. Ik woon in België dicht tegen Zeeland maar kom ook wel eens in Nederland. Zo moet ik niet alles ruilen via post. Ben op het ogenblik in Friesland.

Geplaatst:

Ik woon zelf in Noord Holland maar heb niks te ruilen qua vijgen. Heb alleen Brown Turkey en Madeleine des deux saisons en Bert vd Kempen (die komt van een kweker uit België)

Jij kweekt vijgen dus als boom, met een stam?

Geplaatst:

Ik begrijp er niets van, 50 soorten vijgenplanten? Allemaal in een pot? En hoe lang blijven die dan staan?

Ik had in Spanje een super grote vijgenboom en daar at ik het hele jaar van, maar zoveel soorten? Nog nooit van gehoord.
Zet er eens fotos op ervan als je wilt?

@Ljsr33 hij licht niet op?

@Ljsr33 en @Flup

aangepast door Petrasmoestuin

Geplaatst:
3 uren geleden, Petrasmoestuin zei:

Allemaal in een pot?

Nee, in 50 potten🤣

Maar er zijn 100'en rassen hoor. Ik ken (via internet) mensen met een hele grote tuin met vele 100'en verschillende rassen vijgenbomen (eerder struiken, anders kost dat te veel ruimte).

Zelf heb ik ook iets van 85 verschillende rassen, maar sommige lijken op elkaar. Net als tomaten eigenlijk.

Je hebt ze in groen, geel, bruin, paars, zwart. En de binnenkant geel, amber, bruin, rood, paars. En de smaak fruitig, caramel, honing.

Geplaatst:
4 hours ago, Petrasmoestuin said:

Ik begrijp er niets van, 50 soorten vijgenplanten? Allemaal in een pot? En hoe lang blijven die dan staan?

Ik had in Spanje een super grote vijgenboom en daar at ik het hele jaar van, maar zoveel soorten? Nog nooit van gehoord.
Zet er eens fotos op ervan als je wilt?

@Ljsr33 hij licht niet op?

@Ljsr33 en @Flup

Ik heb 6 vijgen in cementkuipen (die zijn 5 jaar), 4 vijgen in verhoogde moestuinbakken die ook die leeftijd hebben en 9 vijgen in de volle grond. Er gaan nog een paar vijgen de volle grond in en nog een paar vijgen worden weggegeven.

Ik moet wel bekennen, dat ik dit jaar eindelijk toch wel wat herfstvijgen heb. Onder andere van de Ronde de Bordeaux, M10. Dat is wel fijn, vooral die van de M10 zijn erg lekker.

Geplaatst:

Maar die vijgenboompjes kunnen toch niet zo hoog worden? Wel leuke hobby, zo veel vijgenboompjes. 😍

Geplaatst:
2 uren geleden, acpronk zei:

100'en rassen

En hoe lang duurt het dat je er vijgen aan krijgt? Ik ben zo gek op vijgen (taartjes). Wij hebben een huurwoning, dus dan zet je geen vjigenboom in de tuin, trouwens ik weet niet waar, maar struiken? Ja ik snap in 50 potten hahaha. Heb jij fotos? Ik ben benieuwd hoe ze eruit zien.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.